کد خبر : 1619506 | 02 تیر 1398 ساعت 15:23 | 2K بازدید | 0 دیدگاه

کوپا آمه ریکا و انتقادات غیرضروری؛

جواد خیابانی- کی روش؛ بهتر است فراموش کنیم!

شاید دیدار برزیل و پرو آنهم در کوپا آمه ریکا، فرصت خوبی برای انتقاد از کارلوس کی روش نبود.

جواد خیابانی- کی روش؛ بهتر است فراموش کنیم!

 

به گزارش "ورزش سه"، جواد خان خیابانی یک بار دیگر و در جریان بازی های کوپا آمه ریکا به کارلوس کی روش تاخت و به زعم خودش تاکتیک های فنی را زیر سوال برد؛ آنهم در شرایطی که تیم ملی کلمبیا تحت هدایت سرمربی سابق تیم ملی کشورمان، با دو پیروزی به عنوان تیم اول آنهم در گروهی که آرژانتین هم در آن حضور دارد صعود خود را قطعی کرده و از امیدهای مسلم فتح کوپا آمه ریکا به شمار می آید.

 

اگر به اصول اولیه دموکراسی هم پایبند باشیم، باید قبول کنیم تمام ارکان موجود در عالم رسانه در تمام دنیا دل در گروی شخص یا تیمی دارند و بی تردید اصلا بدون علاقه فراوان به یک سمت، امکان ورود به این عرصه وجود ندارد.

 

جواد خیابانی، گزارشگر با سابقه تلویزیون و رقم زننده بسیاری از خاطرات ماندگار فوتبال ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از گل ماندگار خداداد عزیزی تا گل علی نیکبخت به الاتحاد در سال 78 و سردار آزمون به ازبکستان تا امروز، بارها و بارها با صدای جواد خیابانی مرز بی پایان لذت و هیجان را تجربه کرده ایم و علیرغم برخی اشتباهات ریز و درشت، دیگر صدا و تصویر او به بخش لاینفکی از خاطرات فوتبالی 2 دهه اخیر ما تبدیل شده است.

 

آقای خیابانی نیز مانند تمام فعالان در عرصه رسانه، چه تصویری و چه نوشتاری، حق دارد به فلسفه و تاکتیک های یک سرمربی دلبسته و دیگری را نقد کند، اما ابراز این عقاید آنهم در جریان دیدار پرو و برزیل که اصولا کارلوس کی روش هیچ جایی در آن ندارد، ممکن است باعث رنجش برخی از هواداران سرمربی سابق تیم ملی ایران شود.

 

این انتقاد دو جنبه دارد؛ اول اینکه برچسب "بازی دفاعی"، لقبی است که شاید الصاق کردن آن به پرونده کارلوس کی روش خیلی منطقی نباشد. تیم ملی ایران در دوران 8 ساله حضور این سرمربی پرتغالی، نمایش هایی بارها هجومی نیز ارائه داد و تا مرز غلبه بر بزرگان نیز پیش رفت.

 

آن لحظه ای که تصمیم گرفتیم لقب مربی دفاعی را برای کی روش در نظر بگیریم، حتما دیدار ایران مقابل آرژانتین در جام جهانی 2014 و موقعیت های مسلم و فراوانی را که از دست داده بودیم را فراموش کرده ایم.

 

حتما در خاطرمان نیست در دیدار مقابل اسپانیا در جام جهانی 2018 در دقایق پایانی موقعیت های خوبی را از دست دادیم و فقط یک قدم تا غلبه بر پرتغال و کریستیانو رونالدو فاصله داشتیم.

 

شاید تک به تک سردار آزمون در نیمه اول دیدار مقابل مراکش از حافظه ذهن ما پاک شده که اینگونه سرمربی سابق و تیم ملی ایران را مورد هجمه قرار می دهیم و وی را دفاعی خطاب می کنیم.

 

طبیعی است که طی این 8 سال در برخی دیدارها نیز مجبور به ارائه نمایش دفاعی و حضور در یک سوم خودی با حجم متراکم بازیکنان شده ایم و برای کاهش فاصله خود با سطح اول فوتبال جهان، گاهی به این روش هم گریزی زده ایم.

 

به هر حال زیر سوال بردن کارنامه ای سرمربی سابق تیم ملی که از مقبولیت در بین بسیاری از هواداران فوتبال برخوردار بوده و گاهی انتقادات از او نیز صرفا به دلیل درگیری با سرمربی تیم مورد علاقه برخی هواداران متعصب یکی از محبوب ترین تیم های کشور بوده، شاید نگاهی خارج از لنز دوربین "انصاف" باشد.

 

هر چه بود، کارلوس کی روش حالا فرسنگ ها دورتر و در کلمبیا مشغول به ساختن تیم جدید خود است و حتی رقیب باشگاهی وی نیز به عربستان مهاجرت کرده است.

 

با حضور کی روش، برانکو، شفر و برخی دیگر از سرمربیان سطح اول فوتبال جهان، روزهای شیرین و خاطراتی فراموش نشدنی را طی این سالها تجربه کردیم. تا مرز غلبه بر آرژانتین و اسپانیا و پرتغال پیش رفتیم، بعد از یک دهه به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم و در شکست الهلال، رقیب همیشگی و ترسناک فوتبال ایران موفق به ثبت هت تریک شدیم.

 

این خاطرات شیرین و البته بعضا تلخ، در آرشیو حافظه فوتبال ایران به ثبت خواهد رسید و تلاش برای تغییر جهت و  فلسفه آن، حقیقتا راه به جایی نخواهد برد.

 

شاید گروهی در عالم رسانه تصویری یا نوشتاری هنوز هم برای تسویه حساب های شخصی از سر ضعف، علاقمند باشند دوست داشتن کارلوس کی روش را پارامتری برای تخطئه گروهی دیگر بدانند، اما امیدواریم گزارشگر محبوب تلویزیون خود را متفاوت از این قاعده تصور کند.

 

حتی اگر از منظر فنی هم با کی روش هم نظر نیستیم، به خاطر آن خاطرات شیرین، آن لحظه ای که 80 میلیونی پشت علی بیرو شیرجه زدیم تا پنالتی رونالدو را بگیریم، آن ثانیه ای که برابر عراق فریاد زدیم "ایران قصد حذف شدن نداره، ایران نمی خواد حذف شه"، و آن تک به تک دقیقه 93 برابر پرتغال که یک ملت کنار هم درد کشیدیم، بهتر است گذشته ها را فراموش کنیم.

 

آقای خیابانی، ترجیح می دهیم شما را با خاطرات شیرین ایران- استرالیا و اشک هایتان در دیدار فوتسال ایران و ایتالیا به خاطر بسپاریم تا انتقادهای تان از کارلوس کی روش؛ شما نیز لطفا همین رویکرد را نسبت به سرمربی سابق تیم ملی ایران داشته باشید.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها