کد خبر : 1633769 | 09 شهریور 1398 ساعت 13:19 | 27.5K بازدید | 0 دیدگاه

برداشتهایی از استقلال استراماچونی

یادداشت: دیاباته در تهران زوج می‌خواهد!

استقلال بعد از شکست مقابل ماشین سازی و ناکامی در گام اول برای رونمایی از تیم پرامید و متحول شده آندره آ استراماچونی پا به دیدار مقابل فولاد گذاشت.

یادداشت: دیاباته در تهران زوج می‌خواهد!

به گزارش "ورزش سه"، آبی ها را با سیستم پایه 1-3-2-4 و با حضور شیخ دیاباته به عنوان تک مهاجم آغاز کردند در حالی که اغلب برنامه های هجومی از سمت چپ و با ترکیب سازی های دو به دو و سه به سه با نقش آفرینی داریوش شجاعیان، مهدی قائدی و فرشید اسماعیلی انجام می شد.


جالب این که گل استقلال هم با همین روش و با سانتر داریوش شجاعیان و ضربه سر فرشید اسماعیلی به ثمررسید. گلی که به صورت طبیعی باید سه امتیاز بازی را به حساب استقلال می ریخت اما حضور حردانی جوان و با انگیزه و استفاده او از ضعف آبی ها در دفاع چپ همه چیز را عوض کرد تا همان طور که روزنامه نگارها نوشتند استقلال در دقیقه 5+90 یخ بزند.


استقلال با مربی ایتالیایی خوش پوش و خوش فکر و این همه بازیکن تازه وارد برای پیاده کردن تفکرات جدید تاکتیکی که متفاوت از افکار سرمربی قبلی یعنی وینفرد شفر است، هنوز نیاز به زمان و جاافتادن دارد تا ترکیب مناسب و ایده آل توسط سرمربی جوان آبی پوشان انتخاب شود.در ارتباط با مسایل فنی و مشکلات داخل زمین استقلال نکات جالبی وجود دارد که باید به آن اشاره کرد از جمله نکاتی که در زیر به آن پرداخته شده است؛


١.نبود فرمانده


مهمترین نکته ترکیب استقلال عدم حضوریک  فرمانده در میان میدان است، بازیکنی که تمام تیم بعضاً جوانان داخل زمین از او حساب ببرند و حرف شنوی داشته باشند. نقش رهبری را در میدان به خوبی ایفا کند، یکی مثل امید ابراهیمی که وسط زمین بجنگد، تکل بزند، فریاد بکشد تا همه تیم تهییج به بردن شوند.

 


٢. ثبات در خط دفاع


 متأسفانه سیاوش یزدانی هنوز تجربه لازم برای ایفای نقش دفاع آخر استقلال را ندارد. عارف غلامی  هم در نبود دانشگر نتوانست نمره قبولی بگیرد و حال در بازی بعد باید ببینیم مربی ایتالیایی استقلال به ترکیب جدید دانشگر-یزدانی در قلب دفاع میرسد، جایی که فصل قبل با حضور پژمان منتظری باتجربه تاحدی خیال هواداران درخصوص این منطقه حساس راحت بود.

 

 

٣. دفاع چپ؛پاشنه آشیل بزرگ


اما پاشنه آشیل تیم، سمت چپ خط دفاعی آبی پوشان است، جایی که میلاد زکی پور درطول بازی شاید در حمله مشارکت داشته باشد اما در دفاع ضعف دارد . نمونه آن نفوذ حردانی دفاع راست جوان فولاد که قطعاً از  پدیده های امسال لیگ خواهد بود در دقیقه ٩٥ و محو کردن سمت چپ استقلال و ارسال سانتر و نهایت گل تساوی بازی بود. البته با آمدن میلیچ و جذب این بازیکن قطعاً این نقطه ضعف تیم مدنظر استراماچونی نیز بوده است.

 

 

4. تک فوروارد


در سیستم با تک فوروارد، شیخ دیاباته که با همه خصوصیات بارز در درگیرشدن در دفاع حریف ، دوندگی ها و انگیزه بالا جهت اثبات خودش به هواداران و کادر فنی نتوانست انتظارات را برآورده کند به سبب نوع فیزیک نیاز به یک زوج خوش تکنیک ، بازیساز از همه مهم تر فضا و موقعیت ساز دارد. این بازیکن می تواند فرشید اسماعیلی خوش تکنیک باشد تا با یک خط پیشروی به عنوان زوج پنهان شیخ دیاباته هم از تراکم در خط میانی بکاهد هم استقلال را از تک فوروارد بازی کردن نجات بدهد. با تغییر در ترکیب استقلال از ٤-٢-٣-١ به ٤-١-٣-٢ یا ٤-٤-٢ لوزی عنصرهای هجومی بیشتر می شوند تا تک مهاجم خارجی تیم فضاسازی بیشتری برای مانور داشته باشد.

 

 

٥. فرار از ترافیک میانه میدان


خط میانی به عنوان پرترافیک ترین خط آبی پوشان محسوب می شود. فرشید باقری در این دو بازی نتوانست توقعات هواداران را برآورده کند. سرمربی آبی پوشان میتواند با استفاده از ریگی  که اتفاقاً در پست هافبک دفاعی در تمرینات و بازی های پیش فصل رضایت کادر فنی را جلب کرده بود در نقطه انتهایی خط میانی تیم و استفاده از علی کریمی جلوتر از او برای سپردن نقش پلی میکربهره ببرد. این نقشه با علم به حضور یک هافبک دفاعی جنگنده پشت سرکریمی و بکارگیری شجاعیان و دشتی در نقش دو وینگر چپ و راست در زمان تعطیلات لیگ می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. با حضور دشتی ، شجاعیان و علی کریمی در کنار دو فوروارد تیم نگرانی پلی میکر مدنظر سرمربی تیم هم مرتفع می‌شود. ضمن این که با حضور آرش رضاوند و قائدی به عنوان بازیکنان تکنیکی روی نیمکت که توان باز کردن گره در بن بست های تاکتیکی حریفان را دارند عملا استراماچونی دیگر نگرانی از بابت بهره بردن کامل از بضاعت موجود در خط میانی نخواهد داشت.

 

دیدگاه‌ها