کد خبر : 1632586 | 04 شهریور 1398 ساعت 12:20 | 19.8K بازدید | 0 دیدگاه

محرومیت خبرنگاران در چه صورت اعمال می شود؟

تلطیف جمله جنجالی رییس فدراسیون فوتبال

صحبت های مهدی تاج درباره محرومیت 4 ساله خبرنگارانی که در نشست های خبری سوال غیرمرتبط بپرسند حواشی زیادی ایجاد کرده است.

تلطیف جمله جنجالی رییس فدراسیون فوتبال

به گزارش "ورزش‌سه"، انتشار یک ویدئو از مهدی تاج کافی بود که اهالی رسانه مواضع تندی نسبت به رییس فدراسیون فوتبال بگیرند. ویدئویی که در آن تاج از محرومیت 4 ساله برای خبرنگاران حرف می زند و به نظر می رسد قصد دارد با اعمال فشار در صدد همسوسازی آنها بربیاید!


جملات مهدی تاج در این ویدئوی کوتاه را بخوانید: «کل خبرنگار هایی که به نشست های خبری می روند، باید فقط درباره آن مسابقه از سرمربی سوال بپرسند و نمی توانند سوالات دیگری مطرح کنند. اگر سوال بی ربط پرسیده شود، مدیررسانه ای تذکر می دهد و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، ما می توانیم کارت آن خبرنگار را ضبط کنیم و حتی احتمال دارد طبق قانون 4 سال او را محروم کنیم!»


یکی از حاضران در جلسه از مهدی تاج می پرسد محرومیت خبرنگار در چه حوزه ای است که او پاسخ می دهد: «ما طبق قانون می توانیم خبرنگار را از فوتبال محروم کنیم و نه بخش های دیگر! گاها دیده ایم که خبرنگاران سوال هایی می پرسند که هیچ ارتباطی به فوتبال ندارد و مربی نیز در حال عصبانیت پاسخی می دهد که حاشیه ساز می شود. ما می خواهیم از این اقدام جلوگیری کنیم. کارهای مثبتی انجام شده که می تواند خشونت را به حداقل برساند»!


این موضوع که خبرنگاران در نشست های خبری قبل و بعد از بازی فقط می توانند درباره مسابقه سوال بپرسند و نشست ها جایی برای پاسخ دادن مربیان به پرسش های غیرمرتبط با فوتبال نیست از نظر قوانین رسانه ای فیفا و AFC موضوعی درست است اما بیان مساله توسط مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون آن هم به بدترین شکل ممکن که بوی تهدید می دهد، باعث عصبانیت رسانه ها از این مدیر شده است.


فدراسیون فوتبال در راستای مبارزه با خشونت در فوتبال تصمیم گرفته تا نشست های خبری مربیان را کنترل کند و از این رو با هماهنگی کمیته انضباطی مربیان و بازیکنانی که علیه داوران یا حواشی فوتبال حرف بزنند، سریعا احضار می شوند. در هفته اول لیگ برتر نیز چند مربی و بازیکن مطرح به کمیته انضباطی احضار شدند و توضیحات خود را ارائه دادند. حالا فدراسیون نشینان به نظر می رسد قصد دارند فشار خود را به خبرنگاران نیز بیاورند تا بتوانند حواشی و انتقادهای رسانه ای را به حداقل برسانند. این در حالی است که خبرنگاران حق دارند درباره موضوعاتی که در ذهن شان وجود دارد، سوال بپرسند و مربیان نیز حق دارند آزادانه حرف بزنند.


از سوی دیگر مطرح کردن چنین تصمیمی قطعا کار رییس فدراسیون فوتبال نیست. بی تردید روابط عمومی فدراسیون که از قضا سخنگو نیز هست، بهترین فرد برای بیان چنین مسائلی است. از آنجایی که مهدی تاج به عنوان روابط عمومی فدراسیون فوتبال از قوانین رسانه ای با اطلاع نیست، اگر قرار به اعمال محرومیت برای خبرنگاران باشد، او نباید در یک نشست به مطرح کردن موضوع بپردازد. خصوصا نشستی که رییس انجمن ورزشی نویسان نیز در کنار او حضور دارد و البته که ظاهرا هیچ مخالفتی با رییس فدراسیون و اظهارنظرش علیه خبرنگاران ندارد!


با این حال امیرمهدی علوی مدیرروابط عمومی فدراسیون فوتبال با ارائه یک توضیح کوتاه سعی کرد جو به وجود آمده علیه مهدی تاج را تلطیف کند. او گفته است: «در نخستین کارگاه قوانین و مسئولیت هاى رسانه اى که خوشبختانه با استقبال گسترده اهالی زحمتکش رسانه همراه بود، مباحث علمی و تئوریک در حوزه قوانین بین المللی و الزامات رسانه ای توسط مدرس رسمی کنفدراسیون مطرح شد. یکی از مهم ترین این مباحث، تاکید و تصریح کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره نشست های خبری پیش و پس از بازی بود و اینکه در این جلسات، مباحث مرتبط می بایست با رویداد(اینجا آن مسابقه) طرح شود. در اینباره ساعات متعددی توضیحات زیادی گفته شد و همکاران ارجمند رسانه ای در این باره پرسش های خود را مطرح کردند تا موضوع به طور کامل شفاف شود. آنجا بحث مربوط به این مطرح شد که مثلا اگر بار اول تخلفی در پروتکل های رسانه ای صورت پذیرد چه اتفاقی رخ می دهد، بار دوم چه اتفاقی و در نهایت برای بار سوم چه روندی طی می شود.»


او ادامه داد: «باب نقد و تحلیل و تفسیر همکاران ارجمند رسانه ای از فدراسیون فوتبال همواره گشوده است و خود را به تاکید ریاست مکلف به پاسخگویی می دانیم اما به طور حتم در فیلم کوتاهی که از اظهارات آقای تاج منتشر شده سوء تعبیر شده است. حتی در جلسه روز گذشته هم در جمع اهالی رسانه ریاست فدراسیون تاکید داشتند که رسانه ها به عنوان چشم بینای ورزش کشور، مشکلات را منعکس کنند. آنچه در باب موضوع محرومیت طرح شده و به اشتباه به عنوان تهدید مورد بازنشر قرار گرفته، به مباحثی در سال های گذشته برمی گردد که متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، نمایندگان رسانه ها حتی در برخی موارد از ایران در رویدادهای بین المللی دچار مشکل شده و حتی محرومیت های سنگین و طولانی را برای چند نفر در پی داشته است. در واقع یکی از اهداف برگزاری کارگاه همین بوده که نمایندگان محترم رسانه ها با قوانین به شکل کامل آشنا شوند و دیگر در رویدادهای بین المللی شاهد بروز موارد مشابه نباشیم لذا با طرح این مباحث و آموزش های علمی امیدواریم چنین اتفاقاتی چه در عرصه بین المللی و چه در رقابت های داخلی لیگ کاهش پیدا کند و ضمنا تعابیر اصلی و کلی، با هوشیاری همکاران رسانه ای در طرح مباحث حاشیه ای مخدوش نشوند.»
علوی در پایان گفت: «پیرو برگزاری این کارگاه موارد مطرح شده منطبق با قوانین رسانه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان آیین نامه اجرایی مسابقات لیگ برتر در حوزه رسانه تدوین و ابلاغ خواهد شد که کلیه رویدادهای رسانه ای در این حوزه نیز طبق آخرین قوانین بین المللی از سوی برگزارکنندگان همچنین نمایندگان محترم رسانه ها اجرا شود.»


با این شرایط به نظر می رسد رییس فدراسیون فوتبال هم از موضع خود درباره محرومیت 4 ساله خبرنگاران در بازی های داخلی کوتاه بیاید؛ چراکه اجرای این روند می تواند مشکلات اساسی برای اصحاب رسانه در فضای فوتبال ایجاد کند.

دیدگاه‌ها