کد خبر : 1584019 | 25 دی 1397 ساعت 12:30 | 260.9K بازدید | 0 دیدگاه

دست باز برانکو برای انتخاب ترکیب؛

پرسپولیس با دو تیم آماده در نیم فصل دوم

تیم پرسپولیس در شرایطی نیم فصل دوم را آغاز می کند که 26 بازیکن آماده را در فهرست خود دارد.

پرسپولیس با دو تیم آماده در نیم فصل دوم

به گزارش "ورزش سه"، سرخپوشان پایتخت که سرانجام از محرومیت پردردسر رهایی یافتند، حالا در کمپ اسپایر قطر خود را آماده نیم فصل دوم می کنند. آن ها در شرایطی گام به مسابقات خواهند گذاشت که 7 بازیکن جدید نسبت به نیم فصل اول در اختیار دارند و البته نسبت به مقطع کنونی فصل گذشته 6 مهره تاثیرگذار خود را از دست داده اند.

 

* کلکسیون چند پسته ها در دوران محرومیت

 

با این حال برانکو اکنون روزهای بسیار خوبی را سپری می کند و در نیم فصل دوم دست بازتری برای انتخاب سیستم، ایجاد تغییر در ترکیب و انجام تعویض در طول مسابقات خواهد داشت. در یک سال محرومیت، سرمربی تیم پرسپولیس سعی کرد تا با چند پسته کردن مهره هایی نظیر آدام همتی، سیامک نعمتی، احمد نوراللهی و... کار تیمش را راه بیاندازد و همین اتفاق باعث شده تا علاوه بر بازیکنان تخصصی هر پست، قرمزها چند مهره غیرتخصصی نیز در مناطق مختلف زمین داشته باشند.

 

به طور مثال آدام همتی که به عنوان یک مهاجم به پرسپولیس آمد، اکنون توانایی بازی در پست دفاع راست، هافبک راست و هافبک چپ را دارد یا سیامک نعمتی که در پیکان صرفا یک هافبک کناری بود، حالا می تواند خود را یک دفاع راست مطمئن یا یک مهاجم گلزن معرفی کند! همچنین احمد نوراللهی نیز در پست هافبک کناری به قدری خوب بود که به تیم ملی هم دعوت شد و در بازی با ویتنام نیز بیشتر دقایق را به عنوان هافبک چپ سپری کرد. در این بین می توان از شجاع خلیل زاده نیز نام برد که سال های سال در پست دفاع میانی به کار گرفته شد اما از بازی با الدحیل به منطقه راست دفاع انتقال یافت و آن جا هم مطمئن عمل کرد.

 

1370921

 

* 7 خرید کارآمد برای پوشش نقاط ضعف نیمکت

 

پرسپولیس در تابستان با جذب مهدی ترابی، مهدی شیری، مهدی شریفی سعید کریمی و سروش رفیعی گام بلندی برای نقل و انتقالات زمستانی برداشت. آن ها در پنجره نقل و انتقالاتی جاری نیز محمد نادری دفاع چپ و وسط سابق تراکتور و ماریو بودیمیر مهاجم بلند قد دینامو زاگرب را جذب کردند تا مصدومیت محمد انصاری و جدایی گادوین منشا نیز آسیبی به شاکله تیم نرساند.

 

با این حال اگر فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و وحید امیری در تابستان از پرسپولیس جدا نمی شدند، بعید بود برانکو دست به چنین خریدهایی بزند. حالا از بین این 7 بازیکن احتمالا 3-4 نفر خیلی زود فیکس می شوند اما بقیه احتمالا برای پوشش نقاط ضعف در روی نیمکت خریداری شده اند.

 

* زوج خط دفاعی؛ همچنان سیدجلال و شجاع

 

در طول یک و نیم فصل اخیر پرسپولیس عملکرد دفاعی فوق العاده ای داشته است. حتی می توان بخش اعظمی از موفقیت قرمزها در دوران محرومیت را نیز به همین عملکردهای دفاعی مرتبط دانست اما موضوع خستگی این بازیکنان و انجام مسابقات مداوم باعث نگرانی بسیاری از هواداران پرسپولیس شده است. اکنون قرمزها به جز شجاع و سیدجلال هیچ دفاع وسط تخصصی دیگری را (به غیر از احسان حسینی) در فهرست خود ندارند و تنها محمد نادری، محسن ربیع خواه و حسین ماهینی می توانند در این پست بازی کنند. نادری فصل گذشته کارش را به عنوان دفاع چپ با تراکتور آغاز کرد اما در ادامه به دفاع وسط منتقل و مطمئن ظاهر شد. او مهم ترین آلترناتیو برای بازی در این قسمت از زمین می باشد.

 

* سرخ ها در انتظار درخشش شیری

 

یکی از خریدهایی که در ترکیب اصلی تیم پرسپولیس به میدان خواهد رفت، مهدی شیری است. کادرفنی پرسپولیس پس از مصدومیت حسین ماهینی، مهره هایی نظیر سیامک نعمتی، آدام همتی، شجاع خلیل زاده و حتی محسن ربیع خواه را در این پست استفاده کردند که هیچ یک دفاع راست تخصصی نیستند و حالا حضور مهدی شیری کوتاه قامت و پرسرعت می تواند موهبت بزرگی برایشان باشد. نکته اصلی در این باره، جا افتادن هرچه سریع تر مهدی شیری و درخشش او در این پست است که می تواند در فرآیند هجومی نیز باتوجه به خرید بازیکن بلند قامت، موثر باشد. در چند فصل اخیر به نوعی خلا بازیکنی که بتواند سانترهای خوبی انجام دهد و مهاجمان را این چنین تغذیه کند، در بین مدافعان راست پرسپولیس دیده می شد و حالا انتظار سرخ ها این است که شیری چنین وظیفه ای را به بهترین شکل انجام دهد.

 

* کار دشوار سروش و ترابی برای ورود به ترکیب

 

پرسپولیس در دوران برانکو ایوانکوویچ همواره از خط هافبک قدرتمندی بهره مند بوده و این روزها نیز ستاره های زیادی را در این قسمت از زمین می بیند. کمال کامیابی نیا، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، امید عالیشاه، بشار رسن، مهدی ترابی و سروش رفیعی 7 هافبک نامدار پرسپولیس هستند که مهره های جوان تر نظیر همتی، طاهرخانی و حسین پور را نیز نزدیک به خود می بینند. از بین این 10 بازیکن، تنها 4 نفر در ترکیب اصلی خواهند بود و این موضوع کار را برای خریدهای جدید سخت تر می کند چرا که آن ها باید خیلی زود خود را به برانکو تحمیل کنند. البته حضور احمد نوراللهی و مهدی ترابی در تیم ملی و بازی در جام ملت ها و ایجاد خستگی، باعث می شود تا از حجم ترافیک در خط میانی قرمزها کاسته شود و برانکو فرصت ایجاد تغییرات در این قسمت را داشته باشد.

 

 

نکته دیگر این است که برانکو در اردوی قطر مهدی شریفی را نیز برای دقایقی در پست هافبک کناری و وینگر استفاده کرد و همین موضوع زنگ خطر جدیدی برای هافبک های تخصصی محسوب می شود.

 

1369970

 

* خط حمله؛ زوج جدید علیپور - ماریو؟

 

برخلاف سال قبل که فقط علی علیپور و گادوین منشا در خط حمله پرسپولیس بودند و در آخرین هفته های محرومیت محمدامین اسدی نیز به این پست اضافه شد، حالا 5 بازیکن آماده در این قسمت از زمین حاضر هستند. علی علیپور و ماریو بودیمیر به عنوان اصلی ترین گزینه ها رقبایی نظیر محمدامین اسدی، سعید کریمی و مهدی شریفی را پشت سر خود احساس می کنند. اسدی و کریمی که بازیکنان جوان به حساب می آیند، در بازی با اوپن دو گل زدند و خود را مطرح کردند و مهدی شریفی نیز با سابقه خوب، گزینه ای جدی برای بازی در زمین محسوب می شود. همچنین نباید فراموش کرد که مهدی ترابی نیز توانایی بازی در خط حمله را دارد.

 

انتخاب سیستم؛ ادامه کار با لوزی؟

 

کسی نمی داند برانکو برای نیم فصل دوم چه فکری در سر دارد و قرار است با چه سیستمی کار را ادامه دهد. در نیم فصل نخست علی رغم محرومیت پرسپولیسی ها 442 لوزی بازی کردند و همین موضوع به نمایش جذاب و تماشاگرپسند این تیم یاری رساند. حالا اگر پرسپولیس با همین سیستم بازی کند، یک هافبک دفاعی از بین نوراللهی و کامیابی نیا انتخاب می شوند، هافبک راست از بین نعمتی، رسن و ترابی، هافبک چپ از بین عالیشاه، ترابی و نعمتی و در آخر هافبک میانی یا بازیساز از جمع کوچک سروش رفیعی یا بشار رسن عراقی.

 

* دو تیم آماده علیه رقبای داخلی و خارجی

 

پرسپولیس برای نیم فصل دوم 26 بازیکن را در فهرست خود دارد و دیگر مشکلی بابت کمبود نفرات در این تیم وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که برانکو دو تیم آماده در دست دارد و می تواند در تورنمنت های مختلف هر 11 بازیکن خود را دست خوش تغییر و تحول کند. به طور مثال پرسپولیس که در تاریخ 8 بهمن با سپیدرود بازی دارد و 4 روز بعد در لیگ بازی می کند، دیگر مشکلی بابت چینش نفرات نخواهد داشت.

 

* رونمایی از ترکیب مقابل سپیدرود

 

پرسپولیس در شرایطی به مصاف سپیدرود می رود که مهدی ترابی، احمد نوراللهی و علیرضا بیرانوند احتمالا به دلیل حضور در جام ملتها یا خستگی ناشی از این جام حتی در صورت حضور در اردو باعث می شود برانکو همچون نیم فصل نخست کار را با بوژیدار رادوشویچ آغاز کند و دو بازیکن ملی پوش دیگر را هم روی نیمکت بنشاند. قرمزها در بازی با اوپن بلژیک با ترکیب رادو شوویچ، سید جلال حسینی (کاپیتان)، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، مهدی شیری، کمال کامیابی‌نیا، سروش رفیعی، امید عالیشاه، علی علیپور، سیامک نعمتی و مهدی شریفی به میدان رفت و باتوجه به دیر اضافه شدن ماریو بودیمیر، احتمالابرانکو با همین ترکیب کار را در نیم فصل دوم آغاز خواهد کرد.

 

1363179

 

دروازه بان: علیرضا بیرانوند، بوژیدار رادوشویچ، ابوالفضل درویش وند

دفاع وسط: سیدجلال حسینی، شجاع خلیل زاده، محمد نادری، احسان حسینی (محسن ربیع خواه)

دفاع راست: مهدی شیری، حسین ماهینی (سیامک نعمتی)

دفاع چپ: شایان مصلح (محمد نادری)

هافبک دفاعی: کمال کامیابی نیا، احمد نوراللهی، محسن ربیع خواه (حسین ماهینی)

هافبک راست: سیامک نعمتی، آدام همتی (بشار رسن)

هافبک چپ: امید عالیشاه، مهدی ترابی (سیامک نعمتی)

هافبک وسط یا نفوذی: سروش رفیعی، بشار رسن، سعید حسین پور، حمیدرضا طاهرخانی (مهدی ترابی)

مهاجمین: علی علیپور، ماریو بودیمیر، محمدامین اسدی، سعید کریمی، مهدی شریفی، مهدی ترابی (سیامک نعمتی)

دیدگاه‌ها