کد خبر : 1627915 | 13 مرداد 1398 ساعت 11:45 | 6.3K بازدید | 0 دیدگاه

آشنایی با رقبای ایران در انتخابی المپیک 2020

رویای این روزهای والیبال؛ فتح سن‌‌پترزبورگ!

تیم ملی والیبال ایران از روز جمعه ۳ روز سرنوشت‌ساز را در سن‌‌پترزبورگ سپری خواهد کرد.

رویای این روزهای والیبال؛ فتح سن‌‌پترزبورگ!

به گزارش  "ورزش سه"، در طول لیگ ملت ها و حتی قبل و بعد از آن نه تنها از کولاکوویچ بلکه از سرمربی هر تیم دیگری سوال می کردیم که اولویت برای رقابت های ملی امسال چیست، خیلی سریع و بدون مکث پاسخ می دادند: «حضور قدرتمند در انتخابی المپیک و کسب سهمیه توکیو ۲۰۲۰ برایمان در اولویت است».


حالا به آن روزهای حساس و سرنوشت ساز برای تیم های قدرتمند والیبال جهان نزدیک شدیم. از جمعه هفته جاری ۲۴ تیم برتر رنکینگ جهانی والیبال که طی یک قرعه کشی در ۶ گروه ۴ تیمی تقسیم شده‌اند، برای کسب تنها ۶ سهمیه از این مرحله نبرد بزرگی را در پیش خواهند داشت.


از مدت‌ها قبل مشخص شد که ایران باید با تیم‌های روسیه، کوبا و مکزیک آن هم به میزبانی روس‌ها در سن‌پترزبورگ به میدان برود؛ جایی که شاگردان کولاکوویچ تنها اگر بتوانند با صدرنشینی برگردند، دستشان پر خواهد بود و در غیر اینصورت باید چند ماهی صبر کنند تا رقابت های انتخابی قاره ای فرا برسد و با قهرمانی در آن بلیت توکیو ۲۰۲۰ را رزرو کنند.


کوبا؛ دور از سال‌های اوج


رتبه در رنکینگ جهانی: ۱۸
کارنامه تیم ملی والیبال کوبا اصلا با وضعیت فعلی این تیم همخوانی ندارد. این تیم که نه تنها در آمریکای جنوبی بلکه در سطح جهان همواره حرف های زیادی برای گفتن داشت، چند سالی است که به شدت افت کرده و از سطح یک لیگ ملت های والیبال هم خارج شده است. کوبایی ها مدال برنز المپیک، طلای لیگ جهانی و نقره مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارند، اما در۷، ۸ سال اخیر نشانی از آن تیم همیشه مدعی نداشتند.


کوبایی ها که هم اکنون با تیم اصلی خود در رقابت های پان آمریکن به میدان رفتند و با شکست تیم دوم برزیل به فینال رسیدند، اولین حریف ایران در سن‌پترزبورگ خواهند بود. بدون شک نمی‌توان حتی کوبایی که این سال دچار افت شده را هم دست کم گرفت؛ به ویژه اینکه در بازی نخست امکان غافلگیر شدن شاگردان کولاکوویچ وجود دارد.


اتفاقی که کوبا را در این شرایط برای ایران به رقیب جدی تری تبدیل کرده، بازگشت ۳ ستاره این تیم در آستانه بازی های انتخابی المپیک بود. روبرت‌لاندی سیمون، مایکل سانچس و ریدل هیرسوئلو به ترکیب تیم ملی این کشور بازگشته اند و چهره کوبا را قویتر از قبل نشان می دهند.

 

تیم ملی والیبال کوبا


مکزیک؛ کم نام و نشان و نه‌چندان خطرناک


رتبه در رنکینگ جهانی: ۲۱

جالب است بدانید مکزیک با وجود اینکه در میان قدرت های برتر جهان والیبال حضور ندارد و هیچ وقت هم به افتخاری در سطح جهان نرسیده، اما یکی از ۱۲ تیم حاضر در المپیک ریو ۲۰۱۶ بود. این تیم از منطقه آمریکای شمالی توانسته بود چنین مجوزی را دریافت کند و این بار هم احتمالا این شانس را خواهد داشت که اگر آمریکا از دور اول انتخابی بلیت توکیو را رزرو کند، از رقابت قاره‌ای مکزیک سهمیه المپیک را بگیرد.
تنها افتخارات مکزیک در والیبال به رقابت‌های قاره‌ای در منطقه نورسکا و نهایتا مسابقات پان آمریکن مربوط می‌شود و هیچ وقت طی سال‌های اخیر این تیم را رقیب جدی برای قدرت‌های برتر والیبال جهان ندیدیم.


مکزیک که دومین حریف ایران در انتخابی المپیک به حساب می‌آید، احتمالا آسانترین رقیب شاگردان کولاکوویچ در این تورنمنت خواهد بود و از همین حالا می توان روی برد ایران برابر این تیم حساب باز کرد.

 

تیم ملی والیبال مکزیک


روسیه؛ شانس اول صعود، حتی بالاتر از ایران


رتبه در رنکینگ جهانی: ۵

تیم ملی والیبال روسیه دیگر نیازی به معرفی ندارد. تزارها که چند هفته قبل قهرمانی لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ را در شیکاگو با شکست میزبان جشن گرفتند، حالا چند ستاره دیگر یعنی ماکسیم میخایلوف و موزرسکی را هم به ترکیب خود اضافه کردند تا با تمام قوا برای کسب سهمیه المپیک در خانه خود پای به میدان بگذارند.


چه از روی رنکینگ تیم‌ها و چه از روی قدرت و سابقه روسیه می‌توانیم این تیم را با توجه به میزبانی شانس اول صعود به المپیک از این گروه به حساب بیاوریم. از آنجایی هم که دیدار ایران و روسیه در روز آخر مسابقات برگزار می شود، احتمالا یک بازی فینال گونه رخ خواهد داد.


روسیه با هدایت ساملوو بعد از قهرمانی در لیگ ملت‌ها با چند تغییر خودش را برای مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۲۰ آماده می کند. آنها طی روزهای اخیر ۲ بازی دوستانه هم با استرالیا در خانه خود برگزار کردند که در هر ۲ مسابقه نیز پیروز شدند.


روس ها خیلی خوب می دانند در صورتی که در این مرحله سهمیه المپیک را کسب نکنند، در رقابت های قاره ای کار بسیار دشواری خواهند داشت و شاید این رویداد بزرگ را از دست بدهند. بدون شک برای تیمی که ۴ طلای المپیک را در کارنامه دارد، غیبت در این رویداد چیزی شبیه یک فاجعه خواهد بود.

 

تیم ملی والیبال روسیه

 


برنامه مسابقات ایران در انتخابی المپیک به شرح زیر است:


جمعه 18 مرداد ساعت 17:30، ایران – کوبا


شنبه 19 مرداد ساعت 17:30، ایران - مکزیک


یکشنبه 20 مرداد ساعت 20:30، ایران - روسیه

 

 

دیدگاه‌ها