کد خبر : 1623571 | 22 تیر 1398 ساعت 16:55 | 1.5K بازدید | 0 دیدگاه

به مناسبت سالروز پیدایش جام جهانی فوتبال

ماجرا‌های «مونته ویدئو» در سالروز آغاز جام جهانی

نخستین جام جهانی با حضور ۱۳ تیم که به دعوت اروگوئه پاسخ مثبت داده بودند برگزار شد و نه از مسابقات انتخابی خبری بود و نه از سهمیه بندی قاره ها.

ماجرا‌های «مونته ویدئو» در سالروز آغاز جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، اروگوئه، آرژانتین، برزیل، بلژیک، بولیوی، شیلی، فرانسه، مکزیک، پاراگوئه، پرو، رومانی، آمریکا و یوگسلاوی در سه گروه مقدماتی بازی کردند و از این ۱۳ تیم، چهار تیم آرژانتین، یوگسلاوی، آمریکا و اروگوئه میزبان، یک راست به نیمه نهایی رفتند.

 

 

1419131

 


بازخوانی ماجرا‌های مونته‌ویدئو

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: سیزدهم جولای ۱۹۳۰ یک تاریخ استثنایی و بی تکرار برای بشر امروز است، روزی که نخستین جام جهانی فوتبال در دنیا آغاز شد. هشتاد و نه سال پیش در چنین روزی نخستین ضربه به توپ جام جهانی در استادو سنتناریو، ورزشگاه ۹۰ هزار نفری مونته ویدئو نواخته شد و چرخش آن تا امروز ادامه دارد. افتتاحیه جام جهانی ۱۹۳۰ در اروگوئه بین دو تیم فرانسه و مکزیک برگزار شد و لوسین لورنت زننده نخستین گل تاریخ جام جهانی بود.

 

 

1419128

 

 

نخستین جام جهانی با حضور ۱۳ تیم که به دعوت اروگوئه پاسخ مثبت داده بودند برگزار شد و نه از مسابقات انتخابی خبری بود و نه از سهمیه بندی قاره ها. اروگوئه، آرژانتین، برزیل، بلژیک، بولیوی، شیلی، فرانسه، مکزیک، پاراگوئه، پرو، رومانی، آمریکا و یوگسلاوی در سه گروه مقدماتی بازی کردند و از این ۱۳ تیم، چهار تیم آرژانتین، یوگسلاوی، آمریکا و اروگوئه میزبان، یک راست به نیمه نهایی رفتند.

آرژانتین، آمریکا را ۶-۱ برد در حالی که دو بازیکن آمریکا مصدوم شدند و آن روز‌ها قانون تعویض اجازه نداد کسی جایگزین آن‌ها شود. اروگوئه هم ۶-۱ یوگسلاوی را برد تا از رقیب سنتی و همسایه اش عقب نماند. فینال هم با حضور بیش از ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه سنتناریو برگزار شد و اروگوئه با برتری ۴-۲ برابر آرژانتین نخستین فاتح جام جهانی لقب گرفت.

 

 

1419127

 

1419126

 

 

این پیروزی البته آرژانتینی‌ها را به تکاپو انداخت تا دیداری تلافی جویانه برگزار کنند که آن هم به دلیل هجوم تماشاگران، نیمه کاره ماند و حتی به تیرگی روابط دو کشور همسایه منجر شد. آرژانتینی‌ها به سفارت اروگوئه در بوئنوس آیرس حمله بردند و تشنج بین دو کشور روی داد.

جام جهانی ۱۹۳۰ پر گل و هیجان انگیز بود و گییرمو استابیله با زدن ۸ گل بهترین گلزن مسابقات شد. نکته جالب اینکه در این جام جهانی، مسابقه رده بندی وجود نداشت و آمریکا و یوگسلاوی در همان نیمه نهایی کارشان تمام شد. امروز ۸۹ سال از آغاز و پیدایش جام جهانی می‌گذرد و فوتبال وسعتی به پهنای عالم پیدا کرده است.

 

آرش راهبر

دیدگاه‌ها