کد خبر : 1593418 | 02 اسفند 1397 ساعت 20:37 | 239.3K بازدید | 0 دیدگاه

رازهای لاماسیا در گفت و گو با لوییس گارسیا؛

ستاره سابق لیورپول در ایران چه می کند؟

لوییس گارسیا، ستاره سابق اسپانیایی از دلایل پیشرفت فوتبال در بارسلونا و تجربیات ویژه خود در امر استعدادیابی سخن گفت.

ستاره سابق لیورپول در ایران چه می کند؟

به گزارش "ورزش سه"، لوییس گارسیا، ستاره سابق و اسپانیایی بارسلونا، لیورپول و اتلتیکومادرید، دیروز برای مشارکت در کمپ استعدادیابی ایرانسل با همکاری لالیگا به ایران سفر کرده است.

 

در دنیای امروز فوتبال، بی شک نقش آکادمی ها در ستاره سازی و بیمه کردن آینده یک تیم اهمیت زیادی دارد و لوییس گارسیا که خودش پرورش یافته یکی از مهم ترین آکادمی های دنیا یعنی لاماسیا است، در رابطه با تفاوت های این مجموعه و فلسفه خاصی که در این آکادمی در تمامی سطوح رعایت می شود، نکات جالبی را مطرح کرده است.

 

لوییس گارسیا را که در دوران درخشان خود در ترکیب لیورپول با موهایی بلند در خاطر داریم، حالا با ظاهری متفاوت و موهایی کوتاه در برابر دوربین ما قرار می گیرد. ستاره خوش برخورد مرسی سایدی ها همانند ما تلاش می کند با شوخی های مرسوم، فضا را برای برگزاری مصاحبه آماده کند و دقایقی بعد، مصاحبه با ستاره سابق مرسی سایدی ها بعد از خوش و بش وی با ارکان مجموعه و گرفتن چون عکس سلفی، آغاز می شود.

 

1384139

 

اولین تصاویر مهم ما از لوییس گارسیا، گل فوق العاده او به یوونتوس در سال 2005 در استادیوم آنفیلد است؛ یک ضربه والی غیرقابل مهار که در نهایت باعث برتری 0-2 مرسی سایدی ها و صعود به نیمه نهایی شد.

 

گل بحث برانگیز لوییس گارسیا به دروازه چلسی در بازی نیمه نهایی، هنوز هم حداقل از سوی ژوزه مورینیو مردود است و وی هر از چند گاهی واکنشی توام با خشم به اتفاقات آن شب آنفیلد نشان می دهد؛ اما بر خلاف او، لوییس گارسیا معتقد است وی بهترین قاضی برای تصمیم گیری بوده و اطمینان دارد توپ از خط رده شده است.

 

فصل دراماتیک لیورپول در آن فصل با فینال به یادماندنی برابر میلان و بازگشت تاریخی آنها در ان شب تاریخی استانبول همراه شد و هنوز هم با مرور آن خاطرات، برق شعف در چشمان لوییس گارسیا دیده می شود.

 

"ورزش سه"، مصاحبه ای با این ستاره خلاق در مورد دلایل سفر به ایران و البته دلایل پیشرفت آکادمی های بزرگ دنیا از جمله لاماسیا انجام داده که توجه شما را به آن جلب می کنیم؛

 

 

لوییس گارسیا در ابتدای مصاحبه گفت: عصر همگی بخیر، وی در ادامه به زبان فارسی این جمله را ادا کرد. در ابتدا باید از لالیگا و شرکت ایرانسل برای فراهم کردن شرایط این سفر به ایران تشکر کنم.

 

من لوییس گارسیا؛ بازیکن سابق بارسلونا، اتلتیکومادرید و لیورپول هستم.

 

امروز اینجا هستیم تا برای این پروژه مشترک در کنار بازیکنان تمرین کنیم و این افتخار را داریم تا کلینیک استعدادیابی بازیکنان جوان را در این کشور در کنار یکدیگر تاسیس کنیم.

 

-شما پرورش یافته یکی از ستاره سازترین آکادمی های فوتبال دنیا در ایالت کاتالونیا و شهر بارسلون هستید. در دهه های اخیر نسل های فوق العاده ای از بازیکنان بزرگ فوتبال دنیا در آکادمی لاماسیا رشد کرده اند و بازیکنان بزرگ به دنیا معرفی شده اند. مشخص اصلی این آکادمی و روند آن برای ساخت چنین بازیکنانی چیست؟

 

 

لوییس گارسیا: اولین نکته اینجاست که آکادمی بارسلونا نونهالان را از سن پایین تر شناسایی کرده و در آکادمی خود پرورش می دهد. بارسلونا نیز مانند بسیاری از دیگر از باشگاه های دنیا نه تنها یک آکادمی، بلکه در مناطق مختلف ایالت  کمپ های تمرینی مجهز در اختیار دارد که از این طریق با استعدادیابی، ستاره های جوان را انتخاب می کند.

 

بعد از شناخت استعدادها، این بازیکنان جوان در آکادمی ساختار و تئوری باشگاه را آموخته و در رده های سنی مختلف در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت می شوند.

 

نمی توان گفت آکادمی باشگاه مانند بارسلونا بهتر یا بدتر از نمونه های مشابه در سراسر دنیاست اما تفاوت اصلی، سبک و شکل فوتبال خاص و منحصر به فردی است که از همان ابتدا به بازیکنان آموزش داده می شود و همین سبک در سالهای بعدی در تیم اصلی نیز به وضوح دیده می شود.

 

دیگر نکته مهم آکادمی لاماسیا این است که تمام بازیکنانی که وارد این مجموعه می شوند، از همان روز ابتدایی یک فلسفه، یک نگاه و یک سبک فوتبالی را آموزش می بینند و همان را دنبال می کنند.

 

 

-آقای گارسیا شما برای سومین بار است که به ایران سفر می کنید؛ سطح کیفی و استعداد بازیکنان جوان  ایرانی را چگونه می بینید و آیا استعداد ویژه ای وجود داشته که در نگاه شما امکان پیشرفت و بازی کردن در لیگ های معتبر دنیا را در خود داشته باشد؟

 

لوییس گارسیا: واقعیت اینجاست که سن این بچه ها خیلی پایین بوده و برای قضاوت کردن در مورد آنها خیلی زود است. اما در همین سفر و هنگامیکه به ایران رسیدم متوجه شدم یکی از استعدادهایی که در سفر قبلی من شناسایی شده بود، در حال حاضر با یکی از باشگاه های ترکیه ای عقد قرارداد کرده است.

 

این خبر برای من مسرت بخش بود و نشان داد فعالیت ما مثبت بوده است. همچنین این اتفاق می تواند انگیزه برای دیگر بازیکنان جوان باشد تا آنها نیز همین مسیر را طی کنند.

 

-بسیاری از سرمربیان خارجی که در سالهای اخیر به ایران سفر کرده اند، فوتبال ایران را مملو از استعداد اما عاری از امکانات مناسب می دانند، از نظر شما برگزاری چنین پروژه هایی تا چه اندازه هایی در کشف استعدادهای بازیکنان جوان ایرانی موثر خواهد بود؟

 

لوییس گارسیا: مهم ترین نکته دادن شانس و فرصت به بچه ها برای بروز استعدادهای آنهاست. برپایی چنین برنامه هایی به تنهایی تضمین کننده برآورده شدن اهداف فوتبال نیست اما می تواند کمک بزرگی به قرار گرفتن بازیکنان در مسیر درست بکند.

 

در سالهای اخیر تیم های زیادی علاقمند به بازی کردن با تیم هایی چون آلمان و اسپانیا بوده اند زیرا برگزاری چنین مسابقاتی به دیگر تیم ها کمک می کند سبک بازی تیم های بزرگ را پیاده کنند. انتقال چنین ساختاری به فوتبال پایه اجازه می دهد که بازیکنان با این فلسفه بیشتر آشنا شده و به سمت حرفه ای شدن حرکت می کنند.

 

 

برپایی این کمپ کمک می کند که ما ساختار سبک تیم هایی چون بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکومادرید را به بازیکنان جوان ایرانی آموزش بدهیم و در نهایت تیم ملی ایران بتواند در آینده همانند تیم های بزرگ دنیا بازی کند.

 

-شما در سال 2004 و در انتقالی عجیب در آن مقطع، در کنار ژابی آلونسو به لیگ برتر و باشگاه لیورپول انتقال پیدا کردید. شاید در حال حاضر بازیکنان اسپانیایی زیادی در لیگ برتر بازی کنند اما طی آن سالها شما در این زمینه پیشگام بودید. به جز توانایی های فنی، به عنوان یک بازیکن جوان چه الزاماتی برای درخشش در خارج از کشور وجود دارد. زیرا برخی بازیکنان ایرانی علیرغم توانایی های فنی هنگام حضور در یک لیگ معتبر دچار افت می شوند؟

 

لوییس گارسیا: مشخصا در مورد لیگ برتر صحبت می کنم. بازی کردن در لیگ جزیره بسیار سنگین و دشوار است و بازیکنان باید از نظر فیزیکی در شرایط بسیار خوبی باشند. در حال حاضر بازیکنان زیادی مانند داوید سیلوا، خوان ماتا یا مارکوس آلونسو بازی می کنند  و شما باید قدرت ذهنی بالایی برای حضور در این کشور داشته باشید

 

البته من به جز لالیگا در حال حاضر لیگ های دیگر را کمتر دنبال می کنم زیرا در حال حاضر در تلویزیون اسپانیا فعالیت می کنم و باید به آنالیز بازی های لالیگا و تیم ملی اسپانیا بپردازم. همچنین من 4 فرزند دارم و به  همین دلیل کمتر فرصت دنبال کردن لیگ برتر و دیگر لیگ های دنیا را پیدا می کنم.

 

 

برای موفقیت در لیگ برتر نیاز به روحیه ای حرفه ای و تلاشی بالاتر از حد استاندارد دارید. عامل استمرار در لیگ برتر اهمیت زیادی دارد. لیگ برتر بسیار تاکتیکی است و سرمربی های لیگ برتر در انگلیس فاکتورهای مشخص برای موفقیت دارند و یک بازیکن باید بتواند خود را با معیارها و تاکتیک های سرمربی خود سازگار کند تا در این لیگ پرفشار به موفقیت برسد. آیا جواب سوال شما را به خوبی دادم؟

 

بله متشکر.

 

-یکی از ماندگارترین لحظات دوران ورزشی شما، گل جنجالی برابر چلسی در سال 2005 و اتفاقاتی بود که بعد از آن رخ داد؛ بر خلاف شما، ژوزه مورینیو هنوز هم معتقد است توپ از خط رد نشده است؛

 

لوییس گارسیا- من بعد از ضربه زدن جشن گرفتم زیرا بهترین کسی بودم که می توانستم تشخیص بدهم توپ از خط رد شده است و تردیدی ندارم آن توپ گل شده بود. چلسی در طول آن فصل تیم بهتری از ما بود اما من معتقدم در آن دیدار لیورپول شایسته صعود به فینال بود.

 

- و اما فینال به یادماندنی سال 2005 برابر میلان در استانبول؛ چه اتفاقاتی در رختکن رخ داد که در نیمه  دوم شرایط لیورپول به کلی تغییر کرد و شما یکی از دراماتیک ترین مسابقات تاریخ فوتبال را رقم زدید؟

 

 

لوییس گارسیا- در هنگام ورود به میدان در نیمه دوم، بازیکنان میلان را می دیدیم که در حال خوشحالی و جشن گرفتن بودند و البته با توجه به سه گل اختلاف، این اتفاق طبیعی بود. ما خیلی ناامید بودیم اما نمی خواستیم هواداران لیورپول حاضر در استادیوم ناراحت باشند.

 

ما در مراحل قبل تیم های بزرگی چون چلسی و یوونتوس را حذف کرده بودیم و حس می کردیم لیاقت حضور در فینال را داشته ایم. در ابتدای نیمه دوم خیلی سریع به گل رسیدیم و در نهایت آن اتفاقات رخ داد تا لیورپول فاتح لیگ قهرمانان شود.

 

به عنوان آخرین سوال؛ لیورپول در سه دهه اخیر هرگز موفق به فتح لیگ برتر نشده است، پیش بینی شما در لیگ برتر فصل جاری با توجه به صدرنشینی مرسی سایدی ها چیست؟

 

لوییس گارسیا: منچسترسیتی رقیب قدرتمندی است و لیورپول مسیر دشواری دارد اما من فکر می کنم آنها می توانند قهرمان شوند.

 

تصاویر از: امیر حسین خیرخواه

مصاحبه از: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها