کد خبر : 1628350 | 15 مرداد 1398 ساعت 11:22 | 1.4K بازدید | 0 دیدگاه

رمز گشایی فیفا؛ امنیت در مسابقه بر عهده کیست؟

بعد از اتفاقاتی که در بازی پرسپولیس – داماش در دیدار پایانی جام حذفی کشور رخ داد یک موضوع برای همه سوال شد. مقصر چه کسی بود؟ سازمان لیگ یا نیروی انتظامی؟

رمز گشایی فیفا؛ امنیت در مسابقه بر عهده کیست؟

به گزارش "ورزش سه"، کمیته اخلاق حیدربهاروند و سعید فتاحی را مقصر ماجرا می دانست و به همین دلیل آنها را محروم کرد اما در ادامه مهدی تاج به صراحت گفت مسئولیت ایجاد امنیت در استادیوم بر عهده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیست. نیروی انتظامی هم به این نکته اشاره داشت وقتی تماشاگر بیشتر از ظرفیت به استادیوم می آید، نمی تواند آنها را راه ندهد. در نهایت چالش ها منجر به این شد که فدراسیون فوتبال به بهانه عدم امنیت دراستادیوم ها شروع لیگ برتر را به تاخیر بیاندازد تا شرایط استادیوم ها از نظر امنیتی بهبود یابد و  البته اقدامات اساسی در این زمینه انجام شده است.

 

آیین نامه انضباطی فیفا در این باره به صراحت صحبت کرده است و شاید با خواندن آن، پاسخ سوالی که در بالا طرح کرده ایم برای همه روشن شود و می تواند دست کم در آینده ملاک قضاوت باشد.

 

 ماده ۱۶ - نظم و امنیت در مسابقات

 

1) باشگاه‌ها و فدراسیون‌های میزبان، مسئولیت برقراری نظم و امنیت را در داخل و اطراف ورزشگاه قبل، حین و بعد از مسابقات بر عهده دارند. آنها در قبال هر نوع حادثه‌ای مسئول هستند و می‌توانند مشمول اقدامات و دستورالعمل‌های انضباطی شوند مگر اینکه بتوانند ثابت کنند به‌هیچ‌وجه در سازماندهی مسابقه سهل‌انگاری نکرده‌اند. به‌طور ویژه فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و ایجنت‌های رسمی برگزاری بازی‌ها که مسابقات را سازماندهی می‌کنند باید:..


الف) میزان خطر ناشی از مسابقه را ارزیابی کرده و آنهایی که به‌طور خاصی ریسک بالایی دارند را به اطلاع نهادهای فیفا برسانند.


ب) قوانین ایمنی موجود (مقررات فیفا، قوانین ملی، توافقات بین‌المللی) را رعایت کرده و به‌کار گیرند و از هرگونه احتیاط ایمنی که شرایط ایجاب می‌کند در ورزشگاه‌ها و اطراف آن، قبل، حین و بعد از مسابقه استفاده کنند.


پ) از امنیت مسئولان بازی، بازیکنان و مسئولان تیم میهمان مطمئن شوند.


ت) مقامات محلی را آگاه سازند و با آنها به‌طور فعال و مؤثر همکاری کنند.


ث) اطمینان حاصل کنند که قانون و نظم در ورزشگاه‌ها و اطراف آن حفظ می‌شود و مسابقه به‌درستی برگزار خواهد شد.


2) تمامی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها مسئول رفتار نامناسب یک یا چند نفر از هواداران‌شان هستند که رفتارهای زیر را انجام می‌دهند و ممکن است با اقدامات انضباطی جریمه شوند؛ حتی اگر بتوانند ثابت کنند که هیچ سهل‌انگاری در رابطه با سازماندهی مسابقه انجام نداده‌اند:


الف) هجوم یا تلاش برای هجوم به زمین بازی


ب) پرتاب اشیا


پ) روشن‌کردن مواد آتش‌زا یا هر چیز دیگری


ت) استفاده از لیزر یا چیزهای الکترونیکی شبیه به آن


ث) استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست، به‌ویژه پیام‌هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‌آمیز دارند.


ج) خسارت زدن


چ) ایجاد اختلال در سرودهای ملی


ح) هر بی‌نظمی دیگری که در ورزشگاه یا اطراف آن مشاهده شود.

دیدگاه‌ها