کد خبر : 1632532 | 04 شهریور 1398 ساعت 09:29 | 104K بازدید | 0 دیدگاه

نبرد 72 ملت در ال‌کلاسیکوی ایران (گزارش ویژه)

یارکشی کالدرون و دنیزلی از سازمان ملل

تیم های پرسپولیس و تراکتور در حالی به مصاف هم خواهند رفت که در این مسابقه فوتبالیست و مربیانی از کشورهای مختلف و قاره های گوناگون رودرروی هم قرار خواهند گرفت.

یارکشی کالدرون و دنیزلی از سازمان ملل

به گزارش "ورزش سه"، تقابل پرسپولیس و تراکتور نخستین دربی لیگ نوزدهم خواهد بود. شاید بهتر باشد در همین آغاز یادآور شویم که این واژه تنها به دوئل دو تیم همشهری اطلاق نمی‌شود و همانطور که در اروپا دیدار رئال مادرید - بارسلونا یا منچستریونایتد - لیورپول یک دربی است، هماوردی پرسپولیس - تراکتور نیز می‌تواند یک دربی (بازی مهم) باشد.

 

در دهه 50، 60 و 70 دیدار پرسپولیس و تراکتور یک بازی نسبتا مهم به حساب می‌آمد اما از زمان بازگشت دوباره تی‌تی‌ها به لیگ، بر ارزش این مسابقه افزوده شد. چرا که این بار تیم سرخپوش آذربایجان با هوادارانی پرتعدادتر برای کسب قهرمانی به سطح اول فوتبال ایران آمد و در قامت رقیبی قدرتمند مقابل سه قطب اصلی لیگ یعنی پرسپولیس، استقلال و سپاهان مطرح شد.

 

حال این دو تیم در هفته پیش‌رو در شرایطی به مصاف هم خواهند رفت که نکته مهم، حضور خارجی های پرتعداد در این تیم است؛ از گابریل کالدرون آرژانتینی و دستیاران اسپانیایی‌اش تا مصطفی دنیزلی اهل ترکیه و بازیکنانی از عراق، کرواسی، برزیل، پرو، فرانسه و ژاپن.

 

* کالدرون؛ اولین آرژانتینی در تقابل با تراکتور

 

گابریل کالدرون نخستین مربی آرژانتینی تاریخ است که با یک تیم ایرانی به ورزشگاه یادگار امام پای می‌گذارد. کالدرون که در گام نخست یک برد را از زمین آزادی و دیدار با پارس جنوبی کسب کرد، در جمعه پیش رو جوی را تجربه می‌کند که همتایش را در آرژانتین یا اسپانیا دیده و به آن ناآشنا نیست. اما به هر حال هدایت شاگردانش در استادیوم پر از تماشاگر یادگار امام اتفاق ویژه ای است که او به عنوان سرمربی اهل سرزمین آفتاب تجربه‌اش می کند.

 

 

* دنیزلی؛ دربی‌باز در ایران!

 

مصطفی دنیزلی 7 سال پیش ایران را ترک کرد. او که در میانه های لیگ یازدهم هدایت پرسپولیس را در دست گرفت، موفق شد به اوضاع سرخ ها سروسامان بخشد و با کسب چند برد کلیدی، این تیم را از بحران در بیاورد. اما بی تردید خاطره ویژه هواداران پرسپولیس از او، به دو شهرآورد پایتخت برمی‌گردد. یکی در لیگ ششم که با گل های مهرزاد معدنچی و مهرداد اولادی به سود سرخپوشان تهرانی خاتمه یافت و دیگری دربی 74 که با هت تریک زاید یک بازگشت تاریخی دیگر اتفاق افتاد.

 

1428113

 

* براندائو؛ تکرار خاطره بنگستون و منشا؟

 

مهاجم 24 ساله پرسپولیس هنوز در بازی رسمی برای این تیم بازی نکرده اما در تمرینات انگیزه و مهارت بالایی را از خود نشان داده است. براندائو با سابقه بازی در لیگ های بلغارستان و برزیل به ایران آمده و احتمالا مهره سورپرایز پرسپولیس در تبریز خواهد بود. کالدرون امیدوار است تا او همچون گادوین منشا و جری بنگستون بتواند در تبریز گلزنی کند.

 

1428153

 

* مازولا؛ لحظه شماری رقیب اشکان برای جمعه

 

مازولا وینگر برزیلی و خرید جدید تیم تراکتور به حساب می‌آید. این ستاره اهل سائو پائولو سابقه بازی در لیگ کره و ژاپن را دارد و باتجربه بازی در لیگ های آسیایی به تراکتور آمده است. او با پیراهن اوراواردز در یک دربی دیدنی توانست به کاشیما گلزنی کند، همچنین در لیگ پرتغال و برزیل به تیم های بزرگی چون فلامینگو و سائوپائولو گلزنی کرد و حالا لحظه شماری می کند تا روز جمعه با نظر دنیزلی در ترکیب اصلی قرار گیرد؛ البته رقیب او اشکان دژاگهی است که در بازی نخست عملکرد متوسطی نداشت.

 

1420970

 

* بشار؛ اسلحه مخفی در یادگار

 

بشار رسن هافبک تکنیکی تیم پرسپولیس در دو فصل گذشته یکی از بهترین های تیم برانکو بود. او با شماره 5 در رقابت های آسیایی و لیگ داخلی درخشید و به عنصر فیکس تیم تبدیل شد اما مصدومیت از ناحیه کتف و انجام عمل جراحی باعث شد تا مدت ها از میادین دور باشد. او حالا پس از دو هفته تمرین آمادگی خود را بازیافته و یکی از نیمکت نشین های پرسپولیس در استادیوم یادگار امام خواهد بود. رسن فصل پیش در مقابل تراکتور عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد.

 

1429154

 

* سوگیتا؛ سوباسا مهره نجات می‌شود؟

 

یوکیا سوگیتا در تابستان لیگ هجدهم به عنوان سهمیه آسیایی با تراکتور قرارداد بست. او برخلاف مهاجمان بریتانیایی تبریزی ها، نظم بسیار خوبی داشت و در زمین نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد. سوگیتا در میان هواداران تراکتور به «سوباسا» شهرت یافت و محبوبیت زیادی را هم به دست آورد. دنیزلی در بازی نخست به این بازیکن در ترکیب اصلی میدان داد و حالا باید دید این ستاره ژاپنی در مقابل پرسپولیس می تواند مهره نجات مصطفی پاشا بشود یا نه؟

 

1391462

 

* رادو؛ یک خاطره و یک جام

 

بوژیدار رادوشوویچ با سابقه ترین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس است. او در این فصول اغلب نیمکت نشین بوده اما در هفته اول لیگ نوزدهم توانست نمایش درخشانی را نشان دهد. در بازی رفت لیگ شانزدهم مقابل تراکتور، یک اتفاق تلخ در تبریز برای رادوشوویچ اتفاق افتاد؛ پرتاب سنگ از طرف سکوها باعث شکسته شدن سر او شد. اما چند ماه بعد در همان فصل پرسپولیس با کسب پیروزی 2-0 برابر ماشین سازی قهرمان لیگ شد تا خاطره تلخ رادو با کسب قهرمانی در تبریز پاک شود.

 

1418224

 

* میمبلا؛ عملیات بمب گذاری در قلب سهند!

 

باشگاه تراکتور ویلیان میمبلا خرید جدید این تیم را به عنوان «بمب افکن» معرفی کرد چرا که این بازیکن به شوت های از راه دور خود شهره است. با این حال دنیزلی فعلا از او رونمایی نکرده و در بازی با پرسپولیس این اتفاق رخ خواهد داد. میمبلای پرویی 27 ساله است و احتمالا با وظیفه شوت از راه دور به دروازه پرسپولیس، به «سهند استادیوم» پای خواهد گذاشت.

 

1428646

 

* فورچونه؛ رونمایی از گران ترین خرید تاریخ

 

باشگاه تراکتور در خبر رسمی خرید مهاجم جدیدش او را «گران ترین بازیکن تاریخ لیگ ایران» قلمداد کرد. فورچونه مهاجمی است که در لیگ فرانسه توپ می زد و عملکرد خوبی نیز در لیگ 2 فرانسه داشت. کوین فورچونه 30 ساله جدی ترین گزینه دنیزلی برای خط حمله محسوب می شود و باید دید آیا در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت یا نه. تراکتوری ها که به شدت چشم انتظار رونمایی از او هستند.

 

1428647

 

* خواگین - والنسیا؛ میهمان ویژه از اسپانیا

 

بازی پرسپولیس - تراکتور در تبریز دو میهمان ویژه اسپانیایی نیز خواهد داشت. خواگین آلبرتو دستیار گابریل کالدرون و اینیگو والنسیا بدنساز تیم پرسپولیس، در این دیدار از روی نیمکت مسابقه را دنبال و احتمالا روزی تاریخی را سپری خواهند کرد.

 

* اصلان - آیهان؛ یاران دنیزلی روی نیمکت

 

تیم تراکتور آذربایجان علاوه بر مصطفی دنیزلی، دو مربی ترک تبار دیگر را هم روی نیمکت خواهد داشت. مراد آیهان مربی دروازه بان ها و گوگهان کاراصلان بدنساز دو مربی اهل ترکیه هستند که امیدوارند پروژه موفقیت آمیزی را در تراکتور داشته باشند.

 

- در سال های اخیر گادوین منشا و جری بنگستون موفق شدند به عنوان دو مهاجم خارجی به تراکتور گلزنی کنند.

 

- لوسیانو ادینهو و جاسم کرار دو خارجی گلزن شاخص تراکتور به پرسپولیس هستند.

 

- تراکتور فصل پیش با لیکنز در مقابل برانکو به تساوی رسید.

 

- برانکو به عنوان برترین مربی خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس هیچگاه مقابل تراکتور شکست نخورد.

 

- تونی اولیویرا بهترین خارجی تراکتور در تقابل با پرسپولیس محسوب می شود؛ تیم او پرسپولیس را 4 تایی کرد.

 

** در پایان تنها می توان آرزو کرد که در دیداری که از 9 کشورخارجی بازیکن و مربی حضور دارند و طبیعتا اخبار مسابقه در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای خواهد داشت (مثل داستان استراماچونی)، هواداران با صبوری بیشتری وارد استادیوم شوند و تحت تاثیر برخی رسانه های هواداری و افراد قرار نگیرند تا تصویر زشتی از الکلاسیکوی ایران بازنشر نشود.

 

نویسنده: محمد همتی

دیدگاه‌ها