کد خبر : 1631798 | 01 شهریور 1398 ساعت 08:35 | 51.2K بازدید | 0 دیدگاه

بنا: اگر به مدال بود که سوریان و نوروزی را می آوردم!

پاسخ مفصل آقای خاص کشتی ایران به شائبه ها

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: ما کسی را بیرون نکردیم، بلکه خودشان رفتند؛ اما وظیفه شان بود در اردو بمانند.

پاسخ مفصل آقای خاص کشتی ایران به شائبه ها

به گزارش "ورزش سه"، محمد بنا که بعد از المپیک ریو اعلام کرده بود دیگر به کشتی بازنخواهد گشت، سال گذشته بعد از ناکامی محض فرنگی کاران در رقابت های جهانی 2018 با اصرار مسئولان وقت فدراسیون بار دیگر هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده گرفت.


حالا که حدود 9 ماه از استارت دوباره آقای خاص کشتی فرنگی می گذرد، او ترکیب نهایی تیمش را برای حضور در مسابقات جهانی 2019 معرفی کرده؛ رقابت هایی که به واسطه توزیع سهمیه های المپیک از اهمیت بالایی برخوردار است.


در روزهای اخیر مشخص شد که محمد بنا روی نام چند چهره نامدار تیم ملی کشتی فرنگی مثل سامان عبدولی، محمدرضا گرایی، حسین نوری و مهدی علیاری خط قرمز کشیده و با اعتراض آن ها روبه رو شده است. با این حال آقای خاص کشتی ایران برای تمام تصمیمات خود دلایل قانع کننده ای دارد که در گفت و گویی با حضور خبرنگار "ورزش سه" به تشریح آن ها پرداخت تا بلکه این اظهارات پایانی برای حاشیه های روزهای اخیر تیم ملی کشتی فرنگی باشد.


از روز اول قرار نبود انتخابی داشته باشیم
از روز اولی که ما تیم را تحویل گرفتیم، بر حسب تجربیات سال های گذشته و تفکراتی که داشتم، قرار بر این شد ما مسابقه انتخابی رودررو نداشته باشیم. این موضوع را به همه کشتی گیران هم اعلام کردیم. جام باشگاههای جهان، قهرمانی کشور و جام تختی که بر اساس آن ها نفراتی به اردوی تیم ملی دعوت شدند. همچنین تنها مدال آور مسابقات جهانی سال 2018، سه طلایی مسابقات جوانان جهان و مدال آوران مسابقات امیدهای جهان نیز جدا از این فرآیند به اردو آمدند. اگر می خواستیم انتخابی برگزار کنیم، هر کشتی گیری که می باخت، از اردو می رفت؛ مثل همین حالا که هر کسی فهمید در ترکیب نهایی تیم نیست، رفت!

 

1428472

 


باید به هم ریختگی 2 سال اخیر را جمع می کردم
اول از همه باید به هم ریختگی 2 سال گذشته را جمع می کردیم. در ضمن من فکر می کردم شرایط کشتی گیران برابر است و حتی گفتم که می توانیم انتخابی برگزار کنیم، اما وقتی وارد اردوی تیم ملی شدم، دیدم اصلا شرایط خوبی نداریم. بعد از آن هم به مسابقه بین المللی جام وهبی امره رفتیم و دیدم برخی از این جوان ها خوب جواب دادند. بازهم به این جمع بندی رسیدیم که در اردوی تیم ملی و اعزام های بین المللی تیم خود را استخراج کنیم. در چند ماه اخیر تورنمنت هایی مثل جام وهبی امره، جایزه بزرگ مجارستان، قهرمانی آسیا، مسابقات قزاقستان و در نهایت رقابت های جایزه بزرگ گرجستان را سپری کردیم.

 


بیرونشان نکردیم؛ وظیفه داشتند بمانند
یکسری از آن هایی که الان اردو را ترک کردند، ادعا کردند به ما گفتند  بروید! ما به کسی نگفتیم برو و هیچ کشتی گیری را بیرون نکردیم. وظیفه آن ها بود که در اردو بمانند. چند ماه قبل دیدیم نفرات به مسابقات آسیایی اعزام شدند، اما آن هایی هم که انتخاب نشده بودند، ایستادند و به نفرات اعزامی کمک کردند. فصل به فصل کشتی گیران را به رقابت های مختلف بردیم و آن ها را آزمایش کردیم. در این پیچ و خم ها شاید نفرات اول جام تختی هم از گردونه خارج شدند. مثل یوسف قادریان که هم در مجارستان و هم در قزاقستان امتحان شد و در همان کشتی اول باخت. یا مثل الیاسی که در مجارستان و امیدهای آسیا امتحان شد و کنار رفت. از سوی دیگر کشتی گیرانی مثل رضا گرایی و علی گرایی که در جام تختی قهرمان شده بودند، در آسیایی هم خوب عمل کردند.

 


طلای آسیایی نوری هم مرا راضی نکرد
برای من حسین نوری و مهدی علیاری بهترین نیروها به حساب می آمدند. گفتم آن ها را به آسیایی ببرم چون می خواستم بهترین تیم را در مسابقات آسیایی محک بزنم. حسین نوری در آسیایی اول شد، اما من اصلا از او راضی نبودم چون حریفانش هم اصلا قدر نبودند. دیگر فینالیست وزن او آساکولوف بود که در 3 سال اخیر مربی شده بود، اما وزن کم کرد و آمد کشتی گرفت. حالا کاری ندارم که مهدی علیاری یا سعید عبدولی چطور کشتی گرفتند. البته که رضا گرایی دلاورانه کشتی گرفت و علی گرایی هم یک اشتباه جلوی حریف کره ای داشت.

 

1428469

 


مسابقات گرجستان برای من انتخابی نهایی بود
بعد از بازگشت از آسیایی هم گفته بودم که همه یک شکل هستند و امکان دارد تغییرات زیادی نسبت به ترکیب آسیایی برای جهانی داشته باشیم. بعد از چند اردو به مسابقات قزاقستان رسیدیم که یکسری گره ها را آنجا باز کردیم. مثلا من حسین نوری را کنار گذاشتم چون باسابقه بود و قهرمان آسیا شده بود. 4 کشتی گیر دیگر در وزن 87 کیلوگرم را به قزاقستان بردم. در اوزان دیگر هم نفرات جدیدی را اضافه کردیم. سطح رقابت های قزاقستان هم خیلی بالا بود. نجاتی، جواد رضایی و رامین طاهری آنجا کشتی های خوبی گرفت و در فینال با اشتباه من به روس باخت. بعد از بازگشت از قزاقستان در 87 کیلوگرم رامین طاهری را بیرون کشیدم. جلوتر رفتیم و به مسابقات گرجستان رسیدیم. این رقابت ها برای من مسابقات نهایی بود. در واقع چون انتخابی رودررو نداشتیم، گفتم تمام کسانی که از فیلترهای قبلی گذشتند را به گرجستان می بریم و هر کسی شکل بهتری کشتی گرفت را به مسابقات جهانی می بریم.

 


پارگی عضله علیاری 3 ماه طول درمان دارد
چند روز مانده به اعزام گرجستان مهدی علیاری با یک MRI آمد که عضله بازویش 30 درصد پارگی دارد. قبل از آن هم پایش درد می کرد. وقتی من MRI را دیدم، گفتم با این وضع نمی توانی اعزام شوی. از من پرسید اگر نروم، چه می شود؟ من هم گفتم باید صبری کنی تا ببینی ساروی در گرجستان چه می کند. ساروی را به گرجستان بردیم و کشتی های خیلی خوبی گرفت. مهدی علیاری واقعا ضرب خورده بود و در این مدت کوتاه تا مسابقات جهانی بعید بود بتواند خودش را درمان کند. دکتر ملک محمدی به من گفت 3 ماه طول می کشد این عضله درمان شود. علیاری به تمرینات برگشت، اما من می دانستم که او دارد فشار زیادی را تحمل می کند. به هر حال ساروی در گرجستان طلا گرفته بود، اما علیاری از من توقع داشت چون به خاطر مصدومیت نرفته و از سال قبل هم مدال داشت، به جهانی اعزام شود. البته به من گفت یک مسابقه انتخابی بین من و ساروی برگزار کنید. من هم به او گفتم مسابقات انتخابی شما در گرجستان بوده و الان دیگر زمانی برای برگزاری انتخابی نیست. علیاری که وزنش 103، 104 کیلو است، اگر بخواهد برای انتخابی وزن کم کند و آسیب دیدگی اش تشدید هم شود، حتی اگر ساروی را هم ببرد، دیگه به چه دردی می خورد که با این وضع به جهانی برود؟ به همین خاطر بود که روی اسم مهدی علیاری خط کشیدم.
 

 

حسین نوری هم به خاطر مصدومیت خط خورد
در وزن 87 کیلوگرم هم حسین نوری 2، 3 روز قبل از اعزام در تمرین مچ پایش ضرب خورد و سابقه قبلی هم داشت. خودش هم رفت نامه پزشکی گرفت که باید 10 روز پایش در آتل باشد. وقتی نامه دکتر را آورد، من نمی توانستم او را به گرجستان ببرم. او هم از من پرسید باید چه کار کنم که گفتم باید صبر کنی و ببینی رامین طاهری چه کار می کند. در ضمن بعد از 10 روز که آتل را از پایش باز می کند، به هر حال باید دوره نقاهت را سپری می کرد. این چند روز هم تمرین پرفشار کرد، اما شاید به خاطر اینکه بگوید من آماده هستم، پایش را بی حس می کند. این درد پا هست و بدتر هم می شود. شاید همین آسیب دیدگی در مسابقات جهانی به تیم ضربه بزند. رامین طاهری به هر مسابقه ای که گفتیم رفت و همه را هم نتیجه گرفت. وقتی حسین نوری در فاصله یک ماه مانده به جهانی نامه آورده که 10 روز باید پایش در آتل باشد، یعنی صدمه دیده است؛ وگرنه برای من اسم ها فرقی نمی کنند و می خواهم بهترین نفر را ببرم. به خودش هم گفتم وقتی تو پایت مصدوم است، نمی توانی کشتی بگیری.
 

 

1428470

 

گرایی می گفت با آمپول بی حسی تمرین می کنم!
درباره رضا گرایی هم توضیح بدهم. او نیز یک ماه قبل در حین تمرین عضله شکمش له شد. این مصدومیت هم از آن آسیب دیدگی هاست که اگر تمرین کنی، به این زودی خوب نمی شود. شاید حدود 20 روز گرایی نمی توانست درست تمرین کند و حتی اوایل تمرین ایستگاهی را هم نمی توانست انجام دهد. همین روزهایی که از گرجستان برگشته بودیم هم می گفت تمرین می کنم، اما در خاک نمی نشینم! او هم می گفت شما چه کار داری، من آمپول بی حسی می زنم و تمرین می کنم! این آمپول درد را کم می کند، اما آسیب دیدگی را بیشتر می کند. او هم به خاطر آسیب دیدگی نتوانست در ترکیب قرار بگیرد.

 


اگر به مدال است، سوریان و نوروزی را می برم!
کشتی گیر طوری است که وقتی می بازد، همه را مقصر می داند، جز خودش. بارها این بچه ها را در همین خانه کشتی نشاندم و گفتم شما برای من یکسان هستید، اما وقتی روی تشک می روید، من مسئولم به عنوان سرمربی تیم ملی درست تصمیم بگیرم. حالا شما بهترین قهرمان جهان باش، اما وقتی آماده نیستی نمی توانم تو را به جهانی ببرم. اگر به مدال است، من امید نوروزی و حمید سوریان را هم به جهانی می برم!

 


به این تیم جوان ایمان دارم
نگرانی برای کسی است که شناختی نسبت به شاگردانش نداشته باشد. من با تجربه ای که در کشتی دارم، می گویم کشتی ای که الان ساروی می گیرد، بهتر از علیاری با مصدومیت است چون او سالم، جوان و سرحال است. کشتی ای که رامین طاهری می تواند بگیرد، شاید حسین نوری نتواند بگیرد چون صدمه دیده است. آن ها دوست دارند هر طور شده در تیم ملی باشند، اما مردم و رسانه ها در اردوی تیم ملی نبودند که ببینند چه اتفاقاتی در این ماههای اخیر رخ داده است. من یک تیم جوان را انتخاب کردم. شاید خیلی از آن ها اولین بار به جهانی می روند، اما به آن ها ایمان دارم. این نفرات قطعا در این شرایط بهترین تیم ما هستند.
 

 

تنهایی تصمیم نگرفتم، حتی وتو هم نکردم
شاید یک دورانی من اسامی را خودم می نوشتم و می گفتم این ها به جهانی بروند، اما الان با کادرفنی می نشینیم و رای گیری می کنیم. حتی شاید در برخی اوزان نفرات مدنظر من کشتی گیران دیگری بودند. در وزن 60 کیلو رای من نفر دیگری بود، اما رای کلی نجاتی شده است. در وزن 67 کیلو هم شاید نفر مدنظر من کس دیگری بوده، اما بعد از رای گیری حامد تاب انتخاب شد. من هم اصلا تصمیمات را وتو نکردم. این تمام داشته های فعلی کشتی فرنگی ایران است.
 

 

1428468

 

نمی توانستم به شاگردانم دروغ بگویم
3 نفر از این هایی که الان برای جهانی انتخاب شدند، چند ماه قبل قهرمان جوانان جهان بودند. گاهی با خودم فکر می کنم که شاید این فرصت به وجود آمده تا من بتوانم جوانگرایی کنم. به غیر از امین قاسمی منجزی، سعید عبدولی و محمدعلی گرایی همه تیم ما تقریبا همه زیر 23 سال هستند. به شما قول می دهم این نفرات با تمام توان خود بجنگند. این حاشیه های روزهای اخیر هم به زودی جمع می شود و نفرات نهایی با انرژی مثبت و خوب خودشان را آماده می کنند. البته قرار نبود نفرات الان اعلام شوند، اما من نمی توانم به شاگردانم دروغ بگویم. از من پرسیدند که جریان ما چه می شود که من هم به آن ها واقعیت را گفتم.

دیدگاه‌ها