کد خبر : 1610595 | 20 اردیبهشت 1398 ساعت 17:16 | 74.4K بازدید | 0 دیدگاه

نشانه هایی برای باورکردن وعده وزیر

گزارش: استقلال و پرسپولیس؛ فرار از دولت!

سرخابی های تهران بیش از همیشه امیدوار هستند تا این بار دایه ای بهتر از وزارت ورزش و جوانان نصیب آنها شود.

گزارش: استقلال و پرسپولیس؛ فرار از دولت!

به گزارش "ورزش سه"، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در صحبت های جدید خود از تاکید این مجموعه به خصوصی سازی دو باشگاه سرخابی اشاره کرده است. سلطانی فر در این باره در گفت و گوی صبح جمعه خود گفت: من  رسما اعلام می کنم که نظر دولت و وزارت ورزش این است که هرچه سریعتر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود و هر یک روزی که زودتر این اتفاق بیفتد بیشتر مورد استقبال ماست. هم از جهت الزامات بین المللی به این موضوع اصرار داریم هم فکر می کنیم باشگاه هایی که خصوصی باشند فرایند رشد و توسعه خود را بهتر طی می کنند.
این صحبت های سلطانی فر در شرایطی مطرح می شود که تقریبا نزدیک به 10 سال است که واگذاری این دو باشگاه از مسئولیت های وزارت ورزش قلمداد می شود و وزرای قبلی نیز این موضوع را با جدیت پیگیری کردند اما نتیجه ای حاصل نشده است. در این سال ها وزرای زیادی تلاش کردند تا این کار بزرگ را که می تواند دستاوردی چشمگیر برای یک وزارت خانه باشد به انتها برسانند اما موضوعات ورزشی و غیر ورزشی مانع از این اتفاق بوده است تا آنجایی که حالا وزارت ورزش ماه های زیادی است در این راه گام بر می دارد و البته فعلا به جز عزم جدی، دستاوردی نداشته است و هنوز حتی این دو باشگاه قیمت گذاری نهایی نشده اند.

 

ترس از تکرار تجربه های قدیمی
آخرین مرتبه در جریان لیگ چهاردهم این موضوع با جدیت مطرح شد؛ فصلی که در اواسط آن دو تیم سرخابی شرایط بسیار بدی را سپری کردند و باعث شد تا حامیان مالی دو باشگاه از پرداخت پول به آنها خود داری کنند و از معدود فصولی بود که هیچکدام از دو تیم در کورس قهرمانی نبودند و فصل را به بدترین شکل ممکن به پایان رساندند.
در آن سال وزارت ورزش و در کنار نهادهای ذی ربط حتی از متقاضیان خرید این دو تیم پاکت های پیشنهادی را دریافت کردند و جلسات متعددی نیز مطرح شد و پای خودرو سازان نیز به میان آمد اما در نهایت هیچ دستاوردی، جز بحران حاصل نشد.
تکرار این عزم جدی در لیگ نوزدهم اگر دوباره بی توجه به اقدامات کارشناسی باشد می تواند این دو تیم مدعی را دوباره با بحران رو به رو کند و سرخابی ها را به شرایطی برساند که باز هم برای امور عادی و روزانه خود با مشکل رو به رو باشند.

 

چرا باید واگذاری را جدی گرفت؟
دو نکته مهم در صحبت های سلطانی فر در باره موضوع واگذاری به چشم می خورد؛ الزامات قانونی و فراهم شدن راه های رشد و توسعه.
در کنار این دو موضوع افزایش هزینه های نگهداری این دو باشگاه چه از بعد معنوی و چه مادی باعث شده تا وزارت ورزش و دولت این روزها بیشتر از همیشه در این باره صحبت کنند و به نظر می رسد سلطانی فر که وزارتخانه او بیش از همیشه به دلیل شرایط این دو تیم تحت فشار است، برای این واگذاری به اندازه ای مشتاق باشد که سند این اقدام بزرگ را به نام خود بزند.

 

 

دردسر پیدا کردن خریدار
برای واگذاری این دو باشگاه نیاز به پیدا کردن دو خریدار است که در کنار توانایی مالی، اهلیت نیز داشته باشند. اپراتورها، خودروسازها، بانک ها و یا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به این رقابت بزرگ شاید خیلی تمایل نداشته باشند زیرا شرایط اقتصادی فوتبال به شکلی است که این تیم ها به شدت ضررده هستند و توجیح اقتصادی برای آنها وجود ندارد.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شرایط اقتصادی جامعه برای پذیرش چنین ریسکی خیلی مناسب نیست و به همین دلیل وزارت ورزش و جوانان اگر به دنبال این واگذاری است باید ساز و کاری متفاوت از تصمیمات سال 1394 در نظر بگیرد که نتیجه آن جز بحران مقطعی برای این دو تیم نبود.

 

دیدگاه‌ها