کد خبر : 1634487 | 12 شهریور 1398 ساعت 13:53 | 24.5K بازدید | 0 دیدگاه

میکا ماتی پِتِرس (میکسو) پاتِلاینِن

مربی هنگ‌کنگ؛ یک قطار اسم، یک لشکر ناکامی

سرمربی ۵۲ ساله تیم ملی فوتبال هنگ کنگ حالا باید تیمش را برای دیدار با ایران در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام وملت های ۲۰۲۳ چین آماده کند.

مربی هنگ‌کنگ؛ یک قطار اسم، یک لشکر ناکامی

به گزارش "ورزش سه" ، او یک فوتبالیست بزرگ در فنلاند و یک سرمربی متوسط، یکی از ۱۳ بازیکنی که در فوتبال فنلاند بیشترین بازی ملی را انجام داده و یکی از پنج نفری که بیشترین گل را با پیراهن این تیم به ثمر رساند. از کسی صحبت می‌کنیم که قرار است هفته آینده مقابل تیم ملی ایران قرار بگیرد؛ «میکا ماتی پِتِرس (میکسو) پاتِلاینِن» سکان دار تیم ملی فوتبال هنگ کنگ.

 

اولین فنلاندی تاریخ لیگ جزیره و خداحافظی در ۳۸ سالگی

 

میکسو چند ماه قبل هدایت تیم ملی هنگ کنگ را به عهده گرفت. این سرمربی ۵۲ ساله و فنلاندی دوران بازیگری خود را در کشورش آغاز کرد. سپس به سه کشور اسکاتلند، انگلیس و فرانسه رفت و در تیمهای آبردین، هیبرنیان، سنت جان استون، سنت میرن و کوودن بیث اسکاتلند، بولون واندررز و وولورهمپتون انگلیس و همچنین استراسبورگ فرانسه بازی کرد و در سال ۲۰۰۵ کفش هایش را آویخت. او اولین بازیکن فنلاندی تاریخ بود که توانست با پیراهن بولتون در لیگ برتر انگلستان حضور پیدا کند.

 


حضور ۴ ساله در فنلاند به عنوان بهترین مربی سال اسکاتلند

 

پاتلاینن بعد از اتمام دوران بازیگری در سن ۳۸ سالگی کار مربیگری را در تیم «کوودن بیث» اسکاتلند آغاز کرد. او موفق شد این تیم نیمه حرفه‌ای را در سطح چهارم به سطح سوم برساند و اولین جام خود را به دست بیاورد. سپس به کشورش بازگشت و مدتی را در تیم "TPS" کار کرد. تیمهای اسکاتلند بازهم او را فراخواندند و میکسو به هیبرنیان و کیلمورناک پیوست. ماحصل این فعالیت، انتخاب او به عنوان بهترین سرمربی سال ۲۰۱۱ اسکاتلند شد. این درخشش مسئولان فدراسیون فنلاند را بر آن داشت تا او را به عنوان سکان دار تیم ملی بزرگسالان این کشور انتخاب کنند. دوره ۴ ساله ای که با توفیق خاصی همراه نبود و میکسو یک سال قبل از پایان قراردادش برکنار شد. مدتی بیکار بود و سپس برای دندی یونایتد اسکاتلند سرمربی گری کرد. انتخاب بعدی باشگاه اوبون تایلند بود. اولین حضور پاتلاینن در قاره کهن که با توفیق خاصی همراه نبود. او در گام بعدی هدایت تیم ملی لاتویا را در دست گرفت و با این تیم قهرمان جام بالتیک در سال ۲۰۱۸ شد اما در تصمیمی عجیب از حضورش در این کشور ابراز نارضایتی کرد و استعفا داد. حالا هنگ کنگ نهمین چالش این سرمربی ۵۲ ساله است. کسی که سه برادر کوچکترش و همچنین پدرش نیز فوتبالیست بوده اند.

 

1431826

 

تغییر سیستم میکسو در هنگ کنگ

 

پاتلاینن در سالیان اخیر علاقمند به دفاع سه نفره بوده است. با این حال میکسو در اولین تجربه اش با هنگ کنگ به ترکیب ۲-۴-۴ روی آورد. تیم او در دیداری تدارکاتی در ماه ژوئن به مصاف چین تایپه رفت و با نتیجه دو بر صفر شکست خورد. حال باید دید تیم او مقابل کامبوج و ایران با چه آرایشی به میدان می آید. طبیعتا پاتلاینن می داند که در جدال با ایران کسب یک نتیجه مساوی می تواند برای شاگردانش در حد یک رویا باشد و به همین دلیل با ترکیبی تدافعی پا به ورزشگاه المپیک هنگ کنگ می گذارند. این دیدار سه شنبه هفته‌ آینده در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ چین به انجام می رسد.

 

منبع :ایرنا

دیدگاه‌ها