کد خبر : 1629601 | 21 مرداد 1398 ساعت 17:15 | 161.7K بازدید | 0 دیدگاه

10 نکته از یورش ناکام به سهمیه المپیک

چرا بهترین تیم والیبال دنیا را نبردیم؟

تیم ملی والیبال بازهم مثل لیگ ملت‌ها در گام آخر کم آورد تا به هدف اصلی خود در سن پترزبورگ نرسد.

چرا بهترین تیم والیبال دنیا را نبردیم؟

 

به گزارش "ورزش سه"، خیلی هم از باخت برابر روسیه سورپرایز نشدیم. می‌دانستیم که والیبالیست‌های ایرانی قبلا هم نشان داده اند در لحظات حساس نمی توانند مثل تیم‌های بزرگ دنیا فشار را تحمل کنند و معمولا در این مواقع بازنده هستند. به ست دوم و سوم بازی دیشب با روسیه توجه کنید، ایران در هر 2 ست در مقاطعی پیش افتاد و حتی تا امتیاز 20 هم با حریف برابر بود، اما این روس ها بودند که در امتیازات پایانی گوی سبقت را از ایران ربودند و بدون حتی دادن یک ست در 3 بازی جشن صعود به المپیک را برپا کردند.


با اینکه تیم کولاکوویچ در سال 2019 بردهای پرتعدادی را در رقابت های بین المللی کسب کرده،‌ اما در بازی های حساس شکست خورده و همین باعث شده تا منتقدانش اعتقاد داشته باشند او نتوانسته در لحظات کلیدی به تیمش کمک کند.


1- چرا اصلی‌ها تعویض نمی‌شوند؟


کیومرث کرده، گزارشگر قدیمی والیبال که شب گذشته بازی ایران و روسیه را گزارش می کرد، مثل دیگر کارشناسان و گزارشگران به این موضوع اشاره کرد که چرا کولاکوویچ با وجود عقب افتادن تیمش راضی به تعویض بازیکنان اصلی نمی شود؟ شاید این مربی مونته نگرویی و موافقانش بگویند در بازی با مکزیک بازیکنان ذخیره به میدان رفتند، اما ایراد اصلی تیم ایران در بازی های کلیدی و حساس است. کولاکوویچ که ترکیب ثابت خود را با حضور معروف، موسوی، فیاضی، غفور، عبادی پور، شفیعی و حضرت پور چه در لیگ ملت ها و چه در انتخابی المپیک تغییر نداده، کمتر دست به تعویض می زند، حتی در دقایقی که به نظر می رسد تیم نیاز به یک شوک دارد تا بتواند به بازی برگردد. تنها تغییر در زمین ایران در بازی با روسیه به بازی آمدن معنوی نژاد به جای فیاضی بود که در مدت زمان حضورش در زمین عملکرد اصلا خوبی نداشت. تعویض نکردن های کولاکوویچ و استفاده از 7، 8 بازیکن محدود صدای منتقدان را درآورده است.

 

1425949


2- تاثیر میزبانی روس‌ها


شاید موزرسکی و یکی، 2 بازیکن دیگر روسیه در لیگ ملت ها روبه رو ایران بازی نکردند، اما اسکلت اصلی تیمی که شب گذشته توانست 3-0 ایران را شکست دهد، همان تیمی بود که مقابل تیم کولاکوویچ در لیگ ملت ها حدود 2 ماه قبل به میزبانی ارومیه شکست خورد. اینجا شاید تاثیر میزبانی یک تیم در عملکرد بازیکنان کاملا مشهود باشد. سالن سیبور آره‌نا با ظرفیت بیش از 7 هزار نفر دیشب مملو از تماشاگر بود و در نهایت هم محل جشن صعود روس ها شد.

 

1425950


3- اشتباه های فردی در برهه‌های کلیدی


هرچقدر هم که از کادرفنی ایراد بگیریم، نباید از اشتباهات فردی بازیکنان به ویژه در لحظات کلیدی مسابقه دیشب بگذریم. به جز ست اول که با اختلاف نسبتا زیادی مقابل روسیه شکست خوردیم، ‌در ست دوم و سوم تا امتیازات پایانی ایران از حریفش پیش بود، اما با چند اشتباه به راحتی برتری اش را از دست داد. در ست دوم شروع اشتباهات از اسپکی بود که معنوی نژاد به دست دفاع روسیه کوبید و امتیازش به حریف رسید. در ادامه هم حضرت پور روی سرویس بازیکن روسی وقتی می خواست سرش را کنار بکشد تا توپ به بیرون برود، توپ به سرش برخورد کرد! در نهایت هم این ست را با کمترین اختلاف یعنی 25 بر 23 باختیم.

 

1425951


در ست سوم هم این داستان تکرار شد. حتی برتری ایران بیش از ست دوم بود و همه در فکر بازگشت به این بازی بودند، اما این بار نوبت موسوی بود که دفاع شود. یک امتیاز سرویس از ساعدهای فیاضی هم به روس ها رسید و در نهایت غفور در امتیاز پایانی توپ را به بیرون زد! بدتر از همه اینکه 2 سرویس فیاضی و غفور در لحظات حساس هدر رفت.


4- چرا اعتماد به نفس نداریم؟


این مشکل از قدیم الایام با والیبال ایران همراه بوده که در امتیازات پایانی، بازیکنان نمی توانند با اعتماد به نفس بالا عملکرد همیشگی خود را داشته باشند و دچار اشتباهات مهلک می شوند. دیگر نمی توان گفت که تیم بی تجربه ای هم داریم و این بازیکنان اکثرا سال هاست در بالاترین سطح دنیا بازی می کنند. کمتر پیش آمده که با یکی از تیم های برتر دنیا کارمان به امتیازات پایانی بکشد و ما برنده از زمین بیرون بیاییم. همیشه عادت کرده ایم وقتی مثلا نتیجه در امتیاز 23 یا 24 برابر می شود، منتظر شکست بلندقامتان ایرانی باشیم. شاید این مشکل را جدا از بحث های فنی در بحث های روحی و روانی بازیکنان باید جویا شد.

 

1425952


5- اثر منفی اعتراض و جنجال!

کاپیتان هر تیمی حق دارد با داور در مواقعی صحبت و حتی به او اعتراض کند. سعید معروف هم دقیقا بر همین اساس در خیلی از بازی ها وقتی بازیکنان به تصمیم داور معترض هستند، جلو می رود و اکثرا هم با لحنی تند با داوران وارد بحث می شود. شاید در همین یک ماه اخیر چند بار شاهد بودیم که وقتی تیم ایران از تصمیم داور برآشفته می شود و معروف چند دقیقه ای با داور کلنجار می رود، ساختار تیم ایران به هم می ریزد و بعد از آن وقفه دیگر عملکرد قبلی بازیکنان را شاهد نیستیم. یک بار در بازی حساس با برزیل در مرحله نهایی لیگ ملت ها این اتفاق افتاد که در ست پنجم معروف و سایر بازیکنان به تصمیم داور اعتراض کردند و بعد از آن بازی از دست ایران در رفت و باعث شکست تیم کولاکوویچ شد. در بازی دیشب با روسیه هم 2 بار شاهد تکرار این ماجرا در زمین بودیم. هر بار که بازیکنان ایران به تصمیم داور اعتراض کردند و راهی برای درخواست ویدیوچک هم نبود، داور تصمیم خود را عوض نکرد و این بازیکنان ایران بودند که از نظر روحی به هم ریختند! شاید بهتر باشد در چنین مواقعی کولاکوویچ به جای تماشای اتفاقات درون زمین تیمش را مدیریت کند.

 

1425953


6- پدیده روس‌ها، ‌ستاره بازی


با اینکه همه قبل از شروع بازی های انتخابی المپیک در سن پترزبورگ از موزرسکی و میخایلوف به عنوان ستاره های روسیه نام می بردند، اما ایران دقیقا از جایی ضربه خورد که فکرش را هم نمی کرد. «ویکتور پلتائف» که سابقه چندانی هم در ترکیب روسیه ندارد، با 24 سال سن نمایش فوق العاده ای برابر ایران داشت. این پشت خط زن چپ دست با 19 امتیاز ستاره تیمش بود و کمتر دچار اشتباه شد. دقیقا چنین بازیکنی در زمین ایران حضور نداشت و تا حدودی می توان گفت غفور کم اشتباه بود، اما او هم دقیقا امتیاز پایانی بازی را به روس ها هدیه داد.

 

1425971


7- شب پرفراز و نشیب ایرانی‌ها


برخلاف روس ها که اکثر شب خوبی را در زمین پشت سر گذاشتند، بازیکنان ایران اکثرا پر فراز و نشیب بودند. پوریا یلی و محمدرضا موذن حتی یک دقیقه هم به میدان نرفتند، اما فرهاد قائمی، مسعود غلامی، علی اصغر مجرد و جواد کریمی هم شاید برای 2، 3 امتیاز وارد زمین شدند. از بین بازیکنانی که در زمین بودند، شاید مثل همیشه سعید معروف کم اشتباه تر از همه بود. امیر غفور شب بدی را پشت سر نگذاشت، اما در لحظات کلیدی هم نتوانست به ایران کمک کند. پوریا فیاضی بعد از عملکرد نه چندان خوب در ست اول بیرون رفت و در ست سوم هم که به زمین برگشت، اشتباهات زیادی داشت. محمد موسوی به جز چند دفاع خوب، چیز دیگری از خودش نشان نداد و خطاهای زیاد او در سرویس هم آزاردهنده بود. علی شفیعی که ستاره ایران مقابل کوبا بود، اصلا شب درخشانی را نداشت. جواد معنوی نژاد هم که از اواسط ست اول تا اواسط ست سوم در زمین بود، اصلا عملکرد خوبی نداشت. در نهایت هم محمدرضا حضرت پور لیبروی جوان ایران برخلاف اکثر مواقع پرفروغ ظاهر نشد و یک اشتباه عجیب هم در امتیازات پایانی ست دوم داشت.

 

1425954


8- تخریب روحیه قبل از بازی!


یکی از مواردی که در روزهای اخیر مورد توجه اهالی والیبال و کارشناسان قرار گرفته، صحبت های ناامید کننده کولاکوویچ قبل از اعزام و حتی قبل از بازی با روسیه بود. وقتی در فاصله 2 روز به اعزام به اردوی تیم ملی رفتیم، کولاکوویچ از ناهماهنگی و عدم آمادگی بازیکنان صحبت کرد! جالب اینکه بعد از بردن مکزیک و در آستانه بازی با روسیه هم کولاکوویچ اصلا امیدوارانه حرف نزد و گفت: «اگر روسیه روز بد خود را داشته باشد و ما اشتباه نکنیم، بازی را می‌بریم». کولاکوویچ حتی بعد از این باخت هم گفته که از قبل چنین انتظاری را داشته و گفته بوده که تیم ملی شرایط خوبی ندارد! حالا مشخص نیست مسئولیت این نداشتن آمادگی لازم برعهده کیست و اینکه آیا کولاکوویچ با صحبت های ناامید کننده خود به تیم انرژی منفی تزریق نکرده است؟!

 

1425956


9- ایران خسته بود؟


خستگی بازیکنان تیم ملی ایران یکی از مواردی است که حتی خود کولاکوویچ هم در صحبت هایش به آن اشاره کرده، اما آیا نمی توانست از قبل برنامه ریزی درستی داشت تا چنین اتفاقی رخ ندهد؟ در طول لیگ ملت ها با اینکه کولاکوویچ می توانست از 25 بازیکن استفاده کند، فقط از 15 بازیکن بهره برد و 10 بازیکن دیگر به خانه برگشتند! تیم های بزرگ و قدرتمند دنیا دقیقا برخلاف ایران، اکثرا به بازیکنان اصلی خود در لیگ ملت ها استراحت دادند و در نهایت در انتخابی المپیک هم نتیجه گرفتند، اما حالا ایران با خستگی مضاعف تا 6 ماه دیگر باید به دنبال کسب سهمیه باشد.

 

1425955


10- شهرام می توانست فرشته نجات باشد؟


خبر بازگشت شهرام محمودی به تیم ملی بعد از 2 سال خیلی از علاقه مندان به این رشته را خوشحال کرد. کولاکوویچ بارها گفته بود روی این بازیکن باتجربه برای انتخابی المپیک حساب باز کرده، اما در روزهای پایانی تمرینات گفته شد این بازیکن آماده نشده و به روسیه هم نمی رود. مسئولیت آماده نشدن شهرام محمودی برعهده چه کسی بود؟ او بازیکنی است که می توانست در لحظات حساس به کمک تیم کولاکوویچ بیاید، اما احتمالا با برنامه ریزی نه چندان درست نتوانست به این مسابقات برسد.

 

1425957

دیدگاه‌ها