کد خبر : 1631303 | 30 مرداد 1398 ساعت 09:38 | 10.6K بازدید | 0 دیدگاه

آغاز لیگ نوزدهم با «نداریم، نداریم»

«لیگ نوزدهم فردا با بازی پرسپولیس و پارس‌جنوبی‌جم افتتاح می‌شود»؛ این جمله را قاعدتاً باید به شیوه خبری بخوانید ولی این جمله احتمالاً یک علامت سؤال هم در پایان لازم دارد.

آغاز لیگ نوزدهم با «نداریم، نداریم»

به گزارش ورزش سه ،  آیا واقعاً فردا لیگ نوزدهم با بازی پرسپولیس و پارس‌جنوبی‌جم افتتاح می‌شود؟ پاسخ: معلوم نیست!


پارس‌جنوبی‌جم، یکی از تیم‌هایی است که به‌شدت دچار بحران مالی است. نیمی از قراردادهای سال گذشته بازیکنان و مربیان این تیم پرداخت نشده، قراردادهای جدید هنوز در هیأت فوتبال ثبت نشده، گفته می‌شود بازیکنان و کادر جدید مربیان برای فصلی که پیش‌رو است حتی یک ریال هم دریافت نکرده‌اند و از همه تأسفبارتر، تیم جم حتی پولی برای رزرو هتل در تهران ندارد!


پرسش اساسی اینجاست؛ تیمی که قبل از شروع لیگ قادر به تأمین جزئی‌ترین هزینه‌های جاری خود نیست، در هفته بیستم قرار است چه سرنوشتی داشته باشد؟ پارس‌جنوبی‌جم یا هر تیم دیگری، وقتی در مقدمات تأمین بودجه مانده‌اند، چرا باید در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشته باشند؟ این وضعیت «نداریم، نداریم» تا کی و تا کجا باید در فوتبال ایران ادامه داشته باشد؟


پارس‌جنوبی چهار فصل پیش با حمایت وزارت نفت یکی از تیم‌های «دست به جیب» لیگ آزادگان بود. این تیم در فصلی که گل‌گهر و ملوان تا آخرین روزهای لیگ یک بخت صعود به لیگ برتر داشتند، بالاتر از سپیدرود صعود کرد و اتفاقاً در اولین سال حضورش در لیگ برتر، پنجم شد. حالا که قوانین و مقررات دستخوش تغییر شده و وزارتخانه‌ها (از جمله وزارت نفت) حق پول خرج کردن در ورزش حرفه‌ای را ندارند، پارس‌جنوبی‌جم به جایی رسیده که مشخص نیست می‌تواند بازی افتتاحیه لیگ را برگزار کند یا نه؟


خیلی وقت است که از خصوصی‌سازی به‌عنوان راه نجات باشگاه‌های ایرانی نام برده می‌شود اما این گزاره لااقل در کوتاه‌مدت در مورد پارس‌جنوبی‌جم صدق نمی‌کند، چراکه اساساً در این فوتبال تا خرخره غرق در زیان، تا زمانی که تکلیف درآمدهای مشروع فوتبال مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مشخص نشود، بخش خصوصی رغبتی به خریدن تیم‌های پرتماشاگرتر و پرسابقه‌تر از پارس‌جنوبی را هم ندارد.
10روز پیش بود که سکینه الماسی، نماینده مردم عسلویه، جم و کنگان به تیم جم قول داد هر کاری از دستش ساخته باشد برای حل مشکلات این تیم خواهد کرد. ظاهراً در این 10روز از نماینده مجلس هم کاری ساخته نبوده و تیم شهرستان جم، مقروض از پارسال و بی‌پول از آغاز فصل، باید لیگ را آغاز کند.


لیگی که قرار بود چهار هفته پیش آغاز شود، تا اواخر مرداد به تأخیر افتاد تا وضعیت تجهیز استادیوم‌ها و بلیت‌فروشی مشخص شود. (آیا مشخص شد و همه مشکلات حل شد؟) ‌ای کاش فدراسیون و سازمان لیگ بخشی از این همه حساسیت و سختگیری را هم معطوف به وضعیت مالی تیم‌های حاضر در لیگ می‌کرد و به آنها ضرب‌الاجلی می‌داد که از هفته اول قصه بی‌پولی‌ها و نداری‌ها، افتتاحیه لیگ را تحت تأثیر قرار ندهد.

 

علی مغانی
/ایران ورزشی

دیدگاه‌ها