کد خبر : 1575111 | 19 آذر 1397 ساعت 18:14 | 84.6K بازدید | 0 دیدگاه

تغییرات سرگیجه آور در فدراسیون و سازمان لیگ

پایتخت فوتبال در سئول سقوط می‌کند (گزارش)

پس از توافق روز گذشته تاج و سلطانی‌فر مبنی بر ایجاد تغییرات در فدراسیون فوتبال و رفتن افراد بازنشسته از این نهاد، حالا باید منتظر حضور افراد جدید در پست‌های مختلف فدراسیون باشیم.

پایتخت فوتبال در سئول سقوط می‌کند (گزارش)

به گزارش "ورزش‌سه"،  اواخر هفته گذشته اجرای قانون منع به کارگیری افراد بازنشسته در ارگان‌های مختلف پیگیری شد و در همین راستا تغییرات بسیار زیادی به خصوص در ورزش کشور اعمال شد. از خداحافظی محمدحسین ضیایی با ریاست فدراسیون والیبال تا استعفای محمدرضا ساکت از دبیرکلی فدراسیون فوتبال. هم‌چنین حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم سرانجام تسلیم قانون جاری کشور شد و باید جای خود را به فرد دیگری بدهد.


اما این تغییرات در فدراسیون فوتبال محسوس‌تر خواهد بود و به قول معروف در آینده شاهد ریزش عجیبی در بالاترین نهاد اجرایی فوتبال کشور خواهیم بود. به خصوص بعد از جلسه روز گذشته مهدی تاج و مسعود سلطانی‌فر که منتج به رفتن تمامی اعضای بازنشسته از مسئولیت‌های خود و از هیئت رییسه شد.

 

*جدایی اصلی ترین بازوی اجرایی فدراسیون
اواخر هفته گذشته شاهد استعفای محمدرضا ساکت از پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال بودیم. بلافاصله بعد از این تغییر با حکم مهدی تاج ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی معرفی شد تا کارهای اجرایی فدراسیون با خللی رو به رو نشود. اما طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال ابراهیم شکوری به علت اینکه در کارنامه خود 10 سال سابقه مدیریت فوتبالی ندارد نمی‌تواند به عنوان دبیرکل انتخاب شده و نهایت تا 3 ماه عهده دار این پست است. از آنجایی که دبیرکلی مهم‌ترین بازوی اجرایی فدراسیون است باید فردی انتخاب شود تا علاوه بر داشتن تجربه کافی شامل قانون بازنشستگی هم نشود. با این حال از گزینه‌های مختلفی برای تصدی این پست نام برده می‌شود. از احمدرضا براتی گرفته که در حال حاضر عضو کمیته وضع قوانین فدراسیون است تا شهاب الدین عزیزی خادم که خود از جمله کاندیده‌های کسب ریاست فدراسیون در دوره‌های قبل بوده است. هم‌چنین از بازگشت علیرضا اسدی، مدیرعامل کنونی تراکتورسازی و دبیرکل سابق فدراسیون هم خبرهایی منتشر شده است. در نهایت باید دید مهدی تاج چه تصمیمی اتخاذ می‌کند. به دلیل اینکه دبیرکلی تنها پست مهمی است که رییس فدراسیون در انتخاب آن اختیار تام دارد.

 

 

*خداحافظی کفاشیان با نایب رییس اول و کمیته فوتسال
یکی دیگر از اعضای مهم فدراسیون که شامل قانون بازنشستگی می‌شود، علی کفاشیان است. فردی که همزمان ریاست کمیته فوتسال و نایب رییسی اول را بر عهده دارد. در خصوص پست نایب رییس مهدی تاج نمی‌تواند فردی را به طور قطعی به عنوان جایگزین معرفی کند. در این صورت مجمع فوق العاده فدراسیون تشکیل شده و پس از بررسی کاندیده‌های موجود نایب رییس اول انتخاب می‌شود. اما شرایط در کمیته فوتسال متفاوت است. رییس این کمیته با نظر مستقیم تاج انتخاب می‌شود. اما با نگاهی که به اعضای هیئت رییسه کمیته فوتسال در سایت رسمی فدراسیون می‌اندازیم تنها به نام علی کفاشیان برخورد می‌کنیم. موضوعی که انتخاب جایگزین برای آن را با ابهاماتی رو به رو می‌کند. از طرفی آلترناتیو همیشگی فوتسال یعنی عباس ترابیان هم جز افراد بازنشسته است و دیگر اجازه فعالیت ندارد. کاظم سلیمانی، نایب رییس کمیته فوتسال هم جز افراد بازنشسته است و باید از پست خود خداحافظی کند. در حال حاضر فرد جوان و با تجربه‌ای برای تصدی کمیته فوتسال وجود ندارد و به احتمال فراوان باید شاهد حضور فردی غیر مرتبط با فوتسال در سمت ریاست این کمیته باشیم.

 

 

*خداحافظی فرد چهار شغله با کمیته داوران
دیگر مدیری که از ساختمان سئول رفتنی می‌شود، فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران است. رییس زنجانی چهار شغله که به ریاست کمیته شورای شهر زنجان، ریاست هیئت فوتیال زنجان و هم‌چنین عضویت در شورای شهر زنجان را در کارنامه دارد. با رفتن او از کمیته داوران، گزینه‌های جوان و با تجربه زیادی برای تصدی این پست وجود دارد. از داوود رفعتی که به تازگی ریاست دپارتمان داوری را به عهده گرفته تا هدایت ممبینی، داور اسبق فوتبال ایران که عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال است. علاوه بر این دو افراد زیادی مانند حسن کامرانی فر و محسن ترکی هم افراد متخصص و جوان برای به کارگیری در این پست خواهند بود.

 

*سازمان لیگ در انتظار تغییرات گسترده
حیدر بهاروند هم بعد از اجرای این قانون با ریاست سازمان لیگ خداحافظی می‌کند. طبق قانون رییس سازمان لیگ هم توسط مجمع فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود. دراین بین کاندیداهایی مطرح می‌شوند و پس از برگزاری انتخابات رییس جدید سازمان لیگ انتخاب می‌شود. با این حال و به احتمال فراوان تا برگزاری مجمع فوق‌العاده سرپرستی از سوی تاج برای این ارگان انتخاب می‌شود تا کارها را پیش ببرد. از اعضای هیئت رییسه سازمان لیگ هم منصور قنبرزاده و هوشنگ نصیرزاده شامل قانون بازنشستگان می‌شوند و باید از پست خود کنار روند.  

در نهایت می‌توان گفت که واضح است با اجرای این قانون در فدراسیون فوتبال، انتخاب فردی شایسته و با تجربه در برخی از پست‌ها با مشکل زیادی رو به رو خواهد شد. به خصوص پست‌های مهم و حساس که نیازمند فردی با تجربه و آشنا با قوانین بین المللی است. باید دید رییس فدراسیون فوتبال در فاصله کمتر از دو ماه مانده به شروع رقابت‌‌های جام ملت‌های آسیا با چه تصمیماتی بازوهای اجرایی و تصمیم گیر خود را تقویت می‌کند. تصمیماتی که او را در راه رسیدن به قهرمانی آسیا کمک کند.

دیدگاه‌ها