کد خبر : 1633113 | 06 شهریور 1398 ساعت 15:21 | 24.3K بازدید | 0 دیدگاه

پنجشنبه شب آزادی به رنگ آتزوری یا لاروخا؟

شطرنج سری آ و لالیگا به میزبانی تهران

پنجشنبه دیداری مهم و حساس در ورزشگاه آزادی بین تیم های استقلال و فولاد برگزار خواهد شد.

شطرنج سری آ و لالیگا به میزبانی تهران

به گزارش "ورزش سه"، در سال های اخیر همواره یکی از جذابیت های لیگ ایران به خاطر حضور خارجی ها بوده است. در برخی دوره ها نفرات نامداری به فوتبال ایران آمده اند که حضورشان گرمای خاصی به لیگ داده و تقابل آنها با هر تیم و شخصی به سوژه اخبار و عکس ها تبدیل شده است.

 

امسال هم روی نیمکت استقلال فردی می نشیند که با رزومه جالب توجه و البته سنی پایین، نگاه عمده طرفداران فوتبال را به خود معطوف کرده است. آندره آ استراماچونی، سرمربی 43 ساله ایتالیایی تنها 6 سال بعد از دورانی که روی نیمکت اینتر در سری آ می نشست، ایران را برای ادامه کار انتخاب کرده و سرمربی استقلال شده است.

 

هرچند مروری بر کارنامه استراماچونی نشان می دهد او در این سال های اخیر تا حدودی افت کرده و شاید مشتری های دست به نقد در سطح اول فوتبال اروپا نداشته که به ایران آمده، اما در هر صورت حضور یک ایتالیایی با سابقه هدایت اینتر و اودینزه و اسپارتاپراگ، اتفاق جذابی برای لیگ ایران است.

 

1429434

 

استرا البته ماموریت با استقلال را به نحوی که دلخواهش بود، شروع نکرد. شکست لحظه آخری برابر ماشین سازی، عصبانیت او از دیگر اتفاقات تبریز را هم بیشتر کرد و یک کنفرانس خبری آتشین، فعلا آخرین تصویری است که از این مربی خوش تیپ ایتالیایی در ذهن مانده است.


استقلال با سرمربی ایتالیایی خود در دومین گام رسمی، با فولاد خوزستان روبرو می شود. اولین ویژگی مهم این بازی، بازگشت استقلال به آغوش هوادارانش است. این نخستین بازی خانگی استقلال در دوره سرمربیگری آندره آ استراماچونی خواهد بود.

 

اما آنچه این بازی را ویژه تر می کند، سرمربی حریف پیش روی استقلال است. تیم فولاد که لیگ را مثل استقلال با یک شکست ناگهانی شروع کرده، مربی جوان و خاصی روی نیمکت خود دارد. جواد نکونام، سرمربی 38 ساله فولاد، پرسابقه ترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران است و یکی از بازیکنانی است که دورانی طولانی را در فوتبال اروپا سپری کرده است.

 

1430056

 

در دورانی که عادت داشتیم مطرح ترین لژیونرهای ایرانی را در بوندس لیگا ببینیم، نکونام پس از جام جهانی 2006 راهی لالیگا و تیم اوساسونا شد. نکونام که از باشگاه پاس به فوتبال ایران شناخته شد، سابقه بازی هایش در اوساسونا حتی بیشتر از تیم پاس است و در دو مقطعی که عضو این تیم اسپانیایی بوده، 216 بازی انجام داده است.

 

نکو پس از پایان اولین دوره حضورش در اوساسونا، راهی تیم محبوب خود در ایران شد و پیراهن استقلال را بر تن کرد. استراماچونی در حالی تلاش می کند استقلال را برای چهارمین بار در لیگ برتر قهرمان کند، که سومین و آخرین مقام قهرمانی آبی ها تا به حال در زمان حضور جواد نکونام به عنوان بازیکن در تیم استقلال به دست آمده است.

 

نکونام در استقلال لقب «جواد لالیگایی» گرفت و روی سکوهای آزادی با این عنوان تشویق می شد. این بازیکن باتجربه دوران مربیگری را با دستیاری کارلوس کی روش در تیم ملی آغاز کرد. پس از دورانی نه چندان طولانی در تیم ملی، نکونام به یکی از مربیان لیگ یک تبدیل شد و در خونه به خونه کار را تحویل گرفت. سپس در انتقالی جالب، هدایت نساجی را به عهده گرفت و بعد از آوردن این تیم شمالی به سطح اول فوتبال ایران پس از 24 سال، یک نیم فصل هم در لیگ برتر همراه این تیم بود. سپس اقدامات رفتن او به پیکان در میانه فصل فراهم نشد و نکو یک نیم فصل بدون تیم ماند تا از ابتدای لیگ نوزدهم هدایت فولاد خوزستان را به عهده بگیرد.

 

حالا جواد لالیگایی در دومین بازی رسمی خود با فولاد، به ورزشگاه آزادی می آید تا مقابل مربی ایتالیایی استقلال بازی کند. نکونام با 38 سال سن راه بسیار طولانی ای در دنیای مربیگری دارد و خودش صراحتا اعلام کرده که سقف اهداف او هدایت تیم های ایرانی نیست و می خواهد مثل دوران بازیگری به اروپا برود. این هفته در برابر او یک جوان 43 ساله اروپایی قرار می گیرد که پس از استارتی درخشان در مربیگری، امسال رویاهای خود را در خاور میانه جستجو می کند.

دیدگاه‌ها