کد خبر : 1632055 | 02 شهریور 1398 ساعت 09:41 | 96.1K بازدید | 0 دیدگاه

دیاباته امیدوارکننده ترین بازیکن استقلال

آنالیز: کم و کیف اولین نمایش تیم استراماچونی

پس از انتظار طولانی مدت هواداران آبی، بالاخره از استقلال استراماچونی رونمایی شد.

آنالیز: کم و کیف اولین نمایش تیم استراماچونی

به گزارش "ورزش سه" ، برای تحلیل سبک و روش بازی استقلال ۹۸ هنوز خیلی زود است ولی با توجه به چیدمان و ترکیب اولیه‌ی استقلال می‌توان شمه‌ای از تفکرات مربی ایتالیایی را مشاهده کرد.

 

استقلال بازی را با چیدمان پایه۴۱۴۱ شروع کرد.و از هیچ یک از بازیکنان خریداری شده در پنجره‌ی تابستانی نیز استفاده نکرد.


استراماچونی در دفاع مرکزی از زوج طاهرخانی دانشگر استفاده کرده بود. همانطور که پیش بینی می‌شد پس از جدایی منتظری از استقلال، در فصل جدید یکی از چالش‌های سرمربی آبی‌ها پیدا کردن زوج دانشگر در خط دفاعی است.سیاوش یزدانی که این بازی محروم بود برای همین پست خریداری شده است ولی شایعاتی به گوش می‌رسد که استراماچونی بیشتر روی طاهرخانی به عنوان دفاع مرکزی حساب کرده است و احتمالا این مدافع جوان را این فصل بیشتر در ترکیب استقلال خواهیم دید.

 

1428726


البته در چند صحنه ناهماهنگی و سرعت عمل پایین مدافعان مرکزی استقلال باعث شد موقعیت‌های خطرناکی در اختیار مهاجمان ماشین سازی قرار بگیرد ولی در مجموع عملکرد طاهرخانی در اولین بازی رسمی‌اش برای استقلال امیدوارکننده بود.


در پست هافبک دفاعی علی کریمی در نیمه اول یکی از ضعیف ترین نمایش‌هایش از زمان حضور در استقلال را ارائه داد در فاز دفاعی کاملا منفعل و کم تاثیر بود و در فاز انتقال هم هرگز صلابت گذشته را نداشت و احتمالا دلیل اصلی این عملکرد ،دور بودن طولانی مدت این هافبک آینده دار از تمرینات پیش فصل است.


در خط میانی اما،  نکته جالب حضور فرشید اسماعیلی به عنوان هافبک باکس تو باکس بود. اسماعیلی که در فصل گذشته بیشتر وینگر چپ یا در مقاطعی به عنوان مهاجم کاذب بازی می کرد.این بار از سوی استراماچونی کمی عقب‌تر به کار گرفته شده بود.با این تغییر احتمالا استراماچونی می‌خواهد خلاقیت را در خط میانی استقلال بالاتر ببرد و خلا یک هافبک بازیساز در میانه‌ی میدان را پر کند.


البته اسماعیلی در دقایقی از بازی سر در گم به نظر می‌رسید و نشان داد برای جاافتادن در نقش جدید احتیاج به زمان بیشتری دارد.

 

1428724

 

یکی از مشکلات بزرگ استقلال در خط میانی سرعت انتقال پایین توپ توسط هافبک‌های میانی و کند بودن ذاتی وینگرها یا هافبک کناری‌ها(تبریزی،شجاعیان) در این بازی بود.


سرعت انتقال پایین توپ در خط میانی البته در اولین بازی فصل و پس از تمرینات بدنسازی پیش فصل قابل پیش بینی است ولی انتخاب شجاعیان و تبریزی به صورت همزمان به عنوان وینگرهای چپ و راست کمی عجیب است. کادر فنی استقلال هم متوجه این ضعف در ترکیب تیم شدند.و از دقیقه۵۵ علی دشتی به جای محسن کریمی به زمین فرستاده شد و تبریزی کمی به مرکز متمایل شد تا در کناره‌ها فشار بیشتری بر روی ماشین سازی وارد شود.

 

1428725


در پست مهاجم مرکزی یا هدف، با توجه به این که دیاباته همچنان به آمادگی ۱۰۰ درصدی نرسیده است،استراماچونی تصمیم گرفت از محسن کریمی استفاده کند. و سجاد آقایی دیگر مهاجم جوان آبی‌ها را هم در لحظات آخر از لیست ۱۸ نفره کنار بگذارد.محسن کریمی با توجه به ویژگی‌های فردی و فیزیکی‌اش گزینه‌ی خوبی برای بازی در پست مهاجم هدف به نظر نمی‌رسد.ولی نکته امیدوارکننده در خط حمله برای آبی‌ها حضور کوتاه مدت دیاباته مهاجم مالیایی و تازه وارد استقلالی‌ها بود.با وارد شدن دیاباته از دقیقه۶۷ به وضوح فشار بر خط دفاعی ماشین سازی بیشتر شد. مهاجم غول پیکر آبی‌ها تلاش می‌کرد در تمامی نبردها و درگیری‌ها حضور موثر داشته باشد. در روزی که محسن کریمی و مرتضی تبریزی هیچ نبرد هوایی پیروز و دریبل موفقی نداشتند،دیاباته در حدود ۲۰ دقیقه‌ای که در زمین حضور داشت ۳ نبرد هوایی پیروز و یک دریبل موفق ثبت کرد.و نشان داد می‌‌تواند در آینده گره گشای استراماچونی در خط حمله باشد.

 

1428722


در نیمه دوم تلاش استراماچونی برای کم کردن فاصله بین خطوط و به اصطلاح جمع کردن تیم در بالای زمین مشهود بود و تا حدودی هم موفقیت آمیز بود. چرا که باعث شد تیم ماشین سازی کاملا در زمین خودی فشرده شود و توپ و جریان بازی را در اختیار استقلال قرار دهد. ولی همین بالا آمدن خط دفاعی استقلال، در لحظات پایانی فرصت ضد حمله را برای ماشین سازی فراهم کرد تا در نهایت یک اخراج و یک گل از استقلال غنیمت بگیرند.


استقلال و مربی جدیدش در اولین بازی رسمی این فصل  تجربه تلخی داشتند.ولی نباید از این نکته غافل شد که مربیان برای ساختن سبک جدید و روش بازی مورد نظر خود احتیاج به زمان دارند. تغییرات در شکل بازی یک تیم قدم به قدم و آهسته خواهند بود هیچ مربی در دنیا چوب جادویی در اختیار ندارد تا در یک لحظه بتواند ساختار بازی جدید در تیم ایجاد کند و همه‌ی تاکتیک‌ها و خواسته‌های خود را یک جا به تیم منتقل کند.شکست در اولین بازی آن هم با گل لحظات پایانی برای هواداران سخت و تلخ است اما می‌تواند مانند تلخی دارو در مسیر درمان پذیرفته شود.

 

احسان صدری

دیدگاه‌ها