کد خبر : 1576618 | 25 آذر 1397 ساعت 11:03 | 31.2K بازدید | 0 دیدگاه

خسارت های فصل طولانی و بدون استراحت

چمن آزادی مُرد از بس که جان ندارد

چمن آزادی دیگر اثری از آن مخمل یکدست و سبزرنگ را ندارد؛ زردی هایی که توی ذوق می زند و ناهمواری های ایجاد شده یک اتفاق تلخ را خبر می دهد.

چمن آزادی مُرد از بس که جان ندارد

به گزارش "ورزش‌سه"، ورزشگاه آزادی در سال های گذشته استانداردترین ورزشگاه ایران بوده است؛ مهم ترین حسن این ورزشگاه بزرگ که همواره به عنوان یکی از استادیوم های زیبای فوتبال جهان شناخته شده چمن خوب بوده است؛ چمن تو پر و استاندارد که به شکل مخمل یکدست و صاف فضایی مناسب برای تیم هایی بوده که فوتبال را روی زمین بازی می کنند.


در سال های گذشته بازی کردن روی چمن صاف و هموار ورزشگاه آزادی همواره یک حسن برای تیم های لیگ برتری بوده و هیچ کس نبوده که از وضعیت این چمن ابراز نارضایتی کند. همین مساله چمن آزادی را به بهترین چمن فوتبال ایران تبدیل کرده که اهالی فوتبال انتظار دارند همواره شرایط خوبی داشته باشد.


حالا اما مدتی است فشارهای زیادی که به این چمن به واسطه برگزاری مسابقات متعدد ملی و باشگاهی آورده شده، آن را از شرایط خوب خارج کرده است. در همین دو بازی اخیر که در ورزشگاه آزادی میان استقلال و پدیده و پرسپولیس و پارس جنوبی جم برگزار شد، از تصاویر تلویزیونی می شد حدس زد که چمن ورزشگاه کیفیت خوبی ندارد. از این رو مصاحبه های بعد از بازی مربیان و بازیکنان نیز به این مساله دامن می زند.


برگزاری مسابقات دوستانه و گاها تمرینات تیم ملی ، برگزاری دیدارهای استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و مسابقات باشگاهی لیگ برتر و جام حذفی روی چمن آزادی طی 3 ماه اخیر این چمن را از شرایط ایده آل خارج کرده و مدیران ورزشگاه نیز به دلیل تعدد مسابقات زمانی برای ترمیم کامل در اختیار نداشته اند.


به همین خاطر قسمت هایی که خیلی خراب و چمنش کنده شده را با چمن های تکه ای پر کردند که اگر به داخل چمن بروید می بینید نه تنها تفاوت رنگ وجود دارد که جنس چمن جایگزین شده نیز با چمن قبلی همخوانی ندارد.


قسمت های زیادی از چمن آزادی حالا پستی و بلندی دارد و به صورت تکه ای در بخش های مختلف می بینیم که اصطلاحا کچلی ایجاد شده است. موضوعی که در آینده اگر فکری به حال آن نشود می تواند روی کیفیت مسابقات هم تاثیر بگذارد. خراب شدن چمن آزادی باعث شده تا مسئولان ورزشگاه آن را کوتاه نگه دارند و به همین خاطر نمی شود با استوک های میخ کوتاه روی آن بازی کرد که اگر این طور شود باعث سرخوردن بازیکنان می شود. در بازی پرسپولیس و پارس جنوبی جم چندین بار شاهد سرخوردن بازیکنان بودیم که از کوتاهی چمن نشات می گیرد.


از سوی دیگر کوتاه نگه داشتن چمن به خاطر خراب های موجود سبب شده تا توپ روی آن حالت پرشی پیدا کند و بازیکنان را به دردسر بیندازد.


موضوع دیگر درباره چمن آزادی این است که از بازسازی کامل و ترمیم چمن آزادی حدود 15 سال می گذرد و طبیعی است با وجود نگهداری خوب اما این چمن کاملا فرسوده شده ونیاز دارد مسئولان فکری اساسی به حالش انجام دهند.


حالا که مسابقات لیگ برتر موقتا به مدت 2 ماه تعطیل شده و تیم های لیگ برتری در نیم فصل بسر می برند و از سوی دیگر مسابقات تیم ملی در تهران برگزار نمی شود، بهترین فرصت است تا شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی با همکاری وزارت ورزش فکری به حال چمن آزادی کنند. اگر در این دوماه مسئولان ورزشگاه آزادی فکری به حال این چمن انجام ندهند با توجه به تقویم فشرده مسابقات تا نیم فصل لیگ نوزدهم زمانی برای این کار وجود ندارد و با ادامه این روند چمن آزادی به بدترین حالت ممکن می رسد، اتفاقی که می تواند این سرمایه ملی را به مرز نابودی ببردو آنوقت نه تنها استقلال و پرسپولیس که فوتبال ملی ایران نیز در مقدماتی جام جهانی 2022 دچار مشکل می شود.


باید منتظر ماند و دید مسئولان ورزشگاه آزادی و سایر دست اندرکاران ذیربط چه تدبیری برای ترمیم و جلوگیری از نابودی چمن این ورزشگاه قدیمی و البته مدرن شده فوتبال ایران دارند.

دیدگاه‌ها