کد خبر : 1599051 | 24 اسفند 1397 ساعت 18:18 | 25.1K بازدید | 0 دیدگاه

آنالیز/ استقلال - العین؛ فرمول موفقیت !

استقلال شفر در یک و نیم فصل گذشته و به شکل ایده‌آل از بعد استخدام پاتوسی نشان داده که تیمی است که به سبک حمله سریع بازی می کند.

آنالیز/ استقلال - العین؛ فرمول موفقیت !

به گزارش "ورزش سه"، ابتدا از بازگویی آمارهای بازی شروع کنیم. مالکیت توپ 53 به 47 برای استقلال. مجموع شوت ها 17 به 9 برای استقلال. شوت های داخل چهارچوب 6 به 3 برای استقلال. دوئل های برده 55 به 34 برای استقلال.

 


برنده نبردهای هوایی 19 به 6 برای استقلال. تولید احتمال گلزنی قوی 2 به صفر برای استقلال. بله، همانطور که می بینید برای استقلال و برای استقلال و برای استقلال در انتخاب برنده اکثریت آیتم های آماری مشهود است. شاید تنها در حوزه دقت پاس که 76 به 72 درصد بوده می توان از برتری العین صحبت کرد. البته خب در آیتم دریبل ها نیز مسائلی وجود دارد. العین 6 تا از 7 دریبلش یعنی 86 درصد قضیه را موفق بوده و استقلال از 15 دریبل خود 9 بار موفقیت کسب کرده است. یعنی 56 درصد. آمار اینجا در نسبت های ریاضی حکم به برتری العین می دهد، اما کیست که نداند دوره فوتبال یعنی اشتباهات کمتر به ته خط رسیده و حالا آن روی سکه بالا آمده است: "فوتبال یعنی کار درست را بیشتر و بیشتر انجام دادن"..


اما بدون تردید اکنون یک پرسش در ذهن شما وجود دارد: هدف از مطرح کردن این آمارها چه بود؟ هدف مطرح کردن قانون "مثلث موفقیت" در فوتبال است. مثلثی با سه ضلع . یک. رضایت طرفداران از بازی تیم. در این مورد برای بازی استقلال برابر العین ما با یک ذهن مثبت و روشن از سوی طرفداران طرف هستیم. طرفدارانی که از بازی تیم، از کیفیت تیم و مهمتر از همه از تلاش تیم برای کسب پیروزی راضی بودند و در پایان بازی آبی ها را با خلوص تمام تشویق کردند. وقتی در مرحله اول طرفداران حتی با وجود عدم کسب پیروزی از شما راضی هستند یعنی شما موفق شده اید که قفل را باز کنید. بله، کیفیت بازی تیم شفر برای طرفداران راضی کننده است و این یعنی غول مرحله اول را شکست داده اید. غولی که مدام بین زشتی و زیبایی غوطه ور است.

 

1390180

 


ضلع دوم. دو. تولید آمارهای کمی و کیفی قدرتمند و بیشتر از حریف. حالا دوباره به آمارها نگاه کنید. استقلال با اکثریت قاطع آیتم های اصلی بازی را به نفع خود مصادره کرده است. و اینجا جایی است که پیوند بین کمیت و کیفیت در فوتبال که مهمترین پیوند ممکن است برقرار می شود. طرفداران روی کیفیت بازی شما حکم تایید زده اند و آمارها روی کمیت بازی شما. آمارها به نتیجه کار ندارند. آمارها فارغ از همه چیز عمل می کنند. آمارها می گویند استقلال تیم برتر زمین بوده است و وقتی آمارها این را بگویند دیگر باید زیپ دهان را کشید.


اینجا ما به ضلع سوم می رسیم. پیروز شدن. و خوب نبود این ظلع مثلث موفقیت را در بازی با العین به هم می زند. یک پرسش: چرا استقلالی که از لحاظ زیبایی شناسی باب میل طرفداران بازی کرده و از لحاظ آماری همه دیتاهای موجود را به نفع خود کسب کرده موفق به رسیدن به پیروزی نمی شود؟

 


نه پاسخ سختی روبرویمان قرار ندارد. مسئله ساده است. استقلال العین را شکست نداد چون هنوز در بعضی جزئیات تاکتیکی تیم لنگ می زند. و به طور خاص در بازی با العین از دو مشکل می توان نام برد. به آمار مالکیت توپ یک نگاه دیگر بندازیم. 53 به 47. استقلال برتر بوده اما 47 درصد العین هم توی ذوق می زند. 47 درصدی که تا حدودی استقلال را از پیروزی دور کرد. این 47 درصد چگونه به دست آمد؟ شفر در خط حمله از دو مهره پرس کننده و قدرتی بهره می گرفت که عملا امکان هر بازی با توپی را از خط دفاع العین می گرفتند و آنها را مجبور می کردند رو به جلو و سریع بازی کنند و این یعنی کاهش مالکیت توپ آنها. اما این کاهش فقط در زمین جلو بر العین وارد می شد. و دقیقا به خاطر ضعف استقلال در طراحی دیوارهای دوم و سوم پرسینگ، تیم اماراتی وقتی وارد زمین آبی ها می شد تا تقاطع یک سوم هجومی هیچ فشاری را بر خود نمی دید و اینجا به راحتی با بازی عرضی مالکیت از دست داده اش را جبران می کرد. در حالی که اگر شفر روی این منطقه هم تولید فشار می کرد در یک نسبت منطقی در پایان بازی احتمالا درصد مالکیت استقلال حدود 65 درصد نمایش داده می شد و خوب مطمئنا نیازی نیست که توضیح بدهیم تفاوت تهاجمی 65 با 53 درصد به چه اندازه می تواند باشد!


اما خوب 53 درصد هم آمار کمی نیست، پس چرا آبی ها موفق به استفاده از مالکیت توپ برترشان نشدند؟ اینجا جایی است که مشکل دوم عود پیدا می کند. استقلال شفر در یک و نیم فصل گذشته و به شکل ایده‌آل از بعد استخدام پاتوسی نشان داده که تیمی است که به سبک حمله سریع بازی می کند. تاخیر خیر. تعلل خیر. پاس رو به عقب خیر. پاس عرضی تا جای ممکن خیر. همه چیز باید رو به جلو باشد. پاس به جلو. استارت به جلو. حرکت بدون توپ به جلو.

 

 

 

خوب این یک شکل بازی کاملا مدرن و زنده است که برای استقلال نتایج خوبی هم به بار آورده است. اما چرا استقلال با این شکل بازی که مدام در حال فشار و حمله کردن می باشد در دو بازی قبلی لیگ قهرمانان و خاصه در بازی با العین موفق به گلزنی در جریان بازی نشده است؟ پاسخ روشن است. چون استقلال طول زمین را که شامل پنج کانال حمله ای می باشد کاملا حذف کرده و به طور مستمر فقط از کانال مرکزی فشار می آورد و خوب این باعث شده که دستش برای حریفان رو شود و با تدابیر دفاعی لازم این منطقه را بسته و استقلال را فلج کنند. به این صورت و خیلی راحت استعداد تهاجمی استقلال از بین می رود. در حالی که مطمئنا با توجه به تخصصی که تیم در اجرای بازی حمله سریع از خود نشان داده اگر روی نفوذ از هر پنج کانال طولی زمین تاکتیک سازی کند بدون تردید کمتر حریفی توانایی مقابله با آنها را خواهد داشت..


حالا می توانیم از فرمول موفقیت صحبت کنیم. فرمولی که استقلال دو ضلع از سه  را به خوبی صرف کرده است و بدون تردید با توجه به شناختی که از شفر داریم می دانیم که به زودی این مسائل ریز تاکتیکی را نیز حل خواهد کرد و آن وقت استقلال به یک تیم قدرتمند که پیروز می شود تبدیل خواهد شد. تیمی که خوب بازی می کند و تماشاگران را راضی می کند، تیمی که قوی بازی می کند و آمارهای فنی را به سود خود کسب خواهد کرد و تیمی که از پیوند میان این دو به پیروزی می رسد. بله فرمول موفقیت همین نزدیکی ست...

 

مجتبی مرشدنژاد

دیدگاه‌ها