کد خبر : 1598002 | 20 اسفند 1397 ساعت 13:51 | 64.7K بازدید | 0 دیدگاه

پرتماشاگر، پرستاره، گرانقیمت و مدعی

4 شگفت انگیز لیگ برتر فوتبال ایران

تنها 9هفته به پایان این فصل از رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده و نبرد برای فتح جام، هر روز حرارت بیشتری نسبت به روز قبل پیدا می‌کند.

4 شگفت انگیز لیگ برتر فوتبال ایران


به گزارش ورزش سه ، در 2 فصل گذشته، قهرمان لیگ مدت‌ها قبل از پایان لیگ مشخص بود اما به‌نظر می‌رسد در لیگ برتر هجدهم، سرنوشت قهرمانی به آخرین هفته‌ها، آخرین بازی‌ها، آخرین دقیقه‌ها و آخرین ثانیه‌ها کشیده شود. پدیده با چند لغزش در هفته‌های گذشته، نشان داده که با استانداردهای لازم برای قهرمانی فاصله دارد اما سپاهان، پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی قابلیت تبدیل‌شدن به تیم قهرمان را دارند. سپاهان و تراکتور با توجه به غیبت در لیگ قهرمانان آسیا، برنامه کم‌فشارتری برای بردن لیگ پیش‌رو دارند اما استقلال و پرسپولیس نیز می‌توانند با اولویت‌دادن به لیگ در مقابل آسیا، خودشان را در شرایط نزدیک‌تری نسبت به 2 رقیب اصفهانی و تبریزی قرار بدهند. شاید این نخستین بار است که در لیگ برتر، 4تیم در فاصله‌ای نه چندان طولانی تا پایان فصل، مدعی جدی فتح جام هستند. در پایان فصل، کدام تیم طعم خوشبختی را خواهد چشید؟


  سابقه قهرمانی


پرسپولیس با 11قهرمانی، موفق‌ترین تیم  بین مدعیان این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. تیم برانکو در هر دو فصل گذشته توانسته روی سکوی اول لیگ برتر بایستد اما این باشگاه هرگز در طول تاریخ نتوانسته 3 دوره متوالی فاتح لیگ فوتبال ایران شود. پرسپولیس 9بار نیز روی سکوی دوم لیگ قرار گرفته است. استقلال با 8قهرمانی، دومین تیم پرافتخار لیگ فوتبال ایران به شمار می‌رود. آبی‌ها از لیگ برتر دوازدهم به بعد دیگر هرگز نتوانسته‌اند قهرمانی لیگ را جشن بگیرند. استقلال در کنار 8قهرمانی، 9بار نیز نایب‌قهرمان لیگ برتر شده است. سپاهان نیز در 5دوره توانسته قهرمانی لیگ فوتبال ایران را از آن خودش کند. طلایی‌ها از لیگ چهاردهم به بعد، در قهرمانی لیگ ناکام بودند و در 2 فصل گذشته، شرایط ناامیدکننده‌ای را تجربه کرده‌اند. بین این 4مدعی، تراکتورسازی تنها تیمی است که تا به حال نتوانسته قهرمان فوتبال ایران شود. تراکتورسازی در لیگ چهاردهم، تنها یک قدم با قهرمانی فاصله داشت و جام را در روز پایانی به سپاهان تقدیم کرد. در واقع کورس قهرمانی این فصل لیگ، جنگ تیم‌هایی است که در چند فصل گذشته شرایط کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. پرسپولیس بعد از 2 قهرمانی متوالی، به‌دنبال تکرار موفقیت‌های 2 فصل گذشته است اما استقلال و سپاهان بعد از چند سال نه چندان درخشان، امیدوارند که دوباره در بالاترین ارتفاع لیگ قرار بگیرند. نخستین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر نیز انگیزه بزرگ تراکتوری‌ها برای کنار‌زدن رقبا در نبرد حساس فتح جام است.

 

1389568


   آماده، آتش!


سپاهان، استقلال و تراکتورسازی در خط حمله، برتری محسوسی نسبت به پرسپولیس دارند. آنها در هر مسابقه آماده گل‌زدن هستند و هیچ فرصتی را برای ضربه‌زدن به تیم‌های رقیب از دست نمی‌دهند. طلایی‌ها با وجود انجام یک بازی کمتر نسبت به رقبا، بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر گل زده‌اند. تیم امیر قلعه‌نویی در 20بازی، 33بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده و صاحب بهترین و مرگبارترین خط آتش لیگ برتر است. تراکتورسازی نیز با 32گل زده، حرف‌های زیادی در خط حمله برای گفتن دارد. خلاقیت در میانه میدان، کمک زیادی به خلق موقعیت‌های ایده‌آل گلزنی در تراکتورسازی می‌کند. بازگشت استوکس نیز یک اتفاق مؤثر برای بالا رفتن کیفیت هجومی تیم تبریزی است. استقلال نیز با 31گل زده، به لحاظ تهاجمی در وضعیت ایده‌آلی به سر می‌برد. این تیم در نیم‌فصل اول با مشکل گلزنی روبه‌رو بود اما خرید چند بازیکن هجومی و بازگشت طراوت به بازی این تیم، آنها را در خط حمله احیا کرد. سه خط هجومی برتر این فصل لیگ، در جمع مدعیان جدی قهرمانی دیده می‌شوند و در این بین پرسپولیس یک استثناء به شمار می‌رود. اگر آمادگی در استفاده از فرصت‌های گلزنی یک معیار مهم برای قهرمانی تلقی شود، سپاهانی‌ها در بهترین شرایط و پرسپولیسی‌ها در بدترین شرایط برای فتح جام هستند.


  سلاطین دروازه‌های بسته


یک جمله کلیدی در مورد فوتبال وجود دارد با این مضمون که گل‌زدن باعث برنده‌شدن در بازی‌ها و گل‌نخوردن، باعث‌بردن جام‌ها می‌شود. هر 4مدعی قهرمانی، از خط دفاعی نسبتا خوبی برخوردار هستند اما کیفیت دفاعی استقلال و پرسپولیس، بیشتر از 2 رقیب دیگر به‌نظر می‌رسد. استقلال در 21بازی این فصل، تنها 8گل دریافت کرده و در ایده‌آل‌ترین وضعیت دفاعی به سر می‌برد. شفر بارها مدافعان و حتی دروازه‌بان تیمش را عوض کرده اما تیمش همچنان مشکلی در فاز دفاع نداشته و با هر تغییری کنار آمده است. پرسپولیس نیز تنها یک گل بیشتر از استقلال دریافت کرده و با 9گل خورده، دومین خط دفاعی آماده این فصل لیگ برتر را در اختیار دارد. تراکتور با 15و سپاهان با 14گل خورده، در این فاکتور ضعیف‌تر از سرخابی‌ها ظاهر شده‌اند. این دو تیم برای قهرمانی در لیگ برتر، باید در هفته‌های پیش‌رو گل‌های کمتری دریافت کنند و مقاومت دفاعی بیشتری از خودشان نشان بدهند. اگر سرنوشت قهرمانی لیگ همانند لیگ برتر پانزدهم به تفاضل گل کشیده شود، استقلال در وضعیت بهتری نسبت به رقبا قرار دارد. تفاضل گل استقلالی‌ها با اختلاف بهتر از 3 رقیب دیگر است و آنها می‌توانند در مسیر قهرمانی از این موضوع به سود خودشان استفاده کنند

 

1386433


   مردان کلیدی


اشکان دژاگه در تبریز، به نمادی برای قهرمانی تراکتورسازی تبدیل شده است. او زیرنظر لیکنز، بهترین بازی‌ها را برای این تیم انجام داده و یک نقطه قوت کلیدی برای تبریزی‌ها به شمار می‌رود. گل تماشایی اشه در جدال با استقلال، نخستین قدم جدی قرمزها برای امیدوارشدن به قهرمانی لیگ برتر بود. دژاگه ستاره اصلی این روزهای تراکتور به شمار می‌رود. در پرسپولیس، همچنان هیچ بازیکنی کلیدی‌تر از سیدجلال حسینی نیست؛ مرد باتجربه‌ای که اگر تنها در یک بازی غایب باشد، تیم برانکو را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کند. او قلب دفاعی سرخپوشان را بیمه کرده و هنوز هم محبوب‌ترین بازیکن در ذهن هواداران باشگاه پرسپولیس به‌شمار می‌رود. در استقلال نباید از نقش سیدمهدی رحمتی و پژمان منتظری به سادگی عبور کرد. هر دو بازیکن برای مدتی به نیمکت منتقل شده بودند و از پایان دوران بازی آنها صحبت به میان می‌آمد اما حالا هر دو نفر در حساس‌ترین مقطع ممکن، به کمک وینفرد شفر و تیمش آمده‌اند و نمایش‌های فوق‌العاده‌ای در ترکیب استقلال داشته‌اند. مهدی کیانی نیز به‌عنوان قلب تپنده سپاهان در میانه میدان، مهم‌ترین مهره این تیم است؛ بازیکنی که به بازی طلایی نظم می‌دهد و با جنگندگی، مالکیت توپ را برای تیمش مهیا می‌کند.

 


   سلاح خارجی


بخش مهمی از معادله قهرمانی در لیگ برتر، به مهره‌های خارجی بستگی خواهد داشت. تراکتورسازی برای بردن جام، روی استوکس و سوکیتا حساب باز می‌کند. سپاهانی‌ها نیز بخش مهمی از تاکتیک‌شان را به سانترکردن برای کی‌روش استنلی و استفاده از تبحر فوق‌العاده این بازیکن در سرزنی اختصاص داده‌اند. در استقلال، پاتوسی، ایسما و منشا فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند و بازگشت طارق همام به ترکیب، یک مربع هجومی فوق‌العاده خطرناک برای این تیم خواهد ساخت. پرسپولیسی‌ها نیز به بشار رسن و ماریو بودیمیر اعتماد زیادی دارند و امیدوارند این دو بازیکن، تیم‌شان را به قهرمانی لیگ برتر هجدهم نزدیک کنند.


   4ذهن زیبا


پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر، روی نیمکت سپاهان نشسته است. امیرقلعه‌نویی بهتر از هر مربی دیگری، راه و رسم موفقیت‌ در فوتبال ایران را می‌شناسد. او البته در چند فصل گذشته از موفقیت فاصله گرفته اما امیدوار است در تیم جدید، دوباره خودش را به بردن جام نزدیک کند. برانکو ایوانکوویچ، موفق‌ترین مربی این روزهای فوتبال ایران است؛ مردی که حالا قصد دارد برای رساندن قرمزها به سومین قهرمانی متوالی‌شان در لیگ برتر تلاش کند. او در این راه، نبرد سختی با وینفرد شفر خواهد داشت. سرمربی آلمانی استقلال در نخستین فصل حضور روی نیمکت این تیم، قهرمان جام حذفی شده و در این فصل هیچ انگیزه‌ای بزرگ‌تر از بردن لیگ برتر ندارد. جورج لیکنز در بین رقبای اصلی بردن جام، کم‌تجربه‌ترین مربی در فوتبال ایران است اما سابقه کارکردن در اروپا، او را به لحاظ ذهنی برای ادامه این نبرد در شرایط خوبی قرار می‌دهد.

 


   تماشاگرها


تراکتورسازی در این فصل، بیشتر از استقلال و پرسپولیس تماشاگر به ورزشگاه خانگی‌اش کشانده است اما به‌نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی، قرمزها و آبی‌ها نیز تماشاگران بسیار زیادی داشته باشند. سپاهانی‌ها نیز در دیدارهای حساس سکوهای قابل دسترسی نقش جهان را پر کرده‌اند. هر 4تیم از نظر تماشاگر، در جدال‌های حساس هفته‌های پایانی نزدیک به هم خواهند بود. آنها صاحب بزرگ‌ترین استادیوم‌های فوتبال ایران هستند و انتظار می‌رود حرارت لیگ، صندلی‌های خالی استادیوم خانگی هر 4تیم را به حداقل برساند.


منبع :همشهری ورزشی

دیدگاه‌ها