کد خبر : 1591960 | 27 بهمن 1397 ساعت 09:15 | 255.3K بازدید | 0 دیدگاه

به جا مانده از هشت سال حضور مرد پرتغالی

همه مردانی که با کی‌روش نماندند

هشت سال حضور کی روش در تیم ملی ایران باعث شد تا دستیاران زیادی در کنار وی روی نیمکت تیم ملی بنشینند.

همه مردانی که با کی‌روش نماندند

به گزارش "ورزش سه"، دیگر حتی سنتی ترین هواداران فوتبال در ایران نیز قبول ندارند که سرمربی یک تیم باید تنها دو یا سه کمک در کنار خود داشته باشد چرا که پیگیری فوتبال روز دنیا، نشان می دهد مربیان بزرگ به دارا بودن کادری قوی روی نیمکت علاقه مندند و علاوه بر آن، هشت سال حضور کارلوس کی روش در صدر تیم ملی باعث شد تا  اصولا کسی از هواداران تیم ملی به نیمکتی خلوت فکر هم نکند.


البته درباره حضور پرتعداد مربیان(دستیار) بر روی نیمکت یک تیم ایرانی باید گفت این اتفاق، اولین بار در دوره امیر قلعه نویی افتاد. زمانی که تیم ملی برای حضور در مسابقات جام ملت های آسیا 2007 آماده شده بود و مربیانی همچون ناصر ابراهیمی، افشین پیروانی، منصور ابراهیم زاده، پرویز مظلومی، کریم بوستانی، مارکار آقاجانیان و ... به عنوان مربیان روی نیمکت، روی سکوها و آنالیزور با قلعه نویی همکاری می کردند.              

                         
*به دوران حضور کارلوس کی روش در تیم ملی برمی گردیم، سرمربی وقت تیم ملی که پس از توافق با فدراسیون آماده کار در ایران شد، لیست مربیان مورد نظر خود را به مسئولان مورد نظر داد تا شرایط کار برای دستیاران وی نیز مهیا شود. آنتونیو سیموئز، میک مک درموت، دن گاسپار، امید نمازی، مارکار آقاجانیان و مهرداد خانبان دستیارانی بودند که در نهایت در لیست کی روش قرار گرفتند تا در راه رسیدن به جام جهانی به تیم ملی کمک کنند.


*تیم ملی فوتبال دور اول بازی های مقدماتی جام جهانی 2014 را با این نیمکت و البته کادرفنی آغاز کرد. با این حساب سرمربی پرتغالی تیم ملی با نفراتی که مد نظر داشت برای بازی های تیم جدیدش لب خط می ایستاد و به هدایت بازیکنانش می پرداخت. پس از پایان دور اول بازی های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل، اولین عضو از کادرفنی تیم ملی جدا شد. میک مک درموت که در حقیقت به عنوان بدنساز با تیم ملی همکاری می کرد پس از توافق نهایی با مسئولان تیم العین امارات، به عنوان مربی بدنساز به عضویت این تیم درآمد. مک درموت تنها دلیل جدایی خود از کادرفنی تیم ملی ایران را خانوادگی و دوری از چهار فرزند خردسالش ذکر کرد.

 

1382457


*پس از جدایی میک مک درموت، کارلوس کی روش اقدام به استخدام یک مربی بدنساز دیگر کرد بارت کاوبرگ مربی بیست و هشت ساله بلژیکی همان کسی بود که کی روش برای انجام وظایف میک مک درموت برای تیم ملی به تهران آورد که او هم چندی بعد به دلیل اختلاف نظر با کارلوس از تیم ملی جدا شد و جای خود رو به  میکو کوجالای فنلاندی داد.


*در حالی که دور دوم بازی های مقدماتی جام جهانی برزیل نیز به پایان رسیده بود و تنها چند ماه تا آغاز این بازی ها زمان باقی مانده بود کمک اول کی روش هم به دلیل تمرد از دستور کی روش از تیم اخراج شد که البته  هم فدراسیون و هم آنتونیو سیموئز دلیل جدایی رو مسائل شخصی اعلام کردند هرچند بعدها سیموئز با شکایت به فیفا موفق به دریافت چهل هزار دلار از فدراسیون شد، بعد از این اتفاق باز هم کی روش به دنبال نفر جدید برای حضور در کادرفنی بود و بدین ترتیب سرمربی تیم ملی، کاپیتان سابق تیم ملی پرتغال را به ایران آورد. اوسیانو کروز همان نفری بود که مرد پرتغالی فوتبال ایران آن را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی انتخاب کرد.

 

1382454


*تنها دو هفته از استعفای سیموئز گذشته بود که امید نمازی دومین شوک را به کادر فنی تیم ملی داد و این بار او غزل خداحافظی را با تیم ملی را خواند. این اتفاق در حالی می افتاد که حدودا سه ماه تا آغاز بازی های جام جهانی باقی مانده بود ولی شایعات درباره دو احتمال حول این مربی بود، اول اینکه عنوان می شد نمازی هم مانند سیموئز دچار اختلاف نظر شدید با کی روش شده است و به همین دلیل ترجیح داد تا از روی نیمکت ایران بلند شود، اما دومین شایعه نیز درباره این مربی به مذاکرات مثبت او و فدراسیون فوتبال امریکا بر می گشت و عنوان شده بود نمازی به زودی هدایت یکی از تیم های ملی فوتبال آمریکا را به دست خواهد گرفت.

 

1382453


*با حساب جدایی نمازی و سیموئز، تعداد نفرات قدیمی کادر فنی کی روش به حداقل رسید و او حالا با تغییر شرایط در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست. وی در ابتدا همانطور که عنوان کرد اوسیانو کروز را به عنوان دستیار اول و جانشین سیموئز به تهران آورد.

 

1382450


در طرف دیگر میکو نیز به عنوان بدنساز تیم ملی آغاز به کار کرده بود مارکار آقاجانیان نیز از آنالیزوری تیم ملی کنار کشید تا در ترکیب کادر فنی جایگزین امید نمازی شود. بدین ترتیب کادرفنی تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی برزیل سه عضو از پنج عضو اصلی خود را تغییر یافته دید و مارکار و اوسیانو و میکو (با کمک دکتر دیگو) جایگزین نمازی و سیموئز و مک درموت شدند.

 

1382455


*نکته جالبی هم درباره دستیاری کی روش در هفته های منتهی به جام جهانی پیش آمده که عنوان کردن آن خالی از لطف نیست. آن هم اینکه پس از جدایی نمازی، مجید صالح برای دومین بار به کارلوس کی روش معرفی شد تا جایگزین نمازی شود(اولین بار در ابتدای حضور کی روش بود که صالح از طرف ترابیان به سرمربی پرتغالی معرفی شد اما او در نهایت امید نمازی را انخاب کرد). پس از معرفی دوم صالح، کی روش نیز پذیرفت و در کادرفنی تیم ملی حضور داشته باشد اما در آخرین اردوی تیم ملی پیش از جام جهانی در اتریش، در یکی از بازی های تدارکاتی سرمربی تیم ملی رو به صالح کرد و به او گفت وی باید به اتفاق مارکار آقاجانیان وظیفه کمک داوری بازی رو به عهده داشته باشند و با توجه به بازی ندادن صالح در تمرینات، این درخواست کی روش دقیقا به مانند کبریتی بود به انبار باروت و باعث شد تا پس از بازگشت از اتریش صالح جلوی خود را نگیرد و عطای حضور در جام جهانی را به لقایش ببخشد. (البته دلیل دیگر ناراحتی کی روش از صالح به اسپانسری آدیداس برمی گشت جایی که خود کارلوس هنوز اسپانسر نداشت صالح تنها چند روز بعد از حضور در تیم ملی با آدیداس برای پوشیدن کفش در جام جهانی به توافق رسیده بود.)


*بعد از بازی های جام جهانی و قبل از رقابت های جام ملت های آسیا قرار بود اتفاق ویژه ای در کادر فنی تیم ملی بیفتد و بدین ترتیب علی کریمی به عنوان تنها عضو ایرانی کادرفنی انتخاب شد اما در عین ناباوری و در روزی که تیم ملی باید به استرالیا پرواز می کرد جادوگر قید ادامه حضور در تیم ملی را زد و به دلایل فراوانی که بارها عنوان شد تصمیم گرفت به همراه تیم ملی نباشد. پاداشی که او آورد به حساب بدهی های قبلی تیم ملی رفت و نوع بلیت هواپیمایی که برای او و برخی دیگر از اعضای کادر گرفته شد و ... باعث شد تا او از ادامه حضور در تیم ملی زده شود. همین موضوع در شب پرواز تیم ملی به سوی استرالیا باعث شد تا کی روش از این اقدام شدیدا ناراحت شود و در اتوبوس تیم ملی تحسن کند.

 


*هر آنچه که بود جام ملت ها با همان ترکیب کادرفنی در جام جهانی گذشت و پس از آن هم تا ماه ها اتفاق و یا جابجایی در ترکیب کادرفنی تیم ملی نیفتاد. البته پس از برگزاری هر اردویی یکی دو مربی به تیم ملی اضافه می شدند. دکتر دیگو بعد از دو تجربه جام جهانی و جام ملت ها، به عنوان بدنساز رسمی تیم ملی انتخاب شد. جواد نکونام نیز پس از خداحافظی به عنوان دستیار کی روش کار در تیم ملی را از روی نیمکت آغاز کرد. حضور نکونام را شاید بتوان مهم ترین اتفاق تیم ملی بعد از ماه ها دانست.

 

1382452


*ملی پوشان فوتبال ایران بازی به بازی با موفقیت به کار خود ادامه می دادند تا اینکه یک اردوی تدارکاتی لرزه ای به فوتبال ایران انداخت. اردوی دی ماه 95 در حالی که تنها چند دیدار تا صعود دوباره به جام جهانی همراه با کی روش باقی مانده بود باعث شد تا نه تنها جنگ کی روش و برانکو شعله ورتر از همیشه شود بلکه سرمربی تیم ملی به دلایلی از پذیرفتن اعضای ایرانی کادرفنی عذرخواهی کند!


کی روش در همان اردوی امارات مربیان ایرانی کادرفنی را به تهران فرستاد و پس از حضور در تهران از ادامه همکاری با آنها عذرخواهی کرد. جواد نکونام(مربی)، مارکار (مربی)، افشین پیروانی(سرپرست)، مهرداد خانبان(آنالیزور)محسن معتمدکیا(مدیررسانه ای) و همینطور مترجم شخصی کی روش نفراتی بودند که از ادامه همکاری با آنها عذرخواهی شد. البته چندی بعد مارکار، معتمدکیا و مترجم کی روش به اردوهای تیم ملی بازگشتند اما پیروانی، نکونام و خانبان حاضر به بازگشت نشدند.

 

1382449


* در میان نام های خارجی حاضر در کادرفنی باید گفت در همین زمان کی روش عذر دن گاسپار را خواست تا لوپز در نهایت به عضویت تیم ملی دربیاید و تمرین مربوط به گلرها را زیر نظر بگیرد.


میک مک درموت را نیز باید موردی خاص در کارنامه کاری کی روش در تیم ملی ایران دانست. مک درموت که حدودا پنج سال پیش عطای کار در ایران را به لقایش بخشیده بود باز هم به کی روش رجوع کرد و در عین ناباوری با چراغ سبز کارلوس روبرو شد و پیش از جام جهانی یک بار دیکر به عضویت تیم ملی ایران درآمد.


*شاید ذکر این مطلب خالی از لطف نباشد و آن اتفاق جالبی است که در آخرین اردوی تیم ملی در دو جام جهانی برزیل و روسیه افتاد.


*کارلوس کی روش پیش از هر دو جام جهانی یک مربی ویژه برای بازیکنان خود آورد تا کمی تمرینات غیرمتعارف را در تمرینات اصلی خود مخلوط کند. او پیش از جام جهانی برزیل، مهدی صفایی، قهرمان ایرانی و عنوان دار ورزش کیک بوکسینگ را با خود به اردوی آفریقای جنوبی برد و پیش از جام جهانی روسیه نیز حسین اوجاقی، قهرمان جهان و سرمربی تیم ملی ووشو را به مرکز پک آورد تا به صورت اختصاصی با بازیکنان تیم ملی تمرین کنند. وظیفه این دو مربی، کار کردن روی رفلکس و جهش و البته فشار بدنی بازیکنان بود.

 

1382448


*پس از این زلزله دیگر فعل و انفعالاتی در تیم ملی نداشتیم و تنها هر بار که لازم بود یکی دو عضو به اعضای کادرفنی تیم ملی اضافه می شدند و همین موضوع باعث شده بود تا پس از بازی های جام ملت های آسیا 2019 چیزی بیشتر از 20 نفر، مربی و کمک و پزشک و ماساژور و ... ( با احتساب خود کارلوس دوازده خارجی ) در محل تمرینات تیم ملی حضور پیدا کنند.


*تنها کسی که در ماه های اخیر به تیم ملی ایران امد و پس از مدتی نیز جدا شد رودولفو کوریرا بود که شهریور ماه گذشته پس از دریافت پیشنهاد سرمربیگری از تیم الهلال "ب" کار در تهران را رها کرد.

 

1382451


*دستیاران خارجی که در جام ملت ها با کی روش بودند شامل نفرات زیرند:


۱- نلو وینگادا ( پرتغال ) - آنالیزور
۲- اوسیانو کروز ( پرتغال )- مربی
۳- دیگو جیاچینو ( آرژانتین ) - مربی بدنساز
۴- میک مک درموت ( ایرلند ) - مربی بدنساز
۵- آلکساندر لوپز ( پرتغال )- مربی دروازه بان ها
۶- دکتر گریک ( استرالیا )- مربی بدنساز و فیزیوتراپ
۷- فلیپ سانتوس( پرتغال ) - مسئول رسانه ای
۸- میکائیل موریرا (پرتغال )- فیزیوتراپ
۹- سباستین مندز ( پرتغال ) - پست نا مشخص
۱۰- لوپس ( پرتغال ) - مسئول اجرایی و جایگزین بامداد میرزایی
۱۱- مانوئل آبگائو- آنالیزور

 

علیرضا هاشمی

دیدگاه‌ها