کد خبر : 1615525 | 13 خرداد 1398 ساعت 11:43 | 1.3K بازدید | 0 دیدگاه

دخالت وزارت ورزش در کار فدراسیون باعث این اتفاقات شد؛

دادکان: افراد نالایق می آورید، انتظار پیشرفت هم دارید؟

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال بخش عمده ای از اتفاقات ناگوار فوتبال ایران در مدت اخیر را به دلیل دخالت های وزارت ورزش در کار فدراسیون و گرفتن استقلال از این نهاد می داند.

دادکان: افراد نالایق می آورید، انتظار پیشرفت هم دارید؟

به گزارش ورزش سه، آخرین بازی فصل فوتبال ایران عجیب ترین حاشیه ها را نیز به همراه داشت و به شکلی غیر قابل باور سرانجام در شهر اهواز برگزار شد.


محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو پیرامون این اتفاقات صحبت کرد. او در ابتدای حرف های خود اظهار داشت: قصد ما کوبیدن فدراسیون فوتبال نیست. اگر فدراسیون خوب عمل کند، وزارت هم کنارش هست اما اگر عملکردش ضعیف شود، وزارت خود را کنار می کشد. اصلا چرا دیشب وزارت ورزش باید اطلاعیه صادر می کرد؟


وقتی نمی گذارید فدراسیون فوتبال کارهای اصولی انجام دهد و نمی پذیرید که فدراسیون یک نهاد خود مختار است، همین می شود. وزارت ورزش چرا باید لیست مربی برای تیم ملی فوتبال بدهد و بگوید ما داریم مربی می آوریم؟ یک نفر خواهشا این سوال را مطرح کند که اصلا به شما چه ربطی دارد که مربی بیاورید!

 

او در پاسخ به این که اگر وزارت ورزش ورود نکرده بود، بازی برگزار نمی شد، گفت: بهتر بود بازی برگزار نشود تا اینکه این حالت پیش بیاید و اینطور برگزار شود. با این روند، استقلال باشگاه ها و استقلال فدراسیون زیر سوال می رود. وزارت ورزش می آید در مسائل فنی دخالت می کند و از بالا به زور حرف های خود را اعمال می کند.

 

1368821

 

وی افزود: الان نباید فدراسیون و سازمان لیگ یا آقای تاج و فتاحی و طالقانی را بکوبیم. باید قبول کنیم که این ها به هم وابسته اند. یعنی اگر شما یک بخش از فدراسیون را زیر سوال ببرید، همه آن زیر سوال می رود. من الان می گویم و صدایم هم شنیده می شود. آیا کمیته اخلاق خودش اطلاعیه داده یا از بالا به آن فشار آورده اند که اطلاعیه بده که فلان مسئول سازمان لیگ برکنار می شود؟ شما کار خودت را انجام بده. چرا اجازه می دهید که در کار فدراسیون فوتبال دخالت شود؟ من خواهش می کنم شما فدراسیون فوتبال را تنها نکوبید. مجموعه ای که در آن نقش داشته را کنار هم بگذارید. کمیته اخلاق نصف شب اطلاعیه داده است. تا به حال کجا بودید؟ اصلا کمیته اخلاق این اختیارات را ندارد. اینکه به اهواز اعزام شده اند، موردی ندارد ولی اطلاعیه نمی توانند بدهند.


دادکان در ادامه گفت: باید بپذیریم وزارت ورزش نقش اصلی را در ضعیف شدن فدراسیون ها دارد چون دخالت های بیجا می کند. یک زمانی دخالت درست است و با خبره گری و دانش و تخصص صورت می گیرد. ولی وقتی افرادی که اصلا نمی دانند ورزش کجا است، انتخاب می شوند و سر کار می آیند، در فدراسیون ها هم دخالت می کنند. شما مطمئن باشید که ما بدتر از این را هم خواهیم داشت.

 

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: این ضعف فدراسیون هم هست که اجازه می دهد دخالت کنند اما نباید همه تقصیر را به گردن آن انداخت. سوال من این است. وقتی در جام ملتهای آسیا شکست خوردیم، بلافاصله چه کسی اطلاعیه داد؟ آیا فدراسیون بود؟ نه، وزارت ورزش اطلاعیه داد که ما داریم مربی می آوریم. آقای ناظمی و همکارانشان همان شب اسم ده تا مربی را ردیف کردند که داریم می آوریم. مگر این از اختیارات شماست؟ جایگاه شما کلان ورزش است. جنبه ارشادی دارد، نه تحمیلی. این تازه بهترین روزها است. قبلا گفته ام، باز هم می گویم. دو چیز، هر جایگاهی را زمین می زند؛ یکی دروغ، و دیگری افراد نالایق. شما آدم های نالایق می گذارید و از او انتظار دارید باعث پیشرفت کار شود؟

 

وی افزود: اینجا حق با داماش است که جایگاهی برای هوادارانش در نظر گرفته نشده بود. ولی ما باید ببینیم اینجا که کار خراب شد فدراسیون مقصر است، یا در همه زمینه ها باید سنجیده شود. شما وقتی می گویی من دارم مربی می آورم، عملا فدراسیون فوتبال را در جامعه ورزش و پیش همکارانش ضعیف می کنی. فدراسیون نشسته و وزارت ورزش در هر زمینه ای اطلاعیه می دهد. اگر اقدامی هم می خواهند انجام دهند، رئیس فدراسیون را صدا کنند و در یک اتاق بسته بگویند.

 

او با انتقاد از نمایندگان مجلس گفت: الان مجلس پیدایش می شود. نماینده ها مصاحبه می کنند و فدراسیون را می کوبند. اما آیا این ها واقعا بر اساس واقعیت ها است؟ شما فدراسیون فوتبال را عقیم می کنید، اختیاراتش را می گیرید و نمی گذارید انتخابی انجام دهد. ولی یک جای کار که دچار اشکال می شود، فدراسیون را می کوبید. نمایندگان مجلس می آیند مصاحبه می کنند و می گویند فلان کارها را انجام می دهیم. شما اگر می خواستید کاری بکنید، قبلا می کردید که این همه فساد در فوتبال و ورزش بود. الان به نمایندگان مجلس بگویید نمی خواهد اتفاقات دیشب را بررسی کنید. فقط بگویید آن موارد قبلی که بررسی کردید سرانجامش چه شد؟


دادکان در پایان در مورد شرایط برگزاری دیدار دیشب اظهار داشت: اصلا ما بازی ای نداریم که با تاخیر دو ساعت و نیمه برگزار شود. هیچ جایی چنین چیزی وجود ندارد. مثلا یک زمانی در فرانسه بمب گذاری می شود. در این صورت بازی با یک ساعت تاخیر شروع می شود. این قبول است. ولی نه تاخیر دو ساعت و بیست دقیقه ای. داور باید به زمین می آمد و می دید که تیم ها هستند یا خیر. اگر یک تیم در زمین حضور داشت و اعلام آمادگی کرده بود، سوت را می زد و می رفت. شما هیچ جای دنیا این مدل من در آوردی را نمی بینید. بازیکنان و تماشاگران با آن استرس و هیجان کاذبی که برایش ایجاد کردید می تواند از بازی لذت ببرد؟ مقصر اتفاقات دیشب تنها فدراسیون نبود و دخالت های بیجای وزارت ورزش منجر به چنین مسائلی شده است. اگر دخالتی هم قرار است از طرف وزارت در فدراسیون صورت بگیرد، در اتاق بسته باید باشد که شبهه ای ایجاد نشود.

دیدگاه‌ها