کد خبر : 1632104 | 02 شهریور 1398 ساعت 12:31 | 31.7K بازدید | 0 دیدگاه

رقابت در فضای باز پای خانواده‌ها را هم به کشتی باز کرد

کشتی در توس به سبک میدان تایمز نیویورک(عکس)

برگزاری فینال دسته یک کشتی در فضای باز آن هم در جوار یک منطقه تاریخی خانواده ها را به تماشای کشتی نشاند.

کشتی در توس به سبک میدان تایمز نیویورک(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شاید بارها در سال‌های اخیر دیده باشیم که در کشورهایی همچون آمریکا مسابقات کشتی در فضای باز برگزار می‌شود که مشهورترین آن هم رقابت‌های کشتی میدان تایمز در نیویورک است؛ مکانی که چند باری کشتی‌گیران ایرانی هم روی تشک رفته‌اند.


برای نخستین بار فدراسیون کشتی تصمیم گرفت به میزبانی هیات کشتی خراسان رضوی چنین چالشی را تجربه کند. میزبانی فینال لیگ دسته یک کشتی آزاد در شهر توس یک چالش جدید و جدی برای سازمان لیگ فدراسیون کشتی بود.

 

1428785


برای این کار یک مکان تاریخی و زیبا هم در نظر گرفته شده بود. تشک کشتی در منطقه جلوخان آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی پهن و صندلی‌های زیادی برای تماشاگران مهیا شده بود تا از نزدیک نظاره‌گر این رقابت دیدنی باشند.


تا به حال پیش از این رقابت‌های کشتی رسمی به هیچ وجه در فضای باز برگزار نشده بود و فقط تنها تجربه‌هایی که از زبان پیشکسوتان در این باره می شنویم، مربوط به کشتی های سنتی مثل چوخه یا رقابت‌های قدیمی به سبک پهلوانان بوده است.

 

1428784


در یک روز تعطیل جمعیت نسبتا زیادی هم اعم از مسافران و مردم بومی منطقه در حوالی آرامگاه فردوسی حاضر بودند. وقتی کشتی گیران را دیدند که در حال گرم کردن خود هستند، ناخودآگاه خیلی از خانواده ها به سمت تشک کشتی جذب شدند و با نشستن روی صندلی برای نخستین بار چند ساعتی لذت تماشای کشتی به صورت خانوادگی را تجربه کردند.


نزدیک دنبال شدن دیدار فینال و کشیده شدن کار به کشتی آخر در سنگین وزن هم به جذابیت های اولین تجربه کشتی در فضای باز اضافه کرده بود. در نهایت این خراسان رضوی میزبان بود که در یک رقابت نزدیک و دشوار با وجود تساوی ۵ بر ۵ با پاس نکا توانست جام قهرمانی را در استان خود بالای سر ببرد.

 

1428783


از پیرمرد و پیرزن بگیر تا خردسالان از نزدیک چند ساعتی کنار تشک کشتی نشستند؛ کسانی که شاید خیلی از آن‌ها قبل از این حتی یک بار هم تجربه دیدن کشتی از نزدیک را نداشتند.


هر چه جلوتر می‌رفتیم، به تعداد تماشاگران اضافه می‌شد و برخی از خانواده‌ها هم مجبور بودند به صورت ایستاده و از فاصله‌ای دورتر مسابقات را تماشا کنند.

 

1428782


شاید مهمترین نکته هم به واسطه حضور زنان، کودکان و خانواده‌ها کنار تشک، بدون حاشیه برگزار شدن فینال دسته یک کشتی آزاد بود. با وجود اینکه تیم ها به برخی از تصمیمات داور هم اعتراض داشتند و رقابت به صورت میلیمتری پیش می‌رفت، اما نه خبری از دعوا و درگیری بود و نه لفظ بدی از زبان کسی شنیده شد.


شاید این تجربه موفق آغاز راهی برای کشتی و حتی رشته های دیگر باشد تا بتوانند در چنین فضایی مسابقات سطح بالاتری را هم برگزار کنند. اماکن تاریخی در تهران و شهرستان‌ها می‌توانند میزبان رویدادهای بزرگ حتی در سطح بین‌المللی باشند و این امکان هم برای مردم وجود داشته باشد تا در کنار خانواده خود به تماشای چنین رقابت های جذابی بنشینند.


حتی فدراسیون کشتی می‌تواند در این راه از پتانسیل ستاره‌هایی همچون حسن یزدانی استفاده کند و مسابقات نمایشی را در سطح بین المللی برگزار کند تا بدین شکل به تعداد مخاطبان خود بیافزاید و به ایجاد شور و نشاط در جامعه نیز کمک کند.
عکس ها: مجتبی شورمیج

 

1428780

دیدگاه‌ها