کد خبر : 1599799 | 27 اسفند 1397 ساعت 23:39 | 322.9K بازدید | 0 دیدگاه

با حضور ۵ بازیکن داخلی و ۶ لژیونر؛

تیم منتخب بهترین های سال ۹۷

برترین بازیکنان فوتبال ایران در ۱۲ ماه گذشته به تفکیک هر پست انتخاب شدند.

تیم منتخب بهترین های سال ۹۷

به گزارش "ورزش سه"، با پایان مسابقات باشگاهی داخلی و خارجی فوتبال، اعضای تحریریه و کارشناسان مجموعه "ورزش سه"، تیم منتخب بهترین‌های سال ۹۷ را انتخاب کردند که در این جمع سهم بازیکنان داخلی ۵ و لژیونرها ۶ نفر است.

 

علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، وریا غفوری، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سامان قدوس، علی علیپور و سردار آزمون ۱۱ بازیکنی هستند که با نظر کارشناسان و خبرنگاران ما برای حضور در تیم منتخب سال ۹۷ انتخاب شدند.

 

1391884

 

 

* دروازه‌بان

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)
سال ۹۷ بی‌تردید بهترین سال فوتبالی علیرضا بیرانوند بود؛ این گلر بلند قامت در ابتدای سال با پرسپولیس به قهرمانی در لیگ رسید و موفق به صعود از مرحله گروهی و سپس یک هشتم شد، اما شاید بتوان جام جهانی روسیه را نقطه عطف عملکرد او در سال ۹۷ قلمداد کرد؛ در دیدار ایران و مراکش، بیرانوند یک تنه دروازه ایران را حفظ کرد و دومین کلین‌شیت تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را به ثبت رساند؛ در بازی با اسپانیا نیز او مقاومت جانانه‌ای داشت و چند توپ را از ایسکو، کاستا و... مهار کرد، اما سرانجام یک اشتباه موجب شد تا مهاجم اتلتیکومادرید دروازه‌اش را باز کند.

آخرین بازی جام جهانی محل درخشش فوق‌العاده بیرانوند بود؛ در حالی که او گل دیدنی را از کوارشما خورده بود، در نیمه دوم پنالتی رونالدو را مهار کرد تا بهترین فریم ایران از جام جهانی را ثبت کند؛ پس از آن، او در لیگ هجدهم ۱۱ کلین‌شیت ثبت کرد و در آسیا نیز ستاره تیمش بود؛ درخشش او مقابل السد در ورزشگاه آزادی و سیو ضربه سر ژاوی موجب شد تا پرسپولیس نخستین حضورش در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کند؛ او در آغازین روزهای سال ۲۰۱۹ با تیم ملی به جام ملت‌های امارات رفت و در این رقابت‌ها هم مقابل رقبای آسیایی ایستادگی خوبی کرد و موفق شد در بازی با عمان پنالتی حریف را بگیرد، اما در دیدار با ژاپن ۳ گل خورد تا پرونده او و ایران در این رقابت‌ها بسته شود.

 

 


* مدافعان میانی

سیدجلال حسینی (پرسپولیس)
کاپیتان تیم پرسپولیس طی یک سال اخیر در هیچ تورنمنت ملی حضور نداشت، اما عملکرد او با سرخ پوشان در لیگ برتر و آسیا به شکلی بود که جزو بهترین‌های سال جای داشته باشد؛ سید جلال یکی از ستون‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بود؛ او در دیدار با الجزیره، نقش «سوپرمن» را برای قرمزها ایفا کرد و در بازی با الدحیل نیز آغازگر بازگشت تاریخی تیمش شد.
حسینی در بازی نیمه نهایی و فینال لیگ قهرمانان نیز تاثیرگذار ظاهر شد، اما نتوانست قهرمانی را برای پرسپولیسی‌ها به ارمغان بیاورد؛ در مسابقات داخلی، پرسپولیس با او بهترین خط دفاع سال ۹۷ شد و موفق شد قهرمانی لیگ هفدهم و صدرنشینی در لیگ هجدهم را به دست آورد؛ نکته مهم این است که سیدجلال تمام این رقابت‌ها را در سن ۳۷ سالگی تجربه کرد؛ در واقع سید جلال در این سن و سال، شگفت‌انگیز ظاهر شده است.

 


مرتضی پورعلی‌گنجی (السد قطر- اوپن بلژیک- العربی قطر)
ستاره بابلی قلب دفاع تیم ملی که بعد از جام جهانی حضور در فوتبال اروپا را تجربه کرد و حالا با بازگشت به حوزه خلیج فارس پیراهن سرخ العربی قطر را بر تن می‌کند؛ اما درخشش او از جام جهانی روسیه شروع شد؛ جایی که پورعلی‌گنجی مهره ثابت کی‌روش در خط دفاعی محسوب می‌شد و با دو بازیکن مختلف اقدام به زوج سازی می‌کرد؛ در بازی اول مقابل مراکش روزبه چشمی در کنار وی بازی کرد و در مهار خط حمله خطرناک حریف بسیار موفق عمل کردند، اما در دو جدال تاریخی برابر اسپانیا و پرتغال سید مجید حسینی در کنار پورعلی گنجی قرار گرفت تا هر دو با ارائه نمایشی دلپذیر راهی فوتبال قاره سبز بشوند.
اما مصدومیت قبل از شروع جام ملت‌ها بدترین خبر ممکن برای پورعلی‌گنجی و کی‌روش بود؛ بازیکنی که تمام مسابقات تدارکاتی را از دست داد، اما با تلاش کادر پزشکی عصا را کنار گذاشت و برابر یمن و ویتنام مرد اول خط دفاعی یوزهای ایرانی لقب گرفت؛ شماره هشت تیم ملی در سه دیدار حساس بعدی برابر عمان، چین و ژاپن جزو دژ مستحکم دفاعی سرمربی پرتغالی بود تا باز هم به مانند جام جهانی یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی لقب بگیرد و اینگونه در ترکیب منتخب سال جای بگیرد.

 

1322674

 


* مدافعان کناری

وریا غفوری(استقلال)

تغییر پست‌های متوالی در سه ماهه اول مسابقات سال ۹۷ و شرایطی که برای وریا غفوری به وجود آورد که او در نهایت جام جهانی روسیه را از دست بدهد، اما این اتفاق تلخ نه تنها موجب پایین آمدن روحیه او نشد، بلکه انگیزه او را مضاعف کرد و مدافع راست تند و تیز و باهوش استقلال با شروع فصل جدید شایستگی‌های خود را بیش از پیش نشان داد و ثابت کرد که می‌توانست جزو مسافران به روسیه باشد.
وریا غفوری در معدود مسابقات لیگ هجدهم نیز بعضا به‌عنوان وینگر راست در ترکیب استقلال حضور داشته، اما او بیشتر در پست تخصصی خود که مدافع کناری است، به میدان رفته و روند رو به رشدی طی کرده که همین مسئله موجب شده عدم حضورش در ترکیب آبی پوشان همواره به چشم بیاید؛ غفوری با بازی‌های خوبی که در استقلال به نمایش گذاشت، مجددا به فهرست تیم ملی نیز بازگشت و در جام ملت‌های آسیا حضور داشت که بازی در دو مسابقه آخر مرحله گروهی برابر ویتنام و عراق، دو دیداری بود که او به میدان رفت؛ مسابقاتی که در آن دروازه ایران بسته مانده و بازی‌های کم‌نقصی از وریا غفوری به یاد گذاشته است تا او در کنار عملکرد درخشان ملی، جزو برترین‌های سال قرار بگیرد.

 

 

احسان حاج‌صفی (المپیاکوس یونان- تراکتورسازی)
یکی از شاگردان باوفای کارلوس کی‌روش در تیم ملی که به عنوان کاپیتان سوم یوزهای ایرانی در جام جهانی روسیه و جام ملت‌های آسیا شناخته می‌شد و لقب آچار فرانسه را برای این مربی پرتغالی بر روی دوش می‌کشید. از دفاع و هافبک چپ تا هافبک دفاعی همه پست‌هایی بود حاج صفی در این دو تورنمنت مهم برای تیم ملی بازی کرد و نمایشی که ارائه کرد تشویق کی‌روش را به همراه داشت. بازیکن اصفهانی که پیش از یک دهه است به صورت فیکس در لیست علی دایی، افشین قطبی و کارلوس کی‌روش قرار می‌گیرد و یکی از بازیکنان با ثبات فوتبال ایران است. او در جام جهانی و بازی مقابل مراکش ۹۰ دقیقه وظیفه حراست از منطقه چپ دفاعی را بر عهده داشت و توانست نورالدین آمرابات را به خوبی مهار کرده و مانع از خطرآفرینی‌اش بشود. در جدال برابر اسپانیا هم حاج صفی علاوه بر بازی در دفاع چپ بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست تا کلیدی ترین مهره تیم ملی در این جدال حساس و تاریخی باشد. بازیکنی که در اواسط مسابقه به علت مصدومیت جای خود را به میلاد محمدی داد و نبودش حس شد. کی‌روش در دیدار برابر پرتغال هم ترک عادت نکرد و احسان حاج صفی را به عنوان مدافع چپ بازی داد تا علی‌رغم تغییرات زیاد در باقی پست‌ها این منطقه از ثبات مطلق برخوردار باشد.
حاج صفی روند مثبتش را با حضور در تراکتورسازی هم ادامه داد تا باز هم ستاره مورد اعتماد کی‌روش در جام ملت‌های آسیا باشد. او در امارات برابر یمن و ویتنام باز هم دژ مستحکم سرمربی در دفاع چپ بود تا برابر عراق بر روی نیمکت بنشیند و استراحت کند. وضعیتی که در جدال برابر عمان هم ادامه پیدا کرد و باعث تعجب بسیاری از اهالی فن شد. اما کی‌روش در دو مسابقه حساس برابر ژاپن و چین حاج صفی را با سورپرایز مواجه کرد و او را در پست هافبک دفاعی قرار داد تا حریفان را دچار سردرگمی کند. نقش جدیدی که این بازیکن به خوبی از پس آن برآمد و به عنوان یکی از ستاره‌ها در تیم منتخب سال قرار گرفت.

 

1340945

 


* هافبک دفاعی


امید ابراهیمی (استقلال- الاهلی قطر)
زیباترین لحظه امید ابراهیمی در سال ۹۷ مقابل مراکش در جام جهانی روسیه رقم خورد؛ جایی که او با یک تکل جانانه توپ را از زیر پای حکیم زیاش ربود و موقعیت مسلم گلزنی حریف آفریقایی را خنثی کرد؛ ابراهیمی بعد از این تکل با مصدومیت از ناحیه دنده مواجه شد، اما آنقدر با غیرت کار کرد تا به مسابقات بعدی تیم ملی در جام جهانی هم برسد؛ هافبک مازنی سابق استقلال تهران و فعلی الاهلی قطر دو بازی بعدی مقابل پرتغال و اسپانیا را هم به صورت فیکس بازی کرد تا یکی از مهره‌های ثابت کارلوس کی‌روش در سرزمین تزارها باشد؛ نمایش ابراهیمی به قدری خوب بود که دلارهای نفتی قطری‌ها خیلی زود دست به کار شدند و او را به حاشیه خلیج فارس بردند تا در کنار نایجل دی یانگ کمربند خط میانی الاهلی شکل بگیرد.
با شروع جام ملت‌های آسیا همگان در این نکته، نظر مشترک داشتند که این بازیکن اصلی‌ترین یار کارلوس کی‌روش در امارات خواهد بود؛ همین اتفاق هم رخ داد و ابراهیمی در کنار علیرضا بیرانوند جزو بازیکنانی بود که هر ۶ مسابقه ایران را از داخل زمین و با پیراهن شماره ۶ انجام داد؛ این هافبک به خوبی توانست جای خالی سعید عزت اللهی را پر کند و یکی از عوامل صعود ایران به نیمه نهایی مسابقات آسیایی لقب بگیرد؛ حتی در جدال با ژاپن هم که سنگین‌ترین شکست تیم ملی رقم خورد، او روز مناسبی را پشت سر گذاشت و می‌توانست به همراه تیم ملی تاریخ سازی کند که این اتفاق رخ نداد؛ ابراهیمی با بازی‌های خوبی که در اوایل سال در استقلال داشت و عمکلرد خوبی که در فصل جاری لیگ ستارگان قطر برای الاهلی به نمایش گذاشت، در جمع برترین‌های سال قرار گرفته است.

 

 


* وینگرها

 

علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند- برایتون انگلیس)
نخستین بازی این ستاره فوتبال ایران در سال ۹۷ در هفتمین روز فروردین‌ماه و در دیدار دوستانه مقابل الجزایر رقم خورد که او در همان دیدار موثر ظاهر شد و در دیداری که نمایش درخشانی بر جای گذاشت، با یک سانتر استثنایی برای آزمون، گل اول ایران را رقم زد، اما عملکرد بی‌نظیر علیرضا جهانبخش بعد از آن و در لیگ اردیویسه هلند اتفاق افتاد که او موفق شد طی ۶ دیدار تا پایان فصل، ۸ گل بزند و ۳ پاس گل بدهد تا به‌عنوان برترین گلزن لیگ این کشور انتخاب شود و در رده دوم برترین پاسورها بایستد.
اما جهانبخش در دیدارهای دوستانه تیم ملی پیش از جام جهانی و در رقابت‌های ۲۰۱۸ روسیه نتوانست این روند درخشان خود را تکرار کند ولی با این حال به دلیل عمکلرد خیره کننده در لیگ اردیویسه هلند و آقای گلی در این مسابقات به برایتون انگلیس منتقل شد تا گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شود؛ با این وجود جهانبخش که در لیگ جزیره ۱۳ بازی انجام داده، هنوز نتوانسته گلزنی یا پاس گل داشته باشد.
او در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات نیز تنها یک گل برابر عمان به نام خود ثبت کرد و عملکردی نسبتا مشابه با لیگ برتر انگلیس در بازی‌های آسیایی داشت که یکی از اصلی‌ترین دلایل افت مقطعی جهانبخش آسیب دیدگی جدی این بازیکن بود؛ اما نمایش فوق‌العاده این ستاره فوتبال ایران در آلکمار هلند موجب شده تا نتوانیم قلم قرمز روی نام او در تیم منتخب سال بکشیم.

 

1387100

 


علی قلی‌زاده (سایپا- شارلروا بلژیک)
سایپایِ علی دایی در فصل گذشته فراتر از انتظار ظاهر شد و با قرار گرفتن در رده چهارم جدول توانست سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند که یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق مهم، بازی‌های تماشایی علی قلی‌زاده در این تیم بود؛ پنج بازی پایانی نارنجی پوشان در لیگ هفدهم با چهار پیروزی و تنها یک تساوی پشت سر گذاشته شد که علی قلی‌زاده در این پنج هفته فوق‌العاده ظاهر شد و علاوه بر تاثیرگذاری روی گل‌ها، یک گل هم به ثمر رساند تا تیمش در جمع بالانشینان قرار بگیرد.
قلی‌زاده با وجود شایستگی‌هایی که داشت و در حالی که همراه سایر شاگردان کارلوس کی‌روش به روسیه سفر کرد، در نهایت جزو فهرست نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ قرار نگرفت ولی با این وجود و بخاطر بازی‌های خوب خود در سایپا به جمع لژیونرهای ایران اضافه شد و با باشگاه شارلروا بلژیک قرارداد بست؛ او در این فصل یکی از مهره‌های کلیدی شارلروا بوده که در هفته‌های ابتدایی فصل توانست خود را به ترکیب این تیم تحمیل کند و اگر دو مقطع آسیب دیدگی نسبتا طولانی مدت نبود، او اکنون می‌توانست جزو برترین پاسورهای ژوپیر لیگ باشد.
ستاره ریزنقش سابق سایپا و کنونی شارلروا بخاطر بازی‌های خوب خود در بلژیک امکان قرار گرفتن در فهرست ۲۳ نفره جام ملت‌های آسیا را پیدا کرده بود و حتی همراه ملی پوشان به امارات سفر کرد و تا لحظه آخر در لیست تیم ایران دیده می‌شد، اما در نهایت بخاطر مصدومیت این مسابقات را هم از دست داد؛ قلی‌زاده در این فصل ۲۲ بازی به‌عنوان بازیکن اصلی و یار تعویضی برای شارلروا انجام داده که یک گل و ۵ پاس گل حاصل کار او بوده است تا با این آمار و همچنین روزهای خوبی که در سایپا داشت، به‌عنوان وینگر چپ تیم منتخب سال ۹۷ از نگاه "ورزش سه" انتخاب شود.

 

1378888

 

 

* هافبک هجومی

 

سامان قدوس (استرشوند سوئد- آمیان فرانسه)
مهم‌ترین صحنه‌ای که از بازی‌های ملی سامان قدوس به یاد مانده، خطایی بود که او در حضور تعویضی مقابل مراکش در نخستین مسابقه جام جهانی گرفت تا ملی پوشان ایران با همین ضربه آزاد به گل برسند، اما با این وجود کی‌روش در جام جهانی خیلی به او بازی نداد تا او نتواند شایستگی‌های خود را اثبات کند ولی قدوس با انگیزه مضاعفی فصل را ادامه داد و پس از آنکه از ابتدای سال ۹۷ سه گل برای استرشوند زده بود، پس از جام جهانی نیز در هفت مسابقه ۶ گل به ثمر رساند تا با این نمایش درخشانی راهی آمیان فرانسه شود.
قدوس در نخستین مسابقه تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا نیز یک گل استثنایی برابر یمن به ثمر رساند، اما با این حال باز هم در این رقابت‌ها فرصت آن چنانی برای به نمایش گذاشتن بازی‌های خوب خود نداشت؛ او در لیگ یک فرانسه نیز که ۲۲ بازی برای آمیان انجام داده، ۳ گل زده و ۴ پاس گل داده و در بیشتر مسابقات جزو نفرات اصلی تیمش بوده است؛ تکنیک بالا، قدرت و دقت شوت‌زنی استثنایی، پاس‌های بی‌نقص و شم گلزنی بالای قدوس در کنار آمار خوبی که او در سال ۹۷ برای تیم ملی، استرشوند سوئد و آمیان داشت، دلیل حضورش در جمع برترین‌ها بوده است.

 

1353691

 


* مهاجمان

 

علی علیپور (پرسپولیس)
مهاجم تیم پرسپولیس نیز سال فوق‌العاده‌ای را سپری کرد؛ او که در چند فصل قبلی زیر سایه محمد عباس‌زاده یا مهدی طارمی بود، با جدایی آقای گل سابق سرخ‌ها، در شرایطی که هواداران نگران خط حمله بودند، جلوتر از گادوین منشا برای پرسپولیس بازی کرد و آقای گل تیمش شد؛ در آغاز سال ۹۷ دو گل لیگ برتری زد تا بهترین آقای گل تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر شود؛ او همچنین در آسیا یک گل مهم به الجزیره زد و یک نمایش بسیار خوب برابر الدحیل داشت.
اما شاید بهترین بازی علیپور در سال ۹۷ در دوحه رقم خورد؛ جایی که در آخرین دقایق بازی با مدافع السد کورس گذاشت و هم او و هم دروازه‌بان این تیم را دریبل زد و پنالتی گرفت؛ در ادامه نیز پشت ضربه پنالتی ایستاد، توپ را گل کرد و پرسپولیس با همین گل به فینال لیگ قهرمانان آسیا رفت؛ در لیگ هجدهم علیپور نشان داد که درخشش او در لیگ هفدهم یک اتفاق نبوده است؛ تا پایان سال ۹۷ ، او ۱۱ گل زد تا تنها رقیب خارجی‌های گلزن برای تصاحب کفش طلا باشد؛ حالا او بند کفش‌هایش را برای سال ۹۸ و درخشش دوباره در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا محکم می‌کند.

 

 

سردار آزمون (روبین کازان- زنیت سنت‌پترزبورگ روسیه)
مهاجم شماره ۲۰ تیم ملی ایران سال ۹۷ را با گلزنی مقابل الجزایر آغاز کرد و پس از آن طی دو بازی پیاپی در لیگ برتر روسیه مقابل اخمت گروزنی و آمکار دبل کرد تا آمادگی خود قبل از جام جهانی ۲۰۱۸ را به رخ بکشد؛ سردار آزمون بعد از آن یک گل به کراسنودار زد و در دیدارهای دوستانه موثر ظاهر شد.
آزمون پس از دوران سختی که به دلیل انتقادات در جام جهانی داشت، تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت ولی با از سرگیری دوباره مسابقات لیگ برتر روسیه دو گل به کراسنودار زد و گلزنی را برابر کریلیا، اورال و دینامو مسکو تکرار کرد، اما بازگشت به تیم ملی و شروع جام ملت‌های آسیا، دوران تازه‌ای برای درخشش دوباره آزمون بود؛ سردار با یک گل برابر یمن و دبل مقابل ویتنام کارش را در بازی‌های امارات آغاز کرد و در مرحله حذفی نیز مقابل چین موفق به گلزنی شد و با چهار گل این بازی‌ها را به پایان رساند.
پس از جام ملت‌ها، سردار به زنیت سنت‌پترزبورگ پیوست که این انتقال، به ادامه روند درخشان او کمک کرد و او در چهار حضور ثابت در تیم صدرنشین لیگ برتر روسیه، ۵ گل به ثمر رساند که آمار فوق‌العاده‌ای برای او و تیمش بود؛ سردار در دیدار اخیرشان که آخرین بازی او در سال ۹۷ هم بود نیز روی تک گل تساوی‌بخش تیمش مقابل اسپارتاک مسکو تاثیر مستقیم گذاشت تا پایان خوشی داشته باشد.

 

1389603

دیدگاه‌ها