کد خبر : 1615108 | 11 خرداد 1398 ساعت 17:43 | 8K بازدید | 0 دیدگاه

از بروز حادثه پیشگیری کنید؛

شش ایراد بزرگ ورزشگاه بزرگ نقش جهان !

ورزشگاه نقش جهان هنوز سه سال از بهره برداری‌اش نگذشته، ولی پر است از ایرادهایی که کار را برای برگزاری مناسب یک مسابقه دشوار می کند.

شش ایراد بزرگ ورزشگاه بزرگ نقش جهان !

به گزارش "ورزش سه"، دیدار سپاهان و پرسپولیس که در نیمه نهایی جام حذفی انجام شد و با یک گل در ثانیه های پایانی بازی خاتمه یافت، دیداری بود تا بار دیگر نقص های ورزشگاه نقش جهان خودنمایی کنند.

 

در زیر به ۶ایراد بزرگ این ورزشگاه اشاره می کنیم تا شاید با همت مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و شرکت فولاد مبارکه سپاهان در بازی های حساس دیگر شاهد آنها نباشیم.

 

1-  ورزشگاه 75 هزار نفری و فقط یک مسیر ورودی !
این مشکل ریشه در قدیمی بودن ورزشگاه نقش جهان دارد که 30 سال از طراحی آن می گذرد. در دیدار سپاهان و پرسپولیس طبق ادعای دادخواه رئیس هیئت فوتبال اصفهان اجازه فروش بیشتر از 45 هزار بلیت داده نشده و شاهد سکوهای خالی زیادی بودیم. با این حال و علیرغم تمام محدودیت ها و اقداماتی که برای برگزاری بدون دردسر این بازی انجام شده بود، حوادث زیادی رخ داد که شاید وجود راه های ورودی و خروجی دیگر، از شدت آنها می کاست. در حال حاضر تنها ورودی و خروجی ورزشگاه نقش جهان به بلوار فرزانگان منتهی می شود. همین هم باعث شد تا در هنگام ورود و خروج هواداران دو تیم سپاهان و پرسپولیس، شاهد درگیری های زیادی میان آنها باشیم؛ درگیری هایی که اگر راه های خروجی دیگری برای ورزشگاه در نظر گرفته می شد از میزان آنها کاسته می شد. البته مسیر خروجی و ورودی دیگر از دولت آباد در حال احداث است که می تواند این مشکل را کمتر کند.

 

1405807

 

 

2-  گرد و خاک بیرون ورزشگاه
ورزشگاه نقش جهان که 3 سال از بهره برداری آن در فاز دوم سپری شده، هنوز نه در داخل ورزشگاه و نه در بیرون نتوانسته شکل مناسبی پیدا کند. وجود زمین های خاکی زیاد سبب شده تا سنگ و کلوخ زیادی در درسترس هواداران باشد و همین هم باعث ایجاد گرد و خاک زیادی در اطراف این استادیوم می شود که از شمال با زمین های کشاورزی احاطه شده.

 

3-  آسانسورهایی که سر بزنگاه هنگ می کنند !
ورزشگاه نقش جهان یکی از معدود ورزشگاه های ایران به شمار می رود که فاصله زیادی میان مکان نشست خبری مربیان و میکسدزون خبری بازیکنان وجود دارد. این موضوع باعث می شود خبرنگاران مشکل زیادی در پایان هر بازی برای پوشش خبری مناسب حرف های بازیکنان و مربیان داشته باشند. در این بین بارها دیده شده که آسانسورهای ورزشگاه در روزهایی که ازدحام کاری زیاد است، خراب می شوند که این بر مشکلات خبرنگاران و افرادی که قصد تردد از نشست خبری به میکسدزون را دارند، می افزاید؛ ضمن اینکه وقتی می خواهید از راه جایگزین یعنی پله ها استفاده کنید، با درهای قفل شده مواجه می شوید و مجبور می شوید تمام پله هایی که طی کرده اید تا به پایین برسید را برگردید !

 

4-  میکسدزون کوچک و خطرناک !
در دیدار دو تیم پرسپولیس و السد علیرغم اینکه  در ورزشگاه آزادی فضای بسیار مناسب تری برای میکسدزون خبری بازیکنان در نظر گرفته شده، شاهد بودیم حضور پرشمار خبرنگاران سبب شد تا شیشه شکسته شود و تاندون دست یکی از خبرنگاران دچار پارگی شد. این مشکل احتمال دارد در یکی از دیدارهای مهم نقش جهان به شکلی وخیم تر بروز کند. فضای درنظر گرفته شده برای میکسدزون خبری ورزشگاه نقش جهان بسیار محدود است و وقتی خبرنگاران در دیداری پراهمیت نظیر دیدار نیمه نهایی جام حذفی حضوری پرشمار دارند، تهیه گزارش بسیار سخت و طاقت فرسا می شود؛ چرا که فضا بسیار محدود است و وجود دو در در این فضا باعث می شود تا وقتی خبرنگاران  مصاحبه با یک بازیکن را شروع می کنند، بازیکنان دیگر بدون اینکه از منطقه در نظر گرفته شده رد بشوند، از در دیگر به سمت اتوبوس حرکت کنند. ضمن اینکه فضای زیرین میکسدزون خبری خالی است و این ممکن است در آینده حادثه ای خطرناک را رقم بزند.

 

1407610

 

5-  جایگاه خبرنگاران یا جایگاه افراد توصیه شده !
جایگاه خبرنگاران ورزشگاه نقش جهان به ویژه در بازی هایی نظیر دیدار نیمه نهایی جام حذفی که تمام رسانه های ورزشی نماینده ای به ورزشگاه اعزام می کنند، بسیار شلوغ و پرازدحام است. طوری که حتی روی پله های جایگاه هم افرادی می نشینند و حتی حرکت کردن را مشکل می کنند. سعید فتاحی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در دیدار سپاهان و پرسپولیس برای دقایقی در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و از ازدحام عجیبی که جایگاه داشت، تعجب کرد. او دلیل این موضوع را جویا شد و از مسئولان مربوطه خواست تا افرادی که آی دی کارت سازمان لیگ را ندارند، از جایگاه بیرون کند ولی پس از چند ثانیه خودش هم بیرون رفت و همه چیز به روال سابق ادامه پیدا کرد. می توانید تصور کنید در این فضا که حرکت کردن هم آسان نیست، تهیه گزارش از اتفاقات بازی و انتقال آنها به مخاطب چقدر می تواند دشوارتر شود.

 

1409220

 

 

6-  عدم وجود پارکینگ برای خبرنگاران و عوامل اجرایی باشگاه
گذشته از مشکلاتی که محوطه بیرونی ورزشگاه نقش جهان دارد و به آن اشاره شد، این ورزشگاه هنوز برای عوامل اجرایی باشگاه و اهالی رسانه هم پارکینگ در نظر نگرفته؛ موضوعی که مدیرعامل تابش و مدیر مجموعه نقش جهان به آن اذعان دارند و قول داده اند که در بازی های آینده این مشکل حل شود.


البته مسائلی که ذکر شد، تنها بخشی از مشکلات ورزشگاهی هستند که هنوز سه سال از افتتاح آن در فاز دوم نگذشته؛ غیر از موارد ذکر شده نصب چادرهای سقف کامل نشده، ژانراتور برای تولید برق نصب نشده و همانطور که اشاره شد، فضاهای بیرونی هم همچنان ناقص هستند.  
 
این را هم باید اشاره کرد که تمام موارد ذکر شده دلیل بر نفی فلسفه وجودی یکی از بهترین استادیوم های کشور نیست ولی وقتی می توان از همین فضا با پتانسیل بالفعل بهره برد، چرا به حالت موجود بسنده می شود و مراحل تکمیل آن به کندی پیش می رود.

دیدگاه‌ها