کد خبر : 1596221 | 13 اسفند 1397 ساعت 17:47 | 203.9K بازدید | 0 دیدگاه

اختصاصی ورزش سه- جزییات یک تصمیم جنجالی

بازخوانی ماجرای برکناری دایی به دستور احمدی نژاد

اختلاف بین رییس جمهور سابق ایران و علی دایی به یک بازی قدیمی بازمی‌گردد. شکستی که برای سرمربی وقت تیم ملی ، محمود احمدی نژاد و فوتبال ایران گران تمام شد.

بازخوانی ماجرای برکناری دایی به دستور احمدی نژاد

به گزارش "ورزش ‌سه"، این روزها موضوع عدم تمایل علی دایی برای نشستن کنار رییس جمهور سابق ایران در پرواز عسلویه به تهران به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. سرمربی حال حاضر سایپا ترجیح داد در جریان این پرواز به جای نشستن در صندلی فرست کلاس و در کنار محمود احمدی نژاد، بغل دست مهدی تارتار نشسته و با او به گفت و گو بپردازد. اما ریشه  این اختلاف تقریبا به یک دهه قبل بازمی‌گردد. زمانی که علی دایی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و در یک دیدار سرنوشت سازدر تهران  برابر عربستان مغلوب شد.


بگذارید یک بازگشت به تاریخ 8 فروردین ماه سال 1388 داشته باشیم. جایی که تیم ملی بعد از پشت سر گذاشتن حواشی فراوان در خصوص عدم دعوت ازعلی کریمی به اردو در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 میزبان عربستان سعودی بود. بازی مرگ و زندگی برای هر دو تیم بخصوص برنده بازی که راه زیادی برای حضور در آفریقای جنوبی طی می‌کرد.

 

1387492

 


حساسیت و تعطیلات نوروزی باعث شد نزدیک به 120 هزار تماشاگر به آزادی بیایند و جهنمی برای سبزپوشان صحرا ایجاد کنندو حتی رییس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد هم کنار محمد علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی به استادیوم آزادی آمد تا کنار سفیر عربستان پیروزی ایران را به چشم ببیند. کری این دو به جز صحنه سیاست به یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های آسیا هم کشیده شد تا حداقل از این لحاظ هم بتوان بازی را حساس دانست. در ابتدا همه چیز به نفع ایران پیش رفت. محمدرضا خلعتبری با حرکت از سمت چپ زمین تا پشت محوطه جریمه پیش رفت و توپ را به مسعود شجاعی رساند تا او با شوت زیبایی توپ را به قعر دروازه عربستان بفرستد. اما انگار آن گل آتشی بود بر انبار باروت شاگردان خوزه پسیرو. چند دقیقه بعد عربستان از سمت راست زمین یک اوت به دست آورد. مدافع چپ آن‌ها توپ را به احمد نور، کاپیتان و ستاره عربستان رساند و او بلافاصله توپ را به مهاجم سایه تیمش رساند تا این بازیکن به ارسال پاس در عمق نایف هزازی مهاجم آماده آن روزهای الاتحاد را صاحب توپ کند و دروازه رحمتی به این ترتیب فرو بریزد. اما این پایان کار نبود و ایرانی‌ها در آن شب باید بازنده به خانه می‌رفتند. از سمت راست یک ضربه کرنر برای سبزپوشان میدان به دست آمد و این بار نوبت به اوسامه الحربی رسید که با ضربه سر توپ را به گوشه دروازه بفرستد و باعث شود ایران برای اولین بار در خاک خودش برابر عربستان بازنده باشد.

 

1387490

 


عربستانی ها بعد از این برد ناباورانه رقص عجیبی روی چمن آزادی داشتند اما اتفاقات تلخ تر بر روی سکوها رخ داد. سفیر عربستان سرمست از این پیروزی بعد از سوت پایان با حالتی شبیه به پوزخند با محمود احمدی نژاد دست می دهد ؛ گویی بر تمامی منازعات سیاسی فائق آمده است...
با ترک ورزشگاه از سوی رییس جمهوری ، مشخص بود که این باخت بدون قربانی نخواهد ماند . یک روز بعد از این شکست فشار زیادی از سوی دفتر ریاست جمهوری به سازمان تربیت بدنی آمد تا آن‌ها هم فدراسیون علی کفاشیان را تحت فشار قرار دهند و همین امر باعث شد تا علی دایی قبل از برگزاری جلسه کمیته فنی از کار برکنار شود. موضوعی که دایی در برنامه‌های مختلف به آن اذعان داشت و برکناری خود را غیر فوتبالی و یک تصمیم سیاسی دانست که با یک تلفن رخ داده است.

 

1387493


 بگذارید به آن تلفن معروفی که دایی به آن اشاره می‌کند بازگردیم. صبح روز 9 فروردین علی کفاشیان با احمد ابراهیمی، سرپرست وقت تیم ملی تماس گرفته و به او اعلام می‌شود که علی دایی را از رفتن به تمرین تیم ملی منصرف کرده و به نوعی جلوی او را بگیرد. وقتی که ابراهیمی دلیل را جویا می‌شود به او می‌گویند که برخی تصمیمات تا بعد از ظهر گرفته شده و اعلام می‌شود ودو ساعت بعد و هنگامی که عقربه‌ها بر روی 11 قرار داشت از جایی بالاتر فدراسیون فوتبال خبر آمد که علی دایی از کار برکنار شده است. (دایی هم بارها به این نکته اشاره کرده که قبل از جلسه کمیته فنی که ساعت 3 بعد از ظهر برگزار شد با فشار جای دیگری از تیم ملی جدا شده است.)

 

گویا محمد علی آبادی همان روز برای دیدار نوروزی با احمدی نژاد راهی نهاد ریاست جمهوری می‌شود ودر همان ابتدا رییس جمهور از ریاست سازمان تربیت بدنی می‌پرسد برکناری سرمربی تیم ملی انجام شد؟ که علی آبادی در پاسخ می‌گوید اقدامات لازم انجام شده و او همین امروز می‌رود.این دستور به کفاشیان ابلاغ شده و رییس فدراسیون (که در انتخاب دایی هم تن به رای بالادستی ها داده بود) از طریق ابراهیمی موضوع را به دایی اطلاع می دهد.  در این میان دایی هم با شنیدن خبر با تلفن سرپرست تیم با علی کفاشیان ارتباط برقرار کرده و ضمن انتقاد از رییس فدراسیون می‌گوید که شما بی اراده هستید و برکناری من توسط نهاد دیگری انجام شده و فوتبالی نیست. مسئله ای  که باعث شد علی دایی وسایل خود را جمع کرده و قبل از برگزاری جلسه کمیته فنی سوار به اس 500 اردو را ترک کند.

 

1387494


در این میان چهار روز بعد، طبق برنامه تیم ملی با زامبیا یک دیدار دوستانه برگزار می‌کرد. موضوعی که باعث شد به جز علی دایی با استعفا هیچ کدام از اعضای کادر فنی موافقت نشود و روته مولر، دستیار آلمانی دایی موقت بر روی نیمکت بنشیند.البته روته مولر هم بعد از این بازی از سمت خود کنار رفت تا بعد از یکی دوماه مجادله و انتخاب و برکناری محمدمایلی کهن افشین قطبی جانشین دایی بشود.

دیدگاه‌ها