کد خبر : 1606960 | 04 اردیبهشت 1398 ساعت 19:10 | 89K بازدید | 0 دیدگاه

کریمی، کامران و یدالله در نقش ستاره‌های آسیا

طوفان ایران در "شی‌آن" به قهرمانی منجر شد

روز دوم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا با اتفاقات خوبی برای ایران همراه بود و به کسب 4 مدال طلا منجر شد.

طوفان ایران در "شی‌آن" به قهرمانی منجر شد

 

به گزارش "ورزش سه"، قهرمانی تیمی در آسیا کار بزرگ و ویژه‌ای برای کشتی ایران به حساب نمی‌آید؛ اما درخشش برخی از آزادکاران اعزامی به "شی آن" چین حسابی مورد توجه علاقه مندان به این رشته قرار گرفت.


بعد از اینکه دیروز 3 طلا و 2 برنز برای آزادکاران ایرانی در 5 وزن نخست کسب شد، امروز هم هر 5 کشتی گیر ایرانی مدال آسیایی گرفتند تا رکورد صددرصدی کسب مدال در چین تکمیل شود. ایران در نهایت با 7 طلا و 3 برنز قهرمانی خود را جشن گرفت.


اما امروز حتی طلایی‌تر از روز نخست مسابقات برای آزادکاران ایرانی رقم خورد و قهرمانی‌های مقتدرانه در 2، 3 وزن حسابی به علاقه مندان کشتی چسبید.


هم در 5 وزن نخست و هم 5 وزن دوم کشتی گیران باتجربه تر به مدال طلا دست یافتند و جوانترها هم با نمایشی قابل قبول برنزی شدند. شاید قرار گرفتن امثال یونس امامی، پیمان بیابانی و محمد نخودی توانسته باشد کادرفنی را هم از این کشتی گیران کم تجربه و بعضا بی تجربه راضی کند.

 


به هر حال مسابقات قهرمانی آسیا با اینکه معیار مناسبی برای ارزیابی کشتی ایران نیست و سطح آن با رقابت های جهانی تفاوت زیادی دارد، اما اتفاقات خوش یمنی را برای ایران در دل خود جای داده بود.

 


در وزن 61 کیلوگرم بهنام احسان پور قبل از رسیدن به فینال رقبای تایلندی و کره ای را با امتیاز عالی شکست داد و فقط این حریف هندی بود که 6 دقیقه برابر او مبارزه کرد. البته در فینال این آزادکار باتجربه ایرانی مقابل مینگهیو لیو دارنده مدال برنز زیر 23 سال جهان از چین قرار گرفت و در حالی که یک بر صفر از حریف خود عقب بود، با یک زیرگیری تمیز و بی نقص نتیجه را 2 بر یک به سود خود برگرداند. این اولین طلای روز دوم بود که البته در رقابتی نفس گیر به دست آمد.

 

1400562

 

 


در وزن 74 کیلوگرم انتظار زیادی از محمد نخودی، جوان کم تجربه کشتی ایران نمی رفت. او با قرعه سختی هم مواجه شد و در دور اول مقابل آمیت کومار از هند ایستاد و 2 بر یک کشتی را واگذار کرد. با توجه به حضور این کشتی گیر هندی در فینال، نخودی شانس کسب مدال برنز را پیدا کرد. ایلگیز ژاکیبیکوف از قرقیزستان در وقت اول 6 بر یک از آزادکار جوان ایرانی پیش افتاد و در حالی که نزدیک بود او را ضربه فنی کند، 3 دقیقه اول به پایان رسید. گویا صحبت های سرمربی تیم ملی تلنگری به نخودی جوان بود. او در وقت دوم طوفانی کشتی گرفت و با حملات پی‌درپی توانست 9 بر 8 حریفش را شکست دهد تا در اولین تجربه خود یک مدال برنز کسب کند.

 

1400563

 

 


در وزن 86 کیلوگرم که در چند سال اخیر عادت داشتیم درخشش حسن یزدانی را مشاهده کنیم، این بار هم یک آزادکار مازندرانی حسابی خوش درخشید. کامران قاسمپور نشان داد می تواند رقیبی جدی برای حسن یزدانی باشد و اگر یک نابغه در این وزن حضور نداشت، شاید تا همین حالا تعداد مدال های آسیایی و جهانی او هم بیشتر بود. قاسمپور نه تنها در 3 دیداری که امروز برگزار کرد، یک امتیاز هم به حریف نداد؛ بلکه به رقبایش اجازه نداد که 6 دقیقه با او کشتی بگیرند. او در نیمه نهایی دیپاک پونیا از هند را در کمتر از 40 ثانیه شکست داد. در فینال هم هنرنمایی کامران قاسمپور ادامه داشت و علی گادجی گامیدگادجیف (روسی الاصل) از قرقیزستان اسیر طوفان کامران شد و 10 بر صفر شکست خورد. بدین ترتیب قاسمپور یکی دیگر از طلاهای ایران را کسب کرد، مدالی که کاملا مقتدرانه به دست آمد و خبر از ظهور یک ستاره جدید داد.

 

1400564

 

 


در وزن 92 کیلوگرم علیرضا کریمی که در سال 2018 به مدال طلای بازی های آسیایی و مدال برنز جهان دست پیدا کرده بود، با انگیزه بالایی در اولین رقابت رسمی خود در سال 2019 روی تشک رفت. کریمی که حالا یکی از بهترین و آماده ترین کشتی گیران ایران لقب گرفته، دقیقا مثل قاسمپور اجازه خودنمایی به حریفانش را نداد و همه کشتی های خود را با امتیاز عالی و قبل از اینکه وقت به پایان برسد، پیروز شد. البته کریمی یک کشتی هم از قاسمپور بیشتر گرفت و در فینال کار حریف هندی خود را قبل از پایان 3 دقیقه اول تمام کرد. این مدال طلا احتمالا سرآغازی برای اولین قهرمانی علیرضا کریمی در مسابقات جهانی باشد.

 

1400565

 

 

 

در وزن 125 کیلوگرم یداله محبی که در داخل رقبای سرسختی مثل پرویز هادی و کمیل قاسمی را دارد، کار سخت‌تری نسبت به سایر هم تیمی‌هایش برای کسب مدال طلا داشت. در این وزن «ژی وی دنگ» دارنده مدال نقره جهان و بازی‌های آسیایی از چین حاضر بود که در فینال رقیب کشتی گیر کرمانشاهی شد. محبی بعد از عبور از رقبای خود از قرقیزستان، کره جنوبی و ازبکستان با امتیاز عالی، رقیب چینی را هم در فینال با نتیجه 2 بر یک شکست داد. یدالله بعد از اینکه یک امتیاز به حریف چینی داد، با حملات متعدد او را از نفس انداخت و باعث شد داوران 2 بار اخطار 30 ثانیه را به حریف بدهند. این اتفاق 2 امتیاز برای محبی در پی داشت تا طلای سنگین وزن آسیا را تجربه کند.

 

1400566

دیدگاه‌ها