کد خبر : 1591961 | 27 بهمن 1397 ساعت 09:25 | 78K بازدید | 0 دیدگاه

یک دکل برای صدهزار موبایل به دست

خاطره جمعه سیاه در تبریز زنده شد

مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت در روزهایی که ورزشگاه یادگار امام مملو از تماشاگر می شود، یکی از معضلات جدی فوتبال آذربایجان به شمار می رود.

خاطره جمعه سیاه در تبریز زنده شد

به گزارش "ورزش سه"، تیم تراکتورسازی در شرایطی موفق به شکست دادن استقلال در تبریز شد که بیش از هفتاد هزار نفر تماشاگر برای تماشای این بازی در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز حضور یافته بودند. مطابق آن چه که بارها تجربه و دیگر به یک عادت تبدیل شده، از یک ساعت مانده به آغاز بازی بزرگ هفته هجدهم، حاضرین در ورزشگاه اعم از تماشاگران، مسئولین برگزاری مسابقه و اصحاب رسانه با مشکل بزرگی به نام مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت مواجه بودند. این معضل بزرگ که کار برای اصحاب رسانه در جهت پوشش آنلاین اتفاقات بازی را غیر ممکن کرده بود باعث شد تا بار دیگر خاطره تلخ "جمعه سیاه فوتبال آذربایجان" در اذهان تداعی شود.

 

دکل مخابراتی BTS، متهم ردیف اول

 

با بررسی های انجام شده توسط خبرنگار ورزش سه در تبریز، این نکته به اثبات رسید که مشکلات سخت افزاری در به وجود آمدن مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت نقش اصلی را ایفا می کند. در بازی روز جمعه 27 بهمن ماه که در ورزشگاه یادگار امام برگزار شد، مطابق آن چه که عملا آن را مشاهده کردیم، هر گونه تماس از درون ورزشگاه به بیرون و دریافت تماس از بیرون به درون ورزشگاه دچار اختلال شده بود. در چنین شرایطی، امکان برقرار ارتباط اینترنتی از ورزشگاه نیز وجود نداشت. در حال حاضر تنها یک دل مخابراتی BTS برای ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز تعبیه شده که در بازی هایی که با حضور بیش از 20 هزار نفر تماشاگر برگزار می شود کار را دشوار و در بازی هایی با حضور بالای 50 هزار نفر، کار را عملا غیر ممکن می کند.

 

1382463

 

تعریفی کوتاه از BTS


BTSهمان فرستنده و گیرنده های کوچکی هستند که در نقاط مختلف شهرنصب می شوند و به کمک آنها مشترکین آنتن دهی می شوند. برای داشتن یک لینک باید فرستنده بی تی اس را هم فرکانس با گیرنده گوشی و گیرنده بی تی اس را هم فرکانس با فرستنده گوشی تنظیم کرد. بنابراین وقتی ما در حال مکالمه با گوشی موبایل هستیم؛ پیامک می ‌زنیم و از اینترنت موبایل استفاده می‌کنیم از طریق یک ایستگاه BTS به شبکه موبایل سراسری متصل شدیم. هرچه ‌قدر تعداد آنتن‌ها و ایستگاه‌های BTS در یک منطقه بیشتر باشد، پوشش‌ دهی شبکه موبایل بهتر و سریع ‌تر خواهد بود.

 

معضل بزرگ اصحاب رسانه و مسئولان برگزاری

 

پیشرفت تکنولوژی و ایجاد رقابت در پوشش سریع و لحظه ای رویدادهای مهم، این ضرورت را ایجاد می کند که بستر سخت افزاری لازم برای انتقال داده ها از محل برگزاری رویدادها فراهم باشد. زمانی که ارتباط تلفنی و به دنبال آن ارتباط اینترنتی حاضرین در ورزشگاه مختل می شود، تخقق ضرورت یاد شده نیز با اختلال مواجه شده و به غیر ممکن میل می کند. در بازی تراکتورسازی و استقلال در تاریخ 27 بهمن ماه شاهد چنین اختلالی بودیم. خبرنگاران حاضر در ورزشگاه از ارسال خبرهای خود چه به صورت تلفنی و چه به صورت اینترنتی ناتوان بودند و اینترنت وای فای محدود ورزشگاه تنها حامی آنها در شرایطی بود که آنتن تلفن های همراه شان به خواب زمستانی رفته بود. از سویی دیگر، عکاسان حاضر در ورزشگاه نیز در چنین شرایطی، از ارسال تصاویر لحظه ای و حساس بازی ناتوان بودند و در چنین شرایطی، اطلاع رسانی لحظه ای و سریع این بازی مهم به کندترین شکل ممکن انجام شد. مسئولان برگزاری مسابقه نیز در چنین شرایطی مشکل مشابهی را داشتند. البته خوش شانس بودیم که اتفاق ناگواری در ورزشگاه رخ نداد که بار دیگر شاهد یک جمعه تلخ دیگر در یادگار امام باشیم.

 

خاطره جمعه تلخ فوتبال آذربایجان زنده شد!

 

در روزی که تراکتورسازی یک برد شیرین مقابل استقلال به دست آورد، خاطره تلخ روز جمعه 25 اردیبهشت سال 94 برای حاضرین در ورزشگاه یادگار امام زنده شد. در این روز تلخ، قطع ارتباطات تلفنی و اینترنتی در داخل ورزشگاه باعث شد تا اطلاع رسانی از داخل به خارج و از خارج به داخل ورزشگاه به موقع صورت نگرفته و اتفاقات ناگواری به وجود بیاید. روز جمعه 28 بهمن ماه سال 97 نیز چنین شرایطی در ورزشگاه یادگار امام حکمفرما بود.

 

1382462

 

تجربه را تجربه کردن خطاست



فوتبال آذربایجان یک بار از سوراخی که در مورد آن صحبت کردیم به شدت گزیده شده است. همه می دانیم که تجربه را تجربه کردن خطاست. بیش از سه سال از حادثه تلخ اردیبهشت ماه سال 94 که از آن با نام "جمعه سیاه" یاد می شود، می گذرد اما مشکلات همچنان پابرجاست و هیچ تدبیری برای حل آنها اندیشیده نشده است. با توجه به شرایطی که تیم تراکتورسازی در لیگ هجدهم دارد، این تیم را باید جزو مدعیان اصلی قهرمانی بدانیم. هر چه به روزهای پایانی لیگ برتر نزدیک تر شویم، حساسیت بازی ها بیشتر خواهد شد. ورزشگاه یادگار امام نیز مطابق آن چه که دیگر همه به آن عادت کرده ایم، در بازی های خانگی تراکتورسازی پر از تماشاگر خواهد شد. با کنار هم گذاشتن، حساسیت بازی های تراکتور و پر شدن ورزشگاه یادگار امام در بازی های خانگی تراکتورسازی در صورتی که مشکل برقراری تماس و نبود اینترنت در این ورزشگاه حل نشود، هر لحظه ممکن است تجربه تلخ آن روز کذایی بار دیگر در فوتبال آذربایجان تکرار شود. پس چه خوب است که در این روزهای باقی مانده، مسئولین امر با اندیشیدن تدابیر لازم و فراهم نمودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم، مشکل یاد شده را برای همیشه حل کنند.

 

سعید عبدی

 

دیدگاه‌ها