کد خبر : 1627943 | 13 مرداد 1398 ساعت 12:46 | 25.9K بازدید | 0 دیدگاه

ادامه امپراطوری نشریات کاغذی در عصر دیجیتال

آشنایی با معروف‌ترین نشریات ورزشی اروپا

در حالی که سایت ها مهمترین اخبار فوتبال و سایر رشته های ورزشی را در کمترین زمان به اطلاع خوانندگان می رسانند، اما روزنامه ها و مجلات ورزشی همچنان از جایگاه مهمی برخوردارند.

آشنایی با معروف‌ترین نشریات ورزشی اروپا

به گزارش "ورزش سه"، گسترش اینترنت و دسترسی سریع به اخبار و اطلاعات در دو دهه اخیر، چالش بزرگی برای روزنامه و نشریات کاغذی بود؛ به طوری که در این سال ها خیلی از این نشریات با کاهش چشمگیر فروش نسخه های کاغذی مواجه شدند و حتی بعضی از آنها به طور کل انتشار نسخه های کاغذی شان را متوقف کردند اما نشریات ورزشی اروپا همچنان خوانندگان پروپا قرصی دارد و همین به ادامه حیات آنها و دیدن هر روزه شان روی کیوسک ها منجر شده است. در اینجا با تعدادی از معروف ترین روزنامه های ورزشی اروپا آشنا می شویم:

 

اسپانیا

 

مارکا

 

1418222

 

این روزنامه متعلق به کشور اسپانیا می باشد؛ دفتر مرکزی آن در مادرید واقع شده و در سال ١٩٣٨ شروع به فعالیت کرد؛ این نشریه هم اکنون با بیش از ٢,٣٠٠,٠٠٠ خواننده، پر مخاطب ترین روزنامه اسپانیا محسوب می شود و بیش از نیمی از خوانندگان آن به خوانندگان ورزشی این روزنامه اختصاص دارد.لازم به ذکر است این روزنامه از منابع نزدیک به باشگاه رئال مادرید محسوب می شود. این روزنامه با کاربری وب سایت و شبکه رادیویی نیزفعالیت ویژه ای دارد.

همچنین شکل ظاهری این روزنامه تابلوئید (یعنی ابعاد کاغذ کمی کوچکتر از حالت استاندارد) است و با استفاده از رنگ های جذاب برای جذب خواننده چاپ می شود. مدیریت این نشریه بر عهده خوزه ایگناسیو کاماچو است.

 

آاس

 

1418220

 

آاس هم همچون مارکا از روزنامه های حامی رئال مادرید محسوب می شود. دفتر این روزنامه نیز در شهر مادرید واقع شده؛ این روزنامه در سال ١٩٦٧ تاسیس شده و هم اکنون مدیریت آن را ویسنته خیمنز بر عهده دارد. این روزنامه نیز به شکل نیم قطع یا همان تابلوئید عرضه می شود.

 

موندو دیپورتیوو 

 

1418221

 

این روزنامه ایالت کاتالانی از حامیان بزرگ باشگاه بارسلونا به حساب می آید؛ این نشریه در سال ١٩٨٩ تاسیس و مدیریت آن برعهده سانتی نولا است. موندودپورتیوو هم به شکل تابلوئید منتشر می شود.

 

اسپورت

 

1418219

 

روزنامه ی اسپورت هم همچون موندو چاپ ایالت کاتالونیا می باشد؛ در سال ۱۹۷۱ تاسیس شده و مالک این روزنامه گروه زتا نام دارد و صفحات آن نیز مانند سه روزنامه ی دیگر اسپانیایی به شکل و اندازه تابلوئید است. مدیریت این نشریه بر عهده ژوان ویلیس است.

 

آلمان

به طور کلی در کشور آلمان چیزی به نام روزنامه ی ورزشی که به صورت روزانه منتشر شود وجود ندارد و اکثر آن ها به صورت هفتگی یا دو بار در هفته منتشر می شوند.

 

کیکر

 

1423844

 

این روزنامه ی آلمانی در سال ١٩٨٠ تاسیس شده و بیشتر تمرکز آن بر روی فوتبال است. این روزنامه به صورت دو بار در هفته و عموما در روزهای دوشنبه و پنج شنبه منتشر می شودو به نام هفته نامه شناخته می شود. نکته جالب در مورد کیکر این است که دوشنبه ها با میانگین چاپ آن ۲۴۰۰۰۰ و پنج شنبه ها  ۲۲۰۰۰۰ نسخه به فروش می رسد. این نشریه هم به شکل تابلوئید عرضه می شود.

 

بیلد

 

1423846

 

این روزنامه که به طور کلی نمی توان آن را در گروه روزنامه های ورزشی قرار داد نیز به شکل هفتگی منتشر می شود و بیشتر از بعد سیاسی و اقتصادیش در آلمان مورد توجه است اما در بخش ورزش نیز تا حدودی به فعالیت می پردازد؛ بیلد تاسیس شده در سال ١٩٥٢ و در شهر برلین می باشد؛ این روزنامه در بین اهالی مطبوعات به محافظه کار بودنش معروف است. ابعاد کاغذ این روزنامه اما استاندارد است.

 

ایتالیا

 

گاتزتا دلو اسپورت

 

1399822

 

این روزنامه ی ایتالیایی اولین بار در سال ١٩٨٦ و همزمان با اولین المپیک مدرن آتن، منتشر شد. گاتزتا در صفحات صورتی و با حدود ٤٠٠,٠٠٠ نسخه تیراژ عرضه می شود و با ابعاد تابلوئید در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

کوریه‌ره دلو اسپورت

 

1399579

 

این روزنامه ی ایتالیایی هم فرم و قالبی نزدیک به گاتزتا دارد و مهم ترین اخبار روز فوتبال ایتالیا و دنیا را به شکل نیم قطع یا تابلوئید نشر می دهد؛ این روزنامه نسبت به فوتبال ایتالیا تعصب زیادی دارد و اکثرا اخبار مربوط به فوتبال این کشور را پوشش می دهد. سال تاسیس این روزنامه هم به سال ۱۹۲۴ باز می گردد.

 

توتو اسپورت

 

1399821

 

 

دیگر روزنامه ی صاحب سبک کشور چکمه توتو اسپورت نام دارد؛ دفتر توتو اسپورت در تورین واقع شده و به گفته ی بسیاری این روزنامه منبع نزدیک به دو باشگاه تورینی یعنی یوونتوس و تورینو است. چندی پیش هم این روزنامه احتمال حضور علیرضا بیرانوند در تورینو را در صفحه ی اصلی خود کار کرد. این روزنامه هم همچون اکثر روزنامه های ورزشی به شکل تابلوئید عرضه می شود.

 

انگلیس

 

دیلی میل

 

این روزنامه ی انگلیسی که البته منحصرا ورزشی نیست در سال ١٨٩٦ شروع به کار کرد وبه شکل روزانه عرضه می شود؛ نکته جالب در مورد این نشریه، کوچک بودن ابعاد صفحات آن می باشد طوری که صفحات آن حتی کمی از حالت تابلوئید نیز کوچک تر است.

 

سان

 

سان دهمین نشریه ی پر فروش جهان است که در سال ١٩٦٣ فعالیت خود را آغاز کرد؛ سان در بین نشریات ورزشی به شایعه پردازی معروف است به همین دلیل هم چند سال پیش جای خود را در میان پر فروش ترین روزنامه های بریتانیا به دیلی میل داد. چاپ و عرضه ی این روزنامه نیز به شکل تابلوئید است.

 

دیلی اکسپرس

 

دیلی اکسپرس نیز دیگر روزنامه ی بریتانیایی است که اخبار آن منحصر به فوتبال و ورزش نیست اما حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خوانندگان آن را، خوانندگان ورزشی تشکیل می دهند؛ این روز نامه مجله مانند و در ابعاد به شکل مستطیل شکل یا همان تابلوئید عرضه می شود. این روزنامه ی قدیمی از سال سال ۱۹۰۰ شروع به فعالیت کرد.

 

دیلی میرور اسپورت

 

این روزنامه ی قدیمی از سال ۱۹۰۳ در بریتانیا منتشر شد؛ صاحب امتیاز ابتدایی این روز نامه نیز کمپانی Reach plc است و تیراژآن هم به تعداد بالای ۷۱۶۰۰۰ می رسد.میرور هم با ابعاد تابلوئیدی منتشر می شود.

 

دیلی تلگراف

 

این روزنامه که چاپ لندن می باشد از قدیمی ترین نشریات دنیا محسوب می شود و در سال ۱۸۵۵ شروع به فعالیت کرد. این روزنامه که به غیر از ورزش در نوشتن مقالات سیاسی نیز ید طولایی داردو منحصرا یک روزنامه ی ورزشی نیست ؛تلگراف به حزب محافظه کار بودن شهرت دارد.

 

فرانسه

 

اکیپ:

1423847

 

 

اکیپ که به شکل تابلوئید عرضه می شود از معتبر ترین روزنامه های ورزشی در سطح اروپاست و عموما اخبار موثق را تحت پوشش قرار می دهد. دفتر مرکزی آن در پاریس واقع شده و از سال ۱۹۴۶ شروع به کار کرد.

 

فرانس فوتبال

 

1423848

 

فرانس فوتبال در زمره مجلات ورزشی قرار میگیرد اما به دلیل اهمیت بالای آن در این گزارش به آن می پردازیم؛این مجله شاید معتبر ترین نشریه ورزشی اروپا محسوب شود؛فرانس فوتبال مهم تر از نقش خبریش اهدا کننده بزرگترین جایزه ی فردی دنیای فوتبال یعنی توپ طلاست؛ این روزنامه در سال ١٩٤٦ شد و در مورد این مجله جالب است بدانید که به صورت دو هفته یک بار عرضه می‌شود.

اما نکته ی جالب در مورد تمام نشریات ورزشی که مورد بررسی قرار دادیم اشتراک حد اکثری در شکل و اندازه ی صفحات آن هاست که به صورت نیم قطع یا تابلوئید عرضه می شوند که این در تناقض کامل با روزنامه ها و نشریات ایرانی است که اکثرا با صفحات استاندارد، چاپ و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها