کد خبر : 1593691 | 03 اسفند 1397 ساعت 20:38 | 18.1K بازدید | 0 دیدگاه

وقتی اعتصاب هم به نتیجه نمی رسد؛

سخت ترین سال مالی فوتبال؛ کمربندها را ببندید

بدنه فوتبال و مخاطبان این ورزش که کم تعداد هم نیستند، این روزها بیشتر از مسائل فنی و متن فوتبال با اخباری روبرو شده اند که البته برای آنها غریبه نیست.

سخت ترین سال مالی فوتبال؛ کمربندها را ببندید

به گزارش "ورزش سه"، در میکسدزون خبری پس از دیدار دو تیم استقلال تهران و پارس جنوبی جم، خبرنگاران منتظر شاگردان مهدی تارتار بودند تا در مورد دلایل شکست 2 بر صفر از آنها بپرسند، اما وقتی حرف های آنها شروع شد، موضوع اصلی صحبت های آنها در مصاحبه با اصحاب رسانه، مشکلات مالی و اعتصابی بود که یک روز پس از مصاف با آبی پوشان به صورت رسمی آغاز شد و آنها روز جمعه دومین روز را هم بدون تمرین پشت سر گذاشتند.

کیلومترها دورتر از شهرستان جم و در قلب پایتخت هم یکی از تیم های تهرانی که در نگاه اول به دلیل داشتن منابع مالی مشخص، نباید هیچ مشکل مالی‌ای داشته باشد، پس از شکست برابر الریان و حذف از رقابت های لیگ قهرمان آسیا، بازیکنانش آخرین راه را برای روشن شدن تکلیفشان آغاز کرده اند و حالا سایپا که روز یکشنبه (5 اسفندماه) باید از تراکتورسازی در ورزشگاه شهدای شهر قدس میزبانی کند، چند روزی می شود که تمرین نکرده و بازیکنان که امروز با خبر استعفای مدیرعاملشان هم روبرو شده اند، چاره ای جز ادامه همین روند را نمی بینند.


این صحبت ها البته که در فوتبال ایران تازگی ندارد و دو باشگاه پرطرفدار پایتخت هم با مشکلات مالی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ شاید اگر حداقل پرداخت حق پخش تلویزیونی به صورت استاندارد جهانی به این دو باشگاه تعلق پیدا می کرد، آنها با مشکلات مالی کنونی دست و پنجه نرم نمی کردند ولی حالا شاهد آن هستیم که پیروزی و صعود پرسپولیس به نیمه نهایی جام حذفی در میکسدزون خبری پس از بازی بیش از هر چیزی تحت تاثیر مصائب مالی است و در تیم رقیب هم شرایط بهتر از این نیست؛ اخبار و شایعات در مورد اعتصاب سرخابی های پایتخت این روزها به بالاترین حد خود رسیده و بازیکنان امیدوارند با فشاری که از طریق رسانه ها ایجاد می کنند، بتوانند منابع مالی را از طرق مختلف به سوی باشگاه جذب کنند.

 


تمام مسائلی که گفته شد در مورد چهار تیم لیگ برتر بود و این در شرایطی است که اگر بخواهیم این ماجرا را در مورد سایر تیم های لیگ برتری هم بررسی کنیم، تعداد تیم هایی که از مشکلات مالی شکایتی ندارند، بی شک از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند !

در میان تیم های بالایی جدول رده بندی، مشکلات مالی بارها تمرینات پدیده را در نیمه اول فصل و همینطور میانه فصل به تعویق انداخت و در رتبه های انتهایی جدول هم تیم نفت مسجد سلیمان و بازیکنانش از این می گویند که فقط به خاطر مردم تا حالا دوام آورده اند و پایین تر از این تیم، همین که اسم دو تیم سپیدرود و استقلال خوزستان آورده می شود، مشکلات مالی اولین موضوعی است که به ذهن‌ها خطور می کند؛ مشکلاتی که حالا سرنوشت مبهمی در انتظار سپیدرود و علی کریمی قرار داده و استقلال خوزستان را با کسر 6 امتیاز از روزهای ابتدایی فصل به عنوان اولین سقوط کننده لیگ هجدهم مطرح کرده است.

در این میان سازمان لیگ هم با توجه به شرایط موجود کار سختی برای کمک به باشگاه ها دارد؛ با یک بررسی سرانگشتی و با کسر هزینه هایی که از درآمدهای سازمان لیگ ( از بازاریابی گرفته تا نصب تابلوهای تبلیغات محیطی در ورزشگاه ها) بیرون کشیده می شود، مبلغی در حدود 60 میلیارد تومان از طریق تبلیغات محیطی به منابع مالی سازمان لیگ اضافه می شود و آنها باید آن را میان 16 تیم لیگ برتری تقسیم کنند و هزینه های جاری این سازمان نظیر دستمزد، پرواز و استقرار داوران و مسئولان سازمان لیگ و سایر هزینه های جانبی و جاری سازمان را هم مدیریت کنند.
 
در فدراسیون هم شرایط بهتر از این نیست و یک منبع آگاه در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می گوید که سال مالی سختی در انتظار فوتبال کشور خواهد بود. این منبع آگاه می گوید، تمام درآمدهای ایران از حضور در جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه و همینطور جام ملت های 2019 امارات، طی ماه های اخیر صرف هزینه های فدراسیون شده و با این وصف این نهاد کار سختی برای مدیریت برنامه های خود در سال 1398 پیش رو خواهد داشت.

 

با این تفاسیر طبیعی به نظر می رسد که بازیکنان و مدیران باشگاه ها برای حل مشکلات مالی و مسائل شخصی‌اشان به اعتصاب و امتناع از حضور در تمرین، یا تهدید به انجام این عمل دست بزنند تا شاید در آستانه سال جدید که بازیکنان بیشتر از تمام ماه های سال به پول احتیاج دارند، با وساطت مقامات ورزشی و سیاسی بلند پایه، چاره ای برای مشکلات آنها برای برون رفت از شرایط موجود در نظر گرفته شود.

 

روز جمعه و در واکنش به اعتراض بازیکنان تیم فوتبال پارس جنوبی جم، امام جمعه این شهر و همینطور سکینه الماسی نماینده مردم جم در مجلس شورای اسلامی، از بی توجهی به محبوب ترین و سرگرم کننده ترین ورزش گلایه کرده اند و قول هایی برای حل مشکلات مالی این تیم دادند. در سایر تیم ها هم شرایط بهتر از این نیست و مسئولان باشگاه ها امیدوارند تا با جلب توجه سیاسیون آن شهر، منابع مالی را برای عبور از این روزها جذب کنند.

 

با توجه به تمام مسائلی که ذکر شد به نظر می رسد در روزها و ماه هایی که اقتصاد کشور با چالش هایی جدی روبرو شده و همه شرایط سختی را تجربه می کنند، مجموعه فوتبال ایران و به خصوص باشگاه های فوتبال هم نمی توانند از این قضیه مستثنی باشند و باید خود را برای حضور در چنین موقعیت هایی حتی بیشتر و دشوارتر از قبل آماده کنند.

دیدگاه‌ها