کد خبر : 1616203 | 17 خرداد 1398 ساعت 16:16 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

روز فوق‌العاده موسوی و حضرت‌پور در توکیو

بررسی باخت ایران به برزیل؛ حیف از این آمار!

نگاهی به آمار بازی ایران و برزیل نشان می دهد شاگردان کولاکوویچ در خیلی از فاکتورها از حریف برتر بودند و می‌توانستند برنده بازی باشند.

بررسی باخت ایران به برزیل؛ حیف از این آمار!

به گزارش "ورزش سه"، ایران پس از کسب 3 برد در هفته اول این رقابت‌ها دست پر ازچین پا به ژاپن گذاشته بود و برزیل نیز در هفته اول لهستان را با 3 برد ترک کرده بود. رویارویی دو تیمی که توانسته بودند آمار 100 درصد برد را برای خود ثبت کنند نوید یک بازی نزدیک و جذاب را می‌داد.

 
ایران با ترکیبی که از این تیم انتظار می‌رفت وارد میدان شد و در طول 5 ست هیچ تغییری در نفرات شروع کننده بازی نداشت. سعید معروف پاسور تیم بود، موسوی و شفیعی مدافعین میانی تیم محسوب می‌شدند، فیاضی و عبادی‌پور دریافت‌کننده‌های قدرتی زن تیم بودند، امیر غفور پشت خط زن تیم بود و حضرت‌پور هم در نقش لیبرو ظاهر شد.


برزیل در ست اول فرناندو کوتاه قامت و جوان را در غیاب رزنده به عنوان پاسور راهی میدان کرد، والاس دسوزا مثل همیشه پشت خط زن تیم بود، سواتکمپ کاپیتان به همراه ایساک مدافعین میانی برزیل بودند، لوکارلی و داگلاس در پست دریافت‌کننده قدرتی بازی میکردند و لیبرو این تیم هم در ست اول تالس و ناسیمنتو بودند.


اما نکته قابل توجه در تیم برزیل تغییر بازیکنان شروع کننده در هر ست بود که این امر با توجه به داشتن بازیکنان توانمند در پست‌های مختلف محقق شد و مربی تیم با توجه به آنالیز بازی و عملکرد بازیکنان دست به انتخاب نفرات مناسب می‌زد و تعویض‌های برزیل نیز در جریان بازی تنها به چند امتیاز ختم نمی‌شد، شاید همین مورد عمده‌ترین تفاوت ایران با برزیل در این دیدار بود و این مساله به ما یادآوری می‌کند باید اختلاف سطح و تجربه بین‌المللی بازیکنان اصلی را با بازیکنان جایگزین هر روز کمتر کنیم تا در رقابت‌های مهمتر مانند قهرمانی جهان و المپیک دچار مشکل نشویم.

 

1411328


نگاهی به آمار کلی بازی:


در حملات روی تور دو تیم نزدیک به هم ظاهر شدند برزیل 67 حمله موفق داشت و ایران 66 حمله اما زمانی که به آمار دو تیم در دریافت نگاه می‌کنیم این اعداد معنی‌دار می‌شوند. برزیل تنها 22 دریافت سالم داشت، اما ایران با 37 دریافت به مراتب بهتر ظاهر شد. همچنین 27 پاس منجر به امتیاز در مقابل 16 پاس نشان از کیفیت دریافت‌های ایران دارد که حتی در بهتر شدن آمار پاس نیز دریافت‌ها به کمک تیم ما آمده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد حملات ایران ضعیف‌تر از چیزی است که آمار نشان می‌دهد و در واقع دریافت‌های بهتر ما باعث بوجود آمدن این آمار برای ما شده است. دریافت‌های حضرت‌پور به‌قدری در این بازی خوب بود که برزیلی‌‌ها را وادار کرد کمتر ساعدهای حضرت پور را برای سرویس انتخاب کنند. عبادی‌پور و فیاضی عملکرد خوبی در دریافت‌های اول داشتند، اما فیاضی در ست دوم یک‌مقدار متزلزل ظاهر شد و عبادی‌پور هم در ست پنجم دریافت‌های مناسبی نداشت و اتفاقا ایران در همان دو ست نیز مغلوب برزیل شد.


در دفاع روی تور برزیلی‌ها 11 بر 7 از ما بهتر بودند و در امتیازات سرویس بازیکنان ایران با 9 امتیاز سرویس در مقابل 6 امتیاز برزیل، بهتر عمل کردند. در توپ‌گیری داخل زمین نیز برزیل با 41 توپ‌گیری در مقابل 38 توپ‌گیری ایران کمی بهتر ظاهر شد و در خطاها ایران با 33 اشتباه در مقابل 25 اشتباه برزیل روز خوبی را سپری نکرد. به یاد داشته باشید اشتباهات ایران بیشتر مربوط به ست دوم و پنجم بازی بود که کنترل بازی و روحیه خود را در این دو ست از دست داده بود.

 

1411327


نگاهی به آمار انفرادی بازیکنان:


امتیاز آورترین بازیکن میدان لوکارلی با 20 امتیاز بود که در طول 5 ست تنها بازیکن ثابت برزیل بود. بعد از او موسوی با 19 امتیاز قرار دارد ،اما نکته عجیب در مورد موسوی این است که کسب این تعداد امتیاز توسط بازیکن سرعتی کار بسیار دشواری است و می‌توان گفت موسوی روز بسیار پر فروغی را سپری کرده است. امیر غفور نیز 17 امتیاز در روز نه‌چندان پر فروغ خود توانست کسب کند و لئال بازیکن کوبایی الاصل تیم برزیل که از ست دوم وارد بازی شد با 16 امتیاز برای برزیل بسیار عالی عمل کرد.


در دفاع روی تور موسوی مانند همیشه حرف اول را می‌زند. او با 5 امتیاز از دفاع بسیار عالی عمل کرده است، اما در عین تعجب دومین بازیکن میدان در این عملکرد فلاویو سرعتی زن تیم برزیل است. او فقط در ست پنجم از ابتدا به بازی آمد و توانست 3 عملکرد دفاعی موفق از خود برجای بگذارد که آمار خوبی محسوب می‌شود.

 

1411325


در زدن سرویس علی شفیعی با 3 امتیاز مستقیم و همچنین سعید معروف و پوریا فیاضی با 2 امتیاز مستقیم از سرویس جز خوب‌های ایران محسوب می‌شدند، این آمار نشان می‌دهد تیم برزیل در دریافت سرویس‌های کنترل شده با مشکل مواجه بوده است.

 

به طور کلی شکست 3 بر 2 برابر برزیل که بیشتر بازیکنان اصلی خود را در اختیار داشت، نتیجه‌ بدی محسوب نمی‌شود، اما نکته‌ای که امروز تلنگری به والیبال ایران بود اختلاف سطح بازیکنان اصلی و ذخیره ایران است. به جز پست دریافت کننده قدرتی ما در سایر پست‌ها با چالش جدی مواجه هستیم. به خصوص در پست پاسور که نفرات ذخیره ما تجربه بسیار کمی در رقابت‌های بین‌المللی دارند. برای موفقیت در رقابت‌های سطوح بالا و فشرده  اتکا به چند بازیکن آینده خوبی ندارد، بازیکنانی که بصورت مداوم بازی می‌کنند ممکن است دچار آسیب دیدگی، خستگی جسمی و روحی و حتی افت عملکرد در مقاطعی شوند، پس ما باید از امروز به فکر تربیت بازیکنان هم سطح بازیکنان اصلی برای آینده تیم ملی کشورمان باشیم.

دیدگاه‌ها