کد خبر : 1593018 | 01 اسفند 1397 ساعت 09:33 | 16.8K بازدید | 0 دیدگاه

فهرست داور الیت فوتبال ایران

گروه فغانی به اضافه شش علیه بیانیه ها

هفت داور فوتبال ایران از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان داوران الیت آسیا معرفی شدند. داورانی که دراین مطلب مورد بررسی قرار گرفتند.

گروه فغانی به اضافه شش علیه بیانیه ها

به گزارش "ورزش سه"، دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، امروز با اعلام نام هفت داور بین المللی فوتبال ایران، داوران الیت ایران در آسیا برای یک سال پیش رو را معرفی کرد. همان طور که دیدن برخی نام ها در این گروه کاملا قابل حدس بود، برعکس، دیدن برخی نام ها نیز عجیب به نظر می رسد. بهرحال درباره این هفت داور با یکی از کارشناسان خبره داوری به گفتگو نشستیم و درباره نام های موجود و چگونگی حضور آنها در این لیست به صحبت پرداختیم.


با معرفی این 7 داور الیت فوتبال ایران در سال 2019 همراه "ورزش سه"، باشید:


•  علیرضا فغانی – از شهرری تا مسکو

 


او زیر نظر پدرش داور شد. در همان 25 سالگی فوتبال را کنار گذاشت و فقط داوری را ادامه داد. وقتی مسعود عنایت جرات کرد در اولین بازی مورد قضاوت این داور در لیگ برتر، دیدار پخش زنده پرسپولیس و پیکان را به او داد او با گام های تند و سرعت مانند برق و بادش برای همه داوران ایرانی و آسیایی اعلام خطر کرد.


فغانی در اولین حضورش در جام ملت های آسیا 2011 به عنوان داور چهارم تحمل خود را زیاد کرد و در جام جهانی 2014 برزیل با هفت داوری چهارم یاد گرفت صبور باشد اما در جام ملت های 2015 به قضاوت پرداخت و تا داوری فینال رقابت ها بالا رفت. در جام ملت های 2019 هم قضاوت فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت و به خاطر تیم ملی ایران نتوانست در جمع چهار دیدار پایانی راه پیدا کند. او در المپیک ریو به قضاوت بازی فینال پرداخت و در جام جهانی روسیه نیز هم به آخرین روزها رسید، هم کاندیدای قضاوت فینال بود و هم بازی رده بندی را قضاوت کرد. فغانی مزد صبر و بردباری و البته ممارست خود را گرفت.


درباره او اگر بخواهیم به یک انتقاد برسیم باید بگوییم او باید فراموش کند که دیدار رده بندی جام جهانی را سوت زده است. همه بازی های برای او باید جام جهانی باشد .


•  موعود بنیادی فر – از داور چهارم به درجه B الیت

 

1383617


او هم زیر نظر مسعود عنایت به کلاس فیوجر آسیا اعزام شد و از همان زمان نشان داد به زودی داور معروفی خواهد شد. موعود همه کلاس ها را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذاشت. چند سالی را در آسیا به عنوان داور چهارم در بازی ها و تورنمنت ها حضور می یافت تا اینکه در سال 2019 داور درجه B الیت آسیا شد. او حالا می تواند قاضی بازی های باشگاه های آسیا در لیگ قهرمانان باشد و از طرفی بسیار امیدواریم تا در المپیک پیش رو یکی از نامزدها برای قضاوت باشد.


اگر بخواهیم تنها یک انتقاد مهم از موعود داشته باشیم باید بگوییم وی در داخل محوطه جریمه باید چشمهایش عقابی تر شود.


•  بیژن حیدری – از اتاق عمل به دربی بزرگ پایتخت

 

1383618


جراح ارتوپد حاذق، یک شخصیت دوست داشتنی از نظر بیننده های تلویزیونی با قدی بلند و نزدیک به دو متر است. او تحمل بالایی داشت و سختی زیادی کشید چرا که هر رئیسی که بر مسند کمیته داوران حضور می یافت او را به عنوان داور چهارم انتخاب می کرد ولی او آنقدر صبر و آنقدر تمرین کرد و دور از خانه و کاشانه در تهران تخصص خود را گرفت تا امروز به عنوان یکی از داوران الیت فوتبال ایران معرفی شود.


حالا مسئولانی که بر مسند کار مدیریت داوری ایران آمدند هم جرات کردند او را به قضاوت دربی بزرگ پایتخت بگذارند و هم داوری بازی های مهمی همچون پرسپولیس و سپاهان و البته دیدار استقلال و تراکتورسازی را به او بسپارند. دکتر بیژن حیدری می تواند کاندیدای درجه اول برای جام های جهانی آینده باشد.


با این حساب اگر بخواهیم یک انتقاد از این داور خوب فوتبال ایران داشته باشیم باید بگوییم که او باید اعتماد به نفس خود را چند برابر کند.


  پیام حیدری  - مهندس شهرداری‌چی به دنبال درجات A و B

 

1383619

 

جوانی جویای نام و با قدی بلند و جسمی تنومند، او را هم مسعود عنایت به فیوچر آسیا فرستاد و پیام حیدری نیز همه دوره ها را با موفقیت پشت سر گذاشت. او باید تلاش خود را چند برابر کند تا در زمان های باقی مانده از دوران حرفه ای قضاوت، خود را به درجات A , B داوران الیت فوتبال آسیا برساند و جانشین اصلحی برای علیرضا فغانی و برادر بزرگش محسوب شود.
پیام حیدری که به مانند برادر خود تحصیلات آکادمیک بالایی دارد و توانسته به کسب مدرک مهندسی، نائل بیاید این روزها در شهرداری شهر همدان مسئولیت مهمی دارد ولی با وجود یخ و برف فراوان، تمرین هر روزه خود را کنار نگذاشته است.


انتقاد خود درباره پیام حیدری را نیز باید این گونه مطرح کنیم که او باید بهترین زاویه برای ایستادن در محوطه جریمه را انتخاب کند.


 حسن اکرمی – تمرین اختصاصی با ایرماتوف و مدیون فیزیک تراشیده شده

 

1383620



او توسط حسین عسگری به فیوچر (کلاس های تربیت داوران جوان برای آینده آسیا) فرستاده شد. وی مدتی با روشن ایرماتوف تمرین کرد و با سیمای دوست داشتنی و گام های بلند در زمین، یک دونده کامل نشان داده است. زمان زیادی برد تا چند مسئول کمیته داوران به او اعتماد کنند. اکرمی آنقدر به عنوان داور چهارم در بازی ها حضور یافت و آن قدر صبوری کرد تا بتواند به عنوان یک داور وسط تمام عیار این روزها معرفی شود.


اکرمی این روزها باید خود را بیشتر باور کند و مدیون فیزیک تراشیده شده اش باشد تا هم تبدیل به داور الیت A و B شود و هم  در لیست داوران بازی های مسابقات جوانان جهان جای بگیرد.
در انتقاد یک خطی از اکرمی نیز باید بگوییم که او باید در زمین گاهی اوقات مهربان تر باشد.


 وحید کاظمی – داوری نجیب و خواندن کتاب آسمانی

 

1383621


یک معلم مهربان مازندرانی که هم در فیوچر و هم در کلاس های مختلف همیشه نمره های خوبی گرفته است. همدوره های کاظمی در جام ملت های اخیر سوت زده اند ولی الحق اکثر مدیران مختلف کمیته داوران به این سید مازندرانی اعتماد بالایی داشتند. او بازی های پخش زنده فراوانی را سوت زده است و همان طور که بازی های وی مورد بررسی قرار گرفته است کاظمی در یک مسابقه فوتبال رکورد دوندگی را در میان داوران با 12 کیلومتر زده است.


وحید کاظمی در بازی های خود معروف است که بسیار نجیب سوت می زند، جوری که گویا در زمین کتاب مقدس را می خواند! او همیشه برای هر دو تیم عادلانه نظر داده و باید امیدوار باشیم تا در جام باشگاه های آسیا و نوجوانان جهان از او دعوت به عمل بیاید.


درباره کاظمی می توانیم بگوییم که او می تواند در دیدارهای خود کمتر بدود اما زاویه هایش را بهتر کند.


•  کمیل غلامی – نماینده بالیاقت گیلان

 

1383622


پسر خوب گیلانی، با آن قد و قواره خوب و فیزیک مناسب به رفتاری مودبانه معروف است. او در تست های بدنی، خصوصا در تست های مالزی اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. کمیل داور خوبی است اما هنوز در نزد مسئولان داوری کشور به صورت شش دانگ نشده است. غلامی را باید باور کرد. او آمادگی بدنی خود را باید بیش از این ها تقویت کند تا باز هم به او فرصت داده شود. او نماینده خوبی برای فوتبال گیلان خواهد بود و می تواند بیش از این ها خود را به عنوان یک قاضی مهم معرفی کند. در صورتی که کمیل باز هم نتواند در تست های پیش رو موثر باشد باید منتظر نفرات دیگری در لیست بین المللی باشیم.


در انتقادمان از کمیل نیز می خواهیم که فقط بدود و بدود و بدود...!


* لازم به ذکر است که از فغانی تا غلامی، هر هفت داور نامبرده، همیشه عالی نبودند اما باید قبول کرد ضعیف هم نبودند. گاهی آن قدر خوب قضاوت کردند که تشویق هم شدند ولی گاهی از حد انتظار خارج شدند. بهرحال با جمیع جهات باید آنها را باور کرد.


* لازم به ذکر هر هفت داور نامبرده در بین المللی بودن با یکدیگر مشترک هستند. علیرضا فغانی در میان این داوران به عنوان داور درجه A الیت شناخته می شود که می تواند در هر دیداری از جمله بازی های جام جهانی، حضور پیدا کند.


* موعودی بنیادی فر اما در رده بندی داوران الیت پس از فغانی قرار دارد. او تاکنون توانسته به درجه B الیت دست یابد و در سطح آسیا در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و ای اف سی کاپ به داوری بپردازد.


* الباقی داوران نامبرده به عنوان داوران بین المللی شناخته می شوند که می توانند در بازی های جام جهانی جوانان و دیدارهای بین المللی پایین تر از لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های آسیا داوری کنند.


* این رده بندی در حالی صورت می گیرد که برخی از کشورها مانند ژاپن و ازبکستان و امارات و ... سه، چهار داور درجه A الیت در آسیا دارند. داوران مورد نظر باید از نظر سواد انگلیسی ، تمرینات و قدرت بدنی، میزان دانش و ارزیابی قضاوت ها قبول شوند تا در رده بندی داوران حائز رتبه شوند.


* درباره کمیل غلامی که هنوز نتوانسته ارزیابی قضاوت های خود را در ایران با موفقیت پشت سر بگذارد، کمیته داوران تشخیص داده تا وی یک بار دیگر شانس حضور در لیست الیت را داشته باشد.


* داوران حاضر در این لیست در چند مقطع از سال، در مالزی و امارات به انجام تست های بدنی مبادرت خواهند ورزید و از طرف دیگر نیز در برخی از تورنمنت های مهم، پیش از آغاز تورنومنت مورد امتحان قرار خواهند گرفت و در صورت مردودی از آن رقابت ها عودت خواهند شد.

دیدگاه‌ها