کد خبر : 1622935 | 19 تیر 1398 ساعت 13:55 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

آلمانی ها به مارک می گویند "خوک جنگجو"؛

مرزبان: کار ویلموتس آماتورگونه است

مرزبان معتقد است کار مارک ویلموتس و دعوت از بازیکنانی که پیش تر در فهرست تیم ملی نبوده اند، در این مقطع آماتورگونه است.

مرزبان: کار ویلموتس آماتورگونه است

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا مرزبان مربی سابق تیم های سپاهان و پرسپولیس و همینطور فصل گذشته نفت مسجد سلیمان، در گفتگویی به سه سوال اصلی این روزهای پیرامون تیم ملی پاسخ داده است.

 

*سوال اول: اینکه حضور ویلموتس را روی نیمکت تیم ملی ایران پس از حضور هشت ساله کارلوس کی روش چگونه ارزیابی می کند؟


*سوال دوم: اینکه دو بازی تیم ملی مقابل سوریه و کره جنوبی با حضور ویلموتس چطور بوده؟


*و در نهایت سوال سوم در مورد لیست جدید و عجیب تیم ملی بود که بازیکنانی جدید را به اردو ملی فراخوانده است.

 

مرزبان در ادامه به این سه سوال پاسخ داده است و البته در مهم ترین بخش از صحبت هایش، دعوت از بازیکنان جدید به تیم ملی را کاری آماتورگونه ارزیابی می کند که سرمربی بلژیکی نباید به آن تن می داده.

 

به آلمانی به ویلموتس می گویند، خوک جنگجو


در مورد تیم ملی صحبت های زیادی شده است؛ به زبان آلمانی به او می گویند، خوک مبارزه جو. چون سیستم بازی ویلموتس از مبارزه و نبردهای یک به یک بیرون می آمد تا توپ را به دست بیاورد و تیم را وارد حمله کند. این نمودار اصلی شخصیت خود مارک است که یکی از بازیکنان خیلی خوب بوندسلیگا بود و تاثیرگذار بود در موفقیت های شالکه.

 

کی روش یک مربی عکس العملی بود


در سه مرحله می توانیم کی روش را با ویلموتس مقایسه می کنیم. ما سه دسته مربی در دنیا داریم. اولین دسته مربیان، مربی های عکس العملی هستند. من کی روش را در دسته اول قرار می دهم. این مربیان نسبت به کیفیت تیم حریف تیمشان را وارد مسابقات می کنند و سعی می کنند بدل کاران خوبی باشند تا با استفاده از ابزارهایی که دارند از موقعیت هایی که به دست می آورند در حالت تدافعی بهترین بهره را ببرند.

 

کی روش رمز موفقیت در فوتبال ایران را یاد گرفته بود


استراتژی کی روش در ایران خیلی خیلی خوب جواب داد. تیم ها در زمان کی روش خیلی کم به دروازه ما نزدیک می شدند. کی روش این را فهمیده بود که کناره ها را برای حمله حریفان با سه بازیکن ببندد و تمرکز حریفان را به عمق بیاورد که در این کار بسیار موفق بود و تیم ها نمی توانستند از عمق به تیمش ضربه بزنند. این رمز پیروزی کی روش بود که مربی ای عکس العمل کار بود.

 

ما مشکلات بزرگی با ویلموتس هنگام از دست دادن توپ داریم


مرزبان با اشاره به ویلموتس ادامه داد: ویلموتس اما عمل کار است. او ابتدا به قدرت تیم خودش نگاه می کند و اینکه چطور می تواند قدرت تیم خودش را نشان دهد و سعی می کند همیشه با گگن پرسینگ حریف را از جلو تحت تاثیر قرار دهد. این دید نفوذی اش اما دارای مشکلات بزرگی است و خودش هم می داند. حتی ما مقابل تیم درجه دوم سوریه و بازی بعدی در کره جنوبی مشکلات بزرگی بعد از لو رفتن توپ داشتیم که در زمان کی روش نداشتیم.

 

1412380

 

ما با ویلموتس بخت خوبی برای پوست اندازی داریم


دسته سوم مربیان کسانی هستند که هم عمل گراهای خوبی هستند و هم عکس العمل گراهای خوب. ویلموتس باید میان این دو دسته باشد. به خصوص اینکه فوتبال ایران نیاز به پوست اندازی دارد. ما بخت خوبی برای سازماندهی یک تیم با کیفیت های ویلموتس داریم. اینکه بتوانیم کار دفاعی را از جلو و در فضاها یاد بگیریم. بازیکنان باید برای رسیدن به این موضوع آموزش ببینند.

 

انتظار می رود ویلموتس به اردوی تیم ها برود


انتظار می رود ویلموتس به اردوی تیم های مختلف لیگ برود و نظراتش را بگوید. سعی کند ارتباط مستقیم با بازیکنان داشته باشد و دائم نظراتش و فلسفه کاری اش را بگوید. چون بعد از آن دیگر وقت کم است و دیگر در اردوها نمی توانیم استراتژی و فلسفه خودمان را بگوییم. آن زمان دیگر امکان پذیر نیست. برای این مهم باید تشکیلات بزرگی را در اطراف تیم ملی داشته باشیم تا در زمان بازی های باشگاهی با بازیکنان ارتباط برقرار شود و انتظارات به آنها منتقل شود.

 

مسئله فقط دیدن بازی های لیگ نیست


مسئله این نیست که مربی تیم ملی برود بازی ها را ببیند؛ بلکه مسئله عمیق تر است. چون بررسی و نظارت در تیم های پایه و آنالیز مجدد یک بازیکن  به صورت جلسات چهارچشمی یعنی دو چشم سرمربی و بازیکن است. باید گفتگوی خوبی میان بازیکن و مربی باشد و اینگونه می شود که بازیکنان تفکرات ویلموتس را خوب می شناسند. اینطوری بازیکن وقتی به اردو می آید از مربی شناخت دارد و این مسائل باید قبل از اردوهای تیم ملی اتفاق بیافتد.

 

ویلموتس این توصیه ها را عصای دست خود کند


من برای ویلموتس آرزوی موفقیت دارم. او داشت از صحنه عملی فوتبال دور می شد، ولی الان شانس بزرگی دارد که در ایران به عنوان یکی از تیم های مدعی آسیا مربیگری کند. او در کشوری است که مردم عاشق فوتبال هستند و انتظارت زیادی دارند. مارک باید این مسئله را بداند که تاریخ بزرگ فوتبال ایران کافی نیست؛ این را باید بازیکنان هم بدانند. برای عملی شدن این موضوع، ایجاد آکادمی های خوب، ایجاد ارتباط با مربیان لیگ برتر و حتی دسته های پایین تر می تواند کمک کننده باشد. برای موفقیت در فوتبال باید وقت گذاشت. اگر ویلموتس این توصیه ها را عصای دست خودش کند، مطئنم در فوتبال ایران و آسیا موفق خواهد بود و تیم را مجددا به جام جهانی می برد.

 

کار ویلموتس آماتورگونه بود


دعوت بازیکنان جدید به تیم ملی و همینطور دعوت از بازیکنان لیگ یک، انگیزه بسیار خوبی به این بازیکنان می دهد ولی باید تاکید کنم این کار آمارتورگونه است. چون بازیکنان الان باید زیر نظر مربیان و تیم های خودشان باشند. پیشنهاد من به کادر فنی این است که بازیکنان را در تیم های خودشان تحت نظر بگیرند. بدانند که تیم ها کجا اردو می زنند و اردوها را زیر نظر بگیرند. آنجا هم می توانند هم با بازیکنان و هم مربیان ارتباط بگیرند. در واقع با این کار با یک تیر دو نشان می زنند.

 

 

الان زمان مناسبی برای دعوت از بازیکنان نبود


استدلال ما برای دعوت از بازیکنان جدید به تیم ملی باید صحیح باشد و راه درست را برود. الان زمان مناسبی نیست که یک بازیکن را به تیم ملی دعوت کنید؛ زمانی که تمرینات تیم ملی در حال شروع شدن است. این چیز عجیب است و در فوتبال حرفه ای چنین چیزی نداریم. همانطور که تاکید کردم بهترین راه برای ارتباط با بازیکنان اصلی و این بازیکنان که در اردوی جدید به تیم ملی دعوت شده اند، این است که ارتباط کادر فنی با تیم هایشان نزدیک باشد.


شهریار مقانلو ممکن است الان کیفیت نداشته باشد


به عنوان مثال بازیکنی مثل شهریار مقانلو که بسیار با استعداد است، از لیگ یک به تمرینات رفته و حالا برای لیگ برتر آماده می شود. حالا ممکن است این بازیکن اصلا در تعطیلاتی که داشته، تمرین نکرده باشد و این بازیکن را الان می آوریم به اردوی تیم ملی و انتظار داریم کیفیت خوب داشته باشد. این امکان پذیر نیست و خطرناک است.

 

در اروپا بعد از پایان فصل از بازیکنان تست لاکتیک گرفته می شود


شرایطی که متاسفانه در ایران وجود دارد این است که بازیکنان بعد از پایان لیگ و در تعطیلات زیاد قابل کنترل و رصد نیستند. در لیگ های برتر اروپایی اما اینطور است که بازیکنان پیش از رفتن به مسافرت تست لاکتیک می دهند که در واقع تمام اطلاعات را از بازیکن می گیرد و وقتی بازیکن برمی گردد، دوباره تست انجام می شود تا شرایط بدن بررسی شود. در طول این مدت هم مربیان بدنسازی، به بازیکنان برنامه می دهند تا در طول دو سه هفته ای که استراحت می کنند، چه کارهایی را باید انجام دهند.‌ یعنی اینکه چقدر هوازی کار کنند، چقدر قدرتی کار کنند و چقدر سرعتی. این ها در واقع تمرین نمی کنند ولی تمریناتشان را قطع نمی کنند، چون نباید کیفیت کاری را از صفر شروع کنند ولی در ایران متاسفانه اینگونه نیست.

 

در ایران بازیکنان رها می شوند و با اضافه وزن برمی گردند


ما اطلاعات زیاد و خاصی نسبت به این جریانات نداریم. چون بحث علمی و گسترده ای است. در ایران بعد از لیگ، بازیکنان رها می شوند؛ بعضی از آنها اصلا تمرین نمی کنند و با اضافه وزن برمی گردند.

 

ویلموتس نمی تواند کیفیت بازیکنان را ببیند


حالا اینطوری است که مربی تیم ملی بازیکنانی را دعوت کرده و حالا در تمرینات می خواهد آنها را با کیفیت ببیند. طبیعتا نمی شود، چون بازیکنان رفته اند و استراحت کرده اند و کیفیت خوبی ندارند. بهتر این بود تا کادر فنی تیم ملی بازیکن های مدنظرشان را در اردوی تیم های خودشان تحت نظر بگیرند.

 

بهتر بود ویلموتس و کادرش به اردوی تیم ها می رفتند


به عنوان مثال بازیکنی از سپاهان، فولاد یا پدیده مدنظر کادر فنی تیم ملی است؛ بهتر است آنها به اهواز یا محلی که اردوهای این تیم ها برگزار می شود، سفر کنند؛ آنجا با بازیکن صحبت کنند؛ نظراتشان را به بازیکن بگویند؛ طرح های تاکتیکی اشان را به بازیکن بگویند و همینطور انتظاراتی که از او دارند را گوشزد کنند. در همین فرصت می توانند با کادر فنی مثلا فولاد یا تیم های دیگر هم صحبت کنند تا تعامل بهتری ایجاد شود و نظرات یکدیگر را بشنوند.

 

دعوت برای دیدن کیفیت در این زمان آماتورگونه است


راه بهتر رفتن به اردوی تیم ها بود. ولی اینکه بازیکنان دعوت می شوند به اردوی تیم ملی برای اینکه کیفیتشان مشاهده شود، کاری آماتورگونه است و فاصله دارد با استانداردهای فوتبال دنیا.

 


این تصمیم را آلمانی ها می گویند" تصمیم جنجالی"


در نظر بگیرید همین الان کادر فنی تیم ملی انگلیس یا آلمان بخواهد بازیکنان را به این شکل به تیم ملی دعوت کند تا کیفیت آنها را ببیند. هیچ باشگاهی حتی یک بازیکن را هم نمی دهد و این موضوع امکان پذیر هم نیست. بهتر بود قبل از اینکه این تصمیم را بگیریم که در اصطلاح آلمانی به آن " تصمیم های جنجالی" می گویند، بیشتر فکر می کردیم. تصمیم جنجالی یعنی لیستی را می دهیم و می خواهیم نشان دهیم که کار می کنیم و وارد این پروسه شدیم.

 

بهتر بود ویلموتس بیشتر فکر می کرد


بهتر بود مارک (ویلموتس) بیشتر راجع به این تصمیم فکر می کرد. اینکه انگیزه خوبی دارد و می خواهد نشان بدهد دنبال کار است و همینطور اینکه فدراسیون فعال تر شده و می خواهد نشان دهد به تیم های دیگر اهمیت می دهد و همینطور بازیکنان بیشتری را تحت نظر دارد، بسیار خوب است ولی راه کاری که برای عملی کردن این موضوعات در نظر گرفته شده است، درست نیست.

 

کار حرفه ای کردن با روابط غیرحرفه ای منطبق نیست

 

کار حرفه ای کردن با روابط غیرحرفه ای نمی توان انجام داد. امیدوارم روی این مسائل بیشتر فکر کنند و برای اتخاذ چنین تصمیماتی جلسات طوفان مغزی برپا کنند تا نظرات همه را بگیرند. دعوت بازیکنان جدید در این مرحله کار اشتباهی بود.

دیدگاه‌ها