کد خبر : 1575495 | 21 آذر 1397 ساعت 10:35 | 149.9K بازدید | 0 دیدگاه

اتفاق تلخ برای ایرج دانایی فرد روی تخت بیمارستان

اولین گلزن ایران در جام جهانی درگذشت

ستاره سرشناس چند دهه گذشته باشگاه استقلال و تیم ملی ایران بعد از مدتی مبارزه با بیماری کبد سرانجام دار فانی را وداع گفت.

اولین گلزن ایران در جام جهانی درگذشت

به گزارش "ورزش سه"، ایرج دانایی فرد مهاجم سرشناس فوتبال ایران و باشگاه استقلال به عنوان اولین گلزن تیم ملی درتاریخ رقابت های جام جهانی بعد از چند هفته مبارزه با بیماری کبد در حالی که برای انجام پیوند در بیمارستان شیراز به سر می برد یک روز بعد از به کما رفتن، درگذشت.


ایرج دانایی فرد فرزند علی دانایی فرد بنیانگذار باشگاه تارج بود که در ساال 1329 در تهران به دنیا آمد و توانست در همان سنین کودکی استعداد و علاقه خود به فوتبال را بروز دهد تا پیراهن باشگاه های تاج(استقلال) عقاب و پاس را تن کند. او از سال 1970 میلادی (1349) به صورت رسمی وارد عرصه باشگاهی شد و در پست مدافع چپ توانست همه نگاه ها را به خود معطوف کند.

 

1362812


بعد از درخشش در مسابقات باشگاهی به خصوص با تاج(استقلال) اولین بار 20 دی 1355 بازی ملی را تجربه کرد و در شهر ریاض مقابل عربستان در مقدماتی جام جهانی به میدان رفت که حضور او توام شد با برد 3-0 تیم ملی تا راه برای صعود به این تورنمنت معتبر در آرژانتین هموار شود. رقابت هایی که باعث شد تا ایرج به عنوان اولین گلزن تاریخ ایران در رقابت های جام جهانی نامش را در کتاب فوتبال ثبت و جاودانه کند.د رمجموع 17 بازی ملی و سه بار گلزنی در کارنامه این بازیکن چپ پا و تکنیکی ثبت شده است.


دانایی فر در جام جهانی 1978 زننده تنها گل ایران در جریان تساوی 1-1 برابر اسکاتلند بود تا در کنار این افتخار سال ها به عنوان مهاجم اول استقلال به افتخارات بسیار زیادی با این باشگاه دست پیدا کند. درخششی که باعث شد تا دانایی فرد از محبوبیت و وجهه خاصی نیز در میان طرفداران این تیم برخوردار شود. از دیگر افتخاراتی که این چهره دوست داشتنی برای فوتبال ایران به ثبت رساند دعوت شدن به تیم منتخب جهان برای بازی خداحافظی اسطوره سرشناس فوتبال برزیل یعنی پله بود که باعث شد تا او تجربه حضور در کنار پله، کرایوف و ... دیگر را نیز به دست بیاورد.

 

1362813


ایرج دانایی فرد بیش از دو دهه خارج از ایران و در آمریکا سکونت داشت از همین رو هیچ وقت از او نامی در میان مربیان سرشناس فوتبال باشگاهی شنیده نشد. دانایی فرد که خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی داشت تا چهره ای ماخوذ به حیا داشته باشد همواره کمتر در بین رسانه ها حضور داشت تا این که یکی دو سال قبل به ایران بازگشت و بیشتر او را در بین پیشکسوتان می دیدیم.


این چهره سرشناس که طی دو هفته گذشته وضعیت جسمانی نامساعدی پیدا کرد به تجویز پزشکان پیوند کبد را در دستور کار قرار داد از همین رو راهی شیراز شد اما ظرف مدت چند روز حال جسمانی او وخیم گزارش و از دیروز به کما رفت. ساعاتی قبل خبر تلخ درگذشت او توسط دوستان و خانواده اش مخابره شد تا ورزش ایران یکی دیگر از چهره های سرشناس خود را از دست بدهد. رئیس بیمارستان نمازی‌ در مورد درگذشت ایرج دانایی ‌فرد گفت:«مرحوم دانایی فر کمتر از یک هفته قبل و با شرایطی بسیار وخیم به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.او در حالی به بیمارستان رسید که دچار ایست قلبی هم شده بود اما در این بیمارستان با اقدامات احیایی که انجام شد، بار دیگر به زندگی بازگشت.دانایی فرد به سیروز مزمن کبدی دچار بود و بیماری او پیشرفت زیادی کرده بود».

 

توئیتر رسمی فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" با انتشار پستی این اتفاق تلخ را تسلیت گفت. در این پست تصویری از شادی ایراج دانایی فرد با پیراهن تیم ملی گنجانده شده است تا مرگ ملی پوش سابق ایران با واکنش رسمی این فدراسیون مواجه شود. سایت "ورزش سه" این ضایعه دردناک را به خانواده مرحوم ایرج دانایی فرد، باشگاه استقلال و طرفدارانش همین طور جامعه ورزش ایران تسلیت می گوید.

 

1362830

دیدگاه‌ها