کد خبر : 1582713 | 20 دی 1397 ساعت 13:42 | 159.3K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به مدعیان در روز اول جام ملت‌ها 

مشت آهنی ایران، سال سال ژاپن، کره و استرالیا نیست؟

بهترین پیروزی روز اول و دوم مقدماتی تا به این جا به تیم ملی ایران اختصاص داده شده که با نتیجه پنج بر صفر موفق به برد مقابل یمن شد

مشت آهنی ایران، سال سال ژاپن، کره و استرالیا نیست؟

به گزارش “ورزش سه” پس از کسب برتری ۲-۰ قطر برابر لبنان در بازی شب گذشته پرونده دور اول مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا بسته شد. مسابقاتی که به خوبی پیشرفت فوتبال آسیا را به رخ جهانیان کشید. در هر صورت حضور نزدیک به ۲۰ مربی درجه یک خارجی در فوتبال آسیا نتیجه‌ای جز میانگین ۳ گل در هر بازی ندارد و حالا می‌توان امیدوار به نزدیک شدن فوتبال قاره کهن به سطح اول فوتبال جهان بود. در این میان برخی از تیم‌های مدعی در حد انتظار ظاهر نشدند و برد دردسرسازی برابر حریفان شگفتی‌ساز‌ کسب کردند. 

 

*شرق آسیا، ژاپن و کره نه، چین با لیپی جان گرفت


نکته جالب توجه این است که قرقیزستان، ترکمنستان و فیلیپین که برای اولین بار است در جام ملت‌ها شرکت می‌کنند همگی به تور مثلث قدرتمند شرق آسیا افتادند. چین همراه با آقای تئوریسین فوتبال، اولین برد تیم‌های شرق آسیا را در جام به دست آورد. اژدهای سرخ در اولین گام مقابل قرقیزستان قرار گرفت و در عین ناباوری با یک گل تاکتیکی از حریف جام اولی خود عقب افتاد. اما با تعویض‌های مارچلو لیپی در نیمه دوم بازی به سود چینی‌ها برگشت و سه امتیاز به حساب آن‌ها واریز شد. با این حال شانس زیادی برای قهرمانی چین نباید در نظر گرفت اما حضور مربی مثل لیپی آن‌ها را جز پنج تیم جذاب مسابقات کرده. مربی‌ای که سال ۲۰۰۶ را قهرمانی جهان را به نام چکمه‌نشین‌ها زد و حالا در فکر درخشش دوباره است.

 

1371414

 

1371413

 

کره جنوبی هم در این گروه برابر فیلیپین با هدایت اریکسون قرار گرفت. قبل از شروع جام ملت‌ها سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا از بازی فیلیپین و کره جنوبی جز ۵ بازی سخت و جذاب مرحله اول نام بردند. انتخابی که مورد تمسخر طرفداران کره قرار گرفت و آن‌ها فیلیپین را در حد خود نداستند. اما در هر صورت فوتبال است و هر اتفاقی پیش می‌آید. فیلیپینی‌ها با هدایت سرمربی سرشناس خود کره را در تله دفاعی و استفاده از ضد حملات انداختند و شکست با یک اختلاف گل را مدیون عدم داشتن تجربه هستند. چیزی که مهم به نظر می‌آید این است که کره جنوبی بدون داشتن سون هیونگ مین یک تیم معمولی است و با حضور این ستاره به تیمی مدعی و جذاب تبدیل می‌شود. هر چند که با این وضعیت هم آن‌ها تحت هدایت بنتو سرشناس به احتمال فراوان راهی چهار تیم نهایی می‌شوند.

 

1371415

 

1371416

 

ژاپن دیگر تیم مدعی و قدرتمند شرق آسیاست که روز گذشته در آستانه القا یک شگفتی بزرگ قرار داشت. سامورایی‌ها که با تغییر نسل نسبت به جام جهانی و آوردن یک مربی بومی دیگر پا به امارات گذاشتند روز گذشته با سوپر گل کاپیتان ترکمنستان تیری بر قلب خود دیدند تا با شوک به رختکن بروند. اما از همان ابتدا می‌توانستیم تفاوت سطح بازیکنان دو تیم از نحوه ضربه زدن به توپ را متوجه شویم! سرانجام هم همین شد و ژاپنی‌ها با اتکا به ستاره‌های جوان و بوندس‌لیگایی خود سه گل زدند و نگذاشتند عمر دومین شگفتی جام بیش از ۴۵ دقیقه شود. هر چه هست با آبی پوشان شرق آسیا در این چند دوره اخیر جام را متزلزل و با برد جزیی آغاز کرده‌اند و به مرور تیمی مدعی شدند و حالا هم باید آن‌ها را جز چهار تیم نهایی دانست. هر چند که جوانگرایی مقداری عنصر تجربه تیمی آن‌ها را دستکاری کرده است.

 

1371417

 

*مرکز آسیا، ابوظبی غرق در شگفتی و رقص هندی‌ها!


نمایشی فراتر از تیم درجه‌ سه آسیا، کسب دومین برد پر گل مرحله، قرار گرفتن بالاتر از میزبان مسابقات همه و همه برای تیمی نیست جز هندوستان. تیمی با بازیکنان قد کوتاه و سرعتی که خیلی زود سری در سرها درآورد. هند در بازی اول خود مقابل تایلند جدا از نتیجه درخشانی که داشت، نمایش عالی ارائه کرد تا به جز رسانه‌های آسیایی، اروپایی‌ها هم روی آن تمرکز کنند. شاگردان کنستانتین انگلیسی با به نمایش گذاشتن فوتبالی در قالب تیکی تاکا، ارسال پاس‌های کوتاه بین یکدیگر و خلق موقعیت‌های زیاد اولین نتیجه پر گل جام را رقم زدند. گردش توپی که مانند رقص هوادارانشان بعد از این برد جذاب بود و نگا‌ه‌ زیادی را به مصاف امروزشان با امارات معطوف کرد. بی شک حضور در بین تیم‌های بزرگ مرحله بعد آرزویی است که تا به اینجا فقط از دست مرتاض‌های هندی برمی‌آمد و حالا به وسیله فردی انگلیسی انجام می‌شود.

 

1371422

 

1371421

 

*غرب آسیا، خط و نشان سخت ایران و عربستان با طعم شگفتی اردنی!


اولین شگفتی جام ملت‌های آسیا به نام مردانی از اصحاب کهف رقم خورد.

 

اردنی‌ها با هدایت بورکمانس بلژیکی فراتر از حد تصور ظاهر شد و علاوه بر داشتن موقعیت‌های متعدد گلزنی قهرمان سابق آسیا را شکست دادند. اردن با یک بازی جانانه و از خود گذشته بازیکنان، استرالیا را در اولین گام ناک اون کردند تا شانس سوم شدنشان در گروه و مصاف احتمالیشان با ایران از حالا کمرنگ شود. استرالیا هم با توجه به این نمایشی که داشت به نظر می‌رسد به مانند سال ۲۰۰۷ با هدایت آرنولد راهی به کسب جام نمی‌برد.

 

1371418

 

1371419

 

1371420

 

یوزپلنگان ایرانی با قدرت وارد شدند. تیم ملی که امید زیادی برای شکستن طلسم ۴۵ ساله دارد از همان ابتدا با توپ پر وارد ورزشگاه بن زاید ابوظبی شد و در نهایت با ارائه یک نمایش سراسر هجومی یمن را با ۵ گل در هم شکست تا ضمن کسب پر گل ترین برد دور اول، خط و نشان قدرتمندی برای کسب جام جدید مسابقات کشیده باشد. شاگردان کی‌روش در این دیدار ۵ گل زدند و ۵ گل دیگر نزدند تا این تغییر روند دفاعی به هجومی لرزه بر تن حریفان آسیایی بیاندازد. بی شک اگر آتش برخی اختلافات خاموش شود و همان پرچم سفید صلح توسط بزرگان فوتبال ایران برافراشته شود، ایران می‌تواند با ادامه این روند آرزوی چندین ساله مردم را برآورده کند.

 

1371411

 

1371412

 

دو برد بیش از سه اختلاف گل در انحصار تیم‌های غرب آسیا بود. این بار بعد ایران، نوبت به عربستان رسید تا در غیاب چند ستاره اصلی‌اش و هم‌چنین بدون داشتن یک مهاجم تمام عیار دومین برد پر گل جام را رقم بزند. عقاب‌های کویر با تصمیم پیتزی بدون مهاجم تخصصی وارد امارات شده‌اند. درست به مانند اسپانیا ۲۰۱۲ که با استفاده از این تاکتیک قهرمانی اروپا را کسب کرد. عربستانی‌ها در گام اول با تاکتیک جدید خود موفق ظاهر شدند و با ارائه نمایشی دل‌پذیر و روی زمین برد پر گلی برابر کره شمالی به دست آوردند. عربستان که جز مدعیان همیشگی از غرب آسیاست با توجه به استخدام مربی کارکشته از آمریکای جنوبی یکی از شانس‌های حضور در نیمه نهایی است.

 

1371424

 

1371423

دیدگاه‌ها