کد خبر : 1620056 | 05 تیر 1398 ساعت 10:09 | 1.4K بازدید | 0 دیدگاه

هوملس-بایرن-دورتموند؛ وقتی همه راضی بودند

یادداشت: چرا منتقد کوواچ از بایرن رفت؟

بارزترین و دقیق‌ترین پاسخ این است که هر سه طرف به این نتیجه رسیدند که بازگشت متس هوملس به بوروسیا دورتموند بهترین گزینه برای آنها است، هم برای دورتموند، هم برای هوملس و هم برای بایرن مونیخ.

یادداشت: چرا منتقد کوواچ از بایرن رفت؟

به گزارش ورزش سه ،  چطور شد که هر سه طرف به این نتیجه رسیدند و به‌سرعت توافقی حاصل شد که تا همین چند ماه پیش باورنکردنی به نظر می‌رسید؟


طرز تفکر بوروسیا را آسان می‌توان توضیح داد. دلیل اصلی اینکه آنها فصل قبل قهرمان بوندس‌لیگا نشدند، این بود که دفاع جوانشان تجربه و سازماندهی لازم را نداشت. لوسین فاوره به شیوه دانشگاهی مربیگری می‌کرد و همین باعث شده بود که مشکل تشدید شود. دورتموند موارد لازم برای دفاع قدرتمند، مانند جایگیری، قدرت بدنی و توان رهبری را در بازی‌های کلیدی پس از تعطیلات زمستانی نداشت و همین باعث شد که آنها ضربه سختی بخورند.


در اواخر فصل بود که هیات مدیره به این فکر افتادند یک مدافع میانی بگیرند که نقشی که اکسل ویتسل در خط میانی به عهده گرفته بود را در دفاع داشته باشد: آنها بازیکنی می‌خواستند که بتواند ایده‌های فنی فاوره را به چالش بکشد و نماینده خوبی برای جاه‌طلبی‌های باشگاه باشد. آنها ابتدا می‌خواستند به سراغ ژروم بواتنگ، بازیکن دیگر بایرن بروند اما زمانی که دریافتند یک بازیکن دیگر بایرن را می‌توانند بخرند، از خرید بواتنگ منصرف شدند.


این ملی‌پوش سابق آلمان یکی از اعضای کلیدی درخشش دورتموند در دوران یورگن کلوپ در یک دهه پیش بود. هوملس و کلوپ اغلب با هم مشکل داشتند، چرا که این بازیکن مرتبا نظراتش را به شکل علنی بیان می‌کرد اما عملکرد قابل اعتماد او و نفوذ بالایش باعث شده بود که جایگاهش در تیم کلوپ تضمین‌شده باشد.


بازی برگشت دورتموند برابر رئال مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در سال 2013 این را به‌خوبی نشان می‌دهد. هوملس که 24 ساله بود، در رختکن تیم در برنابئو مقابل بازیکنان نگران دورتموند ایستاد و گفت دلیلی برای ترس وجود ندارد. به باور او، دورتموند می‌توانست برود و برای دومین بار رئال را در هم بکوبد. (دورتموند آن بازی را دو بر صفر باخت اما در مجموع دو دیدار، چهار بر سه پیروز شد و به فینال رسید.)


از دید سران دورتموند، هوملس بازیکنی است که تحت فشار خونسردی بالایی دارد و همین باعث می‌شود که سرعت پایین او جبران شود. همچنین حضور مدافعان سریع‌تر در کنار او به حل این مشکل کمک می‌کند. در هر صورت، تیم فاوره به‌ندرت خط دفاعی را بالا می‌برد و هوملس می‌تواند با قدرت پاس‌دهی فوق‌العاده‌اش از عقب، به کار تیم بیاید.


بخش استعدادیابی دورتموند در کارش فوق‌العاده عمل می‌کند. آنها آمار هوملس را به صورت دقیق بررسی کردند و از شرکت‌های ارائه‌دهنده داده‌ها مانند Impect هم کمک گرفتند. به کمک این داده‌ها بود که آنها دریافتند هوملس، برخلاف آنچه که می‌گویند، افت خاصی نداشته است. قیمت او 30 میلیون یورو است که می‌تواند به 38 میلیون یورو افزایش یابد. به این ترتیب مزایای خرید هوملس بسیار بیشتر از معایبش بود. البته مشکل اصلی بازگشت او این است که طرفداران از دستش ناراحت هستند، چرا که او سه سال پیش دورتموند را به مقصد بایرن مونیخ ترک کرد.


اما چیزی که عجیب‌تر است، اینکه بایرن حاضر شد مدافع توانمندش را به رقیب مستقیمش واگذار کند. شایعات در سه ماه پیش حاکی از آن بود که بایرن قصد دارد هوملس را به باشگاهی دیگر بفروشد، ولی این خبر در رسانه‌های باواریا کار نشد. دلیلش هم این بود که کسی باورش نمی‌شد چنین اتفاقی بیفتد. خبرنگاران این خبر را شایعه‌ای محض می‌دانستند و حتی خود هوملس هم فکر نمی‌کرد که بایرن در این زمینه جدی باشد. بایرن در تابستان گذشته بر سر فروش بواتنگ تردیدهایی جدی داشت و شاید این بار هم آنها کاملا آماده فروش هوملس نبودند.


با این حال بایرنی‌ها نشان داده بودند که نیکلاس سوله را رییس جدید خط دفاعی خود می‌دانند. همچنین لوکاس هرناندز و بنجامین پاوار، دو قهرمان جام جهانی 2018 فرانسه هم به بایرن می‌آیند و به این ترتیب بود که هوملس به فکر رفتن به باشگاهی دیگر افتاد. یک منبع نزدیک به بایرن گفت: «او در آن هنگام اشاره بایرن را دریافت.» باشگاه پس از حذف از لیگ قهرمانان مقابل لیورپول، اوضاع را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که یک زوج جوان‌تر و سریع‌تر در خط دفاعی نیاز دارد.


همچنین فروش هوملس جنبه دیگری هم داشت. او یکی از بزرگ‌ترین منتقدان نیکو کوواچ، مربی تیم بود. او بارها مقابل رسانه‌ها و البته بیش از آن پشت درهای بسته از این مربی انتقاد کرده بود. زمانی که اولی هوینس، رییس باشگاه که بزرگ‌ترین حامی کواچ در باشگاه است، توانست نظر کارل‌هاینس رومنیگه، مدیر باشگاه را برگرداند و این مربی کروات در بایرن ماندنی شد، هوملس دیگر باید از بایرن می‌رفت.


باشگاه به‌خوبی می‌داند که کوواچ در حالی وارد فصل 20-2019 می‌شود که بخشی از بازیکنان هنوز باور ندارند که او می‌تواند مربی خوبی برایشان باشد اما چیزی که کار کوواچ را راحت‌تر می‌کند این است که یکی از منتقدان داخلی او از تیم برود و البته یک کمک‌مربی جدید هم به کادر او اضافه شود. هانسی فلیک به تیم خواهد آمد و اوضاع را بهتر خواهد کرد. اینکه هوینس اصرار کرده که آمدن فلیک به تیم تنها به دلیل درخواست کواچ بوده را کمتر کسی باور خواهد کرد.


در نهایت، تصمیم بایرن برای ادامه همکاری با مربی‌اش پس از فتح دوگانه، کمک کرد که هوملس تصمیم‌اش را بگیرد و به فکر خروج از باشگاه باشد. او ترجیح می‌دهد که رهبر دورتموند در راه قهرمانی باشد تا اینکه برای جلب توجه مربی بجنگد که اعتماد کامل به او ندارد.


برای باواریایی‌ها، خرید هرناندز و پاوار با قیمت 115 میلیون یورو باعث می‌شود که آنها جایگاهی بالاتر از هوملس و بواتنگ داشته باشند که بازیکن دوم هم به ‌زودی از بایرن خواهد رفت اما با توجه به اینکه طرفداران بایرن از رفتن هوملس انتقادات بسیاری کرده‌اند، مدیران این تیم امیدوارند که نظرشان در این زمینه درست باشد.


منبع: ESPN

دیدگاه‌ها