کد خبر : 1621221 | 11 تیر 1398 ساعت 14:20 | 2.2K بازدید | 0 دیدگاه

بدون باخت و گل خورده؛سایه روشن‌های حذف کلمبیا

گزارش: کی‌روش و شکستی که موهای هیگیتا را تراشید

چشم امید مردم کلمبیا به دوره بعدی کوپا آمه‌ریکا دوخته شده که در سال 2020 به میزبانی مشترک کلمبیا و آرژانتین برگزار می‌شود و چه بسا که هدف کی‌روش، قهرمانی در آن تورنمنت باشد.

گزارش: کی‌روش و شکستی که موهای هیگیتا را تراشید

به گزارش ورزش سه ، تیم ملی کلمبیا به رغم عملکرد درخشان در مرحله گروهی کوپا آمه ریکا و کسب سه پیروزی و سه کلین شیت، تحسین همگان را بر انگیخت اما از شانس بد، در مرحله یک چهارم نهایی به مدافع عنوان قهرمانی یعنی شیلی برخورد کرده و بعد از تساوی بدون گل طی 90 دقیقه، در ضربات پنالتی شکست خورد.


کارلوس کی روش پس از دو ناکامی با تیم ملی ایران در فتح جام ملت های آسیا، این بار با کلمبیا نیز حذف شد. شاید این تورنمنت، یکی از آخرین فرصت ها برای ستاره های بزرگی همچون خامس رودریگز و رادامل فالکائو بود تا بتوانند با پیراهن تیم ملی کلمبیا به یک افتخار بزرگ و تاریخی دست یابند اما پس از سوت پایان دیدار با شیلی، هر دو ستاره نام آشنای کلمبیایی زانوی غم بغل گرفتند.


کلمبیا پس از حضور کی روش، جان تازه ای گرفت و تبدیل به یک تیم قدرت مند تر و منظم تر از گذشته شد و به ویژه در کارهای تدافعی، پیشرفت چشم گیری داشت. بسیاری از مردم کلمبیا انتظار داشتند تا این نسل طلایی فوتبال کشورشان، لباس قهرمانی کوپا آمه ریکا را بر تن کند زیرا در سال هایی که شاهد افت فوتبال برزیل و آرژانتین هستیم، همه چیز برای قهرمانی کلمبیا آماده بود. به هر حال فوتبال کلمبیا چیزی کمتر از شیلی ندارد و مردم کلمبیا می خواستند تا موفقیت های تیم ملی شیلی را برای تیم ملی کشور خود شاهد باشند. ستاره های مثل خامس و فالکائو بعد از حضور کی روش، بسیار با انگیز تر و خوش بین تر از گذشته بودند تا نام خویش را در تالار افتخارات فوتبال کلمبیا به ثبت برسانند. خامس درخشان ترین بازیکن کلمبیا در کوپا آمه ریکا بود و هر گاه که صاحب توپ می شد، گوشه ای از نبوغ درخشان خود را به معرض نمایش می گذاشت. پاس های پای چپ او از لبه های زمین زبان زد عام و خاص است و پاس گل او به دووان زاپاتا در دیدار با قطر، بسیار شگفت انگیز بود. خامس در بازی مقابل پاراگوئه در ترکیب اصلی حضور نداشت اما به محض ورود به زمین، تغییرات در نحوه بازی کلمبیا ایجاد شد و اتفاقا یک پاس گل نیز به لوئیز دیاز داد اما این گل به علت خطای هند، مردود اعلام شد. درخشش خامس در این سه بازی مرحله گروهی، چیز جدیدی را اثبات نکرد زیرا کلمبیایی ها همیشه به توانایی ها و نبوغ او ایمان داشته اند ولی ستاره کلمبیایی در دیدار مقابل شیلی، آن درخشش همیشگی را نداشت و اگر چه بد بازی نکرد اما انتظارات از او بسیار بیشتر بود. با این که خامس فقط در 2 بازی مرحله گروهی، در ترکیب اصلی کلمبیا قرار گرفت، اما بیشترین تعداد شوت و خلق موقعیت بین بازیکن های کلمبیا در مرحله گروهی به وی تعلق یافت. نقش خامس در تیم ملی، بسیار کلیدی بوده و اگر او در حد و اندازه خود نباشد، یقینا کل تیم باید تاوان آن را پرداخت کند. هر چند خامس در 27 سالگی، هنوز هم فرصت دارد تا برای تیم ملی کلمبیا در جام های بعدی، افتخار آفرینی کند اما این جام برای فالکائو 33 ساله آخرین فرصت بود. فالکائو در این جام درخشش چندانی نداشت و کی روش چندان از او استفاده نکرد. او مقابل پاراگوئه و شیلی بازی کرد و موقعیت گلزنی چندان نصیبش نشد ولی کی روش ترجیح داد تا در بازی با قطر، از دووان زاپاتا به جای فالکائو استفاده کند.

 

1416544


کارلوس کی روش که از شکست تیمش بسیار غمگین به نظر می رسید، این نتیجه را یک اتفاق بسیار دشوار برای کلمبیا دانست. به اعتقاد کی روش، نشانه های آشکاری از پیشرفت در نحوه بازی کلمبیا در طول این مسابقات به چشم می خورد ولی ضعف عمده این تیم در بازی مقابل شیلی، عدم عمق کافی در 30 متر جلوی زمین بود. کی روش پُر بیراه نگفت زیرا نظم تاکتیکی، صلابت دفاعی، جنگندگی، میزان اعتماد به نفس و پیشرفت سطح بازی کلمبیا نسبت به سال های گذشته، کاملا محسوس بود. به هر حال، ضربات پنالتی بسیار بی رحم است و هیچ گاه نمی توان به عدالت آن اعتماد کرد هر چند که در جریان 90 دقیقه بازی، تیم شیلی هیچ چیز کمتر از کلمبیا نداشت و حتی در بسیاری از دقایق به ویژه در اواخر نیمه اول و اغلب دقایق نیمه دوم، کفه ترازو به سمت شیلی سنگینی می کرد. شیلی در هر نیمه نیز یک بار دروازه کلمبیا را گشود ولی هر دو گل توسط سیستم کمک داور ویدئویی مردود شد. شاید بتوان بد شانسی را عامل حذف کلمبیا و کی روش در ضربات پنالتی دانست اما او مسئولیت این ناکامی را فقط و تنها فقط متوجه خود دانسته و از همه شاگردهای خود دفاع کرد. تاریخ باز هم تکرار شد و کلمبیا برای چهارمین بار طی یک مسابقه حذفی، مقابل شیلی شکست خورد و حتی کی روش هم نتوانست شکننده این طلسم شود. در سال 2016 نیز شیلی با شکست کلمبیا در مرحله نیمه نهایی توانست به فینال راه یافته و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.


شاید یکی از اشتباه های کارلوس کی روش این بود که بعد از کسب دو برد در دو بازی نخست مرحله گروهی، ترجیح داد تا بازی سوم گروهی مقابل پاراگوئه را به چشم یک بازی تدارکاتی نگاه کرده و از بیم مصدومیت یا محرومیت بازیکن های کلیدی خود، از چند یار ذخیره در ترکیب تیمش استفاده کرد. ترکیب اصلی کلمبیا در بازی مقابل شیلی، 8 تغییر را نسبت به مسابقه پیشین داشت و این دگرگونی افراطی، به مثابه یک نقطه ضعف برای کلمبیا شد زیرا کی روش می توانست در بازی نسبتا تشریفاتی با پاراگوئه نیز از همان ترکیب اصلی استفاده کرده و یک فرصت مناسب برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین بازیکن های تیمش را به وجود بیاورد. شیلی نیز در مرحله گروهی، وضعیت مشابهی با کلمبیا داشت و بازی سوم این تیم نسبتا تشریفاتی بود ولی سرمربی شیلی فقط 4 تغییر را در ترکیب اصلی تیمش ایجاد کرد. حتی کی روش بعد از شکست مقابل شیلی، یکی از دلایل برتری حریف را هماهنگی یاران شیلی به علت شناخت بازیکن ها پس از بازی طی سال های متمادی در کنار یکدیگر دانست.

 

1416543


تغییرات مداوم کی روش در ترکیب اصلی و یا سیستم بازی کلمبیا در هر مسابقه، یک نقطه ضعف برای این تیم محسوب می شد. به عنوان مثال، کی روش در بازی نخست مقابل آرژانتین، از سیستم 1-3-2-4 استفاده کرد ولی در سایر بازی ها، 3-3-4 را به کار گرفت. خامس رودریگز که در بازی نخست، به عنوان یار پشت مهاجم انجام وظیفه می کرد، در سایر بازی ها تبدیل به وینگر شد. حتی خامس به عنوان وینگر نیز محل ثابتی نداشت و یک بازی در جناح راست و یک بازی نیز در جناح چپ حضور یافت. اگر چه کی روش تا حدود زیادی با ترکیب اصلی کلمبیا آشنا شده اما هنوز  هم در استفاده بهینه از بازیکن ها در بهترین پُست ها، به جمع بندی نهایی نرسیده است. نیمکت نشینی دو هافبک با تجربه و مطرح همچون جفرسون لرما و ادوین کاردونا مورد انتقاد برخی از کارشناس ها قرار گرفت. کی روش در دو پُست دفاع راست و چپ نیز به سراغ گزینه های رفت که شاید از شهرت چندانی برخوردار نباشند. به عنوان مثال، او به رغم حضور کریستین زاپاتا و سانتیاگو آریاس، ترجیح داد تا جان مدینا را به عنوان مدافع راست اصلی مورد استفاده قرار دهد.


یکی دیگر از انتقادات به کی روش، انتخاب زننده ضربه پنالتی آخر بود. این پرسش در رسانه های کلمبیایی مطرح شده که چرا کی روش باید ضربه پنالتی آخر را به یک بازیکن کم نام و نشان تر یعنی ویلیام تسییو بدهد در حالی که خامس پنالتی اول و کوادرادو پنالتی سوم را زدند. برخی افراد نا شناس پس از حذف کلمبیا، شروع به تهدید جانی ویلیام تسییو و خانواده اش کرده و سرنوشت آندرس اسکوبار را به او یاد آوری نمودند. همسر و پدر این بازیکن، طی مصاحبه ای با یکی از روزنامه های کلمبیا، این تهدیدها را افشاء کردند.

 

1416542


یکی از نگرانی های عمده کی روش، شرایط سنی بازیکن های کلمبیا است زیرا این تیم چندین بازیکن بالای 30 سال داشته و نیاز به جوان گرایی دارد. یکی از وظایف عمده کی روش، ساختن نسل جدیدی از فوتبال کلمبیا بوده و وی این جوان گرایی را با کشف چند استعداد 20 یا 21 ساله در خط دفاعی، آغاز کرده است. کلمبیا در شرایطی که بهترین تیم مرحله گروهی کوپا آمه ریکا 2019 لقب گرفت، بدون گل خورده و بدون شکست، از این مسابقات حذف شد. حالا چشم امید مردم کلمبیا به دوره بعدی کوپا آمه ریکا دوخته شده که در سال 2020 به میزبانی مشترک کلمبیا و آرژانتین برگزار می شود و چه بسا که هدف اصلی و دراز مدت کی روش، قهرمانی در آن تورنمنت باشد و سرمربی پرتغالی همه قدرت خود را برای دوره بعدی کوپا آمه ریکا گذاشته تا تیم ملی کلمبیا همچون سال 2001، با استفاده از امتیاز میزبانی، فاتح این جام کهن شود.


 اما تبعات شکست یاران کی روش به یکی از بزرگان تاریخ فوتبال کلمبیا نیز وارد شد. رنه هیگیتا دروازه بان افسانه ای فوتبال کلمبیا که پیش از شروع تورنمنت، قول داده تا در صورت عدم قهرمانی «سه رنگ ها»، موی سر خود را می تراشد، بلافاصله بعد از شکست مقابل شیلی، با درخواست های متعدد مخاطبین خود در فضای مجازی رو به رو شده و موی خود را به اندازه چندین سانتیمتر کوتاه کرد!

 

1416545


محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها