کد خبر : 1615981 | 16 خرداد 1398 ساعت 12:20 | 5.7K بازدید | 0 دیدگاه

آمار حریفان ایران در هفته دوم لیگ والیبال ملت‌ها

هفته داغ با برزیل، آرژانتین و ژاپن

بلندقامتان ایران در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف سه تیم برزیل، آرژانتین و ژاپن می‌روند.

هفته داغ با برزیل، آرژانتین و ژاپن

به گزارش ورزش سه، ایران در حالی روز جمعه به مصاف برزیل می‌رود که با سه برد در هفته اول در صدر جدول لیگ جهانی ایستاده است و برزیل با یک امتیاز کمتر نسبت به ایران و فرانسه در جایگاه سوم است. در این یادداشت وضعیت حریفان ایران را در هفته دوم مسابقات بررسی کرده‌ایم.

 

بازی اول؛ بازی با بهترین تیم مسابقات

 

به نظر بسیاری از صاحب‌نظران والیبال امسال برزیل آماده‌ترین و کامل‌ترین تیم لیگ ملت‌هاست و ملی‌پوشان در اولین بازی خود در این هفته کار سختی برابر شاگردان رنان دالزوتو خواهند داشت. تیمی که آمریکا، استرالیا و لهستان را در هفته اول از پیش رو برداشت.

 

برزیل با 9 قهرمانی در مسابقات لیگ جهانی رکورددار است. نکته حیرت‌انگیر در مورد والیبال برزیل این است که از سال 1990 تا 2018 در طول بیست و نه دوره برگزاری لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها این تیم همواره جزو شش تیم برتر مسابقات بوده است. برزیل به همراه ایتالیا دو تیمی هستند که در همه ادوار مسابقات حاضر بودند. اما این تیم پرافتخار از سال 2010 به بعد در هشت دوره در رسیدن به قهرمانی مسابقات ناموفق بوده است.

 

ایران نیز هفتمین حضور خود را در این مسابقات تجربه می‌کند که بهترین نتیجه آن چهارمی در سال 2014 بوده است.

 

نکته حاشیه‌ای و جالب توجه در خصوص تیم برزیل حضور در فینال‌های متعدد و شکست در بازی پایانی است. این تیم پس از دو قهرمانی در سال‌های 2009 و 2010، 5 فینال دیگر لیگ جهانی را تجربه نمود اما در هر 5 فینال شکست خورد. (دو بار مقابل روسیه و مقابل آمریکا، صربستان و فرانسه هر کدام یک بار). چنانچه دو نایب قهرمانی المپیک در سال‌های 2008 و 2012 (با شکست مقابل آمریکا و روسیه) و دو نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی جهان (با شکست مقابل لهستان در دو دوره متوالی) را نیز به آمار فوق بیافزاییم در می‌یابیم برزیل تیم رسیدن به فینال و باختن در فینال است.

 

امسال بهترین بازیکن برزیلی‌ها والاس دسوزاست. او در سه بازی هفته اول موفق به کسب 49 امتیاز برای تیمش شد که او را در جایگاه چهارم امتیازآورترین بازیکنان قرار داد. در مقابل امیر غفور با یک امتیاز کمتر یعنی 48 امتیاز در رتبه پنجم قرار دارد. والاس دسوزا و ریکاردو لوکارلی جزو بهترین اسپکرهای مسابقات هستند. این در حالی که است که این تیم در دفاع روی تور آمار چندان جالبی به ثبت نرسانده و سه بازیکن این تیم (هیدالگو، ساتکمپ و فلاویو) در عملکرد دفاعی حتی جزو بیست بازیکن برتر هفته اول هم نیستند. در این پست محمد موسوی در رتبه چهارم قرار دارد.

 

سعید معروف پاسور ایران با میانگین 13 پاس منجر به امتیاز در هر ست بهترین پاسور مسابقات در هفته اول شناخته شد.

 

1411073

 

تیم ملی والیبال ایران تاکنون در 13 مسابقه رسمی با تیم برزیل روبرو شده است. برزیل در 10 بازی موفق به پیروزی برابر ایران شده و در سه بازی شکست خورده است که هر سه بازی مربوط به سال 2014 می‌باشد. در واقع هیچ مربی دیگری جز اسلوبودان کوواچ در هیچ تورنمنتی موفق به شکست دادن برزیل نشده است.

 

نکته جالب توجه دیگر اینکه ایران 5 بازی آخر خود مقابل برزیل را واگذار کرده است. جدول زیر نتایج تمام بازی‌های رسمی والیبال ایران و برزیل را نشان می‌دهد.

 

1411077

 

بازی دوم؛ این بار آرژانتین بدون ولاسکو

 

بعد از مسابقات قهرمانی جهان ولاسکو از تیم ملی آرژانتین کناره گیری کرد و مندز مارسلو جایگزین این مربی باتجربه شد. آرژانتین در هفته اول در حالی که میزبان بود با دو برد 3-0 مقابل پرتغال و بلغارستان کار خود را شروع کرد اما در بازی سوم مغلوب کانادایی شد که به تازگی با رفتن آنتیگا رو به یک مربی بومی به نام گلن هوگ آورده است.

 

آرژانتین پس از کسب مقام چهارمی در سال 2011 مقام قابل ملاحظه‌ای در هیچ تورنمنتی به دست نیاورد. عنوان ششمی این تیم در سال 2013 نیز در حالی به دست آمد که این تیم در مرحله گروهی در انتهای جدول ایستاد اما به دلیل میزبانی در فینال مسابقات حضور یافت که در جمع شش تیم پایانی آخر شد.

 

ایران در چهار دوره از شش دوره حضور خود در لیگ جهانی در رده بندی پایانی بالاتر از آرژانتین قرار گرفته است.

 

در هفته اول سباستین سوله دفاع وسط این تیم بهترین بازیکن آرژانتین بود که با ثبت 0.9 دفاع روی تور موفق به ازای هر ست تاکنون بهترین دفاع مسابقات است. سانتیاگو دانانی لیبروی این تیم نیز با ثبت 2.8 توپ‌گیری در هر ست از این حیث بهترین بازیکن و دومین دریافت‌کننده مسابقات است.

 

1411076

 

نکته قابل توجه در مصاف‌های والیبال ایران و آرژانتین تعدد بازی‌های 5سته است که همگی به سود ایران به پایان رسیده است. یک بازی در جام جهانی 2011 و 4 بازی در لیگ‌های جهانی و ملت‌ها. آرژانتین نیز دو بار در المپیک 2016 و جام جهانی 2015 توانسته ایران را به ترتیب با مربیگری لوزانو و کوواچ مغلوب کند. تمام نتایج هشت بازی رسمی ایران و آرژانتین در جدول زیر آمده است.

 

1411104

 

 

بازی سوم؛ میزبان چغر

 

ایران بعد از دو بازی احتمالاً سنگین مقابل دو تیم برزیل و آرژانتین از آمریکای جنوبی در بازی سوم با رقیب آسیایی خود ژاپن بازی خواهد کرد. ژاپنی که سال قبل موفق به شکست ایران شد اما در نهایت دو پله پایین‌تر از ایران در رتبه دوازدهمی ایستاد. ژاپن پنجمین تیم باتجربه جهان در مسابقات لیگ جهانی/ملت‌هاست. این تیم 25 بار حضور در این مسابقات را تجربه کرده که فقط تیم‌های برزیل، ایتالیا، کوبا و روسیه از این تعداد بیشتر در مسابقات حاضر بوده‌اند. در این تعداد حضور ژاپن تنها یک بار در سال 2008 توانست به فینال مسابقات راه یابد که آن هم حاصل میزبانی این تیم از پنج فینالیست دیگر مسابقات در آن سال بود. بنابراین عنوان ششمی بهترین نتیجه ژاپنی‌ها در بیست و پنج دوره حضور در لیگ جهانی/ملت‌ها است.

 

آن‌ها در سال‌های اخیر همیشه در رده بندی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند. امسال آن‌ها در هفته اول کار خود را با برد 3-1 مقابل صربستان شروع کردند اما در ادامه در دو مسابقه مغلوب قهرمان و نایب قهرمان سال گذشته روسیه و فرانسه با نتایج مشابه 3-1 شدند.

 

یوجی نیشیدا و یوکی ایشیکاوا دو بازیکن این تیم هستند که بهترین آمار حمله را به ثبت رسانده‌اند. این دو بازیکن با 55% اسپک موفق در میان بازیکنان لیگ ملت‌ها ششم و هفتم هستند.

 

محمدرضا حضرت‌پور لیبروی ایران در این مسابقات در دریافت و توپ‌گیری در میان بهترین‌ها به ترتیب سوم و پنجم است.

 

1411074

 

ایران و ژاپن در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی بارها به مصاف هم رفته‌اند اما در کارنامه دو تیم هفت بازی فراآسیایی به چشم می‌خورد که در مسابقات بین‌المللی و بالاتر از سطح قاره‌ای به انجام رسیده است. در این هفت مسابقه سه بار ژاپنی‎ها پیروز شده و چهار بار ایران موفق به برد ژاپن شده است.

 

1411075

 

تیم ایران پس از انجام مسابقات هفته دوم به ایران برگشته تا دو هفته آتی مسابقات را در شهرهای ارومیه و اردبیل میزبانی نماید. ایران در این دو هفته مقابل شش تیم کانادا، لهستان، روسیه، پرتغال، استرالیا و فرانسه قرار می‌گیرد و با کسب نتیجه مطلوب در این 6 بازی خانگی می‌تواند تا حدود زیادی راه صعود به فینال را طی کند.

 

ابوالحسن مدرس‌زاده

دیدگاه‌ها