کد خبر : 1630859 | 27 مرداد 1398 ساعت 15:35 | 21K بازدید | 0 دیدگاه

امسال با هر تخلفی به شدت برخورد می کنیم

آقای قلعه نویی خوبی و بدی شما ربطی به من ندارد

نشست خبری رئیس کمیته انضباطی با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

آقای قلعه نویی خوبی و بدی شما ربطی به من ندارد

به گزارش "ورزش سه"، اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیش از آغاز لیگ برتر در نشست خبری حاضر شد تا ضمن ارائه توضیحات درباره مقررات جدید، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شود.


باید رکن قضایی پیشرفت کند


داوری ما که زبانزد دنیا و آسیا است، جایگاه بسیار خوبی دارد و در تورنمنت های مختلف نیز آن را دیدیم. درخشش فوتبال ساحلی و بانوان از نکات مثبت است و دوست داریم کارنامه برگزاری فوتبال در داخل کشور، چه مسابقاتی که برای داخل و خارج کشور پخش می شود، برای آنهایی که می خواهند ما را به چالش بکشند، با ظرفیت بالا انجام شود. همه شما معتقدید که هنوز جا دارد فوتبال حرفه ای ما پیشرفت کند. می خواهیم این موضوع در رکن های فوتبالی نیز ارتقا پیدا کند. تاکیدی که فدراسیون بر اصلاح ساختار زیربنایی ورزشگاه ها داشته و تا به امروز نیز توفیقاتی داشته ایم، در همین راستا است. ارتقای سطح رکن قضایی در نوع برخورد با تخلفات فوتبالی و رفتار غیر ورزشی، سطح داوری از جمله مواردی است که طی این فصل دنبال می‌کنیم.

 

از ظرفیت قانون ها استفاده نشده است


آموزش درست به اهالی فوتبال در کنار تاکتیک و تکنیک اهمیت زیادی دارد. قبل از بدنسازی و مسائل دیگر، انتظار ما از کادرفنی و بازیکنان این است که مقررات را متوجه شوند. اگر بپرسید بازدارندگی رکن قضایی چقدر موثر بوده، باید گفت در آخر مجمع فدراسیون فوتبال بخشی از رئیسان هیات های فوتبال معتقد بودند جریمه های مالی در لیگ دسته دوم و سوم سنگین است. تلاش اعضا بر این بود که جریمه های مالی کاهش پیدا کند اما من دیدم در آمریکای جنوبی و به طور مثال در آث میلان نیز هواداران محروم شدند و این موضع نشان می دهد که از ظرفیت ها استفاده نشده است.

 

بازیکن به خانه نرسیده، شاید محروم شود

 

وقتی اعمال محرومیت تماشاگران را اعمال کردیم، جدای از ناراحتی هواداران و اسپانسر ها، خود رسانه ها نیز گلایه مند بودند. این موضوع نشان داد که ما از همه ظرفیت های آئیین نامه انضباطی استفاده نکردیم. اتفاق مهم این است که قبل از حضور در این جلسه و در جلسات هفته های گذشته با ریاست فدراسیون گفتم که اگر به دنبال بازدارندگی هستید و افراد خارجی در ایران حضور دارند و فوتبال ما حرفه ای است، اجازه بدهید تا ما نیز حرفه ای تنبیه کنیم. امیدوارم به فوتبال نگاه حرفه ای انضباطی داشته باشیم. باید اندازه و ظرفیت تنبیه را بالاتر بیاوریم و این قول به ما داده شده است و ما نیز این ظرفیت را اعمال می کنیم. انتظار داریم که عزیزان حاضر در فوتبال که قرارداد می بندند و یک بازیکن برای 30 مسابقه، 2 میلیارد پول می گیرد، بداند که ما کمیته انضباطی فوتبال هستیم و داوران و مجریان و تیم های مقابل نیز مشخص هستند. لازم نیست شما انتظار داشته باشید که دیگران بالاتر باشند. حرف فوتبالی درباره ورزشگاه زدن و یا محکوم کردن داوران، درست نیست و ما باید همه کار را ارتقا بدهیم. امسال امیدوار هستیم که اگر زنده ماندیم، از تمام ظرفیت آیین نامه استفاده می کنیم. با هر رفتار خشونت آمیز که سلامت جامعه فوتبالی را تهدید می کند، به شدت برخورد می کنیم. به ویژه آنکه تمکین از نمایندگان اصلی برگزاری مسابقات، برای ما مهم است. شاید به جایی برسیم که بازیکن قبل از رسیدن به خانه از ورزشگاه، خبر محرومیت خود را بشنود یا اینکه اگر نشست خبری برگزار شد و یک روز به مسابقه فاصله داشته باشیم، با فردی که در نشست صحبت اشتباه کند برخورد خواهد شد و شاید به بازی فردای خود نرسد. هر رفتاری که کمک کند تا ما آیین نامه را اجرا کنیم، می پسندیم.

 

1427451


دستور موقت در فصل جدید خواهیم داشت


آنچه که شما به آن انتقاد دارید، اتفاق نمی افتد. این قول را به شما می دهم. ما مطالبی را داشتیم که صحبت کردیم و سنگ های خود را واکندیم و گفتیم اگر می خواهید ما وظیفه خود را انجام دهیم، باید این شرایط رخ بدهد. یکی از موضوعات مهم در شروع لیگ این بود که برخی مسائل غیر فوتبالی وارد ورزشگاه ها شد که با همت مسئولان و برگزاری جلسات مختلف کمک کرد تا این موضوع برطرف شود. ما برخی از تحقیقات خود را به پاسخ نهادهای خاص موکول کردیم. در آخرین هفته ها نیز من حق را به شما می دهم اما وقتی که بخشی از پرونده در دستگاه قضایی است، به ما می گویند فعلا اجازه دهید. انتقاد شما را می پذیرم و به شما می گویم که امسال دستور موقت نداریم اما حداقل فرصت قانون را باید رعایت کنیم. ماده 100 آیین نامه انضباطی جدید این اختیار را به ما می دهد تا با دستور موقت یک رای را تمدید کنیم. شاید در حالت طبیعی سالی نهایتا 5 رای اتفاق بیفتد اما برای اینکه قاطعیت و فوریت رخ بدهد، مطمئنا ما امسال از دستور موقت استفاده می کنیم.


رای ها سریع صادر می شود


بعد از صدور رای، تقاضا کردیم که ابلاغ آن زمان بر نشود و اگر امضای دبیر کل لازم باشد در کمترین زمان رخ بدهد. ما ناظر و صادر کننده رای هستیم و مجری آن سازمان لیگ است. در این مورد امیدواریم که در کمترین زمان ممکن رای صادر و ابلاغ و اجرا شود.

 

به تخلف عاملان غیر فوتبالی نمی شود ورود کرد

 

خوشبختانه در رایی که کمیته استیناف درباره فینال جام حذفی صادر کرد، بالاخره نقض مقرراتی که در آن‌جا انجام شد و حتی تاخیر در انجام مصاحبه و امتناع یک تیم در ورود به میدان، در مسیر رسیدگی قرار گرفت. راجع به جزییات انضباطی هم رای را دیدید اما چیزی که برجسته بود اگر عاملان غیر فوتبالی باشند، رکن قضایی نمی‌توانند به آن رسیدگی کنند. اگر علت این اتفاق تاخیر حضور آمبولانس در محل مسابقه باشد، ما نمی‌توانیم اورژانس را تنبیه کنیم. این اتفاق تجربه بزرگی بود که یکی از دلایل تاکید فدراسیون فوتبال برای رفع اشکالات ورزشگاه‌ها همین اتفاق است.

 

برد و باخت هیچ تیمی برای ما فرقی ندارد


یکی از بازیکنان تیم ملی که در اوایل مربیگری خود بود می‌گفت به من می‌گویند چرا در کنار زمین داد و فریاد نمی‌کنی. تاکتیک و استراتژی برخی از افراد این است که داد و فریاد کنند و موضوع را شخصی کنند. مثلا می‌گویند رئیس کمیته انضباطی با من مشکل دارد. برای ما فرقی ندارد که تیمی اول یا آخر شود و یا کسی ببازد یا ببرد و کسی به مقامی برسد، اما زمانی نام افراد را می‌بریم که تخلفی انجام شود و پرونده روی میز کمیته انضباطی باشد.

 

موضوعات نباید شخصی شود

 

انتظار دارم مربیان و مدیران موضوع را شخصی نکنند تا از دور رسیدگی خارج شود. هر حرفی که دوستان می‌زنند رصد می‌شود. ان‌شاءالله نوع برخورد کمیته انضباطی با توجه به اصلاح آیین‌نامه فیفا که بسیار پرمغز است و نگاه ویژه‌ای به مصاحبه‌ها دارد، قاطعانه خواهد بود. وقتی با عنصری به نام جو دادن به سکوها مواجهیم، باید برخورد کنیم. ضمنا بهترین مسیر برای اعتراض به آرای کمیته انضباطی، کمیته استیناف است. امکان ندارد رایی را بدون امکان تجدید نظر صادر کنیم اما کسی تجدیدنظر نمی کند.


بازیکنی که قبلا با حکم محرومیت مواجه شده بود، با من تماس گرفت و گفت من در باشگاه سابقم محروم شدم اما به خاطر تیم قبلی اعتراض نکردم و الان در تیم جدیدم محروم شدم. می‌توانم الان تجدیدنظر کنم؟ خواهش می‌کنم افراد در زمان مقرر و طبق اختیاراتی که قوانین به آن‌ها می‌دهد عمل کنند.

 

1387497

 

با صفحات مجازی برخورد خواهد شد


خبرهایی از حراست فدراسیون فوتبال دارم که با صفحات مجازی تخریب‌گر و غیرمرتبط با باشگاه‌ها برخورد خواهد شد و صفحات مجازی رسمی باشگاه‌ها هم جوابگو خواهند بود. معمولا در سال‌های گذشته نرم‌تر برخورد می‌کردیم و تا پایان لیگ قاطع می‌شدیم اما امسال از ابتدا قاطعانه عمل می‌کنیم. تا الان هر چه بود را فراموش کنید و قول می‌دهم با شدت و جدیت بالایی با تخلفات برخورد می‌کنیم.


بی طرفیم اما تناسب در رای داریم


مثلا یک تیم دسته سومی از کاشان و سبزوار بازی دارند. انعکاس درگیری در این بازی در مقایسه با داربی تهران برابر نیست. انتظار نداشته باشید که بگویند رفتار تماشاگران در لیگ سه با جریمه کم‌تری مواجه شد اما در لیگ برتر بیش‌تر بود. یک کاپیتان لیگ برتری در مقایسه با کاپیتان یک تیم در لیگ دسته سوم فوتبال ساحلی باید خویشتن‌دار باشد. من و همکارانم در کمال بی‌طرفی ولی با رعایت تناسب عمل می کنیم. مقایسه رفتار دو بازیکن در یک مسابقه از نظر قضایی اشتباه است. ممکن است یک نفر برای اولین‌بار مرتکب اشتباه شود اما دیگری برای چندمین بار موجب تخلف می‌شود. تناسب مجازات را ما تشخیص می‌دهیم. مطمئنا رفتار کاپیتان‌های تیم‌های پرطرفدار که با یک حرکت علیه داور سکوها را ملتهب می‌کنند، با برخورد شدیدتری مواجه می‌شوند.


شاید مانند اروپا با دوربین متخلفان را جریمه کنیم


روی موضوع کنترل تماشاگران با دوربین مانند کشورهای اروپایی کار می کنیم. این طرح را شاید در آینده اجرا کنیم تا افرادی که دنبال لذت بردن از فوتبال هستند به ورزشگاه بیایند.


برای بخشش به مناسبت اعیاد چیزی به ما ابلاغ نشده است


قاضی دادگستری هستم و در دستگاه قضایی نیز بعضی از زندانی ها به واسطه برخی آیتم ها در اعیاد به مرخصی می روند و شامل بخشش می شوند. اگر هیات رئیسه این پیشنهاد را بدهد، اجرایی می کنیم اما چیزی هنوز ابلاغ نشده است. البته اگر نظر ما را بخواهند، معایب و محاسن آن را می گوییم. در برخی اعیاد مانند غدیر خم می توانیم این کار را انجام دهیم.

 

به دنبال جلسه با باشگاه ها هستیم


ما یک اقدامی در فصل 95-96 انجام دادیم و به هر شهر و باشگاه رفتیم. ابتدا به تبریز رفتیم و سه باشگاه در این شهر حضور داشتند و یک اجتماع بزرگی شکل گرفت و با همه صحبت کردیم. ما 90 دقیقه صحبت کردیم و بخشی از صحبت ها مورد استقبال قرار گرفت. به بازیکنان گفتیم شما که در مسیر عقد قرارداد هستید، باید در همه موارد نخبه باشید. به چند باشگاه دیگر رفتیم اما فرصتی که لازم بود به ما ندادند و در کوران فصل نیز انجام نشد. امسال در اردیبهشت ماه به رئیس فدارسیون نامه زدم و نوشتم که باید فرصتی برای این کار مهیا شود و تغییرات آیین نامه ای را به آنها بگوییم که در دستور کار است. منتظر این هستیم که تیم ها به ما وقت لازم را بدهند و به غیر از تهران، بقیه تیم ها به ما زمان و مکان را بگویند تا به یک شهر برویم.

 

برای ادب کردن تیم ها از تماشاگران محروم می شوند


مقامات فیفا اگر اینجا باشند و 20 آدم حقوقی نیز حضور داشته باشند باید از آنها پرسید که شما در فیفا گفتید که طبق ماده و آیین نامه مشخص، هواداران محروم می شوند. فیفا این موضوع را تعریف کرده است و البته ناپسند است. ما وقتی به ورزشگاه خالی می رویم، لذت نمی بریم و شما رسانه ها نیز لذت نمی برید. حتی در خانه نیز از این موضوع لذت می برید. اگر از فیفا سوال کنید چرا محرومیت تماشاگران، به شما خواهند گفت که تعدادی هوادار می آورید و شما را حمایت می کنند و ما می خواهیم این را از شما بگیریم. فیفا این را گذاشته است زیرا چاره ای نیست. یک راه ادب کردن این است که امتیاز را از تیم بگیریم. گاهی گزارشگران نیز از امتیازات میزبانی می گویند و ما می گوییم وقتی تیم ها در زمین بی طرف هستند، افسوس می خوریم. فیفا این قانون را تشخیص داده و ما اعمال می کنیم. این قانون در کشورهای دیگر کمتر اتفاق می افتد و امیدوارم ما کمتر استفاده کنیم.


4 میلیارد درآمد انضباطی بوده است


رقم بدهی را یک رسانه نوشته بود 40 میلیارد ریال که حدود این رقم از سوی فدراسیون در نظر گرفته شده است و من رقم دقیق را به یاد ندارم. یعنی فوتبال، فوتسال، ساحلی، لیگ برتر و دیگر مسابقات در مجموع به این عدد رسیده است. این موضوع درآمدزایی نیست. یک تیم نوجوانان ایران چنان هزینه ای دارد که اگر ما چند صفر جلو این اعداد بگذاریم، جبران نمی شود. یکی از راه ها و اولین راه تنبیه، همین مسائل مالی است اما ارقامی که شما دنبال آن هستید، 4 میلیارد است.


رای پرسپولیس اشتباه شد اما تغییر نکرد


این موضوع رای پرسپولیس یک بدشانسی بود که شبهه ناک شد و اصلا تغییر نکرده است. راجع به خبرنگاران رای ابلاغ شد و به زودی اجرا می شود. خود دوستان خبرنگار به ما گفتند که باشگاه ها اگرچه مکلف به اجرا هستند، سو نظر ندارند و به اهمیت جان و قلم شما آگاه هستند. شاید برخی میان خبرنگاران باشند که حرمت شما را کاهش دهند اما شما می دانید که فوتبالی ها جایگاه شما را می دانند.


هزینه خروج از استان به هیات ها کمک می کند


موضوع خروج از استان و هزینه آن برای تشکیلات اجرایی است و نه تشکیلات قضایی. این مبلغ بسیار اندک است و علت آن نیز اساسنامه فدراسیون فوتبال است. اگر شما در استان شماره 16 کار خود را شروع کردید و اساسنامه اجازه داده شما مبلغی پرداخت کنید، زیر سوال بردن نیست. در آستانه مجمع یک نفر نظر خود را بنویسد و به مجمع بدهد تا حذف کنند. این ارقام برای استان خرج می شود و برای دیگر اعضای استان هزینه خواهد شد. هیات های فوتبال با این ارقام زنده هستند.

 

دیدگاه‌ها