کد خبر : 1605091 | 26 فروردين 1398 ساعت 20:33 | 180K بازدید | 0 دیدگاه

سهمیه ایران زیاد می شود، اگر...؛

صعود در رده بندی AFC؛ چشم امید به سرخابی ها و منصوریان

عملکرد خوب نمایندگان ایران در سال های اخیر می تواند بعد از سال ها ایران را به سهمیه 3+1 برساند.

صعود در رده بندی AFC؛ چشم امید به سرخابی ها و منصوریان

به گزارش "ورزش ‌سه"،  سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز رنکینگ مسابقات باشگاهی خود را به روز رسانی کرد که طبق آن ایران در رده چهارم قاره کهن بعد از چین، قطر و کره جنوبی قرار گرفت. هم‌چنین ایران در غرب آسیا نیز بعد از قطر در رده دوم و بالاتر از کشورهای امارات و عربستان قرار دارد. این مدت زمانی برای سال‌های 2016،2017،2018، 2019 و 2020است و با توجه به امتیازات کسب شده در رده باشگاهی، این رتبه استثنایی نصیب ایران شده است.

 

ملاک‌های امتیاز بندی در رده بندی، آخرین رتبه تیم ملی در رنکینگ فیفا و هم‌چنین نتایج باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا است. همانطور که طبق جدول دیده می‌شود بیشترین امتیاز در سال 2018 برای ایران به دست آمد. جایی که تیم ملی در جام جهانی خوش درخشید و رتبه اول آسیا را در اختیار داشت و از طرفی پرسپولیس با صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا، نایب قهرمانی قاره کهن را به دست آورد. 2017 هم برای ایران سال طلایی به شمار رفته است. تیم ملی در این سال به عنوان اولین نماینده آسیا راهی جام جهانی روسیه شد و از طرفی دیگر پرسپولیس تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت و با شکست مقابل الهلال از مسابقات حذف شد.

 

البته نکته مهم این است که در این رده بندی تنها میزان موفقیت تیم‌های باشگاهی تاثیر داشته و امتیاز بندی فیفا و رتبه خوب تیم ملی علی‌رغم درج در جدول تاثیر صفر درصدی داشته است. با توجه به همه این اوصاف بهترین امتیاز در سال 2019 برای فوتبال ایران است و حالا بالاتر از سایر رقبا قرار گرفته‌ایم. در این دوره از لیگ قهرمانان سه نماینده ایران وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنند. ذوب‌آهن در گروه مناسبی که دارد صدرنشین است و از طرف دیگر استقلال در گروه مرگ با شکست الهلال امید زیادی برای صعود دارد. پرسپولیس نیز با شکست الاهلی عربستان بار دیگر در کورس قرار گرفته و همین باعث شده تا از لحاظ امتیازی رکورد شکن ظاهر شویم.

 

آیا سهمیه ایران در 2020 زیاد می شود؟


برای سال 2020 قطعا سهمیه ایران 2+2 خواهد بود و نمایندگان ایران باید در دیدارهای پلی آف مانند سال جاری به میدان بروند و خبری از افزایش سهمیه نیست زیرا این سهمیه 2+2 پیش از این برای این سال ها ابلاغ شده بود و دستخوش تغییر نمی شود.

 

سهمیه ایران تغییر می کند؟


با ادامه روندی که تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا دارند، این موضوع قطعی است. اگر حداقل دو تیم امسال بتوانند از مرحله گروهی صعود کنند و عملکرد معقولی در این مرحله داشته باشند و البته عربستانی ها درخشش چشمگیری پیدا نکنند، شانس ایران به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.


نمایندگان ایران باید امیدوار باشند که این جدول تا زمان تصمیم گیری مجمع باقی بماند. مجمع فدراسیون فوتبال آسیا برای سهمیه کشورهای مختلف، در اواخر سال 2019 تشکیل می شود و در آن زمان این جدول رده بندی ملاک خواهد شد که با وضعیت کنونی، سهمیه ایران حداقل برای دو سال 3+1 خواهد بود.

 

1398292

 

 

 

دیدگاه‌ها