کد خبر : 1605183 | 27 فروردين 1398 ساعت 12:17 | 12.5K بازدید | 0 دیدگاه

من نباید بگویم در اردوی تیم‌ملی چسب هم نداریم!

بنا: نه پارتی بازی می‌کنم، نه با کسی دشمنی دارم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: نصیحت من به کشتی‌گیران این است که زیر پرچم یک کشور دیگر نروند، چه با وسوسه‌های مالی و چه از سر لجبازی.

بنا: نه پارتی بازی می‌کنم، نه با کسی دشمنی دارم

به گزارش "ورزش سه"، محمد بنا همچنان خوش تیپ،‌جذاب و با انگیزه وسط تشک دیده می شود. مردی که از مرز ۶۰ سالگی عبور کرده، اما همچنان مثل ۱۰ سال قبل انگیزه دارد و ریزبینانه به دنبال استعدادهای ناب کشتی می گردد تا شاید یک سوریان دیگر در کشتی فرنگی ایران ظهور کند.


چند ماهی از بازگشت آقای خاص کشتی به تیم ملی گذشته و او تا چند روز دیگر همراه شاگردانش در اولین آزمون جدی راهی مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی چین می‌شود.


محمد بنا از مشکلات و کمبودهایی که بر سر راه خود می‌بیند، می گوید؛ اما خیلی خوب می‌داند که با حضور او مردم از کشتی فرنگی توقع بالایی دارند و مدال‌های خوشرنگ می خواهند.


در حاشیه اردوی تیم ملی کشتی فرنگی و در فاصله چند روز تا اعزام به مسابقات آسیایی چین با محمد بنا همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت های سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی را در گفت‌وگو با خبرنگار "ورزش سه" می خوانید.


مثل سال‌های قبل انتخابی برگزار نمی‌کنیم


برای مسابقات قهرمانی آسیا سعی کردیم شایسته سالاری را در دستور کار قرار دهیم و نیم نگاهی هم به فرآیندی که در جام تختی برگزار شد، داشتیم. اکثر نفرات اعزامی به آسیایی از دل جام تختی بیرون آمدند. فعلا نگاه ما به آسیایی است و هنوز برای جهانی تصمیمی نگرفتیم. با این حال باید بگویم به شکلی که سال های گذشته صرفا یک انتخابی نهایی داشته باشیم، مدنظر من نیست. من چنین کاری را نمی کنم چون به نظرم درست نیست. قصد دارم در جام پیت لانسکی و جایزه بزرگ اسپانیا اوزانی که فکر می کنم گره در آنها هست را محک بزنم. احیانا اگر بازهم به نتیجه نهایی نرسیدیم، شاید انتخابی درون اردویی داشته باشیم. با این حال تا زمانی که من بتوانم در رقابت های بین المللی نفرات خودم را بشناسم، من اعتقادی به مسابقات انتخابی در داخل کشور ندارم.


کشتی‌گیر ستاره نداریم، تیم ما ستاره است


مسابقات قهرمانی اروپا هم چند روز قبل برگزار شد و ما هم سعی کردیم خیلی از مسابقات را زیر نظر داشته باشیم. اگر همین مسابقات را رصد کنید، متوجه می شوید در یک سال اخیر کشتی گیران ما خیلی از نفرات اول و دوم این رقابت ها را شکست داده‌اند. حتی کشتی گیرانی که نفر اول ما نبودند، توانستند قهرمان های اروپا را شکست دهند. البته ما به این نتایج دل خوش نمی کنیم. ما باید کار و تلاش کنیم. این یک ماراتن سخت است که کشتی گیران ما باید رکورد دنیا را در آن بشکنند. یک زمانی کشتی ما ستاره داشت، اما الان به شاگردانم می گویم تیم ملی کشتی فرنگی ستاره ای ندارد، اما خود تیم ستاره است. خود به خود اگر تیم ستاره باشد، همه آن کشتی گیران هم ستاره می‌شوند.

 

1398395


نباید المپیک توکیو را با لندن مقایسه کنیم


من به آینده این جوان‌ها خیلی امیدوارم؛ اما این را بگویم که المپیک توکیو را نباید با لندن مقایسه کنیم. با توجه به زمانی که در پیش داریم باید با المپیک ۲۰۲۰ را با نتیجه ای که در ریو گرفتیم، مقایسه کنیم. در واقع اگر ما در توکیو هم ۲ برنز بگیریم، نباید انتقادی صورت بگیرد. البته از همین الان بگویم اگر ثبات به وجود بیاید و برنامه های ما آنطوری که می خواهیم پیش برود، در المپیک ۲۰۲۴ مردم ما می توانند توقع داشته باشند که همان تیم رویایی المپیک لندن دوباره ساخته شود.


شاید رییس جدید فدراسیون مرا نخواهد


مردم این را بدانند که محمد بنا و شاگردانش برای به دست آوردن افتخار پا عقب نمی گذارند. ما همیشه برای بالاترین سکو تلاش می کنیم، اما به نظرم باید وزارت ورزش و کمیته المپیک هم به ما کمک کنند. در ضمن باید تکلیف فدراسیون هم زودتر مشخص شود تا بتوانیم با فراغ بال برنامه ریزی و کار کنیم. من الان حرف از المپیک ۲۰۲۴ می زنم، اما شما تصور کنید ۲ ماه دیگر رییس فدراسیون جدید آمد و گفت که من شما را نمی خواهم. در آن صورت است که می گویند محمد بنا که وعده توخالی داده است. به همین خاطر باید پله به پله پیش برویم. به نظرم پله فعلی که روی آن ایستادیم، مطمئن است. یک درصد شاید در دل کشتی گیر من این وجود داشته باشد که شاید رییس فدراسیون تغییر کند و محمد بنا هم عوض شود. این یک اتفاق منفی است و روی ذهن کشتی گیران هم تاثیر می گذارد.


من نباید بگویم در اردو چسب هم نداریم!


اگر بخواهیم گلایه کنیم، حرف زیاد است. برخی هستند که می گویند اگر مشکلی هست، الان گلایه کن تا بعدا اگر نتیجه نگرفتی و این مشکلات را گفتی، نگویند بهانه آوردی. من هم نمی خواهم گلایه کنم، اما یک نفر به من بگوید ما قبل از المپیک ۲۰۱۲ که ۳ مدال طلا گرفتیم، شرایطمان با الان چه تفاوتی کرده است؟ ما ۳ طلا گرفتیم که شرایط فرق کند. من الان نباید بگویم که مثلا چسب در اردو برای استفاده کشتی گیران وجود ندارد! البته سرپرست فدراسیون تمام تلاش خود را کرده تا مخارج را فراهم کند. همین مسابقات امیدهای آسیا که خارج از برنامه رخ داد، ۱.۵ میلیارد هزینه روی دوش فدراسیون گذاشت.

 

1398396


نه رفیق باز هستم، نه پارتی بازی می‌کنم


ترکیب تیم ما در مسابقات جهانی قطعا نسبت به آسیایی متفاوت است. همه باید امیدوار باشند و اینطور نیست که کسی را خط بزنیم. کشتی گیری که الان به اینجا رسیده، یکی، ۲ سال کار نکرده است. به کشتی گیران هم می گویم فقط نوک دماغتان را نبینید. من کشتی گیری دارم که ۲۰ ساله است. او نباید فقط به مسابقات جهانی ۲۰۱۹ فکر کند و اگر انتخاب نشد، کشتی را رها کند. هیچ مربی‌ای برای آبروی خودش و کشورش هم شده، نمی‌خواهد نفر ضعیف‌تر را با خودش ببرد. آنهایی هم که محمد بنا را می شناسند، می‌دانند نه رفیق باز است، نه پارتی بازی می کند. ما ۲۴ ساعته با این کشتی گیران زندگی می کنیم.


ایران را با روسیه و آمریکا اشتباه نگیرید


اگر شما فقط یک روز در مسابقه انتخابی کشتی گیر را می بینی، ما ۹ ماه شبانه روز تمام اخلاق و رفتار او را می بینیم. وقتی می بینیم سرعت پیشرفت یک کشتی گیر زیاد است و یک نفر دیگر پسرفت کرده، چطور می توانم چشم پوشی کنم؟ برخی که حرف از انتخابی می زنند،‌ ایران را با روسیه و آمریکا اشتباه گرفتند! اگر الان بگوییم انتخابی تیم ملی است، هیچ کدام از کشتی گیران با هم سرشاخ نمی شوند، اما همین الان در اردو کشتی گیران یک وزن ۲ بار انتخابی تیم ملی می‌دهند؛ بدون اینکه بدانند. لطمه ای هم که ما در ریو خوردیم، همین بود. مهدی علیاری یک روز با قاسم رضایی کار نکرد. اصلا انتخابی تیم ملی را گذاشتیم، بعد از آن کشتی گیری که باخته، ناامید می‌شود و می رود خانه اش! آن وقت باید بروم از خارج برای کشتی گیران حریف تمرینی بیاورم؟!


دشمن هیچ کشتی گیری نیستم


من کاری کردم که ۱۰ سال جواب داده است. عدالت بدون پیروزی اصلا نمی ارزد! وقتی هم می‌بازیم، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آن موقع من باید جواب بدهم. حتی در روسیه هم دیگر کم کم انتخابی برای همه اوزان و نفرات منسوخ شده است. اینطور نیست که من دشمن یک کشتی گیر باشم. سعید عبدولی را وقتی ۱۸ سالش بود، به آسیایی ۲۰۰۹ بردم و همه می گفتند دیوانه ای! همان جا برنز گرفت و من گفتم این تنها کشتی گیری است که در ۶۶ کیلوگرم می تواند قهرمان جهان شود که سال ۲۰۱۱ همین اتفاق هم افتاد.

 

1398397


هدفی جز قهرمانی در آسیا نداریم


هدف ما در مسابقات قهرمانی آسیا قطعا کسب بهترین جایگاه است. این همه هزینه برای چه می شود؟ برای اینکه موفق باشیم و بهترین نتیجه را کسب کنیم. زمانی هست که شما در رده نوجوانان و جوانان هستید و می گویید نتیجه مهم نیست و می خواهیم پشتوانه سازی کنیم. در بزرگسالان دیگر این نیست و باید صرفا به نتیجه فکر کنیم. من تنها سالی است که از بیشتر نفرات اصلی در آسیایی استفاده کردم. دلیلش هم این است که کشتی به هم ریخته بود و پشتوانه نداشت. وقتی این جوان ها هنوز پختگی لازم را ندارند، باید از بیشتر نفرات اصلی استفاده کنم تا ایجاد انگیزه شود. کشتی فرنگی ایران دچار افت روحیه شده و همه نگاهها اینطور است که فرنگی دیگر بدون سوریان و نوروزی ستاره ندارد. البته ما قبلا بارها در آسیا اول شدیم، اما شرایط این بار متفاوت است چون کشتی در آسیا پیشرفت کرده و دلیل هم دارد. دلیلش برگزاری المپیک پیش رو در قاره آسیا است. از سوی دیگر ملاک رنکینگ مسابقات جهانی همین آسیایی خواهد بود.


تغییر تابعیت کشتی گیران را نمی‌پسندم


ما نمی‌توانیم جلوی کشتی‌گیرانی که به کشورهای دیگر می‌روند و تغییر تابعیت می‌دهند را بگیریم. نسبت به همین کشور همسایه یعنی آذربایجان ما در کشتی و تکواندو خیلی بیشتر نیروی انسانی داریم. شاید ۱۰۰ برابر آنها کشتی گیر داریم. خیلی از کشتی گیران ایرانی در رقابت کم می آورند و فکر می کنند دوره جوانی شان رو به پایان است و به همین خاطر چنین تصمیمی می گیرند. البته نباید این را هم نادیده بگیریم که وسوسه پول هم در این تصمیم تاثیرگذار است. این ماجرا هم مثل مساله دوپینگ است و هر چقدر سمینار و همایش بگذاری، بازهم انجام می شود. نصیحت من به صورت شخصی به کشتی گیران این است که چنین کاری را نکنند چون از نظر من کار درستی نیست. من می گویم حتی انگیزه مالی هم نباشد، لجبازی است. مگر می توانید زیر یک پرچم دیگر بایستید؟


هیچ وقت نتوانستم زیر پرچم کشور دیگری باشم


من به عنوان مربی هم حاضر نشدم چنین کاری کنم. البته در مربیگری این اتفاق چیز عجیبی نیست چون نیازی به تغییر تابعیت ندارد. با این حال وقتی فکر می‌کردم، پیش مردم بارها گفتم کشتی‌گیران ایرانی مثل بچه‌های من هستند، نمی‌توانم مثلا روبروی حمید سوریان بایستم. مثلا وقتی سوریان با روشن بایراموف کشتی می‌گرفت، من باید می‌رفتم آن سمت و مقابل شاگرد خودم می‌ایستادم. دوست نداشتم و ندارم زیر پرچم کشور دیگری باشم.

دیدگاه‌ها