کد خبر : 1628800 | 17 مرداد 1398 ساعت 13:43 | 23.6K بازدید | 0 دیدگاه

پتانسیل لیگ نوزدهم برای تبدیل به فصلی ماندگار 

هفت خواهر در خط استارت قهرمانی

به نظرمی رسد در این فصل باوجود تیم‌های خوبی که خودشان را برای حضور هرچه بهتر در لیگ برتر به مرز آمادگی رساندند لیگی به‌مراتب جذاب‌تر از سال‌های گذشته را شاهد خواهیم بود.

هفت خواهر در خط استارت قهرمانی  

به گزارش "ورزش سه"، در دوران طلایی سری آ در اوایل قرن ۲۱ هفت تیم قدرتمند از جمله یوونتوس، اینتر، میلان، رم، لاتزیو فیورنتینا و پارما در فوتبال ایتالیا حضور داشتند که این هفت تیم به "هفت خواهر" مشهور بودند. علاوه بر حضور این هفت خواهر بعضا ظهور مقطعی تیم‌های مثل سامپدوریا و یا اودینزه و یا حتی بولونیا در آن دوران طلایی فوتبال ایتالیا یا همان سری A ضمن ایجاد تمام مزیت هایی ممکن، باعث شده بود علاقه مندان به فوتبال در سراسر دنیا را هر هفته به انتظار تماشای یک جدال حساس بین دو تیم از جمع این هفت خواهر در پای گیرنده‌هایشان دورهم بنشاند. گاهی قرعه‌کشی هم طوری پیش می‌رفت که حتی شاهد دو بازی از جدال‌های حساس این‌همه تیم آماده و پر مهره در برابر هم بودیم و این موضوع شاید بارزترین دلیل عمده جذابیت و سلطه اسکودتو نسبت به سایر لیگ‌های جاری در اروپا بود.


با یک حساب سرانگشتی در طول یک‌فصل حداقل 60 بازی حساس را می توانستیم به تماشا بنشینیم که شاید گل سرسبد آن‌ها دربی میلان، اینتر - رم، لاتزیو- اینتر، یوونتوس - میلان، یوونتوس - اینتر، بود که کمتر فوتبال دوستی این بازی‌ها را از دست می‌داد.


 وجود بازیکنانی مثل پائولو مالدینی، روی کاستا، باتیستوتا، جوزپه سینیوری، لوییجی کاسیراگی، روبرتو باجو، الساندورنستا، فرانچسکو توتی، آندره آ شوچنکو، پاول ندود و زیدان.. و تعداد بی‌شماری ازاین‌دست بازیکنان در هر تیم بر جذابیت‌های این لیگ اضافه می‌کرد که البته با ظهور کالچو پولی و سقوط یوونتوس به لیگ دوم و کسر امتیاز از بسیاری از این تیم‌ها به عبارتی مثل یک زلزله چند ریشتری به دوران حکومت باشگاهی ایتالیا پایان داد.


بعد از آن نوبت به پرمیرلیگ انگلیس رسید. آن‌ها با طرحی جذاب و سرمایه‌گذاری هنگفت گوی سبقت را از تمام لیگ‌هایی حال حاضر دنیا ربودند تا به‌تنهایی در صدر اخبار لیگ‌های دنیا قرار بگیرند. این بار منچستریونایتد، آرسنال، تاتنهام، منچسترسیتی، لیورپول، چلسی، اورتون جانشین هفت خواهر ایتالیایی شدند. تا همان داستان را این بار در لیگ جزیره دنبال کنیم. لیگی که تنورش در همان هفته اول با دیدار چلسی و منچستریونایتد روشن می‌شود و تا انتها قصد خاموشی ندارد.
روز سه‌شنبه 15 مردادماه 98 شهر مشهد این بار میزبان مراسم قرعه‌کشی نوزدهمین دوره لیگ برتر ایران بود. لیگی که هنوز زمان شروع و پایانش مشخص نشده است اما سازمان لیگ تصمیم گرفت برای کم کردن فشار رسانه‌ها مبنی بر عدم تعیین تاریخ دقیق آغاز لیگ برتر مسیر تیم‌ها را طی 30 هفته مشخص کند تا متعاقباً تاریخ دقیق آن اعلام شود.


صرف‌نظر از تمام این مباحث یکی از دلایلی که هرلحظه برای شروع لیگ نوزدهم ثانیه‌شماری می‌کنیم، شاید وجود این‌همه تیم خوب در لیگ امسال است که به نظر می‌رسد تابه‌حال در هیچ‌کدام از فصول گذشته شاهد این تعداد تیم مدعی و سازمان‌یافته نبودیم. فارغ از اینکه بخواهیم از لحاظ کیفی لیگ خودمان را با لیگ‌های اروپایی بسنجیم و صرفاً با در نظر گرفتن اشل خودمان نسبت به لیگ‌هایی که تابه‌حال تجربه کردیم در این فصل با احترام به‌تمامی تیم‌های حاضردرلیگ نوزدهم، استقلال تهران، پرسپولیس تهران، تراکتور تبریز، ذوب‌آهن اصفهان، سپاهان اصفهان، شهر خودرو مشهد و فولاد خوزستان را می‌توان به هفت خواهر ایرانی تشبیه کرد که باوجود تیم‌های جذاب و پرطرفداری مثل نساجی مازندران، صنعت نفت آبادان، و... هر هفته شاهد یک یا دو بازی حساس در لیگ نوزدهم خواهیم بود و این مهم قطعاً بر جذابیت‌های لیگ این فصل اضافه خواهد کرد. علاوه بر این افتتاح ورزشگاه‌های زیبا و آماده ازجمله در شهرهای مشهد، اهواز، اصفهان و همچنین تجهیز استادیوم‌هایی که از قبل داشتیم بدون شک هم کیفیت فنی بازی‌ها را افزایش خواهد داد و همچنین باعث گرایش هر چه بیشتر علاقه مندان به فوتبال خواهد شد که این درنهایت ورود پشتیبان‌های قوی‌تر را در بر خواهد داشت.


اساساً در لیگ‌های مختلف دنیا من‌جمله ایران رویارویی دو تیم با هر جایگاهی که در جدول دارند می‌تواند حساسیت‌های زیادی را در برداشته باشد که بارزترین مثال آن همان دربی شهر تهران است. این تعداد بازی‌ها در طول برگزاری هر لیگی هرچقدر بیشتر باشد باعث خوشبختی فوتبال آن کشور خواهد بود. اتفاقی که به نظر می‌رسد در این فصل بیشتر از هر فصل دیگری با آن مواجه هستیم. در ادامه هفته‌به‌هفته تعداد این دست از بازی‌ها را در لیگ نوزدهم مرور خواهیم کرد.


هفته اول: به‌غیر از جذابیت رونمایی از دو تیم استقلال و پرسپولیس که مطمئناً بسیاری از علاقه مندان به این دو تیم را منتظر گذاشته است جدال دو تیم ذوب آهن و سایپا و فولاد و صنعت نفت هم می‌تواند بسیار دیدنی باشد.

 

1424906


هفته دوم: تراکتور در تبریز میزبان پرسپولیس است و در آزادی استقلال به مصاف فولاد خوزستان می‌رود. دو بازی‌ای که هرکدام از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.


هفته سوم: علاوه بر جذابیت‌هایی که همواره هفته ماقبل دربی وجود داشته است دو دیدار ذوب آهن، تراکتور و فولاد، سپاهان هم همواره فارغ از حساسیت‌های جدولی بسیار جذاب خواهد بود.


هفته چهارم: گل سرسبد لیگ برتر یا همان دربی شهر تهران تمام نگاه‌ها را به خود معطوف خواهد کرد.

 

1424907


هفته پنجم: الکلاسیکو ایرانی با دیدار پرسپولیس و سپاهان و همچنین مصاف شاگردان علی منصور در برابر استقلال؛ دیگر حرفی برای گفتن نمی‌گذارد.


هفته ششم: دربی اصفهان و همچنین مچ اندازی یحیی و کالدرون در ورزشگاه زیبای امام رضا دو دیدار دیدنی را رقم خواهد زد.


هفته هفتم: ذوب آهن، پدیده مصاف دو مربی جوان و خوش‌فکر ایرانی در کلاس نودی‌ها و همچنین دیدار کلاسیک سایپا و استقلال


هفته هشتم: دیدار سپاهان و ساپیا و همچنین رویارویی جواد نکونام در برابر نساجی در قالب دیدار فولاد خوزستان و نساجی مازندران


هفته نهم: در این هفته تراکتور در تبریز میزبان استقلال است که این دیدار در اواسط نیم‌فصل می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد ضمن اینکه جدال دو مربی تازه به خدمت گرفته شده و صاحب سبک این دو تیم هم بر زیبایی‌های این دیدار اضافه خواهد کرد.

 

1424908


هفته دهم: سپاهان در اصفهان میزبان تراکتور است و پرسپولیس در آزادی از فولادی‌ها میزبانی می‌کند که هردوی این بازی‌ها فارغ از جایگاه دو تیم در جدول حساسیت‌های خودش را خواهد داشت.


هفته یازدهم: تراکتور، شهر خودرو و همچنین ذوب آهن و فولاد دو بازی حساس این هفته را رقم خواهند زد.


هفته دوازدهم: الکلاسیکو شماره دو فوتبال ایران با دیدار سپاهان و استقلال وقتی جذاب‌تر خواهد بود که یک‌طرف آن امیر قلعه نویی حضور داشته باشد. مصاف او و استراماچونی خالی از لطف نخواهد بود. دیدار سنتی پرسپولیس و نساجی هم از بازی‌های خوب این هفته به شمار می‌رود.


هفته سیزدهم: ذوب آهن، پرسپولیس این بار بدون برانکو و همچنین جدال انتقامی پدیده و استقلال که فصل پیش باعث برکناری سرمربی آلمانی استقلال شد.

 

1424909


هفته چهاردهم: دربی شهر تبریز به میزبانی ماشین‌سازی و قرار گرفتن رسول در برابر تیم سابقش، همچنین شهرخوردو و سپاهان که در فصل گذشته یکی از زیباترین بازی‌های فصل را به نمایش گذاشتند. ضمن اینکه کل کل های آبادانی ها و بوشهری‌ها در این هفته با دیدار شاهین و صنعت نفت به اوج خودش می‌رسد.


هفته پانزدهم: تراکتور در تبریز میزبان فولاد خواهد بود و دیدار دو تیم سایپا و پرسپولیس که به دلیل برتری سایپا مقابل پرسپولیس در پیش فصل می‌تواند جنبه انتقامی برای شاگردان کالدرون داشته باشد.


همانطورکه قابل پیش‌بینی بود لیگ نوزدهم می‌تواند به عبارتی یکی از لیگ‌های ماندگار فوتبال ایران به شمار برود. ضمن اینکه این را هم فراموش نکنیم که بازی‌های انتخاب‌شده تا حد زیادی فارغ از حساست های جدولی در نظر گرفته شد و به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نیست که حتی بازی دو تیم ذوب آهن و نساجی در هفته چهاردهم هم با توجه به جایگاه دو تیم در جدول تعیین‌کننده باشد.


به‌هرحال نمی‌توان منکر این موضوع شد که دلمان برای لیگ برتر با تمام حاشیه‌هایش و بعضا کمبودهایش تنگ‌شده است، خصوصاً فصل پیش رو که همان‌طور که اشاره شد با توجه به موارد ذکرشده و این حساسیت‌هایی را که سازمان لیگ برای تجهیز ورزشگاه‌ها و هرچه آبرومندانه‌تر برگزاری مسابقات در نظر گرفته، می‌توان امیدوار بود که لیگ جذابی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

دیدگاه‌ها