کد خبر : 1625245 | 30 تیر 1398 ساعت 12:42 | 1.4K بازدید | 0 دیدگاه

کالدرون و استراماچونی با دیدگاه تخصصی نیامده اند

جلالی: اگر می‌ شد همه مربی خارجی می‌آوردند

فوتبال ایران شاید بیشتر تمرکزش در دهه های اخیر روی تولید بازیکن بوده است و هرچند استعدادهای مهمی در مربیگری متولد شده اند اما به نظر آن ها حاصل یک برنامه ریزی مدون و حساب شده نبوده اند.

جلالی: اگر می‌ شد همه مربی خارجی می‌آوردند

به گزارش" ورزش سه" بحث مربیان به خصوص در دهه های اخیر همواره یکی از مباحث مهم فوتبال ایران بوده است. مربی ایرانی و یا خارجی هنوز هم نظرسنجی اصلی اکثر تیم های لیگ برتری و تیم ملی ایران  برای انتخاب مربی است.


مجیدجلالی مربی فصل گذشته تیم های نساجی و پیکان در زمانی که تیم ها در حال آماده سازی پیش فصل هستند مشغول یک کارپژوهشی در زمینه شناخت مشکلات،‌ چالش ها و دغدغه های مربیگری در ایران است. او در رابطه با این نظرسنجی گفت:« در حال حاضر نظرات می آید و این نظرات را ثبت می کنیم.»


او افزود:« من به شخصه فکر می کنم یکی از مشکلات بزرگی که در حوزه مربیگری وجود دارد این است که چالش ، مشکلات و نیازهای حوزه مربیگری هیچوقت مورد تحقیق قرار نگرفته است. تا الان اگر نظری هم داده شده سطحی بوده است ولی این نظرسنجی کمک کرده که نسبت به مقوله مربیگری چه دیدگاهی وجود دارد یا مثلا چرا مربیان ایرانی را برای کار در دیگر کشورها نمی خواهند؟ چرا اگر شانزده تیم لیگ برتری دستشان باز بود همه مربی خارجی می آوردند؟ حتی هوادارها هم متقاعد شده اند که مربی خارجی بهتر است. وقتی این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد می توان به دلایل این ها هم دست پیدا کرد.»


او همچنین گفت:« ما این نظرات را از طیف های مختلفی چون مدیران ، خبرنگاران ، مربیان و ...جمع آوری می کنیم و می توانیم برخورد علمی با قضیه داشته باشیم.»


جلالی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره اینکه چرا هواداران ، رسانه ها و مدیران فوتبالی به دنبال مربیانی علم گرا هستند گفت:« این را هم باید دید ریشه اش کجا است و در این تحقیقات نتیجه اش را می توان به دست آورد. باید دید آیا ما بابت تزریق دانش به مربیان فوتبال سرمایه گذاری کردیم؟ چقدر برنامه ریزی برای تربیت مربی با دانش شده است. رسانه ها و بخصوص صدا و سیما با این حجم از مخاطب چکار کرده اند؟ یکی از دلایل اصلی این موضوع که تا الان در نظرسنجی ها هم به آن اشاره شده است اینکه بخشی از این بی اعتمادی به مربیان داخلی محصول کار برنامه های صدا و سیما است. ما حتما نتیجه کامل نظرسنجی را اعلام می کنیم تا نقش رسانه ها در این موضوع مشخص شود. از طرفی شاید خود مربی ها هم علاقه ای به تغییر نداشته باشند و این هم می تواند دلیل دیگری باشد.»


او ادامه داد:« بخشی از مشکلات به دلیل نبود سیستم آموزشی درست از سوی فدراسیون بوده است. در سوال اول این نظرسنجی که می پرسد آیا وضعیت مربیگری مطلوب است ، 96 درصد جواب ها تا الان منفی است. خیلی جالب است که دیدگاهی که جامعه ما به مقوله مربیگری دارد این است که وضعیت مربیگری در ایران مطلوب نیست. من فکر می کنم چیزی حدود یک ماه دیگر این نظرسنجی طول بکشد و متریال برای کار تحقیقی نیز آماده خواهد شد.»


ویلموتس ، کالدرون و دیگران


مجید جلالی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مارک ویلموتس و لیست تیم ملی که با نظر او و برخی دیگر از کارشناسان فوتبال ایران تهیه شده بود گفت:«من با آقای ویلموتس صحبتی نداشتم اما به نظرم این اتفاق خیلی خوبی است. من در این ارتباط با توجه به صحبت هایی که با همکارانم و برخی بازیکنان داشته ام می گویم که فضای بسیار امیدوار کننده ای برای بازیکنان به وجود آمده و خیلی با انگیزه کار می کنند. الان بازیکنان تیم های لیگ یکی هم رویاهایشان را در دسترس می دانند.»


او در ادامه درباره ماجرای گابریل کالدرون مربی آرژانتینی پرسپولیس و کنار گذاشتن چند بازیکن سرشناس گفت:« مربیان معمولا وقتی یک بازیکن که جایگاهی دارد را کنار می گذارند می توانند چند دلیل داشته باشند. اول اینکه از نظر تاکتیکی به کارش نمی خورد. موضوع دوم این است که بازیکن خوب است اما راضی نمی شود از نظر ذهنی خودش را در چارچوب های مربی قرار بدهد. اما موضوع دیگری هم هست و آن اینکه مربی در تیم احساس نیاز می کند که هشداری را به بازیکنان بدهد. از همین رو ممکن است بازیکن مطرحی که برای او 50-50 است را کنار بگذارد تا بتواند تیم را در مسیری که می خواهد قرار دهد. البته من نمی گویم مربی پرسپولیس به این خاطر سروش رفیعی را کنار گذاشته است.»


او در این ارتباط که آیا با حضور چند مربی خارجی جدید لیگ برتر امسال از نظر فنی تغییراتی از نظر سبک بازی خواهد داشت گفت:« من این ورود مربیان را حاصل دیدگاه تخصصی نمی دانم که مثلا ما می خواهیم که فوتبالمان با فوتبال ایتالیایی یا آرژانتینی تلفیق شود. بنابراین نمی توان هیچ چیزی را پیش بینی کرد اما می توانم بگویم امسال تیم هایی که مربیان ایرانی شان را حفظ کردند می توانند تیم های بهتری باشند. سپاهان، پدیده، ذوب آهن و فولاد در لیگ امسال می توانند خودشان را بیش از قبل اثبات کنند.»


سرمربی سابق تیم های پاس تهران، فولاد، تراکتورسازی، سایپا، صبا ، پیکان و نساجی در پایان با اشاره به انگیزه زیادی که برای بازگشت به لیگ برتر دارد گفت:« هر روز که می گذرد انگیزه ام برای کارسرمربیگری بیشتر و قوی تر می شود. الان که در این فرصت مطالعه و تحقیق می کنم خیلی چیزهای جدیدتری می بینم و دوست دارم از این چیزی که به دست آورده ام استفاده کنم.»

دیدگاه‌ها