کد خبر : 1625773 | 02 مرداد 1398 ساعت 01:00 | 12.1K بازدید | 0 دیدگاه

شوک به ورزش ازبکستان؛ دوپینگ تایمازوف مثبت شد

کمیل قاسمی در آستانه طلای غیابی المپیک!

تایمازوف، قهرمان سنگین وزن کشتی ازبکستان تبدیل به هشتمین ورزشکار المپیک 2012 لندن شد که باید مدال طلای خود را به برگزار کنندگان این رقابت ها پس بدهد.

کمیل قاسمی در آستانه طلای غیابی المپیک!

به گزارش "ورزش سه"، با بررسی های کمیته ضد دوپینگ کمیته بین المللی المپیک تخلف آرتور تایمازوف، قهرمان نامدار ازبکستان در استفاده از ماده نیروزای استانازول محرز شده و 2 طلای المپیک او در سال های 2008(پکن) و 2012 (لندن) از او پس گرفته خواهد شد. 


تایمازوف پرعنوان ترین ورزشکار تاریخ ازبکستان در المپیک هاست که مدال نقره المپیک 2000 سیدنی و 2004 آتن را دارد، اما 2 طلای 2008 و 2012 او دیگر وجود خارجی ندارد.

تایمازوف با این اتفاق تبدیل به پنجمین ورزشکار تاریخ شد که 2 طلای المپیک یا بیشتر را به دلیل دوپینگ از دست می دهد. در این فهرست ماریون جونز، دونده نامدار آمریکایی که 3 طلای المپیک خود را به خاطر دوپینگ پس داد، در صدر قرار دارد.
این کشتی گیر ازبکستانی هشتمین طلایی المپیک لندن و شصتمین ورزشکار این رقابت ها به حساب می آید که دوپینگش مثبت شده است. 
 
1421420
 

با انتشار نتیجه تحقیقات کمیته ضد دوپینگ تایمازوف به ایلیا ایلین، وزنه بردار قزاق پیوست که او هم در همان المپیک مدال طلای خود را به دلیل ارتکاب به دوپینگ از دست داد، ورزشکاری که دوپینگ او باعث شد تا سعید محمدپور، وزنه بردار ایرانی بعد از سال ها بتواند از مقام چهارم به مدال طلای المپیک لندن دست پیدا کند.

با تصمیم جدید IOC جداول رقابت های سنگین در 2 المپیک 2008 و 2012 تغییر می کند. در المپیک 2012 لندن دوپینگ داوید مودزامانشویلی، کشتی‌گیر گرجستانی که نایب قهرمان المپیک لندن شده بود نیز مثبت اعلام شده بود. بنابراین برنده مدال طلای المپیک لندن از بین کمیل قاسمی و بلال ماخوف روسی انتخاب خواهد شد. کشتی گیر آمریکایی هم که در 2 کشتی متوالی به تایمازوف و کمیل قاسمی باخته بود، به مدال برنز خواهد رسید. 

البته با توجه به اینکه کمیل قاسمی در نیمه نهایی به تایمازوف باخته بود، به نظر می رسد شانس کشتی گیر ایرانی برای کسب مدال طلای این دوره از مسابقات بیشتر است. 

IOC از اتحادیه جهانی کشتی خواسته تا خیلی زود نتایج پایانی این وزن را در المپیک لندن بر اساس اتفاقات جدید و نمونه های مثبت دوپینگ اعلام رسمی کند. 
 
1421418

به نظر می رسد کمیل قاسمی می تواند بعد از 7 سال به طلای المپیک برسد. او در این رقابت ها به مدال برنز رسیده بود و در المپیک 2016 ریو نیز صاحب مدال نقره شد. 

در صورتی که اتحادیه جهانی کشتی رای به طلایی شدن کمیل قاسمی بدهد، جایگاه ایران در المپیک لندن هم صعود قابل توجهی خواهد داشت. حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و بهداد سلیمی ابتدا 4 طلای ایران را به ارمغان آورده بودند و چندی پیش هم طلای سعید محمدپور با دوپینگی شدن نفرات اول تا چهارم به مدال طلای وزنه برداری المپیک 2012 دست یافت.

حالا با طلای احتمالی کمیل قاسمی تعداد طلاهای ایران در المپیک لندن به عدد 6 خواهد رسید. بدین ترتیب ایران که با طلای محمدپور به رتبه پانزدهم صعود کرده بود، حالا با 6 طلا، 6 نقره و 2 برنز می تواند نیوزلند و اوکراین را هم جا بگذارد و در جدول رده بندی مدال های المپیک 2012 در رده سیزدهم بایستد.

دیدگاه‌ها