کد خبر : 1634530 | 12 شهریور 1398 ساعت 16:53 | 29.7K بازدید | 0 دیدگاه

مصطفوی: نهاد انضباطی با قلدرها برخورد کند

ماجرای نقش آفرینی فتحی در محرومیت‎‌های سنگین دربی

داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال، توضیحات مفصلی در مورد احکام دیدار جنجالی استقلال و پرسپولیس در سال 1373 ارائه داد.

ماجرای نقش آفرینی فتحی در محرومیت‎‌های سنگین دربی

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال میهمان حضوری برنامه فوتبال برتر بود و در بخشی از صحبت هایش در مورد محرومیتی که برای بازیکن استقلال در نظر گرفته شده است، صحبت کرد؛ این حرف های مدیرعامل باشگاه استقلال، بلافاصله با واکنش مجتبی محرمی مدافع سال های گذشته پرسپولیس مواجه شد و او با انتشار پستی از اینستاگرام خود نوشت :« آقای فتحی شما حرف نزن، شما من را سه سال محروم کردی، هنوز در ورزشگاه بودم زنده.»

 

اشاره محرمی به محرومیت سه ساله بعد از درگیری شدید با امیر قلعه نویی پس از دربی جنجالی سال ۷۴ است که با آن چه که محرمی در زمین انجام داد، بازی به صورت نیمه کاره ماند. در آن مقطع امیرحسین فتحی یکی از اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود.

 

به همین مناسبت گفتگویی انجام دادیم با داریوش مصطفوی که در سال 1373 رئیس فدراسیون فوتبال بود و اینطور که خودش توضیح می دهد، با پیگیری های مصرانه او بوده که حکم محرومیت برای محرمی و سایر بازیکنان آن دربی فراموش نشدنی صادر شده است.

 

توضیحات مصطفوی که از شروع درگیری تا صدور حکم را توضیح می دهد و سپس به فشارهایی که در جامعه ایجاد شد، اشاره می کند، را در ادامه می خوانید.

 

خطای شاهرودی روی تقوی شروع ماجرا بود


در آن کمیته مرحوم داود نصیری ، آقای رضا افتخاری که من ایشان را خیلی دوست دارم و برای استقلال بسیار مفید بود، امیرحسین فتحی و بنده حضور داشتیم و سپس پرونده را به شورای عالی انضباطی بردیم که آقای فائقی، هاشمی طبا  و خودم در آن عضو بودیم. در یکی از دربی های استقلال و پرسپولیس در سال 73 تا دقیقه 83 بازی خیلی عادی پیش می رفت، ولی در دقیقه 83 رضا شاهرودی خطایی روی محمد تقوی انجام داد که این خطا منجر شد همه سر ابهران داور مسابقه بریزند. ابهران در آن زمان داور بسیار خوبی بود که بی غرض و بی طرف قضاوت می کرد.

 

بعد از اخراج شاهرودی، 15 هزار هوادار وارد زمین شدند


با این خطا رضا شاهرودی اخراج شد و وقتی رضا اخراج شد، آقای عابدینی که سرپرست تیم بود و هواداران هم او را دوست داشتند، وارد زمین شد. تشنج از اینجا ایجاد شد. این تشنج باعث شد اولین هوادار وارد زمین شود. من خودم ناظر این بازی بودم. وقتی یک نفر آمد، 15 هزارنفر وارد زمین شدند.

 

بعد از اعلام حکم، گفتند پرسپولیسی هستی


خدا خدا می کردیم که خون از دماغ کسی نیاید و الحمدالله کسی آسیب شدیدی ندید. همانجا بازی تمام شد. یک ساعت بعد از بازی در فدراسیون بودم، چون این جریانی بود که باید مقابلش می ایستادیم. چند بازیکن کارهای بدی کرده بودند. جلسه را تشکیل دادیم و حکم را نوشتیم. از آن به بعد بود که ما را استقلالی دانستند. سر بازی برق شیراز، وقتی استقلال را محروم کردیم، گفتند پرسپولیس هستی. در صورتی که ما وقتی مسئولیت داریم فقط به مسئولیتمان نگاه می کنیم نه چیز دیگر.

 

1431908

 
برخی ها می خواستند از این حکم برای خودشان نمد بسازند


پس از اینکه حکم را نوشتیم، شب از فکر خوابم نبرد؛ چون می دانستم این حکم تبعات زیادی دارد. ولی مجبور بودم و باید طبق مقررات فیفا عمل می کردم. پس از اینکه حکم اعلام شد، خیلی ها به من زنگ می زدند و می گفتند حکم را عوض کن. برخی ها می خواستند از این حکم برای خودشان نمدی بسازند.

 

فتحی در جلسه بود ولی من تصمیم می گرفتم


برخی ها مثل آقای فتحی در آن جلسه بودند، ولی تصمیم گیرنده اصلی خودم بودم که با کنکاش به این حکم رسیدم. خودم تصمیم گیرنده اصلی بودم ولی بی عدالتی نمی کردم. چون خودم اینکاره بودم. 50 سال در فوتبال بوده ام، ولی وقتی کسانی که پایشان به توپ نخورده، اظهارنظر می کنند سنگین است و بدتر کسانی هستند که با آنها مصاحبه می کنند و از آنها نظر می خواهند (کنایه به برنامه فوتبال برتر).

 

تبعات آن حکم فقط به من خورد


به هر جهت تبعات این حکم فقط به من خورد و به کسی دیگر نخورد. چون جایی که من بودم تصمیم گیرنده خودم بودم. من یکی از آدم های کوچک فوتبالم ولی چه کنم که دستورالعمل ها دست من را بسته بود و من موظف بودم کار را با هر تبعاتی که داشت، انجام دهم.

 

فتحی فقط پیش نویس محرومیت ها را نوشت


فقط پیش نویس محرومیت ها را فتحی نوشت و حتی خودم بعضی موارد را تصحیح کردم و بعد از اینکه بردیم به شورای عالی انضباطی و آقای هاشمی طبا و فائقی هم تایید کردند و من به عنوان رئیس فدراسیون روی آن صحه گذاشتم، نامه را به کمیته انضباطی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستادیم و بعد آنها تایید کردند. تاییدیه فیفا چند روز طول کشید تا به دستمان برسد.

 

خیلی ها برای کم کردن حکم به من زنگ زدند


بعد از اعلام حکم خیلی از بزرگان فوتبال این مملکت آمدند پیش من تا حکم را کم کنم. گفتند آینده و خانواده بازیکنانی که محروم کرده اید از بین می رود. البته از بالا فشاری نبود و کمیته بالاسری ما که آقای فراهانی، قشقاوی و مقتدایی و دکترسیدعلی پور در آن عضو بودند، می گفتند که محرومیت ها کم است ولی من توجهی نکردم.

 

1431909

 

اصولا صدور چنین حکم هایی تبعات دارد


اصولا این کارها تبعات دارد. با این حال علیرغم تبعاتی که وجود دارد، باید نظم و انضباط سرلوحه کار باشد. مگر ما فقط با پرسپولیس این کار را کردیم، استقلال را هم محروم کردیم. در واقع خودشان مسبب محرومیت خودشان بودند. ما براساس آئین نامه عمل کردیم و برای اداره جامعه همه باید تبعیت کنند. ضمن اینکه قوانین ما دموکرات و آزاد بود. اینکه کسی داور و بقیه بازیکنان را نزد و قوانین بدیهی دیگر. این قوانین از روز روشن تر است؛ متاسفانه بچه ها رعایت نکردند و بزرگان هم نتوانستند مانع رخ دادن آن اتفاقات بد شوند.

 

مهم این است که نهاد انضباطی با قلدرهای جامعه برخورد کند


پس از توضیحات داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال از او در مورد نحوه اداره نهادهای انضباطی فعلی فدراسیون و عملکرد آنها پرسیدیم. او گفت: شما ببینید، مگر تا حالا دیده اید، تیمی را سه هیچ کنند و بازیکنان را محروم کنند. بازیکنان و تیم های بزرگ را می گویم. مهم این است که در یک جامعه با قلدرهای یک جامعه برخورد شود. کسانی که تخلف می کنند.

 

در فدراسیون من آب از آب تکان نمی خورد


 کاری که در زمان فدراسیون من انجام شد دو مورد یا سه مورد نبود؛ آب از آب در فدراسیون ما تکان نمی خورد. داور اصلا اجازه نداشت دل به خواه سوت بزند. کجا این همه حق کشی می شد. امروز با آن روز خیلی فرق می کند. امروز داورانی داریم که خوب کار می کنند ولی داورانی هم داریم که ثمره یک باشگاه را با 5 سوت اشتباهی از بین می روند. اینجا باید مقابل آنها ایستاد.

 

اشتباهات داوری یا به خاطر بی سوادی است یا عمدی است


از فراهانی در این رابطه پرسیدیم که آیا فکر می کند، عمدی دراشتباهات داوری وجود دارد. او توضیح داد و افزود: نمی دانم عمدی است یا نه؛ ولی اگر حتی سهوی هم باشد، نباید به آنها قضاوت داد. چرا داوران را تقسیم بندی می کنند و از بین المللی تا داخلی روی آنها  اسم می گذارند. در جامعه داوری اگر اشتباه کم باشد، ایراد ندارد ولی اگر زیاد باشد یا بی سوادی است یا عمد است؛ که در هر دو حالت باید حل شود. داور بی سواد نباید قضاوت کند و اگر عمد باشد هم که تکلیف مشخص است. ولی نباید بترسیم که داور شناخته شده ما نیست.

 

1431910

 

نباید به روزی برگردیم که کفاشیان ها دوباره رئیس شوند


رئیس فدراسیون باید به استادیوم ها برود و از کمیته داوران بابت عملکرد داورانش توضیح بخواهد. رئیس فدراسیون رئیس فوتبال است و فدراسیون نباید جزیره ای اداره شود. رئیس فدراسیون باید مرکز قدرت باشد و در همه کارها نظراتش را بدهد. رئیس فدراسیون باید همه دوره را گذرانده باشد. نباید به دوره ای بازگردیم که کفاشیان دوباره رئیس شود که مسی را نمی شناخت. باید حتی در مورد لیگ دسته سوم فوتبال را بداند و با علم داوری آشنا باشد؛ برای همین است که می گوییم بهتر از جنس فوتبال باشد.

 

به جای مصاحبه با احکام بگوییم حاضریم


داریوش مصطفوی سپس به بحث اصلی مصاحبه بازگشت و اینگونه حرف هایش را ادامه داد: من می گویم به جای اینکه بیشتر مصاحبه کنیم (خطاب به مسئولان انضباطی فدراسیون) با احکامی که می دهیم حضور خودمان را ثابت کنیم. مثلا وقتی یک بازیکن را به خاطر درگیری در لیگ یک جریمه می کنیم، مشخص است که تاثیر ندارد ولی اگر تیم آن بازیکن را محروم کنیم، حساب کار دستشان می آید و آن تیم و بازیکن دیگر به خودش اجازه نمی دهد، کار غیرقانونی کند.

 

در فوتبال هیچ وقت همه راضی نمی شوند


چرا من استقلال و پرسپولیس را محروم کردم؟ چون فوتبال را می شناختم. تجربه داشتم. رئیس فدراسیون باید دایره المعارف باشد. وقتی شما همه چیز را بلد باشید، می روید و مثلا می گویید این داور به دردشما نمی خورد. کما اینکه من این کار را کردم. این را هم بدانید که اصلا در فوتبال چیزی به اسم رضایت همه نداریم؛ بالاخره یک تیم می برد و یک تیم می بازد.

 

حیف است جوانان باشند ولی قدرت از آنها گرفته شود


مصطفویان سپس با اشاره به وظایفی که دبیر کل فدراسیون دارد، اینگونه حرف هایش را با انتقاد از دبیر کل فعلی فدراسیون فوتبال ادامه داد: دبیر کل فدراسیون اختیارات و مسئولیت های زیادی دارد. او باید برود و بازی ها را ببیند و اگر ایرادی وجود دارد، بگوید.  الان ولی وظایف دبیر کل فقط در حد امضاء کردن است.  در صورتی که باید اجازه مانور داشته باشد ولی مردم تا حالا چیزی ندیده اند. همه اش سکوت و سکوت و سکوت. این پست چقدر ارزش دارد؟ خودم به فدراسیون تبریک گفتم که جوان آوردید ولی تا حالا چقدر اظهار نظر کرده. حیف است که جوانان را بیاوریم ولی قدرت را از آنها بگیریم. من فقط در مورد این فدراسیون صحبت نمی کنم و روی صحبتم با تمام دبیرانی است که در این هشت ساله بوده اند، حتی آقای دکتری اسدی که در فدراسیون و در پست دبیر کلی، آن فردی نبود که من می شناختم.

 

قلعه نویی و محرمی را خیلی دوست دارم


به نظرم بازی استقلال و پرسپولیس یک بازی معمولی است و هیچ ارجحیتی نسبت به بازی های دیگر ندارد. من طرفدار که نیستم، من مجری هستم. من محرمی و قلعه نویی که مردانگی اشان به فوتبال ثابت شده را واقعا دوست دارم و برای آقای قلعه نویی که احترام خیلی ها را در فوتبال برانگیخته ، ارزش زیادی قائلم؛ ولی مثلا محرمی هم باید بداند که حرکاتش برای زمین فوتبال نبود و بپذیرد که اشتباه کرده است.

 

* * *

 

« احکام دیدار جنجالی استقلال و پرسپولیس در سال 1373 که تا دقیقه 83 با نتیجه 2 بر 2 دنبال می شد و پس از درگیری رضا شاهرودی و محمد تقوی نیمه کاره باقی ماند.


نتیجه بازی ۳-۰ به نفع استقلال اعلام شد. مجتبی محرمی به مدت ۳ سال،‌ احمدرضا عابدزاده ۲ سال،‌ رضا شاهرودی ۱ سال، ‌فرشاد پیوس، غفوری اصل،‌ امیر قلعه نویی، بهزاد داداش زاده،‌ صادق ورمزیار و محمود فکری هر کدام به مدت ۶ ماه از همراهی تیمشان محروم شدند. البته تنها بازیکنانی که مدت محرومیتشان ۶ ماه بود کل دوران محرومیت را سپری کردند و بقیه بازیکنان زودتر به میادین بازگشتند.»

دیدگاه‌ها