کد خبر : 1619678 | 03 تیر 1398 ساعت 12:01 | 1K بازدید | 0 دیدگاه

دنبال بهانه نیستیم؛ اما ما هم نیاز به نگاه ویژه داریم

دغدغه‌های شاهین‌طبع در راه جام‌جهانی بسکتبال

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: صمد نیکخواه‌بهرامی با اینکه مدت‌هاست بازی نکرده، اما با به دست آوردن آمادگی‌اش می‌تواند فوق العاده برای تیم ملی مفید باشد.

دغدغه‌های شاهین‌طبع در راه جام‌جهانی بسکتبال

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی بسکتبال ایران کار خود را برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ آغاز کرده؛ مسابقاتی که علاوه بر اهمیت همیشگی مهمترین راه برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ به حساب می آید.


مهران شاهین‌طبع که در هفته‌های اخیر برای دعوت کردن برخی از بازیکنان زیر فشار بود، در نهایت از اکثر نفرات باتجربه دعوت کرده تا بسکتبال ایران بدون هیچ حرف و حدیثی مسیر حضور قدرتمند در جام جهانی را در پیش بگیرد.


در حاشیه تمرین تیم ملی بسکتبال دقایقی با سرمربی این تیم همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت‌های مهران شاهین‌طبع با خبرنگار "ورزش‌سه" را می‌خوانید.


با آمادگی مدنظرمان فاصله داریم


فکر می کنم بازیکنان تمام تلاش خود را انجام می دهند و در این یک هفته هم تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم، اما کمی با آمادگی مدنظرمان فاصله داریم. البته با عزمی که بازیکنان و کادرفنی دارند، سعی مان این است که روز به روز شرایط بهتری پیدا کنیم.


بازیکنان خسته بودند و نیاز به استراحت داشتند


برخی مسائل دست به دست هم داد تا ما تصمیم بگیریم که حدود یک ماه به بازیکنان بعد از لیگ برتر استراحت بدهیم. بازسازی خوابگاهها، طولانی شدن لیگ و خستگی بازیکنان از جمله دلایلی که باعث شد تا ما اردوی خود را با تاخیر آغاز کنیم. سال گذشته برای نخستین بار بود که بازیکنان را در ۵، ۶ مقطع طولانی دور هم جمع کرده بودیم. در مجموع این استراحت تصمیم درستی بود، اما برای به دست آوردن آمادگی بیشتر نیاز به فشار بیشتری در تمرینات داریم.


تمرکز بازیکنان در تمرینات بالا رفته


با بازسازی خوابگاه‌های فدراسیون و اسکان تیم ملی در همین محل نسبت به گذشته شرایط برای ملی پوشان بهتر شده است. تمرکز بازیکنان در تمرینات بیشتر است چون آنها رفت و آمد کمتری دارند. دست ما هم بازتر است تا در تمرینات با آرامش بیشتری کار کنیم.


صمد می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد


صمد نیکخواه بهرامی با اینکه مدت هاست بازی نکرده، اما از نظر تجربه برای ما خیلی ارزشمند است. او سال ها در تیم ملی بازی کرده و تجربه خوبی دارد. صمد و امثال او اگر بتواند به آمادگی مطلوب برسند، می توانند به ما کمک کنند. همه چیز در گروی این است که وضعیت آمادگی‌شان به نوعی باشد که شرایط بهتری پیدا کنند. در آن صورت می‌توانند فوق‌العاده مفید باشند. به هر حال به تدریج تعدادی از بازیکنان باید از لیست تیم ملی کنار بروند.


نباید اعتماد به نفس بازیکنان را بگیریم


قاعدتا وقتی من با این تیم کار می‌کنم، سعی‌ام بر این است از حداکثر ظرفیت بسکتبال ایران استفاده کنم. ما تاکنون بازی‌های خوبی انجام دادیم و این ظرفیت قبلا نمایان شده است. جام جهانی میدان سختی است، اما سعی می‌کنیم اعتماد به نفس بازیکنان را نگیریم تا آن‌ها از ظرفیتی که در زمین دارند، بتوانند استفاده کنند.


مشکل اقتصادی برای همه هست؛ دنبال بهانه نیستیم


در مجموع در ورزش ما مسائل و مشکلات مالی وجود دارد و در بسکتبال هم این موضوع صدق می کند. وضعیت باشگاههای ما را می بینید. شاید شرایط فدراسیون ها از نظر مالی دیگر مثل ۵ یا ۱۰ سال گذشته نباشد. البته اگر ما بخواهیم دنبال این مسائل برویم، از کار خودمان عقب بمانیم. سعی ما هم این است که با شرایط و محدودیت های اقتصادی فعلی خودمان را تطبیق دهیم و بدون بهانه کارمان را پیش ببریم.


دستور مقامات باید شامل حال بسکتبال هم بشود


البته این را هم بگویم که بسکتبال نیاز به حمایت به ویژه حمایت اقتصادی دارد. بازهم می گویم که شرایط اقتصادی کشور را درک می کنیم. به نظر من بسکتبال نیاز به یک حامی باثبات و کسی که بتواند همه نیازهای بسکتبال را تامین کند، دارد. این اتفاق هم نیاز به دستورات مقامات بالاتر دارد تا مثل برخی از رشته ها که باثبات و به صورت پیوسته از سوی برخی از بانک‌ها حمایت می‌شوند، بسکتبال هم شامل چنین حمایتی شود. بسکتبال هم نیاز دارد تا مثل رشته های دیگر چنین مبالغ چشمگیری را دریافت کند.


وزارت و کمیته دست بسکتبال را به اسپانسرها برسانند


موضوع ندادن پاداش بازیکنان هم شامل صحبتی بود که کردم. در سطح مدیریت فدراسیون وقتی با مقامات بالاتر صحبت می شود، آنها هم محدودیت هایی که در کشور داریم را مطرح می کنند. به هر حال این محدودیت ها دست وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را هم بسته است. آنها هم تا جایی که توانستند کمک کردند. برخی از فدراسیون های ورزشی شاید درصد بیشتری از فدراسیون بسکتبال حمایت می شوند، اما از وزارت ورزش و کمیته المپیک می خواهیم دست بسکتبال را به اسپانسرهای قوی برساند. بودجه دولتی قطعا نمی تواند شرایط ایده آلی را برای بسکتبال رقم بزند.

دیدگاه‌ها