کد خبر : 1621994 | 15 تیر 1398 ساعت 17:30 | 2.9K بازدید | 0 دیدگاه

در گفت و گو با فرزاد آشوبی هافبک سابق سرخابی

استراماچونی یا کالدرون؛ کدام سبک موفق تر خواهد بود؟

استقلال و پرسپولیس با تغییر سرمربی با تفکرات تازه ای مسابقات را آغاز می کنند و باید منتظر ماند و دید آیا این مربیان توانسته اند تفکرات و ایده هایشان را به تیم تحمیل کنند.

استراماچونی یا کالدرون؛ کدام سبک موفق تر خواهد بود؟

به گزارش" ورزش سه" دو تیم پرطرفدار پایتخت فصل را با استایل و سبک های متفاوتی آغاز خواهند کرد. استراماچونی میراث شفر را در دست گرفته و کالدرون تیم قهرمان برانکو را در اختیار دارد. این دو مربی نه شباهتی به خلف شان دارند و نه از همان سبک پیروی می کنند. همین موضوع باعث شده تا یک نوع کنجکاوی بی حد و حصر برای دیدن این دو تیم پرطرفدار که قصد دارند مدعیان درجه یک قهرمانی باشند به وجود بیاید.


فرزاد آشوبی که سابقه بازی در هر دو تیم پرسپولیس (لیگ های ششم و هفتم ) و استقلال (لیگ دهم) را دارد در ارتباط با حضور این دو مربی در ابتدا به استراماچونی پرداخته گفت:« به نظر من کسی که توانسته این افتخار را پیدا کند که سرمربی باشگاه بزرگی مثل اینتر شود قطعا می تواند به فوتبال ما و استقلال کمک کند البته که او قطعا نیاز به امکانات و ابزار لازم دارد.»


او در ادامه گفت:« مربی مثل کارلوس کی روش آمد ساختارها را براساس نیازهای خودش در فوتبال ایران ساخت، باید به استراماچونی هم این فرصت داده شود که بتواند ساختارهای مورد نیازش را فراهم کند. او برای شناخت فوتبال ایران به زمان نیاز دارد. یکی از بزرگترین حسن های برانکو و از مهمترین دلایل موفقیتش این بود که در ایران کار کرده و با روحیات بازیکنان و فوتبال ایران کاملا آشنا بود.»
هافبک سابق تیم ملی ایران در ادامه با اشاره به شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس گفت:« با حضور این دو مربی جدید در راس کادرفنی دو تیم استقلال و پرسپولیس هر دو تیم با تفکرات تازه پا به میدان خواهند گذاشت. باید منتظر مسابقات بمانیم تا ببینیم آیا این دو مربی توانسته اند ایده هایشان را به تیم تحمیل کنند. به نظر من این هنر مربیگری است که در فرصت کوتاهی مربی بتواند تیم را با خودش همراه کند.»

 


او افزود:«می خواهم در ادامه به فشاری که روی گابریل کالدرون وجود دارد اشاره کنم. او تیم قهرمان سه دوره را تحویل گرفته و از این نظر تحت فشار است. باید ببینیم او از نظر سبک بازی چه کاری می خواهد انجام دهد اما به نظر من مهمترین بحث این است که در کوتاهترین زمان بتواند قدرت رهبر بودن خودش را به رختکن تیم تحمیل کند و اگر این اتفاق بیفتد انجام تغییرات هم برایش آسانتر خواهد شد. امیدوارم کالدرون بتواند درابتدا رختکن تیم را هماهنگ کند و بعد به فکر القای تفکرات فنی اش باشد. اعتماد بین بازیکن و مربی خیلی زود توسط مربی می تواند به وجود بیاید و اگر رفتار مربی براساس صداقت و درستی باشد حفظ آن دشوارتر است. کاری که برانکو به خوبی انجام داد و همه تصمیماتش چه انضباطی و چه فنی را بازیکن و باشگاه و هواداران به خوبی پذیرفتند.»


هافبک سابق پرسپولیس همچنین گفت:« آمدن کالدرون حتما با توجه به شناخت انجام شده است اما هواداران و باشگاه برای کسب نتیجه با او باید صبورتر باشند. هواداران و رسانه ها باید از مقایسه کالدرون و تیمش با برانکو اجتناب کنند چون این مسایل تمرکز بازیکنان را به هم می ریزد.»


بازیکن سابق تراکتورسازی درباره رفتار حرفه ای و توام با صداقت مربیانی که با آن ها کار کرده گفت:« مهمترین مربی که می توانم در این رابطه مثال بزنم آقای دنیزلی است. او از نظر رفتاری و مدیریت به نظر من بی نظیر است. او یک مدیر و روانشناس کاملا بزرگ است و رفتارش به گونه ای است که شما را متقاعد می کند که تصمیماتش براساس یک دیدگاه اصولی گرفته شده است. بازیکن می فهمد تصمیمات او تحمیلی نیست و این حس باعث می شود که حتی بازیکنان ذخیره و کنار گذاشته هم از مربی ناراضی نبود و او را دوست داشته باشند و مهمتر از همه تیم منسجم و یکپارچه باشد.»


فرزاد آشوبی درادامه با اشاره به سبک متفاوتی که استراماچونی و کالدرون در مربیگری دارند هم گفت:« من کلا دسته ای از مربیان را می پسندم که کاملا در همه تمرین حضور دارند و احساسات و رفتارهای بازیکن را از نزدیک دیده و لمس می کنند. شاید مربیان جوان خیلی به این سبک بیشتر علاقمند باشند و خودشان مستقیم در تمرین درگیر بوده و حضور جدی دارند.»


هافبک استقلال در لیگ دهم درباره این ذهنیت که برخی معتقدند کالدرون و استراماچونی ممکن است زودتر از حد تصور ایران را ترک کنند هم گفت:«من این نگاه را اصلا دوست ندارم و ما نباید اینگونه نگاه کنیم. دو مربی با دو طرز تفکر متفاوت آمده اند، آنها دیر به تیم اضافه شدند و پیش فصل استانداردی نداشته اند. برانکو بهترین پیش فصل ها را در پرسپولیس داشت و هرسال به موفقیت های بزرگتری دست پیدا کرد. »

 

آشوبی اضافه کرد: «هر دو مربی نیاز به زمان دارند. حتی گواردیولا هم که قرارداد می بندد سه سال فرصت می خواهد تا ایده هایش را تزریق کند. »

 

دیدگاه‌ها