کد خبر : 1584749 | 28 دی 1397 ساعت 10:04 | 50.4K بازدید | 0 دیدگاه

شلیک به قلب روزنامه‌نگار فوتبالی افشاکننده فساد

یک روزنامه‌نگار تحقیقی غنایی که به فاش شدن فساد مالی یکی از مسئولین رده‌بالای فیفا حکم کرده بود در کشورش، غنا به ضرب گلوله افراد ناشناس از پا درآمد.

شلیک به قلب روزنامه‌نگار فوتبالی افشاکننده فساد

به گزارش "ورزش سه"، یک روزنامه‌نگار تحقیقی غنایی که با انجام تحقیقات مفصل به فاش شدن فساد مالی یکی از مسئولین رده‌بالای فیفا کمک کرده بود، در کشورش غنا، درحالیکه سوار بر موتورسیکلت به خانه برمی‌گشت با شلیک گلوله کشته شد. رسانه‌‌ای که این روزنامه‌نگار برای آن کار می‌کرد، کشته شدن او را قتل عمد خوانده است.

 

احمد حسین سواله روز چهارشنبه در حومه شهر آکرا، پایتخت غنا، درحالیکه سوار بر موتورسیکلت در حال حرکت به سمت خانه خود بود، از فاصله نزدیک مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. گلوله‌هایی که به سینه و گردن آقای سواله شلیک شد و مرگ او را در پی داشت. این اطلاعات توسط پلیس غنا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

 

رسانه غنایی تایگر آی پی‌آی، که حسین سواله برای آن کار می‌کرد می‌گوید قتل او تمام نشانه‌های یک ترور هدفمند و حرفه‌ای را در خود دارد. این رسانه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:" ما از نهادهای امنیتی می‌خواهیم عناصر پشت پرده این ترور را شناسایی کرده و به افکار عمومی معرفی کنند".

 

پلیس غنا اعلام کرده که تا کنون در جریان بررسی این پرونده کسی دستگیر نشده است. رئیس‌جمهور غنا این حادثه را جنایتی شنیع خوانده و از پلیس خواسته مجرمین آن را هر چه سریعتر به دست عدالت بسپارند.

 

یکی از بزرگترین پرونده‌های حسین سواله زمانی منتشر شد که او و همراهانش فاش کردند کوئسی نیانتاکی، یکی از اعضای شورای فیفا و دومین مرد قدرتمند فوتبال آفریقا از روزنامه‌نگارانی که خود را به عنوان دلال جا زده‌اند مبلغ 65هزار دلار رشوه دریافت کرده تا خواسته‌های آنها را به کرسی بنشاند. نیانتاکی وقتی با پیشنهاد خبرنگارهای در پوشش دلال مواجه می‌شود پولهای نقد را با لبخند دریافت کرده و به آنها قول می‌دهد از موقعیت خود به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال غنا و عضو شورای فیفا برای پیشبرد خواسته‌شان استفاده کند.

 

بعد از انتشار تصاویری که از این دیدار به صورت مخفیانه فیلمبرداری شده بود نیانتاکی از تمامی پست‌های خود استعفا کرد و به دلیل دریافت رشوه و فساد مالی به صورت مادام‌العمر از کلیه فعالیت‌های فوتبالی منع شد. رئیس‌جمهور غنا بعد از این رسوایی دستور داد فدراسیون فوتبال غنا به صورت موقت تعطیل شود تا به ادعاهای فساد مالی رسیدگی شود. فعالیت‌های ژورنالیستی حسین سواله باعث شد در نهایت، کنفدراسیون فوتبال آفریقا نزدیک به دوازده نفر داور و مسئول فوتبالی از کشورهای مختلف را اخراج کرده یا به حالت تعلیق دربیاورد.

 

دیدگاه‌ها