کد خبر : 1583009 | 21 دی 1397 ساعت 17:27 | 34.5K بازدید | 0 دیدگاه

حاشیه سیاسی سنگینی که دست از جام ملت‌ها نمی‌کشد؛

عربستان، قطر، امارات؛ مثلث دشمنی !

درگیری های سه کشور امارات، قطر و عربستان در جام ملت های آسیا به اوج خود رسیده و این مشکل در فضای رسانه های ورزشی معتبر سه کشور تنش زیادی ایجاد کرده است.

عربستان، قطر، امارات؛ مثلث دشمنی !

به گزارش "ورزش سه"، پس از اتفاقات دو سال پیش میان سه کشور امارات، عربستان و قطر، روابط سیاسی این سه کشور تیره و تار شد و قطر خود را در مقابل بسیاری از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان دید. پیرو این چالش در ۲۰۱۷ روابط تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان و کشورهای همسو نظیر امارات با قطر بسته شد.


این اتفاق سبب شده تا طی دو سال گذشته گزارشگران و برنامه سازان ورزشی شناخته شده سه کشور و به خصوص دو کشور امارات و قطر به اشکال مختلف و با واکنش های شدید اللحنی علیه هم موضع بگیرند.


تقابل تیم های قطر و امارات هم در این بین فرصتی برای برنامه هایی نظیر دبی اسپورت و ابوظبی اسپورت در امارات و همینطور رسانه معروف الکاس در قطر به وجود آورده تا به شکل های مختلف به یکدیگر بتازند.


در اختیار داشتن حق پخش تلویزیونی بسیاری از رویدادهای مهم فوتبالی جهان توسط قطری ها دست بالا را به این کشور داده و کارشناسان و گزارشگران قطری در این برنامه ها اتهامات زیادی را متوجه کشور امارات ساخته اند.


البته اماراتی ها هم اتهاماتی که قطری ها به آنها وارد می کنند، نظیر ایجاد مشکل برای ورود و خروج بازیکنان قطری، راه ندادن تماشاگران قطری و کارشکنی هایی از این دست را در برنامه های مختلف خود رد کرده اند و برای اثبات ادعاهای خود از بازیکن الغرافه قطر می گویند که فصل گذشته و در دیدار دو تیم الغرافه و الجزیره به دلیل ادعاهایی که در رابطه با رفتار نامناسب اماراتی ها داشت، چهار جلسه توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل اینکه نتوانست حرف ها و ادعاهایش را علیه امارات ثابت کند، محروم شد.


این درگیری ها با پخش مسابقات جام جهانی روسیه در شبکه ای با عنوان "بی اوت کیو" (beOUT Q) توسط عربستانی ها که دو کنایه در نامش داشت، بیشتر هم شد( در جام جهانی شبکه beIN SPORT به دلیل پخش بدون مجوز بازی ها دچار ضرر مالی شدیدی شد که با شکایت های زیادی از سوی این رسانه همراه بود).


عربستانی ها علاوه بر اینکه عنوان (beIN SPORT) را به صورت متضاد استفاده کردند، با استفاده از این عنوان نشان دادند، می خواهند قطر را که حق پخش بازی ها را خریداری کرده، بیرون بیاندازند و خودشان حق پخش مسابقات را بگیرند؛ چرا که در حال حاضر همه کشورها مجبورند برای دیدن بازی های مهم ورزش جهان، با قطر گفتگو و مذاکره کنند که حق پخش بالاتری برای کشورهایی که با آنها مشکل دارند در نظر گرفته و همین موضوع سبب خشم اماراتی ها و عربستانی ها شده و AFC هم در این مدت عربستانی ها را به دلیل پخش غیرقانونی بازی ها جریمه کرده است.
همزمان با آغاز جام ملت های آسیا راه ندادن 5 خبرنگار قطری و همینطور نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که ملیتی قطری دارد به امارات، این کشمکش ها را به مسابقات هم وارد کرد و قطری ها هم در برنامه معتبر فوتبالی‌شان به نام "مجلس" از عدم میل و رغبت هواداران قطری برای حضور در امارات گفتند و اینکه رفتن تیم و داوران قطری کافی است ولی اماراتی ها بازهم در رسانه های خود ادعاهای قطری ها را رد کرده اند.


در این بین اما جنگ های روانی ایجاد شده، به صورت ناخودآگاه سبب تضعیف سه کشور امارات، قطر و همینطور عربستان شده که سه حریف محتمل ایران در جام به شمار می روند. به عنوان مثال در بازی شب گذشته قطر، هواداران اماراتی شرایط دشواری برای این تیم با سوت های ممتدی که در طول بازی می زدند، ایجاد کردند و رسانه های اماراتی هم از تابعیت های مختلف تیم ملی قطر می گویند، تا با شرایط به وجود آمده، ایران علیرغم اینکه به طور کامل از گزند رسانه های این سه کشور در امان نمانده، بهترین شرایط را برای کسب قهرمانی  یا حداقل پیروزی در نبرد مستقیم با این سه حریف داشته باشد.

دیدگاه‌ها