کد خبر : 1621977 | 15 تیر 1398 ساعت 16:03 | 1.1K بازدید | 0 دیدگاه

قلعه نویی می گفت یک داور قلدرمآبانه رفتار می کند؛

اصفهانیان: نه با فغانی مشکل دارم نه با ترکی

فریدون اصفهانیان رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال، عملکرد مجموعه اش طی هشت سال مدیریتش را خوب ارزیابی می کند.

اصفهانیان: نه با فغانی مشکل دارم نه با ترکی

به گزارش "ورزش سه"، فریدون اصفهانیان پس از نزدیک به هشت سال حضور در راس کمیته داوران جای خود را به هدایت الله ممبینی داد تا این داور 49 ساله که شرایط سنی بهتری نسبت به اصفهانیان دارد، از فصل آینده ریاست کمیته داوران را عهده دار باشد.


با اصفهانیان که سال ها در راس کمیته داوران بود هم صحبت شدیم. از او در مورد دستاوردهایی که طی این سال ها داشته پرسیدیم که او پاسخ داد: ما در این مدت تمام کلاس هایی که نیاز بوده در کلیه رده های سنی و در طول فصل برای تمامی داورانمان برگزار کردیم و همه را هم طبق ساختار جهانی انجام دادیم. همچنین در این مدت ارتباطات خوبی با فیفا داشتیم و داورانمان را به کلاس هایی که آنها برگزار می کردند، می فرستادیم.


او در ادامه با اشاره به فضا دادن به داوران جوان بیان کرد: سعی کردیم جوانان را به لیگ بیاوریم.


آکادمی داوران جوان را تاسیس کردیم که قرار بود از آبان سال قبل استارتش بخورد ولی امسال آغاز شد.  استان ها را به هشت منطقه تقسیم کردیم؛ 4 تا استعدادیاب و یک کمک استعدادیاب گذاشته بودیم تا بروند و بازی ها را ببینند. آنها وظیفه داشتند اگر داوری خوب بود، به ما معرفی شود تا خودمان او را بالا بیاوریم. استان های محرومی داریم که در سطح لیگ برتر قضاوت کردند. سعی کردیم کلی ببینیم همه چیز را و اگر کسی خوب است به او فرصت بدهیم. همچنین داوران جوانمان را به آکادمی جوانان آسیا فرستادیم.


اصفهانیان در ادامه به موارد زیر نیز اشاره کرد:


•  در دوره ما و سال گذشته ارزیابانی از AFC آمده بودند و وقتی ساختار کمیته داوران و دپارتمان را دیدند، گفتند ما 16 کشور را دیدیم ولی ساختار اینگونه نداشتند و از تقویم ما تمجید کردند.

 

•  ما همچنین برای اول مرتبه برگزاری دوره های مدرسان آمادگی جسمانی را برگزار کردیم. در این دوره ها برخلاف قبل، هر کلاسی که برگزار می کنیم، دو بخش است؛ یکی بحث تئوری و عملی و یکی بحث آمادگی جسمانی. قبلا یکی بود ولی الان این دو بخش مجزا هستند و افراد حاضر در دوره بایستی در دو امتحان شرکت کنند.

 

•  ما تقویم ورزشی سالانه کمیته دوران داشتیم. تمام این ها را به استان ها می دادیم تا بدانند چه زمانی کلاس لیگ برتر، چه زمانی کلاس فوتسال و برنامه های دیگر برگزار می شود تا بتوانند برنامه های آموزشی خودشان را هم ایجاد کنند.

 

•  ما استارت VAR را زدیم و با چند شرکت صحبت کردیم و الان  این فرآیند در حال ادامه هست.

 

در ادامه از اصفهانیان در مورد عملکرد داوران طی دوران حضورش پرسیدیم؛ اینکه چطور داوران تحت بررسی قرار می گرفتند. او گفت: ما سعی کردیم بازی هایی که برگزار می شود براساس شایستگی انتخاب کنیم. اگر داوران ما حتی داوران بزرگ ما هم اشتباه می کردند، آنها را تنبیه می کردیم. داوران خوب را از لیگ های پایین تر به لیگ برتر می آوردیم و به آنها قضاوت می دادیم و برعکس داوران ضعیف را حتی برای تنبیه در لیگ های پایین تر استفاده می کردیم. ما گروه آنالیز داشتیم که با ناظر بازی، عملکرد داور را بررسی می کردیم. پس از این بررسی به داوران نمره داده می شد که این نمره ها خیلی در آینده داوران تاثیر داشت.


با این این اوصاف در لیگ هجدهم شاهد اعتراضات زیادی به عملکرد داوران بودیم. فکر می کنید کجای کار شما ایراد داشت. اصفهانیان پاسخ داد: خب ببینید در جام های بزرگ جهانی هم تا زمانی که انسان هست اشتباه وجود دارد؛ برای همین است که از داوران پشت دروازه و سیستم کمک داور ویدئویی استفاده می شود. در لیگی که گذشت ما سعی کردیم در بازی های حساس، از داوران بزرگ تر استفاده کنیم ولی آنها هم اشتباه می کردند. در این بین تیم ها هم بیانیه می دادند که شرایط را سخت تر می کرد ولی اگر داوری اشتباه می کرد طبق قانون با او برخورد می شد.


اصفهانیان در پاسخ به این سوال که چه آئین نامه ای را می گوید، بیان کرد: آئین نامه ای هست که اگر نمره داور از یک حد پایین تر باشد، بیرون می ماند. خود مسئولین باشگاه ها هم واقفند، فشارهایی که از طرف باشگاه ها وارد می شد، شرایط را بدتر می کرد. باشگاه ها نباید قصاص قبل از جنایت می کردند. داروان هم باید بدانند که تیم ها زحمت می کشند و نباید زحمات آنها بیهوده شود. به هر حال اشتباه هست و با وجود VAR باز هم اشتباه هست. کار دیگری که ما کردیم و باید ادامه دهیم این است که داوران پشت دروازه را هم سطح داوران وسط زمین انتخاب کنیم تا داوران وسط به آنها اطمینان داشته باشند.


از رئیس سابق کمیته داوران پرسیدیم بهترین دستاورد مجموعه تحت هدایتش طی این سال ها را چه می داند. او در پاسخ به این سوال عنوان کرد: قبل از ما بازی های رفت و برگشت پرسپولیس و استقلال را به یک داور می دادند. ما گفتیم این رویه درست نیست و باید تغییر کند. داوران ما باید می رفتند و قضاوت می کردند تا در آسیا حرف برای گفتن داشته باشیم. قبلا در AFC می گفتند شما از بیرون برای مهم ترین بازی خودتان داور می آورید. می خواستیم در بازی های استقلال و پرسپولیس داروان ملی ما داوری کنند نه داوران بین المللی که این مهم انجام شد.

 

1373955


اصفهانیان در ادامه به این موضوع اشاره داشت که پیش از ما فقط 4 داور می توانستند برای دو تیم استقلال و پرسپولیس در بازی های حساس قضاوت کنند و توضیح داد: قبل از ما اینطوری بود که پرسپولیس و استقلال وقتی با تیم هایی مثل سپاهان بازی داشتند، فقط 4 داور داشتیم ولی ما طوری کار کردیم که در فصل اخیر مثلا 14 داور داشتیم. ما به پیام حیدری، زرگر، کرمانشاهی، خورشیدی، رحیمی مقدم، اکرمی و سایر داوران فرصت دادیم و به آنها عتماد کردیم. این داوران هم خوب جواب دادند. فقط در سال گذشته به مشکل خوردیم و آن هم به خاطر فشار باشگاه ها بود. ما آنچه که در توانمان بود را انجام می دادیم ولی بعضی مواقع هم اشتباه داشتیم و قابل توجیه نیست. در مجموع عملکرد خودمان را مثبت ارزیابی می کنم. اگر اتفاقاتی افتاده به هر حال همه جا هست. به نظرم آئین نامه کمیته انضباطی باید پیشگیرانه تر باشد. مثلا یک مربی می آید و هر چه می خواهد به داور می گوید و بعد 5 میلیون جریمه می شود. باید جرایم باید بازدارنده باشد.


از اصفهانیان در مورد بدترین خاطراتش طی دوران مسئولیتش هم پرسیدیم. او در واکنش به این سوال گفت: من خودم به شخصه زیر فشار نبودم چون همه توانمان را گذاشتیم و حق کسی را نخوردیم. ولی فشار روحی و روانی روی ما وارد می شد. دوست نداشتیم پنالتی اشتباه یا آفساید اشتباه برای تیمی گرفته می شد. در تمام بازی هایی که داوران ما اشتباه می کردند، من ناراحت می شدم. به هر حال می فهمم تیم ها چه زحماتی می کشند. این ناراحتی به خاطر خودمان نبود؛ به خاطر تیم ها بود که گاهی حقشان ضایع می شد.


تا انتهای نیم فصل اول زیاد به اشکان خورشیدی فرصت داده نمی شد ولی این داور در ادامه برای بازی های حساسی نظیر دیدار تراکتورسازی و استقلال و همینطور دربی تهران انتخاب شد. اصفهانیان در این رابطه گفت: آقای اشکان خورشیدی در هفته های ابتدایی فصل مشکل تست بدنی داشتند که قضاوت به او نمی دادیم. اشکان یکی از بهترین داروهای ما بود و وقتی به او قضاوت دادیم، روند خوبی داشت.


آیا طی دوران حضورتان در راس کمیته داوران با پیشنهاد رشوه و این دست مسائل برخورد داشتید؟ اصفهانیان پاسخ داد: واقعیت این بود که نه، چیزی نبوده.

 

آیا فکری برای رسیدگی به چنین مسائلی در کمیته داوران شده است. رئیس سابق کمیته داوران گفت: این ها فارغ از وظایف ما است. ما نامحسوس پیگیری می کردیم ولی جای دیگر در فدراسیون این مسائل پیگیری می شود.  در مجموع اما به ذهن من هم خطور نمی کند که داوری برای پول قضاوت کند و او را بخرند.


او ادامه داد: یک چیز دیگر را هم می خواستم بگویم اینکه ما یک آرامشی در انتخاب و پرورش داوران پیگیری می کردیم که در آنها اعتماد به نفس ایجاد می شد. ما هیچ برخوردی بدی با آنها نداشتیم، طوری برخورد نکردیم که زده شوند. سعی کردیم پدرانه برخورد شود و سعی کردیم آنها را ارشاد کنیم و اگر نیاز بود تنبیه هم می کردیم.


علیرضا فغانی در رده بندی جام جهانی سوت زد ولی وقتی لیگ شروع شد بازی های حساسی به او داده نمی شد. آیا مشکلی میان شما و فغانی وجود داشت. اصفهانیان در پاسخ به این سوال تاکید کرد: نه اصلا؛ ما نمی خواهیم تکیه داشتیم به فغانی؛ می خواستیم 10 فغانی داشته باشیم. به هر حال تشخیص با ما است . آقای فغانی داور خوبی است ولی هر کسی باید در حد و اندازه های خودش کار کند و به او قضاوت داده شود. ما باید جوان گرایی هم می کردیم. یک زمانی مربی ای داشتیم که وقتی داوری برای بازی های تیمش انتخاب می شد، می گفت من این داور را نمی شناسم چون دیده نشده بود و می گفتند چطور برای اولین بار آمده و می خواهد برای ما داوری کند؟ حتی وقتی دربی را به بیژن حیدری دادیم می گفتند تجربه ندارد ولی حالا این مشکلات کمتر شده است.

 

محسن ترکی یکی از منتقدان جدی شما و اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ است. او در یکی از مصاحبه های خود با "ورزش سه" عنوان کرد، نام او توسط AFC برای حضور در دوره ای به فدراسیون داده شده ولی شما او را معرفی نکردید. در این رابطه صحبت می کنید؟


ببینید ما منتقدان و انتقاد سالم را با جان  و دل می پذیریم. بعضی از منتقدان را صدا می کردیم و و در کمیته با آنها صحبت می کردیم. آقای ترکی هم اگر نظری داشته باشد و مثبت باشد می پذیریم. آقای ترکی می داند که من احترام زیادی برای او قائل هستم ولی اگر این را گفته، باید بگویم که ما در کلاس های آسیایی هم بودیم. یک سال قبل از اینکه AFC برای او نامه بزند، ما او را به کلاس آسیایی فرستاده بودیم و دیگر نیازی نبود که او برود. ضمن اینکه آقای ترکی به بالاترین کلاس معرفی شد.

 

1074836

 

پس چرا از آقای ترکی در لیگ برتر استفاده نمی شد؟ اصفهانیان ادامه داد: استفاده می کردیم. درست است که کلاس نظارت رفته ولی باید از لیگ های پایین تر شروع می کرد. ما هم همین بودیم. خودم از لیگ دو شروع کرده ام و بقیه هم همین باید باشند. آقای عسگری و آقای عنایت هم همینطور بوده اند. ایشان حتی در لیگ برتر نظارت کرده اند ولی وقتی او را برای یک بازی انتخاب می کنیم و می گوید مشکل دارد که دیگر مقصر ما نیستم.  آقای ترکی در مصاحبه هایش گفته که فقط دو عضو فوتبالی در هیئت رئیسه سازمان لیگ هستند ولی شاید ایشان از کارنامه بقیه افراد مثل آقای بهاروند که سال 1359 مقابل تیم ما بازی کرد، یا آقای شیعی، آقای طالقانی، آقای ساکت و حتی آقای اسلامیان که با آقای ساکت در هیئت فوتبال اصفهان بوده اند، اطلاع ندارند؛ آقای ترکی این اطلاعات را نداشته و صحبت کرده؛ باید یک مقدار آگاهانه صحبت کنیم. باز هم می گویم من با هیچ کسی مشکل ندارم. ما اجازه دادیم، شهرستانی ها بیایند و صحبت کنند. ما دنبال این بودیم که کانون داوران را در کشور ایجاد می کردیم و البته همچنان پیگیر هستیم.

 

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که با این سمت به فعالیتش در فوتبال ادامه خواهد داد، در مورد انتخاب هدایت االله ممبینی گفت: با توجه به اینکه رئیس کمیته داوران باید عضو هیئت رئیسه فدراسیون باشد، آقای ممبینی انتخاب شد؛ ضمن اینکه آقای ممبینی ارتباطات مستقیمی با فیفا دارد و این موضوع می تواند به او کمک کند. باز هم می گویم از هیچ کسی دلخوری نداریم. امیدواریم کارکرد ما مورد قبول باشد. ما پولی نمی گرفتیم و حتی ایاب و ذهابمان هم در نمی آمد.


از اصفهانیان در مورد دستمزد داوران و اینکه چه کارهایی برای افزایش آن انجام شده هم پرسیدیم. او در این زمینه اضافه کرد: ما 50 درصد یک مرتبه و یک مرتبه 30 درصد دستمزد داوران را افزایش دادیم. اعضای هیئت رئیسه همکاری کردند ولی این هم مناسب داروان ما نیست. داوران ما هم مانند مربیان و بازیکنان به امکانات زیادی نیاز دارند.

 

سوال انتهایی از اصفهانیان در مورد حرف های امیرقلعه نویی در مورد مهندسی لیگ بود و اینکه آیا اقدامی علیه او انجام شده یا خیر. اصفهانیان در این رابطه توضیح داد: خب ببینید نه به آقای قلعه نویی که ما به همه مربیان و تیم ها احترام می گذاریم؛ آنها نظرات خودشان را دارند. ما انتقادات را قبول داریم ولی اگر چیزی هست باید مدرک بدهند. بله ممکن است داوری اشتباه کرده باشد ولی بر این اساس که نمی توان صحبت کرد. داور هم باید نماینده قانون باشد و در چارچوب قانون حرکت کند. طوری حرکت نشود که مورد انتقاد باشیم. خدمت شما عرض می کنم که داور ممکن است اشتباه کند ولی اشتباهات سهوی است. آقای قلعه نویی هم اگر ناراحت است، شاید از رفتار یک عده ناراحت است و می گوید قلدرمابانه با او و تیمش رفتار شده است. ما  (جامعه داوری) باید رفتارهایمان طوری باشد که در حد عرف باشد و مربیان هم رفتار حرفه ای داشته باشند. اشتباه بر علیه سپاهان بوده ولی به نفع آنها هم بوده.

دیدگاه‌ها